Over de software:
Over Basecamp meld ik niets, het programma is achterhaald en wordt niet meer geüpdated anders dan door er onderdelen uit te verwijderen. Misschien is het nog even bruikbaar voor hardcore puzzelaars en wellicht voor off-roaders, maar die zullen op dit forum - met typische zware tourmachines - niet veel voorkomen.
Al snel bleek dat het gratis Mydrive ( https://mydrive.tomtom.com/) niet alleen een prettige koppeling bood om de TomTom 410 te voorzien van routes, maar ook dat het opeens kinderlijk eenvoudig was om routes op een computer te maken na een kort avondje zelfstudie.
Vervolgens ben ik overgestapt op een programma dat wat meer mogelijkheden bood, in dit geval Myrouteapp (https://www.myrouteapp.com/), waar ik inmiddels al twee jaar een enthousiast gebruiker van ben. In beginsel geknutseld met het gratis account en na enige tijd de betaalde Gold versie aangeschaft. Dat programma bood toch net meer features dan Mydrive voor de motortochten naar het buitenland met de TomTom op het stuur. Zo is het bijzonder handig om de weg concreet op het scherm te zien met de geïntegreerde streetview om vooraf te kunnen bepalen of dit een interessante route of toch een wat saaie doorgaande weg is.
Heerlijk om tijdens winteravonden al van de komende zomer voor te genieten. Van Corona - als een zich snel verspreidend virus - had immers nog niemand gehoord. Daarnaast wilde ik graag de Here/Garmin kaarten kunnen vergelijken met de TomTom kaarten. Door dezelfde routes vanuit de verschillende kaarten over elkaar te projecteren, komen er verschillen voor, waaruit weer keuzes gemaakt kunnen worden. Bij rondritten van een dag kan het handig zijn om dezelfde route in de andere richting te rijden; de route kan dan worden omgedraaid. Om onduidelijkheden in de uiteindelijke track te voorkomen, is het prettig oom de route te voorzien van extra routepunten, wat met de 'route uitbreiden' mogelijk blijkt.
Inmiddels zijn er meer (gratis) programma s op de markt gekomen, die uitstekend blijken te voldoen. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat een programma web-based is en dat het routes en/of tracks kan exporteren als gpx bestand. Eenmaal een gpx route gemaakt, kan het bestand in diverse devices op het stuur worden ingeladen. Web-based is buitengewoon handig, waardoor zelfs met een smartphone in het buitenland routes kunnen worden gemaakt en/of onderweg kunnen worden bijgesteld. Daarvoor hoeft er geen zware en kwetsbare laptop meer in bagage worden meegenomen. Data en/of wifi zijn in de meeste landen en hotels wel voorhanden en anders voldoet de plaatselijke MacDonald wel onder het genot van wat Franse frietjes.
Twee nieuwkomers wil ik hierbij expliciet vermelden:
Daarvan is de absolute nr 1 - wat mij betreft - Kurviger,
(https://kurviger.de) ,een zeer bruikbaar en zichzelf wijzend programma.
.
De kern van het programma zit hem in dit submenuutje:
.
- route omkeren
- naam veranderen van waypoint
- snelste route (snelwegen)
- snelle en bochtige route , ook snelwegen
- bochtig, geen snelwegen en steden
- extra bochtig, kan behoorlijke omwegen maken
.
.
Een tweede programma dat het vermelden waard is, heet RouteYou ( https://www.routeyou.com/)
Dit is veelomvattend programma, ook webbased uitgevoerd voor zowel de wandelaar, de fietser als het gemotoriseerde verkeer. Er is een gratis toepassing en als er betaald wordt, is er nog veel meer mogelijk. Dit programma munt uit in een enorme database aan bezienswaardigheden onderweg. Als er een route in Routeyou gemaakt wordt, wordt er na verloop van enige tijd een beschrijving bij gevoegd, van bezienswaardigheden die nog onbekend waren bij het maken van de route. De database zit dan ook vol routes met en vanuit allerlei thema's.
.
Voor een typische rijder - en soms een beetje cultuurbarbaar - als ondergetekende, die graag alleen reist omdat ie dan uitsluitend hoeft te stoppen bij een tankbeurt of wanneer de prostaat protesteert, is al die informatie eigenlijk alleen maar ballast. Maar als er interesse bestaat in typische lokale gebruiken, evenementen en/of bezienswaardigheden, dan biedt dit programma specifieke lokale informatie. Het menu om de informatie op te roepen, compleet met beschrijvingen en foto s is in het bovenstaande menu eenvoudig op te roepen.
Wel moeten er eerst wat velden worden ingevuld voordat een route kan worden geüpload of kan worden gemaakt. Het is een beetje gedoe, even vlot een route maken is er eigenlijk niet bij. Het is echt de bedoeling om er even voor te gaan zitten. Mooi is wel dat het hoogteprofiel groot bovenin- en prominenter nog dan in Kurviger - overzicht biedt.
samenvattend:
- Mydrive is een eenvoudig en gratis programma dat al wat langer bestaat. Routes maken is kinderspel maar de mogelijkheden zijn beperkt.
- MyRouteapp is nog gebruiksvriendelijker, biedt in de gratis versie al meer mogelijkheden en in de betaalde versie nog veel meer toepassingen die er toe doen. Denk aan routes in diverse kaarten over elkaar projecteren, routes uitbreiden met routepunten, streetview, een rondrit plannen en het omdraaien van een route.
- Kurviger laat zich het meest eenvoudig hanteren als het gaat om vlot een rijtechnisch interessante route te maken.
- Routeyou levert behalve een route ook informatie wat er onderweg allemaal te zien en te beleven is.
Zo had ik voor het voorjaar van 2020 een typische culturele route samengesteld naar Normandie, gericht op de vijf stranden en bezienswaardigheden rondom de invasies van 6 juni 1944. In zo'n geval is het handig om die route ook even 'door RouteYou te halen' voor aanvullende informatie. Zo 'n platte cultuurbarbaar ben ik ook weer niet. Maar een route richting Marseille heen via de Route des Grandes Alpes en terug via de Route Napoleon door Routeyou te halen, laat ik wel uit het hoofd. Daarvoor zijn de afstanden te groot en is het doel vooral de reis zelf. Rijden in de bergen met een RT is nu eenmaal het mooiste wat er is.
.
Mocht je interesse hebben in een of beide routes:
- Normandie 5 daagse: https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share
- Route des Grandes Alpes en Route Napoleon 8 daagse: https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share
Vervolgens gaat het erom hoe de routes op de motor concreet gereden worden. Ook daar zijn verrassende ontwikkelingen in techniek en in financiën te melden:
De navigatie motorwereld heeft jarenlang op de benchmark Basecamp ( toch nog één keertje noemen) en Garmin genavigeerd met de reeks Zumo's. Apparaten die kostbaar waren en lastig aan te sturen bovendien. Op het apparaat zelf kon geen interessante route worden uitgezet. Om het een en ander onder de knie te krijgen, moest er avonden gestudeerd worden om een vooraf uitgezette route op het apparaat te krijgen. MR GPS Hans Vaessen stelde hele lessencycli daarover ( https://www.mrgps.nl/motor/basecamp/ ) samen en menigeen boog zich tijdens lange winteravonden over die lastige software. Ik weet niet of Hans er rijk van is geworden, maar het heeft hem veel werk bezorgd.
De ommekeer vond pas onlangs rond 2015 plaats met een Giant Leap door de introductie van de TomTom 400.
Grote voordelen:
- Op het apparaat zelf konden al direct routes worden gemaakt
- Daarbinnen waren al keuzes in parameters als te vermijden routes, veerboten, snelwegen enz
- Kronkelwegen konden nu eenvoudig als rit of rondrit worden gemaakt
- Er kwam een gratis koppeling met Mydrive, in een uurtje studie te snappen en met drie uurtjes geheel onder de knie
- de gemaakte routes konden draadloos met bluetooth op de Tomtom worden geplaatst.
Bovendien bleek het apparaat betaalbaar te zijn. Vanaf de 400 werd de gang ingezet naar het laatst uitgekomen model, de huidige TomTom 550. Garmin bleef wat lang rekenen op de vaste Zumo gebruikers en verloor vanaf dat moment het contact met veel nieuwe gebruikers. Die doelgroep wilde snel een interessante route kunnen maken op het apparaat zelf of met de smartphone en die draadloos op het apparaat kunnen zetten. Er hoefde ook geen onhandige laptop meer mee in een van de koffers. Geen wifi? Geen probleem, via de data van de smartphone werd de route eenvoudig draadloos overgezet. Pas in april 2020 reageerde Garmin met de Zumo XT op de ontwikkelingen zoals TomTom die al jaren eerder had ingezet. Beide merken verdelen het motorvolk en elke gebruiker kan moeiteloos de voordelen opnoemen van zijn/haar navigatiesysteem, niet gehinderd door enige kennis over de mogelijkheden van de concurrent... .
Waar het in dit item om gaat is het alternatief voor beide apparaten, die een forse aanslag plegen op het (vakantie) budget. Hoe dat komt? Hoewel beide merken in de motorwereld wereldberoemd zijn, blijft motornavigatie toch slechts een niche-markt. De aantallen zijn tov de losse en ingebouwde navigatiesystemen in auto s marginaal te noemen. Dat betekent ook dat de ontwikkelkosten - van zowel de software thuis op de computer, in het kastje als het kastje zelf - relatief hoog liggen. Die kosten kunnen alleen terugverdiend worden bij aankoop van een navigatiesysteem op het stuur. De prijzen schommelen enigszins vanwege incidentele cashback acties van TomTom, maar op dit moment van schrijven kost een TomTom 550 met een tijdelijke cashback tot 7 juni 2020 289 euro en de Garmin XT doet daar met 499 euro nog een aardig schepje bovenop.
.
Dat zijn forse bedragen in relatie tot bijvoorbeeld recreatief gebruik in een paar weekenden en/of tijdens de vakantie. Daar komt nog bij dat er gemiddeld om de twee à drie jaar een nieuw apparaat uitkomt, dat weer meer en andere mogelijkheden biedt. Die aanzienlijke bedragen hebben de markt voor goedkopere oplossingen wakker geschud. Natuurlijk bestond er al van A naar B navigatie met de smartphone in de auto. 'Kaarten' en 'Google Maps' bestaan al wat langer, kosten nix en worden bovendien gratis up tot date gehouden. Wat oudere auto's met ingebouwde navigatie moesten vaak duur worden geüpdated, voor zover de bestaande hardware dat nog aankon en/of toeliet. De nieuwste ontwikkeling legt zich al neer bij de navigatie met de smartphone doordat het vaste scherm in de auto wordt aangestuurd door de up-tot-date data uit de smartphone. Let op: hier gaat de motorwereld op aansluiten, al is dat concreet nog niet het geval (* zie onderaan: conclusies)
Het merendeel van de motorrijders gebruikt de navigatie echter niet als van A naar B navigatie met een paar variabelen, maar wil graag op voorhand eenvoudig, ingewikkeld of zelfs gecompliceerd routes kunnen bedenken, uitzetten en die rijden. Het gaat immers bij de recreatieve rijders niet om de bestemming maar om de reis zelf.
Smartphones kunnen steeds meer aan en ze zijn prima te gebruiken om de positie tov het Global Positioning System - met dank aan Bill Clinton die dat systeem vrijgaf voor civiel gebruik - netwerk te bepalen. De GPS chips in de smartphones zijn tegenwoordig net zo snel als de allernieuwste navigatiesystemen. Dat heeft er mee te maken dat het GPS signaal een wat trage frequentie heeft van 1 hertz per seconde. Op rotondes is die lage frequentie goed waar te nemen, waardoor de afslagen op het scherm achterlopen tov de werkelijke positie van de motorrijder. Voor veel rijder die niet ver van te voren kijken welke afslag ze moeten hebben, is dit een bekend fenomeen. Zowel de navigatiesystemen als de smartphones zijn afhankelijk van de snelheid waarmee het GPS signaal wordt doorgegeven.
Vanuit het moederbedrijf van Myrouteapp is een programmaatje speciaal ontwikkeld voor de motorrijder en zijn/haar smartphone (en cabriorijder, wandelaar, fietser en de skater enz) om de route tussen A en B heel specifiek in te vullen zoals het ook op een TomTom of Garmin Zumo gaat. Dat programmaatje heet Myrouyteapp Navigation (https://www.myrouteapp.com/nl/products/navigation) en het is voor minder dan 2 tientjes per jaar direct te gebruiken op de smartphone. Met een gratis of betaald account op Myrouteapp kunnen GPX routes worden gemaakt en/of geüpload vanaf de computer en/of allerlei sites. Een X-Rammount op het stuur kost een tientje bij tante Alie en drie tientjes bij Waypoint. Mijn zoon studeert en heeft dus weinig te besteden, kocht er eentje bij tante Alie waarna ik besloot er eentje bij Waypoint aan te schaffen. Tante Alie levert een gratis grote knijper, maar het bolletje op de X-grip is net ff kleiner dan de echte X-RamMount op het stuur, het veertje kraakt en klemt wel erg sterk en ik had bovendien zin in een nuttig motorritje via Loosdrecht naar Hilversum.
.
.
Er bestaan wat achterhaalde voor-oordelen over het gebruik van een smartphone op het stuur voor diverse doeleinden:
- In vroegere tijden stak de smartphone anders in elkaar dan nu het geval is, zo was de waterdichtheid nog een issue. Voor zover een recreatieve rijder al in de regen vertrekt, kan hij/zij er alsnog wel eens in verzeild raken. Moderne smartphones zijn vaak al waterresistent ( onder de douche) of waterdicht (echt onder water) Bovendien is de plek waar de smartphone wordt geplaatst meestal een beschermde plek, achter de klokken of ruit(je) Een beetje RT rijders houdt op die plek zelfs vloeipapier nog droog.
- De smartphone zou slecht af te lezen zijn, met name in het zonlicht. TomTom en Garmin claimen een grote zichtbaarheid van het scherm, zelfs onder zonnige omstandigheden. Als de zon van achter op mijn TomTom 550 schijnt, valt het beeld zo goed als weg en heb ik me aangeleerd met het bovenlijf en helm enige schaduw te maken. Vanmiddag was ik bij Waypoint te H'sum en de verkoper bood me aan de Zumo XT buiten in de zon af te lezen. MR GPS Hans Vaessen was zeer enthousiast over de afleesbaarheid van de Zumo XT, maar ik kan zijn enthousiasme niet echt delen. Zolang er spiegelend glas wordt toegepast voor het scherm, zal de zon daarop reflecteren ongeacht de hoeveelheid licht vanuit het scherm zelf. Vreemd dat de fabrikanten dat nog steeds niet in de gaten hebben. De moderne smartphone is - net zo goed als welk navigatiescherm - afleesbaar en soms moet er - net zoals bij de TomTom en Zumo - even wat schaduw worden gemaakt.
- De gevoeligheid van het scherm zou anders zijn. De navigatieapparaten claimen dat ze met handschoenen te bedienen zijn. Twee praktische zaken daarover: 1 Onderweg gebeurt het zelden dat ik het scherm zou willen aanraken. Blijkt dat bij uitzondering toch het geval te zijn, dan zet ik ( gedegen 65 plusser) de motor aan de kant. 2 Het is echt onzin om een piepklein scherm met winterhandschoenen te willen bedienen. Dat lukt niet goed en zeker niet als de handschoenen van zacht materiaal zijn. De smartphone reageert daarmee niet anders dan de allernieuwste navigatiesystemen.
- De smartphone zou niet tegen de trillingen van de motor kunnen. Ooit bezat ik een Yamaha XS 650 en de 360 graden opstelling van de cilinders zou wellicht in staat zijn geweest om de eerste serie GSM phones aan gruzelementen te trillen. Immers, de X-Rammount grip bestond nog niet en de echte smartphone ook niet. De moderne smartphone is echter hufterproof, kan tegen trillingen en zelfs tegen valpartijen van de trap af. De zacht rubberen grips op de X-Rammount vangen overigens trillingen al grotendeels af.
Wat biedt de smartphone in combinatie met Myrouteapp Navigation?
.
- Scherm 1: Met ‘navigeren en tracken' worden drie functies weergegeven. Met de functie ‘zoeken’ kan er een van A naar B navigatie worden opgestart met de varianten: vermijden van snelwegen, tolwegen, veerboten, tunnels en onverharde wegen. Dit is eigenlijk de traditionele vorm van navigeren. Met ‘routes ’opent het uiterste rechterscherm zich met eerder gemaakte of gedownloade routes. ‘Routes plannen’ is de kern van het programma. Tijdens het rijden kan van de route een track gemaakt worden, die oproepbaar is met ‘gereden tracks’ Soms is het leuk om zonder enige routeplanning rond te rijden, maar wel terug te kunnen kijken waar gereden is. ‘Offline kaarten’ biedt de mogelijkheid om kaarten van bijvoorbeeld landen of hele werelddelen vooraf te downloaden, waarmee het dataverkeer tot bijna 0 wordt teruggebracht. ‘Informatie en ondersteuning’ tenslotte geeft antwoorden op de meest gestelde vragen van beginnende gebruikers.Bij 'evenementen' kan een gebeurtenis worden aangemaakt, bijvoorbeeld door op een bepaald tijdstip een route gezamenlijk te rijden. Linksboven in dit scherm staat ook het bekende radertje als icoontje voor de algemene instellingen. Denk daarbij aan het uit/aan zetten van keuzes als: online/offline gebruik, geluid aan/uit bij overschrijden van de plaatselijke max snelheid, wel of niet waarschuwingen voor flitsers, wel of geen gesproken routebegeleiding enz. Het is handig die voor gebruik eerst even eenmalig in te vullen naar de eigen voorkeuren toe.
- Scherm 2 Na het activeren van het ‘route plannen’ op scherm 1 verschijnt scherm 2. Hierop worden de routes gepland en daar is het de recreatieve motorrijder natuurlijk om te doen. De route kan waypoint na waypoint worden opgebouwd op verschillende manieren. Routes kunnen worden gemaakt en geüpload vanuit een gratis account van Myrouteapp. Na het maken of uploaden van de route verschijnt deze vanzelf in de database en in de routes van de app. Een gemaakte route hoeft dus niet eerst geüpload te worden van het account naar de app. De routemodus is variabel en kan worden ingesteld op rijden, fietsen of te voet.
- Scherm 3: Dit scherm geeft aan wat de rijder voorgeschoteld krijgt op het scherm van zijn smartphone bij het rijden van de geplande route of de traditionele van A naar B navigatie. Dit voorbeeld is een zeer kleine route, zonder tankstation. Bij een langere route worden de eerste twee tankstations vermeld, waardoor de rijder zijn/haar tankstops goed kan plannen. Uiteraard wordt het beeld met geluid ondersteund, afhankelijk van de smartphone kan dat bedraad en/of met bluetooth worden weergegeven. Het is heel plezierig dat de geplaatste routepunten tijdens het rijden nog steeds zichtbaar blijven. In bovenstaand voorbeeld heeft routepunt 2 een afwijkende kleur, daar kan bijvoorbeeld informatie in opgeslagen worden over een bezienswaardigheid, een lunchplek of iets dergelijks. Die info wordt leesbaar door op het scherm het routepunt te selecteren. Dit is een groot voordeel tov de traditionele navigatieapparaten, waarbij de routepunten tijdens het rijden niet zichtbaar zijn. Tevens wordt andere info getoond als afstand, duur van de rit, tijd van aankomst, huidige snelheid en de maximum toegestane snelheid.
- Scherm 4: Dit is de het overzicht in de database van opgebouwde en bewaarde routes, waaruit gekozen kan worden. Een gekozen route kan ook - nog voor het rijden - eerst weer bewerkt worden.
- 1 Natuurlijk zijn er nog kleine verschillen tussen de specifieke navigatieapparatuur en de smartphone op het stuur. Zo is het geluid uit de speakertjes van bijvoorbeeld een Tomtom op een RT nog goed te horen tot zo n 70 km/uur. Een dergelijk volume - in een dorpje kijkt iedereen voor de eerste rotonde verschrikt op van het lawaai uit de de nav - zal een smartphone niet kunnen bereiken. De 12 volt voeding is ook een punt van zorg. Bij een TomTom en/of Garmin is de voeding hufterproof ondergebracht in de houder zelf. Het stroomkabeltje loopt naar de houder en niet naar de nav zelf. Bij de smartphone zal de voeding wel direct in het apparaat zelf gaan, waarbij enige voorzichtigheid geboden is. De plek op het stuur van een motor is een wat dynamischer omgeving dan het nachtkastje thuis, althans in de meest voorkomende gevallen. Houd er rekening mee dat de verbinding niet onder een hoek komt te staan, het kabeltje niet klem raakt bij het sturen enz.waardoor de aansluiting op de smartphone uitlubbert. Dan valt het stekkertje er telkens spontaan uit, waarna de smartphone uiteindelijk niet meer opgeladen kan worden.
- 2 Financieel is het absoluut interessant om met de bestaande smartphone te navigeren op de motor. Het is zelfs te overwegen om een goedkope rugged smartphone aan te schaffen ipv een traditioneel navigatieapparaat. Met via wifi gedownloade offline kaarten is er geen/nauwelijks dataverkeer en volstaat een eenvoudig pre-paid sim kaartje, waarmee een terugkerend abonnement vermeden wordt. Zo verloopt binnenkort m'n Iphone 6 abbo en wordt een Iphone SE 20 aangeschaft. De Iphone 6 verblijft dan - met een goedkoop pre-paid kaartje erin- permanent in de motor, handig altijd route navigatie bij de hand.
- 3 Zie 2, mijn huidige Tomtom kon wel eens mijn laatste specifieke nav zijn. De mogelijkheden van de smartphone en de software zijn - in de meest gebruikte toepassingen - volstrekt vergelijkbaar met die van de traditionele prijzige navigatieapparatuur.
- 4 Het ligt voor de hand dat de navigatie op de motor de navigatie in de auto in ontwikkeling volgt. Dat betekent dat er op het stuur geen traditioneel computertje of smartphone meer wordt geplaatst met een zelfstandige GPS tracking, maar slechts een soort van monitortje. Wat op het monitortje verschijnt wordt aangestuurd door de zich ontwikkelende smartphone die elders op de motor een veilig plekje vindt. Updates op de nav zijn niet meer nodig, de updates op de smartphone volstaan. Zie daarvoor Android Auto en / of Apple Carplay