Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door bhennink »

Ik overweeg een tomtom rider550 aan te schaffen voor mijn R1200RT van 2013 maar vraag me af hoe ik deze kan monteren? Ik zie niet echt een specifieke plek op het dashboard, zoals bij de latere modellen, maar er zijn vast andere RT ridders die dit al hebben opgelost?
Zit alle benodigde montage matreriaal er al bij om hem hierop te monteren?
En heeft die diefstalbeveiliging die je er bij kunt kopen echt zin?
Er lijken op dit moment best aardige aanbiedingen te zijn voor ca 330 euro.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
fransgabler

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er zijn verschillende mogelijkheden voor een goede montage. Hieronder vind je een goedkope en een wat duurdere optie. Beide opties functioneren prima - afhankelijk van je eigen voorkeuren en portemonnaie - en zijn bovendien eenvoudig te monteren. Een combi van beide blijkt in de praktijk reuze handig te zijn.

Een handige en goedkope montage is door een M8 boutje uit een van de stuurhelften te schroeven en daarvoor in de plaats een setje te kopen bij Waypoint. Dat setje bestaat uit drie lengtes M8 boutjes met een Rammount bolletje. Op dat bolletje is van alles en nog wat te monteren met een kleine of grote knijper. Het gaat om de RAM-B-367 bol met M8 schroefdraad, die bij de 1100 en 1150 staat afgebeeld. Het setje past ook op de 1200 tot aan de LC
m8.jpg
Voordelen:
  • - Voordelig in aanschaf
    - Stabiel bij schokken en trillingen
Nadelen:
  • - Met een tanktas op de rail wat lastiger af te lezen, zelfs mbv een 'grote' knijper.
    - Bij het aflezen verdwijnen het verkeer en de weg even uit zicht.
    - Door de montagehoek kan de zon - (schuin) vanaf achteren - hinderlijk in het display reflecteren.
Een andere mogelijkheid is om de 550 op het dashboard boven de klokken te monteren. Waypoint levert daar twee aparte steunen voor: De R1200RT BP en de R1200RT MS steunen, die beide gebruik maken van de twee bestaande schroeven bovenop het dashboard. Het bekende bolletje is aan deze steunen bevestigd. Denk er bij de montage aan net iets langere schroeven te gebruiken.

Voordelen
  • - Er is constant zicht op het scherm, wat makkelijk en vlot afleest met nog steeds zicht op het verkeer en de weg.
    - Door de rechte hoek schijnt de zon niet/nauwelijks op het display.
    - Op de rail ontneemt de 1200 tanktas het zicht niet op de 550.
    - Het geluid uit de 550 speakertjes aan de achterkant kaatst via het scherm helder naar de bestuurder toe.

Nadelen:
  • - Door de hogere montage op de flexibele ondergrond beweegt de TomTom wat meer dan vanaf het M8 bolletje op het stuur.
    - De steunen zijn pittig geprijsd en gebruikte exemplaren worden nauwelijks aangeboden. Ik aasde er een half jaar op.
.
steun.jpg
Steun voor montage boven de klokken.
.
Ik heb het M8 bolletje op een stuurhelft én de R1200RT MS. Voor toertochten met veel gekronkel plaats ik de TomTom boven de klokken. De snelheid ligt vaak laag - waardoor de Tomtom weinig beweegt - en er worden veel aanwijzingen in korte tijd gegeven. Dan is de plaatsing pal voor de neus - ipv schuin onderaan - sneller en beter afleesbaar met de ogen nog steeds op de weg. De smartphone staat in dat geval op het stuur voor de bluetooth verbinding met de TomTom. Bij lange stukken snelweg zet ik de 550 op het M8 bolletje op het stuur, dat rijdt vooral rechtdoor een stuk rustiger dan met een display voor m'n neus.
.
IMG_6144.jpeg
Hierboven de RomTom 550 boven de klokken, op het M8 bolletje de Ram Mount X grip voor de smarthone
.
.
Het is overigens persoonlijk, wat de een als voordeel ervaart, ziet een ander als nadeel. Ene Johan C. zei het al: "Elk nadeel hep..."

Misschien is het beste eens te beginnen met de M8 optie op het stuur. Bevalt die niet, dan kan die optie altijd nog gebruikt worden voor een smartphone oid in combinatie met een RamMount X grip. Deze optie is ook live te zien op het filmpje van de RT toertocht van 15 mei 2021 op https://www.youtube.com/watch?v=SfOVJiI ... e=youtu.be

Wat betreft de diefstalbeveiliging: die is er voor de bühne en om de economie draaiende te houden.
Het is wonderlijk dat motorrijders een prijzig apparaat buiten hun eigen zicht in het zicht van anderen plaatsen. Een TomTom is zo van de houder geschoven door de bestuurder om mee te nemen of buiten ieders zicht op te bergen in het handschoenenkastje of topkoffer. Zo'n beveiliging stelt te weinig voor in relatie tot de exposure en waarde van een 550 of - nog even een slagje duurder - een Zumo XT.
.
tomtom.jpeg
De 550 op het M8 bolletje dat op de basis van een stuurhelft is geschroefd
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 31 dec 2020, 11:52, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Hoi Frans,

Ik zie dat je je navigatie boven je klokken hebt. Hoe heb je de kabel naar de accu, c.q. accessoire stekker laten lopen? :?
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ha ha, na 32 jaar moeten thuis de plintjes nog steeds op maat gezaagd en bevestigd worden. Moeder de vrouw heeft het gelukkig opgegeven me daar aan te herinneren. Soms borrelt dat op bij jaarovergangen e.d.. ..

De spulletjes om het allemaal netjes aan te leggen, zelfs de bmw accessoires stekker met die gele sprieten, zijn in huis maar doe het al jaren als volgt: Met een eenvoudig 12 volt adaptertje kan de TomTom worden opgeladen. Dan gaat de nav zonder enige moeite 6 à 7 uur mee zonder externe stroomvoorziening. Muv buitenlandse reizen is dat meer dan genoeg, dat scheelt gedoe met kabels.
.
Schermafbeelding 2020-12-30 om 21.51.36.png
De Hella din plug, ook wel BMW din plug genoemd.

.
Daarnaast kan er een verbinding worden gelegd met een 12v din plug vanaf het voorste 12 volt contact naar de 550 toe. Is de nav onderweg - of meteen al - leeg, dan wordt dat kabeltje uit het handschoenenkastje gevist en op de 550 aangesloten. Soms laad ik de 550 ook van tevoren op aan de stilstaande motor. De 12 volt din aansluiting links achteraan is uit de canbus gehaald en - met een zekering - direct op de accu aangesloten. Dat is ook handig bij het aansluiten van de druppellader. Op de foto is ook te zien dat de kabel van de nav niet aangesloten is. Het zichtbare tussenstukje van de kabel wordt voorafgaand aan het rijden verwijderd.
.
kabel.jpg
.
Hoe heurt het?
Beter is natuurlijk om vanaf de BMW accessoires stekker met de gele sprietkabel een flexibel contact te maken, daar is die aansluiting voor. De stroomvoorziening van die verbinding valt ook binnen het canbus systeem. Met het contact uit valt ook de spanning in de verbinding weg.

Hmm, eerst die plintjes maar eens doen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 31 dec 2020, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dank je wel voor je antwoord en succes met de plintjes.

Ik zoek een manier om de kabel netjes naar beneden te leiden naar hetzij de accessoire stekker of rechtstreeks naar de accu.
Bij Simako zeiden ze, dat ze dat via het raammechaniek laten lopen, maar ik zie eerlijk gezegd niet goed hoe ze dat dan doen?
Vandaar mijn vraag.

Ik heb overigens geen TomTom, maar een XT. Het is maar 1 kabeltje en ook nog een dunnetje, maar toch.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door schoonwater »

Beste Roelof,

Ik heb net een R1200RT en ook de TomTom er op geplaatst. Door het eerste frontje los te halen (4 torx-moertjes) is er voldoende ruimte om de voedingskabel langs de toerenteller of snelheidsmeter te laten lopen. Zit heel netjes en je hoeft niks aan te passen. De voedingskabel heb ik met de BMW-stekker aangesloten (https://www.motorenwebshop.nl/webshop/t ... odellen-2/).

Groet,
Rob
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door Dingeman »

PanEuRoel schreef: 30 dec 2020, 22:42 Dank je wel voor je antwoord en succes met de plintjes.

Ik zoek een manier om de kabel netjes naar beneden te leiden naar hetzij de accessoire stekker of rechtstreeks naar de accu.
Bij Simako zeiden ze, dat ze dat via het raammechaniek laten lopen, maar ik zie eerlijk gezegd niet goed hoe ze dat dan doen?
Vandaar mijn vraag.

Ik heb overigens geen TomTom, maar een XT. Het is maar 1 kabeltje en ook nog een dunnetje, maar toch.
Rechtstreeks naar de accu???
Even nagaan of de houder van je Zumo XT bij stilstand (als hij dus in de berging/garage/winterstalling etc. staat) geen stroomverbruiker is.
Voor jaren terug was dat bij de houder van de Zumo 500/550 nog wel eens een probleem. Bij langdurige stilstand trok deze houder je accu leeg.
Ik zou zeggen kies voor de BMW-accessoire stekker in het "vooronder". En inderdaad even 4 torxschroefjes loshalen van het frontje van de km/toerenteller en het kabeltje kan mooi langs boven (achter de klokken) naar de BMW-accessoire stekker worden geleid.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

schoonwater schreef: 31 dec 2020, 08:49 Beste Roelof,

Ik heb net een R1200RT en ook de TomTom er op geplaatst. Door het eerste frontje los te halen (4 torx-moertjes) is er voldoende ruimte om de voedingskabel langs de toerenteller of snelheidsmeter te laten lopen. Zit heel netjes en je hoeft niks aan te passen. De voedingskabel heb ik met de BMW-stekker aangesloten (https://www.motorenwebshop.nl/webshop/t ... odellen-2/).

Groet,
Rob
Dag Rob,
dank je wel voor je antwoord op mijn vraag. Heb je daar misschien een fotootje van? En zo ja, zou je dat dan willen posten? En zo nee, :D , zou je dan een fotootje willen maken?
Alvast super bedankt! 👍
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door schoonwater »

Foto’s zijn er nog niet maar ga ik maken! (Morgen ofzo denk ik)
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dank je wel!!! 👍👍👍

Je had het over vier torx schroefjes/boutjes die los moeten om het frontpaneel los te halen. Waar zitten die, ik kan ze niet vinden. _001
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

@fransgabler: wat gaaf dat je zo'n uitgebreide reactie geeft met foto's!
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door schoonwater »

Bijgaand de foto's. Eerste frontje zit vast met 4 tori-boutjes (maat 15). Daarachter kun je je voedingskabel kwijt.
IMG_3814.jpeg
IMG_3815.jpeg
IMG_3816.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
fransgabler

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

mkoskamp schreef: 01 jan 2021, 20:46 @fransgabler: wat gaaf dat je zo'n uitgebreide reactie geeft met foto's!
Tenx, beelden zeggen veel, dat blijkt maar weer eens.

De opzet op de foto's met de steun, de houder en de kabel ziet er wel heel netjes en mooi weggewerkt uit.

Als ik het goed zie en begrijp, dan is het een prima oplossing als de TT houder zo goed als permanent op de steun staat. De standaard TT draai-sluitverbinding van de 12 volt kabel onder de steun leent zich niet gemakkelijk voor het telkens aan- en weer afkoppelen. Op de gekozen plaats - onder de steun met links en rechts een tiewrap - zou dat kunnen uitdraaien op priegelen bij herhaald aan- en afkoppelen. De 12 volt kabel zit op die manier goed vast en die opzet doet vermoeden dat de houder niet veel wordt verwijderd? Bij de keuze om de 12 volt voeding achterlangs via de klokken te leiden, hangt de kabel - in het geval de TT houder alsnog wordt verwijderd van de steun - afgekoppeld nog boven het dashboard en onder de steun.

De layout van het dashboard op de foto is wel even anders dan op een RT van bijv 2008, daar komt de vraag over de plaats van de 4 torq schroefjes en de doorvoer van de kabel wellicht vandaan.

Omdat ik de TT houder alleen plaats bij tourtochten en reizen heb ik een eenvoudiger 12 volt verbinding in de kabel aangebracht. Dan werkt de stroomvoorziening met een losse kabel via het 12v contact ook iets vlotter in het geval de accu van de TT550 leeg is. Het nadeel van deze losse kabel vanaf de 12 volt aansluiting met de dinplug is wel dat de kabel half over de tank en voor de klokken loopt.

Mogelijkheden te over dus om de stroomvoorziening naar de TT naar eigen gebruik in te richten.
Ik houd nog even vast aan mijn flexibele oplossing met de TT accu en de losse kabel, al zijn de beelden van de getoonde vaste verbinding beslist inspirerend.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 02 jan 2021, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door bhennink »

Nou dat is een hoop info.
Heb ondertussen de TT en beugel besteld:)
Alleen dat kabeltje voor voeding vind ik best wel een hoop geld voor een stekker met paar draadjes. :neutral:
NA nog eens goed kijken hoe die er uit ziet. Zo zo maar kunnen dat ik al iets heb liggen wat past.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Frans heeft dat goed gezien, dat van die layout van het dashboard. Zie onderstaand plaatje.
Overigens heel erg bedankt voor de foto's.
dashboard RT_Roel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

bhennink schreef: 02 jan 2021, 16:08 Alleen dat kabeltje voor voeding vind ik best wel een hoop geld voor een stekker met paar draadjes
Wat ik zo lees is dit je eerste BMW?
Bij de aanschaf van BMW producten is het advies om diep adem te halen, de andere kant op te kijken en af te tikken.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Nog een paar suggesties:
viewtopic.php?f=40&t=15814
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dank je wel!!!
Eentje daarvan laat de kabel weglopen via de sleuf van het raammechaniek. Het kan dus wel op deze manier.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door bhennink »

@fransgabler ja idd mijn eerste BMW maar ook mijn eerste motor.
Ik heb even naar dat connectortje gekeken maar kon het zo in het half donker in de garage niet echt goed zien.
Ziet er iig niet erg herkenbaar uit voor me. Niet iets wat ik hier in de bakjes heb liggen.
Maar ik kreeg via een Facebook groep het advies om die stekker niet te gebruiken omdat deze niet uitgeschakeld zou worden als het contact uit gaat?
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
fransgabler

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

BMW heeft er wel voor gezorgd dat níemand zo’n stekkertje ergens in een bakje heeft liggen...

Dat stekkertjes is hét BMW accessoires aansluitpunt. Het is verbonden met het contact én opgenomen in het canbus systeem. Dat betekent dat de stroom er afgaat als het contact wordt uitgezet, tenzij er een accessoire stroom blijft afnemen.

In dat laatste geval blijft het canbus systeem stroom leveren aan dat punt. Gevolg: na een tijdje een lege accu door een bewuste ‘lekstroom’.

Garmin leverde een Zumo nav, waarvan de houder stroom verbruikte zonder dat de nav er op stond. Gevolg: de spanning bleef lopen naar de houder en trok de accu leeg.

BMW en canbus...
Je kunt er achterkomen of je motor het canbus systeem heeft als - ondanks langdurig en intensief zoeken - het zekeringenkastje toch niet gevonden wordt. Bij het canbus systeem is dat kastje met zekeringen vervangen door een electronisch circuit dat de stroom bij de kortsluiting uitschakelt. Na het opheffen van de kortsluiting wordt de spanning weer doorgegeven en het circuit opnieuw electronisch beveiligd.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 03 jan 2021, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door Dingeman »

fransgabler schreef: 03 jan 2021, 17:08
,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,

Garmin leverde een Zumo nav, waarvan de houder stroom verbruikte zonder dat de nav er op stond. Gevolg: de spanning bleef lopen naar de houder en trok de accu leeg.

,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,
Dit was alleen als de Zumo rechtstreeks op de accu was aangesloten. Met een directe aansluiting op de accessoirestekker was dit stroomverbruik verholpen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
fransgabler

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Kijk aan, als TomTommer moet ik wat voorzichtiger zijn met uitspraken over de Zumo.
Dank voor de les.
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door bhennink »

FF gekeken, voor ik het hier heb is het 25 euro:( ;) :geek:
Ik knutsel binnenkort denk wel iets met een wirewrap IC voet en daar de draad aan solderen en waterdicht aftapen en fixeren met vulcaniseertape.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door Venzent »

Misschien kan je hem voor relatief goedkoop verkrijgen.
Nee heb je, ......

https://link.marktplaats.nl/m1648847825
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dingeman schreef: 03 jan 2021, 17:19
fransgabler schreef: 03 jan 2021, 17:08
,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,

Garmin leverde een Zumo nav, waarvan de houder stroom verbruikte zonder dat de nav er op stond. Gevolg: de spanning bleef lopen naar de houder en trok de accu leeg.

,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,
Dit was alleen als de Zumo rechtstreeks op de accu was aangesloten. Met een directe aansluiting op de accessoirestekker was dit stroomverbruik verholpen.
Op de Pan had ik mijn Garmin 595 rechtstreeks op de accu aangesloten. Nooit problemen mee gehad.
Ik denk dat ik de XT ook rechtstreeks op de accu ga zetten. Ik begeleid als verkeersregelaar veel wielerkoersen. Op de post laat ik liever de navigatie aan, zodat ik niet telkens moet wachten tot de route weer beschikbaar komt als ik naar de volgende post toe moet. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dingeman schreef: 03 jan 2021, 17:19
fransgabler schreef: 03 jan 2021, 17:08
,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,

Garmin leverde een Zumo nav, waarvan de houder stroom verbruikte zonder dat de nav er op stond. Gevolg: de spanning bleef lopen naar de houder en trok de accu leeg.

,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,
Dit was alleen als de Zumo rechtstreeks op de accu was aangesloten. Met een directe aansluiting op de accessoirestekker was dit stroomverbruik verholpen.
Op de Pan had ik mijn Garmin 595 rechtstreeks op de accu aangesloten. Nooit problemen mee gehad.
Ik denk dat ik de XT ook rechtstreeks op de accu ga zetten. Ik begeleid als verkeersregelaar veel wielerkoersen. Op de post laat ik liever de navigatie aan, zodat ik niet telkens moet wachten tot de route weer beschikbaar komt als ik naar de volgende post toe moet. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: Tomtom rider 550 op BMWR1200RT

Ongelezen bericht door bhennink »

@Venzent , goeie tip :) _004 En anders rijd ik wel even op de accu van de 550. Maar ik wil toch wel een keer de echte aansluiting maken;)
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”