R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Hallo allemaal,
Ik overweeg een R850RT aan te gaan schaffen. Na wat huiswerk ben ik al zover dat een 850 wat vriendelijker rijdt dan zijn grotere broers. Ook heb ik gelezen over het ABS systeem. Een ABS II of IV is het veiligst geloof ik. Dus een RT van voor 2001 of na 2006. Wat zijn de verschillen tussen deze 2 modellen? De koplamp is anders, dat is het enige wat ik weet. Zijn er nog andere dingen, zoals hogere ruit, verschil in zadel? Is een van beide modellen te prefereren boven de andere? En wat mag zo'n fiets ongeveer kosten? Ik heb al wel gezocht, maar vind er niet bijster veel.....
groet, Nout
Ik overweeg een R850RT aan te gaan schaffen. Na wat huiswerk ben ik al zover dat een 850 wat vriendelijker rijdt dan zijn grotere broers. Ook heb ik gelezen over het ABS systeem. Een ABS II of IV is het veiligst geloof ik. Dus een RT van voor 2001 of na 2006. Wat zijn de verschillen tussen deze 2 modellen? De koplamp is anders, dat is het enige wat ik weet. Zijn er nog andere dingen, zoals hogere ruit, verschil in zadel? Is een van beide modellen te prefereren boven de andere? En wat mag zo'n fiets ongeveer kosten? Ik heb al wel gezocht, maar vind er niet bijster veel.....
groet, Nout
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Je conclusie over het ABS is een juiste.
Ten aanzien van de R850 RT serie haal je een paar zaken door elkaar. Het is ook een beetje ingewikkeld als je niet in de ontwikkelingen bent meegegroeid.
- De R850 RT is geproduceerd van 1998 tot en met 2001.
- Een uitvoering met ABS 4 van na 2006 bestaat om die reden niet.
- Kies je voor een Rxxx RT vanwege het ABS 4, dan sla je dus de R1100RT, de R1150 RT en de eerste serie R1200 RT 'over' en kom je uit bij de R1200 RT vanaf bouwjaar 2007.
Aan de marktprijzen zul je merken dat de overgang in aanschafprijs aanzienlijk is tussen de R1150 RT tot 2005 en de R1200 RT vanaf 2007.
Even terug naar de R850 RT, waar je voorkeur naar uitgaat:
De R850 RT is in de laatste serie geproduceerd met de bredere koplamp als opstap naar de R1150 RT serie. De R850 RT kent diverse uitvoeringen die slechts in detail - lees luxe - van elkaar verschillen. Knopjes op het dashboard, geleiding van de warme lucht vanuit de oliekoeler e.d. In de basis zijn de R850 RT en de R1100 RT precies hetzelfde met uitzondering van de boring en slag in het motorblok en de overbrenging van de cardan op het achterwiel.
De prijs van een R850 RT is sterk afhankelijk van de uiterlijke staat en het aantal km.
Het bouwjaar doet er minder toe, deze serie is slechts drie jaar geproduceerd.
Overigens zou ik je de R850 RT niet aanraden, tenzij de motor voor specifieke ritten gebruikt wordt.
Zoals je terecht opmerkt is het aanbod van de 850 serie beperkt. Dat heeft te maken met de nauwelijks lagere nieuwprijs tov de R1100 RT serie, die betere prestaties levert vanuit een hoger koppel en ook meer vermogen afgeeft. De R850 RT is vooral geschikt voor korte ritten met een beperkte kruissnelheid. De motor is door BMW (te) laag gegeared, waardoor het blokje bij 100 km/uur al gaat 'malen' wat op een boxer niet prettig rijdt. Wel rijdt de R850RT tot zo'n 100 km/uur inderdaad wat vriendelijker.
Van de R1100 RT is het aanbod al veel groter omdat er veel meer van zijn verkocht. Het vermogen en het koppel liggen hoger en door een andere cardanoverbrenging maalt deze boxer veel minder waardoor er oom boven de 100 km/uur rustiger gereden wordt. Wel trilt de R1100RT meer dan de R850RT en heeft de R1100 RT wel eens last van KFR.
De stap naar de R1200 RT vanaf bouwjaar 2007 is een hele grote, vooral ook in financieel opzicht.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 28 jul 2021, 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Kleine toevoeging/aanvulling op het antwoord/advies van fransgabler: de R1100RT heef mits goed onderhouden en afgesteld/gesynchroniseerd door een vakkundig specialist/garagist geen last van KFR. Ik heb deze motor sinds 2012 en deze loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje zo mooi. Omdat de 1100 een “gedateerd” maar in mijn ogen erg mooi model is, is de kans groot dat er de nodige kilometers op de klok staan. De mijne heeft nog geen 40K gelopen, dus dat is relatief weinig. Wees overigens niet meteen benauwd voor een RT met meer km’s. De (aantoonbare) staat van goed onderhoud is wél relevant. Maar dat heb je vast al wel gelezen op ons forum.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
https://bikenet.nl/occasion/bmw-r-850-rt/00036424608/
Ik had inderdaad ook gelezen dat ze tot 2001 gebouwd waren. Toen zag ik deze te koop staan en raakte ik wat in de war. Maar dit is dus een winkel dochter geweest.....
Dus beter op zoek naar een 1100. Zijn die er met de brede koplamp, zonder ABS III ?
Dat van de kfr had ik gelezen, maar niet veel acht op geslagen omdat ik een 850 voor ogen had.
Onderhoud is inderdaad alles, gelukkig kunnen we dat prima zelf
Ik had inderdaad ook gelezen dat ze tot 2001 gebouwd waren. Toen zag ik deze te koop staan en raakte ik wat in de war. Maar dit is dus een winkel dochter geweest.....
Dus beter op zoek naar een 1100. Zijn die er met de brede koplamp, zonder ABS III ?
Dat van de kfr had ik gelezen, maar niet veel acht op geslagen omdat ik een 850 voor ogen had.
Onderhoud is inderdaad alles, gelukkig kunnen we dat prima zelf
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
De 1100 heeft geen “brede” koplamp en is uitsluitend uitgevoerd met het relatief storingsvrije ABS2. Maar ook daarvoor geldt een jaarlijkse spoeling van het remsysteem.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Aha, abs 3 is met de 1150 gekomen dan?
Dan dus op zoek naar een 1100.
Ga ik eens kijken wat daar te vinden is. Ik vind een rode zo mooi...... moet wel 3 originele koffers hebben.
Dan dus op zoek naar een 1100.
Ga ik eens kijken wat daar te vinden is. Ik vind een rode zo mooi...... moet wel 3 originele koffers hebben.
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Bij een nieuwe werd standaard geen topkoffer geleverd. De nieuwprijs van de topkoffer was in 2010 een mooie € 330,-- excl. rugkussen en cilinderslot (samen goed voor nog eens € 70,- ). Een mooi tweedekans origineel BMW topkoffer is soms wat lastig te scoren.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Het kwetsbare ABS 3 systeem is geintroduceerd met de R1150 RT en tot en met 2006 in alle R en K modellen toegepast.
Een winkeldochter die nieuw wat langer in de showroom staat, is geen enkel probleem
Dit is overigens geen marktconform geprijsde motorfiets.
Deze R850 is al in 2012 in Nederland geïmporteerd en heeft vanaf die tijd twee eigenaren gehad.Van voor 2012 is niets bekend en deze motorfiets zal - mits de prijs tenminste met 1800 euro naar beneden gaat - voorlopig weer het lot van winkeldochter ondergaan.
De laatste serie R1100 RT is - zo goed als de R850 RT - met een brede koplamp geleverd, al kom je beide modellen over het algemeen met de kleine koplamp tegen. Dat is het oermodel en hoewel het een kwestie van smaak is, leggen de opvolgers het qua vormgeving af tegen dit origineel. Helemaal als de motor in het lichtgroen of bordeauxrood is uitgevoerd. De specifieke BMW kleuren zullen anders heten, maar het gaat om het idee.
.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 28 jul 2021, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
De R1100RT met “brede” koplamp (bij de laatste R850RT serie en de R1150RT) ben ik werkelijk nog nooit tegen gekomen. Niet op dit forum en ook niet op de vele forum treffens/tourritten. Hoe dan ook, weer wat te weten gekomen.
fransgabler schreef: ↑27 jul 2021, 22:41De laatste serie R1100 RT is - zo goed als de R850 RT - met een brede koplamp geleverd, al kom je beide modellen over het algemeen met de kleine koplamp tegen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Eilert, gezien de kilometerstand van je klassieke en ongetwijfeld top-onderhouden R1100 RT rijd je (te) weinig.
Je komt net zoveel tegen als dat je rijdt.
Maar het moet gezegd: De brede koplamp-uitvoeringen zijn echt uitzonderingen bij de R850RT en R1100RT modellen. Bedoeld als proefballonnetje annex opstapje naar de R1150 RT toe.
.
Zo goed als de R1150 RT in monospark uitvoering, die bestaat ook maar is alleen met een hele brede koplamp te vinden.
Gekke combi's, maar ze bestaan en niet op z'n Frankensteins bij elkaar geknutseld uit onderdelen maar af-fabriek zo geleverd.
Je komt net zoveel tegen als dat je rijdt.
Maar het moet gezegd: De brede koplamp-uitvoeringen zijn echt uitzonderingen bij de R850RT en R1100RT modellen. Bedoeld als proefballonnetje annex opstapje naar de R1150 RT toe.
.
.
Zo goed als de R1150 RT in monospark uitvoering, die bestaat ook maar is alleen met een hele brede koplamp te vinden.
Gekke combi's, maar ze bestaan en niet op z'n Frankensteins bij elkaar geknutseld uit onderdelen maar af-fabriek zo geleverd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 27 jul 2021, 23:20, 7 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Klopt Frans. Ik rijd inderdaad zuiver recreatief. Ik refereer echter vooral aan mijn ervaringen op en met dit forum. Overigens kom ik de 1100 in dit type uitvoering ook niet tegen in de auto en dan spreek ik over de vele honderduizenden kilometers in die periode. Ik wil maar zeggen . . .
Over de kwalificatie “klassiek” heb ik overigens een ander type BMW voor ogen. Maar dat terzijde.
Over de kwalificatie “klassiek” heb ik overigens een ander type BMW voor ogen. Maar dat terzijde.
fransgabler schreef: ↑27 jul 2021, 22:59Eilert, gezien de kilometerstand van je klassieke en top onderhouden R1100 RT rijd je (te) weinig.
Je komt net zoveel tegen als dat je rijdt.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
wie heeft er gelijk??
ik dacht dat de vraag was over de R850RT
ik dacht dat de vraag was over de R850RT
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Aangezien er vreemde combinaties blijken te zijn... hoe herken ik abs3?
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Snelle indicaties:
- ABS II heeft twee rode ABS lampjes op het dashboard en een "ABS reset"-knop (en zit vziw alleen op de R1100 en R850 uitvoeringen)
- ABS III heeft één rood ABS lampje op het dashboard en als je de rem gebruikt, dan hoor je duidelijk het "Gejank" van de pomp (en zit vziw aleen op de R1150)
Freude am Fahren
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Het is idd zo dat elke R1150 RT af-fabriek is geleverd met het jankende ABS 3 annex Integraal ABS en hetzelfde geldt voor de opvolger, de R1200 RT uit de bouwjaren 2005 en 2006.Vanaf 2007 wordt het ABS 4 toegepast. De BMWK series lopen hier parallel in mee.QuickFix schreef: ↑28 jul 2021, 15:07 Snelle indicaties:
- ABS II heeft twee rode ABS lampjes op het dashboard en een "ABS reset"-knop (en zit vziw alleen op de R1100 en R850 uitvoeringen)
- ABS III heeft één rood ABS lampje op het dashboard en als je de rem gebruikt, dan hoor je duidelijk het "Gejank" van de pomp (en zit vziw aleen op de R1150)
Om het geheel compleet en helaas ook weer iets ingewikkeld te maken:
In het geval bij een R1150RT na het intrekken van het remhandle op het stuur geen gejank van onder de tank klinkt, dan ís het ABS al stuk en mogelijk al verwijderd en/of gebypassed. Als het ABS is gebypassed remt de motor op op het voorwiel met het remhandle op het stuur en op het achterwiel met het rempedaal. Daarmee is de motor beduidend minder waard vanwege de hoge herstelkosten van het ABS 3 /Integraal ABS.
Als de motor niet jankt en nauwelijks remt, is het ABS stuk maar is de ABS module nog niet gebypassed.
Levensgevaarlijk, niet mee proefrijden en laten staan!
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Ik kan geen bron vinden die stelt dat de 1100 RT is ooit is geleverd met een "brede koplamp". Dat was de R1150RT. De R850Rt heeft een poosje "parallel" meegelopen met de grote broers. De R850RT is dus ook de "kleine broer" geweest van de R1150RT en daarom bestaat er een uitvoering met de bredere koplamp. Die is gemaakt vanaf 2000. Een erg mooie motorfiets.fransgabler schreef: ↑27 jul 2021, 22:59Maar het moet gezegd: De brede koplamp-uitvoeringen zijn echt uitzonderingen bij de R850RT en R1100RT modellen. Bedoeld als proefballonnetje annex opstapje naar de R1150 RT toe.
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Dat een R850 een mooie machine is, kan ik met een prachtig exemplaar wel onderschrijven. Daarmee heb ik ook de beperkte rij-eigenschappen van de R850 R leren kennen. Dit luxe uitgevoerde exemplaar is overigens voorzien van een kleine koplamp.
We glijden een tikje off topic, maar aangezien de moderator er actief aan deelneemt zal het kantje boord nog nèt aan kunnen.
Ben er nog eens verder in gedoken en ga er nu vanuit dat de nuancering die je aanbrengt klopt. De twee R1100RT motoren die ik In Real Life tegenkwam in de Eifel en Frankrijk zullen Frankenstein-producten zijn geweest. Varianten op een persoonlijk thema, vanuit het schuurtje in de tuin.
Zo bracht ik ooit als kind eens een batterijtje bij de plaatselijke elektronicaboer met het verzoek om een nieuwe. Om misverstanden over het formaat en de spanning te voorkomen legde ik het lege exemplaar op de toonbank. De reactie van de elektronicaman zal ik na nooit vergeten. Na zorgvuldige bestudering van het exemplaar nog tastbaar in zijn hand luidde die: "Zo'n batterij bestaat niet".
De goede man bedoelde waarschijnlijk dat die batterij in zijn beleving niet bestond.
Dank voor de toelichting.
.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Topicstarter Nout oriënteert zich op een R850RT en vraagt naar verschillen in bouwjaar en uitvoering. Het type uitgevoerde ABS systeem komt ter sprake maar ook het type koplamp uitvoering. Omdat hij zich oriënteert komen er ook andere series voorbij waaronder de R1100RT. En ja, dan wordt de vraag gesteld over ook het type koplamp. Ook ik heb mij vanuit mijn ervaring/kennis gemengd in dit topic. Wat mij betreft is dit het oriënteren en info verzamelen voor topicstarter. We gaan daarom (wat mij betreft) niet off topic.
Uiteraard gaat het op ons forum, zoals in een voorgaande posting door forumlid tamme werd gesuggereerd, niet over wie hier gelijk heeft. Nogmaals meningen/ervaringen en ook kennis worden uitgewisseld. Het is fijn dat we elkaar aanvullen en in alle goede bedoelingen e.e.a. willen delen. In deze is dus de conclusie dat de R1100RT nooit vanuit de Beierse fabriek is afgeleverd met de "brede" koplamp die we kennen van de latere R850RT en de R1150RT.fransgabler schreef: ↑28 jul 2021, 20:58We glijden een tikje off topic, maar aangezien de moderator er actief aan deelneemt zal het kantje boord nog nèt aan kunnen.
fransgabler schreef: ↑28 jul 2021, 20:58Ben er nog eens verder in gedoken en ga er nu vanuit dat de nuancering die je aanbrengt klopt. De twee R1100RT motoren die ik In Real Life tegenkwam in de Eifel en Frankrijk zullen Frankenstein-producten zijn geweest.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Ik kan u allen zeggen dat ik zeer blij ben met alle info die ik hier al dan niet gevraagd lees. Ik als beginner in de R wereld weet voor de helft niet wat te vragen, maar krijg op deze manier al antwoord op vragen waarvan ik nog niet eens wist dat ik ze wilde stellen.....
Conclusie: ik moet maar geen ABS3 hebben. Dus een R850 of een 1100. Wil ik er een brede koplamp in dan wordt het een late 850.
Heeft er iemand foto's van die abs lampjes? Stel dat er een late 850 is met abs van de parallel lopende vroege 1150.... dan zit ik nog net ABS3.
Dank allemaal!!!!
Conclusie: ik moet maar geen ABS3 hebben. Dus een R850 of een 1100. Wil ik er een brede koplamp in dan wordt het een late 850.
Heeft er iemand foto's van die abs lampjes? Stel dat er een late 850 is met abs van de parallel lopende vroege 1150.... dan zit ik nog net ABS3.
Dank allemaal!!!!
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Oké oké, de oude lamp is inderdaad mooier.
Ik heb fransgabier zijn fiets gezien, en ook ik ben niet van plan veel harder als 100 de gaan. En vriendelijke fiets heb ik meer aan, als een exemplaar waarmee ik met 130 door de bergen kan, want daar kom ik toch niet....
https://www.motorhuisbrabant.nl/motoren ... s-m1404823
Deze vind ik wel erg mooi. Helaas geen topkoffer, en lijkt het glaasje van de controle lampjes kaduuk.
Kent iemand deze fiets toevallig?
Ik heb fransgabier zijn fiets gezien, en ook ik ben niet van plan veel harder als 100 de gaan. En vriendelijke fiets heb ik meer aan, als een exemplaar waarmee ik met 130 door de bergen kan, want daar kom ik toch niet....
https://www.motorhuisbrabant.nl/motoren ... s-m1404823
Deze vind ik wel erg mooi. Helaas geen topkoffer, en lijkt het glaasje van de controle lampjes kaduuk.
Kent iemand deze fiets toevallig?
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Nog een vraag;
Ik lees ergens over een 1100 uit 99 " met de juiste lagers"
Zijn er bouwjaren met mindere kwaliteit lagers?
Ik lees ergens over een 1100 uit 99 " met de juiste lagers"
Zijn er bouwjaren met mindere kwaliteit lagers?
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Even los van de kwaliteit, die is zo niet te beoordelen, dit is een marktconforme prijs voor een mooie R850 RT in de kleur die je voorkeur heeft. De fiets is een origineel geleverde Nederlandse motorfiets met slechts drie eerdere eigenaren, waarmee de lage kilometerstand wel eens zou kunnen kloppen. Met een R850 RT worden over het algemeen geen lange reizen gemaakt. De topsnelheid ligt weliswaar niet zo hoog, maar bergen en dalen zijn voor een R850 RT zelfs met passagier geen enkel probleem. Ik schat zomaar in dat deze inruiler mee kan voor 1950 euro.Nout schreef: ↑28 jul 2021, 23:45 Oké oké, de oude lamp is inderdaad mooier.
Ik heb fransgabier zijn fiets gezien, en ook ik ben niet van plan veel harder als 100 de gaan. En vriendelijke fiets heb ik meer aan, als een exemplaar waarmee ik met 130 door de bergen kan, want daar kom ik toch niet....
https://www.motorhuisbrabant.nl/motoren ... s-m1404823
Deze vind ik wel erg mooi. Helaas geen topkoffer, en lijkt het glaasje van de controle lampjes kaduuk.
Wat betreft 'de juiste lagers'; Dat zegt me niets. Soms hebben algemene dealers ergens een BMW klok horen luiden, maar hebben geen idee waar de klepel hangt.
In dat kader: Tot 1997 hadden de BMW R motoren een rechte vertanding op de tandwielen. Dat gaf wel eens problemen o.a. bij het schakelen en in de versnellingsbak zelf. Vanaf 1997 heeft BMW om die reden op de tandwielen een schuine vertanding toegepast.
Wat betreft het kaduuke glaasje: je koopt een fiets die 23 jaar oud is..
Dan kan er hier en daar wel eens een butsje, krasje of breukje zitten. In het glas van de controlelampjes is een breukje zichtbaar wat er waarschijnlijk al jaren zit. Zo'n strak aangesloten breukje leidt zelden tot watertoevoer en/of condens in de electronica.
Houd er rekening mee dat er geen garantie op de motorfiets gegeven wordt en vraag uitdrukkelijk naar de onderhoudsgeschiedenis. Als de dealer van nix weet, vraag dan of ie even wil kijken onder de buddy, in de kont van de motor en in het handschoenenkastje. Omdat het een Nederlands geleverde fiets is met weinig km, is er ook een dikke kans dat er ergens een oh boekje in de motor is opgeborgen.
Aan een topkoffer is after sales eenvoudig te komen, vanaf zo'n 100 euro. Er is voldoende aanbod in.
Mooie fiets!
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Afhankelijk van je eisen is een originele BMW koffer vaak inderdaad, afhankelijk van de staat, wel te vinden tussen de €75 en €150; eventueel ben ik bereid om afstand te doen van de koffer van mijn oude fiets.fransgabler schreef: ↑29 jul 2021, 21:30Aan een topkoffer is after sales eenvoudig te komen, vanaf zo'n 100 euro. Er is voldoende aanbod in.
Het is echter ook mogelijk om een after market (niet BMW) topkoffer te plaatsen (met een adaptergrondplaat) en dan heb je helemaal een ongelimiteerde keuze (op mijn R1100RT had ik vroeger gewoon een Givi koffer zitten).
Freude am Fahren
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Bedankt mensen, voor alle info.
Ik ben mij zeker bewust dat ik er gebruikte fiets ga kopen. Maar mijzelf kennende zou ik een gescheurd glaasje gaan herstellen. Het is ook niet erg als er iets mankeert, maar ik moet er rekening mee houden.
De topkoffer houd ik in gedachten
Ik heb inmiddels ook een paar 1100's bekeken. Met of zonder topkoffer, met of zonder verhoogde electrische ruit. Km van 50 tot 100k.
Maar onderhoud heb ik nog geen een gevonden wat gedocumenteerd is .......
Ik ben mij zeker bewust dat ik er gebruikte fiets ga kopen. Maar mijzelf kennende zou ik een gescheurd glaasje gaan herstellen. Het is ook niet erg als er iets mankeert, maar ik moet er rekening mee houden.
De topkoffer houd ik in gedachten
Ik heb inmiddels ook een paar 1100's bekeken. Met of zonder topkoffer, met of zonder verhoogde electrische ruit. Km van 50 tot 100k.
Maar onderhoud heb ik nog geen een gevonden wat gedocumenteerd is .......
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Pb voor quickfix
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Pb voor quickfix
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Een PB is genoeg
Je hebt er een terug
Freude am Fahren
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Het is een zwarte r850rt geworden met 55k op de teller.
Foto's volgen na de vakantie, dan haal ik hem op...
Foto's volgen na de vakantie, dan haal ik hem op...
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Super hoor . . . gefeliciteerd ! Veel plezier er mee en we zien de foto's wel!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Van harte Nout: veel veilige kilometers toegewenst!
Freude am Fahren
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
(Ik heb hem zelf dus nog geeneens in het echt gezien)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Origineel Nederlands geleverde motor, met slechts twee eigenaren sinds 1998. De laatste eigenaar had de motor 15 jaar.
Bepaald geen wisseltrofee. Well done Nout!
Bepaald geen wisseltrofee. Well done Nout!
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: R850RT verschillen in bouwjaar en uitvoering?
Achter rem sleept wat schijnt. Het haynes boek is al wel in huis, dus meteen een klusje te doen als de fiets er ook is .
Verder schijnt ie goed te zijn.... We zullen het mee maken.
Verder schijnt ie goed te zijn.... We zullen het mee maken.