BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Ventilatierooster in de ruit

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Corné »

Dit jaar viel het mee maar de afgelopen zomers was het heet. Ik vermoed dat het vaker gaat gebeuren.
Ik heb een RT met een hoge ruit en die bevalt prima. Haast geen turbulentie rond de helm en prima zicht. Maar als het heet is dan is mijn leren pak te warm. Een doorwaai pak zal een prima oplossing zijn., maar als er een buit dreigt of komt dan moet je stoppen. Pak uit, Goretex erin, nee de bui waait over. Weer stoppen alles uit, alles weer aan.
Ik heb een koelvest maar dat is ook beperkt. Nu denk ik aan een laminaat pak. Regen? Rits dicht en klaar. Maar juist die hebben nog meer ventilatie nodig. Dus daar begint het mee.

Ik heb eens een opzet spoiler gehad, maar die klem je op de ruit en zit altijd in je zicht. Dus die heb ik snel weer verkocht.
Nu rijden ander toermotoren als Honda Goldwing en Yamaha Venture soms met een ventilatierooster. Ik denk, dat ga ik ook eens proberen.
Op dit forum is er nik over te vinden. Maar google maar eens op Thread: Anyone installed a windshield vent? - Aprilia Forum. Daar zie je precies hoe je die in je ruit monteert.
Bij Wings and Parts heb ik een ventilatierooster ruit Goldwing GL1800 besteld.

En zie het resultaat. Wind-en regenbescherming als het nodig is en ventilatie ook.
-groet- Corné
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door EileRT »

Het ziet er zeer ingenieus uit. Dit ben ik hier nog nooit tegen gekomen. Ik ben ook benieuwd naar meerdere ervaringen (onder wisselde omstandigheden). ;)

Bedankt voor het delen. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3296
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door HansD »

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen, want zo’n Rt scherm in de laagste zetten helpt niet echt.
fransgabler

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het is een bekend probleem dat het voordeel van de BMW RT series - bescherming tegen weer en wind - boven de 25 graden echt een probleem is. Twee jaar terug reed ik in Frankrijk rond bij 38 graden en dit jaar bleef het gelukkig bij slechts 32 graden. Een ritje is dan prima, maar als er op een dag 400 km wordt afgelegd met een gemiddelde van 50 a 60 km via D en N wegen, dan wordt het een ander verhaal. Het is altijd even wennen aan dat soort omstandigheden.

Het verhaal van Corné is een feest van herkenning, klopt aan alle kanten. Het rooster is echter een heftige ingreep; de zaag wordt in het scherm gezet en dat is onomkeerbaar. Ik wil niemand ontmoedigen, ben ook benieuwd naar de resultaten van dit specifieke geval, maar normaal gesproken liggen aan de beste plek en het beste rooster binnen de RT stroomlijn en het hele ontwerp vele proefopstellingen vanuit diverse snelheden ten grondslag. Al zit er een gapend gat in het scherm of ontbreekt het scherm, dan nog zorgt de kuip van de RTvoor een beperkte luchtstroom langs lijf en leden.

De ontwerpers bij BMW hebben vanaf 1976 met de R100 RS een balans voor ogen gehad, waarbij de bescherming tegen weer en wind meer aandacht kreeg dan de ventilatie bij hoge temperaturen. Pas veel later wordt het scherm beweegbaar uitgevoerd, waardoor er in de balans tussen bescherming en ventilatie enigszins gevarieerd kan worden.

Op vakantie is het lastig om meerdere pakken mee te nemen, maar behalve de kuip en het scherm van de RT is kleding mede bepalend in de ventilatie. De balans bij kleding gaat met name over de valbescherming versus de ventilatie. Doorwaaipakken van textiel boezemen niet echt vertrouwen in dat bij een val tenminste de huid beschermd blijft. De vergelijking met veredelde campingsmokings, die voorzien zijn van bescherming op schouders, ellebogen, heupen en knieën, dringt zich onmiskenbaar op. Wat dat betreft geven de exemplaren van leer met mash panelen wel iets meer vertrouwen. Ook hier is een balans tussen doel, ontwerp, bescherming en ventilatie, waarbij de ventilatie voorop staat. Zo haalt niemand het in zijn hoofd om bij vorst in een doorwaaipak te stappen.

Naast de RTee's heb ik jarenlang naked bikes gehad, die vooral voor een rondje rond de kerk 's zomers gebruikt werden. Met vakanties liet ik die dingen lekker staan, ze bieden te weinig bagagemogelijkheden, bescherming tegen weer en wind en het comfort houdt niet over. Een van die exemplaren was een TDM 900, een staande twin met een geweldig motorblok en een optimale luchtstroom. De rijder zit vol in de wind en als dat gewenst is, dan is er geen beter type motor te bedenken.
Op het TDM forum worden discussies gevoerd over schermen en ruiten, maar dan precies vanaf de andere kant. TDM rijders willen op hun naked vaak wat meer bescherming bij lagere temperaturen tegen wind, neerslag en ook minder gebulder rondom hun helm. Om dat te bereiken worden er allerlei experimenten uitgevoerd met diverse vaste after market ruitjes.

Met een RT achter de hand moest ik altijd een beetje glimlachen om de 'bolle ruitjes' discussies, die in mijn beleving 'om niet' gingen. Als er al een echte hoge ruit gemonteerd wordt op een naked met een spoiler, ziet dat er niet uit en wordt het doel er ook nauwelijks mee bereikt. Het past immers niet bij het totale ontwerp. Een motor is nu eenmaal geen cabrio, met een open of gesloten dak, met de verwarming of juist de airco aan.

Dat gevoel bekruipt me hier ook een beetje.
Een RT is ontworpen en optimaal uitgevoerd om de rijder bescherming te bieden en dat is met de hete zomers een nadeel. Het maken van een sleuf in een onderdeel van de kuip gaat tegen dat doel en het totale ontwerp in. Het zal ongetwijfeld uitmaken, mits er met een minimale snelheid vanaf zo'n 90 a 100 km / uur gereden wordt. Op vakantie in Zuid- Europa rijd ik bijvoorbeeld over 2600 km nog geen 65 km/uur gemiddeld, waarvan zo'n 700 km zelfs snelweg. Waar ik de meeste ventilatie nodig heb, dat gaat het om de D en N wegen, schiet de snelheid tekort.

Nogmaals:
Ik wil niemand ontmoedigen en het is prima om te experimenteren en de ervaringen te delen, maar verwacht er vooral niet teveel van.
Op een formule 1 racewagen zul je ook vergeefs naar een trekhaak zoeken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 20 aug 2021, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik vind dit zeer interessant, niet voor koeling, maar of ook hiermee de "wind buffeting" wordt opgeheven/verminderd.

Voor de K1600GT heeft Wunderlich ook een gelijksoortige oplossing:
https://www.wunderlich.de/shop/de/bmw-k ... 0-302.html
Ik heb Wunderlich gevraagd of zij ook voor de R1200RT een soortgelijke oplossing in de maak hebben, echter hierop geen antwoord gekregen.
Uiteindelijk het grootste scherm van VStream gekocht (onderzijde van deze ruit bevat een extra opening om meer lucht toe te laten, en zodoende onderdruk te verminderen).

Omdat mijn oude originele ruit toch maar ligt te liggen, wil ik dat best wel eens proberen.

@Corné, helpt het ook tegen "wind buffeting"? En hoe heb je het zagen van het gat aangepakt?
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Jazzbass »

1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Corné »

Jazzbass schreef: 20 aug 2021, 00:40 ... en hoe heb je hem vastgezet?

https://wingsandparts.com/nl/accessoire ... l1800.html
Ik heb het precies zo aangepakt als beschreven op het andere forum.
https://www.apriliaforum.com/forums/sho ... hield-vent

Aangezien er geen mal wordt meegeleverd begint het met het maken van een dun maar stevig stuk karton wat je precies op maat snijdt of knip zodat het ventilatierooster er in past. Als positionering het ik een lijn getrokken tussen de bovenste schroeven van de ruitbevestiging en dat als bovenzijde aangehouden van het gat.
Ik heb na het voorzichtig uitslijpen van het gat met een Dremel de randen met de ronde schuurborstel precies op maat gemaakt.

De binnenzijde van het rooster haakt aan de bovenkant in de buitenzijde van het voorste gedeelte.
Daar mijn Bailey ruit dikker dan de standaard ruit is heb ik voorzichtig dat randje dunnen moeten maken zodat die netjes er in haakt.
Zie verder dat bericht met plaatjes.

-groet- Corné
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Corné »

Jazzbass schreef: 20 aug 2021, 00:36 Ik vind dit zeer interessant, niet voor koeling, maar of ook hiermee de "wind buffeting" wordt opgeheven/verminderd.
.....
@Corné, helpt het ook tegen "wind buffeting"? En hoe heb je het zagen van het gat aangepakt?
Ik heb totaal geen last van Windbuffeting met deze Baileys Extra Grote Ruit in de stand dat ik er net overheen kan kijken en i.c.m. mijn (gesloten stand) Shoei Neotec 2 helm. Ook niet bij hoge snelheid.
Daar ik er al geen last van had kan ik niet zeggen of er een verbetering is. Het is ook niet erger.

-groet- Corné
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Corné »

fransgabler schreef: 19 aug 2021, 23:57 Het verhaal van Corné is een feest van herkenning, klopt aan alle kanten. Het rooster is echter een heftige ingreep; de zaag wordt in het scherm gezet en dat is onomkeerbaar. Ik wil niemand ontmoedigen, ben ook benieuwd naar de resultaten van dit specifieke geval, maar normaal gesproken liggen aan de beste plek en het beste rooster binnen de RT stroomlijn en het hele ontwerp vele proefopstellingen vanuit diverse snelheden ten grondslag. Al zit er een gapend gat in het scherm of ontbreekt het scherm, dan nog zorgt de kuip van de RTvoor een beperkte luchtstroom langs lijf en leden.
......
Nogmaals:
Ik wil niemand ontmoedigen en het is prima om te experimenteren en de ervaringen te delen, maar verwacht er vooral niet teveel van.
Op een formule 1 racewagen zul je ook vergeefs naar een trekhaak zoeken.
Opmerking: Klopt, een gat zagen is onomkeerbaar. Maar het ventilatierooster ziet er goed uit en de klep kan in verschillende standen geplaatst worden, ook dicht.

Mijn eerste ervaring met het ventilatierooster is dat het niet extreem veel helpt. Het is niet DE oplossing. Ik heb zonder handschoenen met 60-80km/h gereden om te voelen hoe de luchtstroom veranderd.
Wat blijkt: Er wordt hoe dan ook warme lucht opgetrokken tussen de vorkpoten. Enerzijds word de lucht omhoog geforceerd door het blok tijdens het rijden. Anderzijds zuigt het vacuum achter de ruit lucht omhoog. Dat is wel minder met een directe injectie van koudere lucht recht voor je, maar het is niet weg.
Lekker in de winter, maar dus niet lekker in de zomer.
Misschien moet eens experimenteren met een skai flap rond de vorkpoten om de warme lucht daar weg te houden. :geek:

En eh,, ik heb een trekhaak aan mijn oude Yamaha Venture XVZ13TD. Vroeger heel Europa mee door geweest met motor-bagagewagen er achter. Camperen met de motor is gek nog niet hoor. Blijven experimenteren.

2002-03-09 12.58.31.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door fransgabler »

Corné schreef: 22 aug 2021, 14:36 Misschien moet ik eens experimenteren met een skai flap rond de vorkpoten om de warme lucht daar weg te houden. :geek:
En eh, ik heb een trekhaak aan mijn oude Yamaha Venture XVZ13TD. Vroeger heel Europa mee door geweest met motor-bagagewagen er achter. Kamperen met de motor is gek nog niet hoor. Blijven experimenteren.
Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.
Experimenteren levert soms verrassende resultaten op. Al ik je post goed lees en begrijp, dan blijkt de variabele sleuf in de ruit 's winters effectiever te zijn dan in de zomer. De sleuf levert in de kou warmte aan die anders 'verloren' gaat.

Zo kwam ik er in de hete zomer van 2019 achter in Zuid-Frankrijk dat als de ruit 3/4 omhoog staat het minder heet is dan bij de laagste stand. De 3/4 stand omhoog voorkomt dat lijf en leden in een permanente Föhn terechtkomen van zo'n 37 graden. Nooit gedacht, wel ervaren.

Prachtige combi van die klassieke Yamaha met aanhanger!
MartinTB
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jul 2021, 22:37
Type: R1200RT
Bijz: mijn droom
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosthuizen

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door MartinTB »

Br.: is er iets tussen u en mij .
Ik hoor graag de ervaringen en het vervolg.
Ik durfde dit nog niet aan ,was bang voor scheuren in het scherm als er druk op staat .

MBG
en [groet]
MartinTB
BMW R1200RT 2006 ~Grip Puppies~Ride On ~USB~Ram Mound~Kaoko Control~Schad SH59X Alu Flex~VStream~Abus Granit.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: ...en de F800R is met Wullum's ex- mee naar NL...
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door Wullum »

MartinTB schreef: 25 aug 2021, 10:54 Br.: is er iets tussen u en mij .
Ik hoor graag de ervaringen en het vervolg.
Ik durfde dit nog niet aan ,was bang voor scheuren in het scherm als er druk op staat .

MBG
en [groet]
MartinTB
Dat was mij ook opgevallen Br. MartinTB
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
MartinTB
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jul 2021, 22:37
Type: R1200RT
Bijz: mijn droom
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosthuizen

Re: Ventilatierooster in de ruit

Ongelezen bericht door MartinTB »

Het was een mooi treffen _004
BMW R1200RT 2006 ~Grip Puppies~Ride On ~USB~Ram Mound~Kaoko Control~Schad SH59X Alu Flex~VStream~Abus Granit.
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”