Ik was een beetje dom

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Zo gefocust op de een of andere manier om B7 te tanken. Dus RT vol met heerlijke diesel. ANWB heeft de diesel vervangen door 98 en 2 bougies schoon gemaakt. Ik ga thuis de andere schoonmaken en proberen want anders moest op de weg de hele Tupperware er af.

Mis ik nog een handeling met de GS911 of iemand nog tips vóór deze domoor die ternauwernood de velsertunnel uit kwam ?

Tx
Laatst gewijzigd door fschuurman op 13 sep 2021, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Als de motor weer loopt en de tank met de juiste brandstof gevuld is, zou ik de andere bougies lekker laten zitten. Je kan beter deze tijd gebruiken om de motor even wat meer te belasten dan wettelijk toegestaan is. De bougies reinigen zich vanzelf.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Helaas start hij nog niet. We hebben de 2 buitenste schoongemaakt en de accu leeg gestart. Ik dacht dat mogelijk de ECU nog roet in het eten kan gooien.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Nieuwe bougies gekocht waarbij de dealeRT volgens de kompjoeter aangaf dat de door BMW in het boekje aangewezen NGK bougies niet de juiste zijn. Enfin, op “eigen risico” meegenomen.

MSA gebeld en daar nog een tip gekregen de injectoren los te halen en mede- schoon te maken. Hopen dat die dan straks wel start, anders heb ik echt een uitdaging.

Accu:OK
Startmotor: OK
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Nieuwe bougies, injectors schoongemaakt. Startmotor werkt maar slaat niet aan, niet eens een poging [emoji24] iemand nog suggesties wat het kan zijn of hoe ik kan testen? Doosje bougies vonkjes is nu ook op. Ik hoor de pomp wel volgens mij bij aanzetten contact slot
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fransgabler »

Als je met de verkeerde brandstof bent weggereden, dan heeft de pomp de diesel al in het hele systeem gepompt. Het schoonmaken van de injectoren en/of de bougies is dan slechts symptoombestrijding zolang de brandstofleidingen niet eerst zijn doorgeblazen.

De ANWB kan nooit de gehele tank hebben leeggepompt, er blijft altijd wel wat achter in de tank. Het is van belang is om het hele brandstofsysteem en beide cilinders vrij van diesel te krijgen.

Voordat je onderstaande procedure begint: check eerst je oliepeil.
Diesel heeft itt benzine een smerende werking en is beter dan benzine in staat om langs de zuigers in het carter terecht te komen. Daarmee kan het oliepeil tot ver boven het bekende glaasje gekomen zijn. Daar kun je weer andere schade door oplopen.

Vervolgens:
Je kunt overwegen om de tank nogmaals en nu geheel leeg te zuigen met een willekeurig los benzinepompje op de acculader en twee benzineslangen. Echt leeg, Ad fundum. Vervolgens giet je in de leeg-lege tank een kleine hoeveelheid euro 98.

Start de motor met de primaire bougies eruit en de spanning van de secundaire bougies af. Om de bobines te ontzien, kun je de primaire bougies 'elders ' - wat een beladen term is dat toch - laten meevonken. Het uitnemen van de bougies zorgt ervoor dat de startmotor minder weerstand heeft en langer kan draaien op de accu. De brandstofpomp van de RT zal de resterende brandstof en de toegevoegde euro 98 naar de injectoren door de vervuilde leidingen pompen. Laat de motor ronddraaien met tussenpozen om de startmotor niet te overbelasten, anders kom je van de regen in de drup. Uiteraard alles in de buitenlucht en zonder er een sigaartje bij op te steken.

De injectoren heb je dan al losgenomen en laat je zichtbaar spuiten in een fles met een doorgeprikte dop tegen overmatige dampen.
Aan de geur en wellicht de kleur - diesel is geler dan benzine - kun je al merken of er nog steeds diesel in de leidingen zit.

Met een compressor kun je - met de zuiger op het onderste dode punt -met beleid de resterende brandstof uit de cilinder laten verdampen. Wil je de cilinder van binnen bekijken, dan zijn er in de handel goedkope endoscopen, die op de smartphone gemonteerd kunnen worden en het beeld weergeven op de telefoon. Zo kun je checken of de wanden en de zuigerbodem alsnog niet vergeven zijn van dieselolie.

Zijn de brandstofleidingen op die manier doorgeblazen, dan kan een nieuwe - en nu echte startpoging met de injectoren en bougies teruggeplaatst- worden ondernomen met verse brandstof.

Die procedure kun je een paar keer herhalen.
Dit is vaak een kwestie van lange adem, die beperkt wordt door de capaciteit van de accu.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 14 sep 2021, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Afbeelding


Ik ben tot hier: en de injector links gedemonteerd en schoon.

Actie dus:
- jerrycan kopen van 25 liter
- benzinepomp kopen met 2 slangen
- compressor kopen
- oliepijl controleren

En je stappen volgen. Idd. Een lange adem maar een concreet plan. Tx!
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 14 sep 2021, 20:21
Ik ben tot hier: en de injector links gedemonteerd en schoon.

Actie dus:
- jerrycan kopen van 25 liter
- benzinepomp kopen met 2 slangen
- compressor kopen
- oliepeil controleren

En je stappen volgen. Idd. Een lange adem maar een concreet plan. Tx!
Nee, geen 25 liter.
Twee kleintjes van 5 liter volstaan, een met verse euro 98 en een voor de vervuilde brandstof uit de injectoren.
Compressor is vast wel te leen of te huur bij de gamma

Een snellere methode is om de brandstofleiding los te koppelen van de injector en de brandstofpomp zijn werk laten doen door de leidingen door te spoelen met verse euro 98. Vervolgens de in injectoren schoonmaken en weer aansluiten. Met een stuk karton kun je kijken of het sproeipatroon van de injectoren niet is aangetast.

Ik kan je er wel bij helpen, mits het droog is. Maar misschien wil je het eerst zelf proberen.
Wees in ieder geval voorzichtig met de compressor, blaas vooral geen rommel naar binnen.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Update: beide kanten van de motor de benzine uit de leidingen. Dat was al benzine (tenzij ik voor de 2e keer diesel heb getankt).

De man van de ANWB heeft het meeste er uit gehaald. Ik heb zelf de leidingen leeg gehaald. De injectoren spuiten benzine en de bougies vonken. Ik hoorde 2 lichte plofjes maar daarna hield het weer op.

De injectoren spuiten gespreid en sproeien zeg maar. 46 euro aan benzine, dat is 25 liter, volle tank dus. Dat haal ik niet met de dieselprijs dus kan daar gerust op zijn.

Ik heb geen compressor nog gehuurd, de nieuwe bougies zijn nog schoon en geven dus een vonk. Accu weer opladen en dan proberen we het nog een paar keer daarna.
Laatst gewijzigd door fschuurman op 15 sep 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Kijk, weer een typisch voorbeeld van miscommunicatie, van mijn kant. Ik was heilig in de veronderstelling dat de ANWB je motor weer draaiend had gemaakt.

Volg de aanwijzingen van Frans, dan moet het lukken.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door Edward1968 »

fschuurman schreef: 13 sep 2021, 11:46 Helaas start hij nog niet. We hebben de 2 buitenste schoongemaakt en de accu leeg gestart. Ik dacht dat mogelijk de ECU nog roet in het eten kan gooien.
De ECU staat hier buiten. Die weet niet wat voor een brandstof er in je tank zit.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

De aanwijzingen van Frans zijn zeker een grote hulp! De compressor techniek heb ik nog niet gedaan.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door jbazelmans »

De ANWB kan nooit de gehele tank hebben leeggepompt, er blijft altijd wel wat achter in de tank.
Het zal toch niet zo zijn dat dat beetje wat de ANWB er niet uitkrijgt, en dat daarna vermengd wordt met euro 98 er voor zorgt dat na grondige reiniging van de rest van het systeem de motor niet meer wil starten?
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

De accu was weer vol dus start pogingen. Bij poging 4 sloeg die aan vóór 2 a 3 seconden en daarna uit. Hierna 10 pogingen geen resultaat en accu leeg dus weer laden.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

We hebben flinke rook. Hij slaat aan en blijft aan. Nu alleen een enorme berg rook :)
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fransgabler »

Meteen een pond paling erin hangen!

Yeah hij doet het! Het is een kwestie van herhalen en doorzetten.
Best vreemd dat de grote dieseltuut in de opening van een motor past, waar dat bij een auto niet lukt.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ik was een beetje dom

Ongelezen bericht door fschuurman »

Dieselpaling, vetter dan vet. Net even stukje gereden, rook is opgetrokken. Morgen dan maar even naar ons mams in bloemendaal op de koffie. Hij ruikt nog wel wat, maar dat zal wel verdwijnen. Bedankt voor de (mental) support.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”