Trend zet door: stijgende verkoopaantallen in 2021 van nieuwe en gebruikte motoren

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Trend zet door: stijgende verkoopaantallen in 2021 van nieuwe en gebruikte motoren

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het jaar 2008 is een topjaar in de verkoop van motoren. Sinds die tijd is de verkoop enigszins ingezakt. In dat jaar doet de economische crisis zijn intrede met de val van Lehmans Brothers bankiers op 15 september 2008. Traditiegetrouw treden economische crises op rond de maand oktober van het kalenderjaar. We hebben het geweten, de zogenaamde kredietcrisis duurt tot ver in 2012. In die tijd werkte ik o.a. in Almere, waar hele huizenblokken jarenlang te koop staan. Ook net opgeleverde huizen in de fonkelnieuwe wijk Almere Poort worden in die tijd maar niet verkocht. Ondanks kurkdroge vloeren en wanden doet het begrip ' het huis staat onder water' zijn intrede. Tijden kunnen veranderen...

Dat de ene crisis de andere kan oplossen blijkt in het boekjaar 2020, waarbij er tijdens de Pandemie voor het eerst meer motoren verkocht worden dan in het laatste topjaar 2008. Dat lijkt ook logisch te zijn. Mensen met een vast inkomen kunnen hun geld minder besteden en houden daardoor aan het eind van de maand meer geld over. Het reizen in het Openbaar Vervoer was al geen pretje, maar wordt vervolgens ontraden vanwege het besmettingsgevaar. Chauffeurs van bussen zitten in die tijd in volledig dichtgetapete cabines. Poolen met auto's is ook al not-done, vanwege de kleine ruimte en ook hier weer het besmettingsgevaar. Thuiswerken doet zijn intrede, maar dat blijkt niet in alle gevallen mogelijk en/of effectief te zijn.

Motorfietsen en motorscooters blijken in die tijd een uitstekend alternatief, zowel voor het woon- werkverkeer als in een recreatieve toepassing. Velen beschikken al jaren over het min of meer vergeten A stempeltje op hun rijbewijs, houden geld over en dan ligt de aanschaf van een betaalbare motorfiets voor de hand. De Nederlandse markt kan ook in dat jaar niet voldoen aan de enorme vraag naar occasions, waardoor veel dealers zelfstandig of in clusters op zoek gaan naar occasions in het buitenland. De zogenaamde grijze import, met alle problemen van dien, beleeft weer gouden tijden. Dealers en handelaren lopen met een brede glimlach en opgestoken duimen in de rondte.

Zet die trend door in 2021?
Naar nu blijkt, zet de groei met 5% tov 2020 gewoon door, zoals uit onderstaande cijfers blijkt.
  • Nieuw verkochte motoren: 59 stuks per werkdag, op jaarbasis 15.337
  • Gebruikte motoren: 201 stuks per werkdag, op jaarbasis 52.265
Opvallend is dat de aankoop tussen particulieren binnen de verkoop van gebruikte motoren wel een daling vertoont. Veel (her)opstappers kopen bij voorkeur van een dealer, die garantie over de aankoop biedt. Daarnaast zijn particulieren minder genegen om afstand te doen van hun motorfiets, in ieder geval zolang de crisis aanhoudt.

Dat de hang naar individueel vervoer en/of recreatie door de Covid-19 crisis een brede boost krijgt, blijkt ook uit de verkoopaantallen van boten en campertjes. In vergelijk daarmee is de aanschaf van een motorfiets bepaald voordelig te noemen, zowel in aanschaf als in de kosten van onderhoud, verzekering en stalling.

Ik ken niemand met 2 of 3 campers of boten, maar wel diverse liefhebbers met 2 of zelfs meer motoren.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 jan 2022, 16:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Trend zet door: stijgend verkoopaantallen in 2021 van nieuwe en gebruikte motoren

Ongelezen bericht door Arjan W »

De zoektocht naar induvidueel vervoer wordt alleen maar veel groter. Mensen hebben toch wel afscheid genomen van een 2e auto en ontwijken de trein en andere OV. Daarnaast zijn de kosten voor een motor relatief laag, vergeleken met een auto.

Ook ik heb de wens voor een 2e, misschien wel ooit een derde motor. Maar eerst moet de skelter van zoonlief de garage uit ;) .
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Trend zet door: stijgend verkoopaantallen in 2021 van nieuwe en gebruikte motoren

Ongelezen bericht door MotoCon »

Arjan W schreef: 05 jan 2022, 10:49 Ook ik heb de wens voor een 2e, misschien wel ooit een derde motor. Maar eerst moet de skelter van zoonlief de garage uit ;) .
Oh ja, de wens is er wel, maar met de motorfiets van mij en die van mijn betere wederhelft plus de fiets van onze scholier en de boodschappen-e-bike missen we de ruimte in de garage voor een extra motor. Bovendien staat de WAF dat in de weg, en eigenlijk ook de financiën. -naughty-
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”