vreemd metaal slepend geluid

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

Goedendag beste lezers,

ik heb een vraag, ( maar zal eerst een inleiding geven )

Ik heb vorige week mijn 2de hands bmw R1100 RT opgehaald 72.000 km gelopen en uit 2000
Tijdens de proefrit vielen mij 2 dingen op. 1 was de koppeling die onder zware last doorslipte
en 2 bij gas op 1 stand houden vond ik, dat hij erg aan het bokken was ( KFR ) maar verder geen gekke geluiden of dergelijken.

Dus was eigenlijk van plan de motor niet te kopen. Maar baalde echt. want ik vond de motor echt super mooi.
De motorzaak bood mij aan de koppeling te vervangen en alles nog eens goed af te stellen. En tevens een volledige beurt.
voor de zelfde vraagprijs. Ehm oke. nieuwe koppeling dat is goed nieuws. dan heb ik daar geen omkijken meer naar de aankomende 80.000 km

dus besloten de motor te kopen.

Vorige week de motor opgehaald. ik reed weg, en er viel met meteen iets op. de koppeling voelt strak en direct .TOP !!
maar bij meer gas geven vond ik hem erg smoren. De motor liep beduidend anders dan bij de proefrit.Hierdoor kon ik de koppeling niet goed uitproberen of i wel echt vervangen was. De motor voelde traag aan.
Maar had vertrouwen in de motor zaak, dus dacht he ik ben handig genoeg om dit zelf op te lossen.
( Had al even zitten lezen op dit forum )


na zo'n 100 km stond ik stil bij een verkeerslicht. Zette de motor in zijn vrij. licht werd groen en reed weg. bij het optrekken hoorde ik een gek voor mijn gevoel metaal slepend geluid.maar zo'n 1 a 2 sec en daarna weg. en ook niet meer gehoord.

thuis gekomen en de motor in de stalling gezet.

Vervolgens allemaal leuke dingen besteld om de motor beter te laten lopen. ReCyciler - XX-1200 injectie - en toch nieuwe NGK IRIDIUM Bougies.
(Was een beetje klein voorgevoel wat ik had)

ben begonnen met de bougies. :x mijn gevoel was terecht. niet vervangen en waren oud zat. Oke dan ga je denken.
luchtfilter maar eens bekijken. En jep ook oud.

oke toch maar eens verder kijken. Remvloeistof. die is wel vernieuwd. motorolie ziet er ook fris uit.
Dus mijn gevoel is vloeistoffen wel vervangen maar de rest niet.

gevoel van de motorzaak werd al iets wat minder. Maar goed. lekker sleutelen en dan zien we wel.

Injectoren daar begin ik mee. Laat ik het dan wel goed doen.Gasklep behuizing ( sorry is vast een goede benaming voor )
er af gehaald. tjonge wat was die vies aan de binnenkant. Alles helemaal schoon gemaakt. stelschroef er ook uit gehaald en helemaal schoon gemaakt.
alles was keurig schoon en terug gezet. Stelschroef er helemaal in gedraaid en en 3 halve slagen terug. Dit aan beide kanten. de XX1200 injectoren er in. Vervolgens alles terug gemonteerd. en de rest vervangen.

alles was klaar en een stukje rijden. Whauw wat een verschil. motor loopt mooi en trekt super door.
dat is een mooi begin om vervolgens bij een warme motor alles goed af te stellen met een Twinmax. stationair keurig op 0 en bij 3500 a 4000 toeren ook keurig op 0 afgesteld. nog een proefit. helemaal Top !! Stationeer loopt i rond de 1200 a 1300 toeren. naar mijn weten ook hoe het hoort ?

Maar daar komt i. Toch weer 2 keer bij wegrijden dat gekke slepende metalen geluid.

Iemand een idee wat dit kan zijn ? geluid was er al voordat ik er aan begon te sleutelen.
het is echt maar heel even. maakt niet uit of de motor koud of warm is.

Zou dit te maken kunnen hebben met de nieuwe koppeling ? of is dit normaal bij een nieuwe koppeling.

ik heb garantie. maar aangezien ze bij de aflevering niet helemaal eerlijk zijn geweest wil ik niet met een kluitje in het riet gestuurd worden.

Wie heeft advies ?

heel erg bedankt !!
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door siebke »

Mijn eerste gedachte is de ABS zelftest/inschakeling bij het wegrijden, maar dat is meer een klakkend geluid. Is er ook maar even zodra 5km/h wordt gereden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Baird »

De R1100RX heeft zwevende remschijven aan de voorzijde, als de busjes waar de ruimte op hoort te zitten al een beetje op leeftijd zijn hebben de schijven wat meer speling. Bij de eerste meters wegrijden moeten ze even hun plek weten te vinden, daarna zijn ze mooi gecentreerd en hoor je niets meer.

De busjes zijn te vervangen voor nieuwe maar als de speling niet te erg kun je er gewoon mee doorrijden.

je kunt ook de schijfdikte nog opmeten, mogelijk zijn die ook op hun eind en dan vervang je die ook meteen, heb je er helemaal geen omkijken meer aan.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

dank voor de reactie,

rare is dat i het ook doet als al een stuk gereden hebt. dan is de abs al ingeschakeld toch ?
of blijft i dit constant doen ?
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

Baird schreef: 15 feb 2022, 21:34 De R1100RX heeft zwevende remschijven aan de voorzijde, als de busjes waar de ruimte op hoort te zitten al een beetje op leeftijd zijn hebben de schijven wat meer speling. Bij de eerste meters wegrijden moeten ze even hun plek weten te vinden, daarna zijn ze mooi gecentreerd en hoor je niets meer.

De busjes zijn te vervangen voor nieuwe maar als de speling niet te erg kun je er gewoon mee doorrijden.

je kunt ook de schijfdikte nog opmeten, mogelijk zijn die ook op hun eind en dan vervang je die ook meteen, heb je er helemaal geen omkijken meer aan.
dank voor de reactie. maar gok dat ik dit dan al moeten horen tijdens de proefrit toch ?
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik lees niet welke motorzaak het betreft. Maar mij lijkt dat je bij een goede motorzaak terug mag komen als je vermoed dat er "iets" niet goed is aan de motor. Ook zonder garantie, zeker zo kort na aankoop. Waarom ga je niet terug, mogelijk is het iets heel eenvoudigs.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Bens »

rare is dat i het ook doet als al een stuk gereden hebt. dan is de abs al ingeschakeld toch ?
of blijft i dit constant doen ?

Simpel te controleren. Als je 's ochtends wegrijd goed luisteren als de abs inkomt. Als dit het zelfde slepende geluid is, wat je aldoor hoort, weet je dat het je abs is.
Normaal gesproken zou dit niet mogen, als je stilstaat met draaiende motor, voor een verkeerslicht.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Baird »

Rbos schreef: 15 feb 2022, 22:27
Baird schreef: 15 feb 2022, 21:34 De R1100RX heeft zwevende remschijven aan de voorzijde, als de busjes waar de ruimte op hoort te zitten al een beetje op leeftijd zijn hebben de schijven wat meer speling. Bij de eerste meters wegrijden moeten ze even hun plek weten te vinden, daarna zijn ze mooi gecentreerd en hoor je niets meer.

De busjes zijn te vervangen voor nieuwe maar als de speling niet te erg kun je er gewoon mee doorrijden.

je kunt ook de schijfdikte nog opmeten, mogelijk zijn die ook op hun eind en dan vervang je die ook meteen, heb je er helemaal geen omkijken meer aan.
dank voor de reactie. maar gok dat ik dit dan al moeten horen tijdens de proefrit toch ?
Heeft niets met ABs te maken, is puur mechanisch. Als er genoeg speling op de busjes zit zakken de schijven ook weer naar beneden als je (even) stil staat ..... Checken dus hoeveel ruimte er op zit!!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Isaac »

De ABS test zich als het contact uit is geweest en ongeveer 6 km wordt gereden. Dus vrij snel na het optrekken. Ongeveer een 20 minuten later wil de ABS wederom zijn functies testen. Dit kan uitsluitend vanuit stilstand naar wederom die 6 km snelheid. Als je niet stopt (grote weg dus) zal de test dus niet plaats vinden. Het geluid wordt omschreven als een klak-klak geluid maar als de platen in de ABS enigszins vettig zijn wordt de klak meer een slepend geluid. Het kan dus wel de ABS zijn. Maar ook wat Baird aan geeft is een mogelijkheid. Deze klacht zou alleen wat vaker hoorbaar zijn. Namelijk haast altijd bij het optrekken totdat de snelheid zorgt voor centrifugaal vast zetten van de schijf. Tijdens het remmen zal je ze niet horen omdat dan de schijf geklemd wordt met de remvoeringen. Dus eigenlijk afhankelijk van de tijd tussen het geluid.
Of testen, motor uit en opnieuw starten en testen. De ABS voert dan ook zijn test opnieuw uit.
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

Dank voor alle reactie's

als het weer het een beetje toelaat ga ik eens goed op onderzoek uit.
Het geluid komt bij mij nog steeds meer over als een metaal slepend geluid.

ik kom er op terug als ik meer weet.

maar nogmaals dank voor jullie inbreng
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door japachap »

Remblokken?
Dynamoriem?
Koppeling toch niet goed vervangen (duur ingreep op een goedkoop motor voor dezelfde prijs- misschien hebben ze maar iets met de koppelingskabel gedaan..)?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

moet eerlijk zeggen dat dit gevoel ook wel een beetje door mijn hoofd spookt.
Maar koppeling pakt zeer sterk op.

is dit te controleren door de startmotor te verwijderen ? kan je dan de koppelingsplaat zien ?
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Bens »

Maar koppeling pakt zeer sterk op.

Wat bedoel je hiermee.
1. Kan je de koppeling rustig op laten komen? Ik bedoel daarmee, dat je met een licht slippende koppeling weg kan rijden.
2. Of "hapt" de koppeling, bedoel daarmee dat de koppeling ineens inkomt, zodat je bijna stijgerend wegrijd.

1. Is zoals het hoort.
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

koppeling pakt mooi krachtig op. kan met slippende koppeling optrekken.
Koppeling komt snel in zoals het na mijn inziens hoort.

hoop als ze niet gaan strooien het weekend het nog een keer even goed te proberen.
en het geluid beter te lokaliseren.

Gekke is wel als je de motor op de bok hebt staan, en de motor start. En vervolgende de motor in de eerste versnelling zet,
waarna je de koppeling rustig op laat komen hoor je het geluid niet.

nog maar eens op goed onderzoek uitgaan denk ik.

tevens is het wel zo dat ik met zware last. 5de versnelling in lage toeren vol het gas open draai. de koppeling niet slipt.
Dit deed is wel tijdens de proefrit. ( voor het vervangen van de koppeling )
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Bens »

Vraag eens of er een forumlid vlak bij je woont met dezelfde motor en laat die eens luisteren.
Nu is het raden op het forum.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Rbos schreef: 25 feb 2022, 20:32 koppeling pakt mooi krachtig op. kan met slippende koppeling optrekken.
Koppeling komt snel in zoals het na mijn inziens hoort.

hoop als ze niet gaan strooien het weekend het nog een keer even goed te proberen.
en het geluid beter te lokaliseren.

Gekke is wel als je de motor op de bok hebt staan, en de motor start. En vervolgende de motor in de eerste versnelling zet,
waarna je de koppeling rustig op laat komen hoor je het geluid niet.

nog maar eens op goed onderzoek uitgaan denk ik.

tevens is het wel zo dat ik met zware last. 5de versnelling in lage toeren vol het gas open draai. de koppeling niet slipt.
Dit deed is wel tijdens de proefrit. ( voor het vervangen van de koppeling )

Dan lijkt de koppeling in orde. Een nieuwe koppeling kan wat bijterig zijn in heg begin. Bij een slepend metalen geluid bij een 1100 denk ik toch aan de schijven. Hoor je het ook als je de motor voor of achteruit duwt? Mijjn 1100RT had dit ook.
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

dat is een goed idee om dit te proberen !

ga ik binnenkort eens proberen.
Dank voor de tip
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Baird »

Rbos schreef: 25 feb 2022, 20:32 knip

Gekke is wel als je de motor op de bok hebt staan, en de motor start. En vervolgende de motor in de eerste versnelling zet,
waarna je de koppeling rustig op laat komen hoor je het geluid niet.

knip
Dan draait je voorwiel niet waar de rammelende schijven in zitten ....In het achterwiel zit een vaste schijf dus die rammelt nooit ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Rbos
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2022, 21:15
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Rbos »

siebke schreef: 15 feb 2022, 21:24 Mijn eerste gedachte is de ABS zelftest/inschakeling bij het wegrijden, maar dat is meer een klakkend geluid. Is er ook maar even zodra 5km/h wordt gereden.

Het is idd het geluid van de abs die inkomt.
Ben even langs een kenner gereden. En die herkende het geluid direct.

Bedankt voor alle reactie's
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door EileRT »

Mooi het geluid gedefinieerd is. Hier zijn ook vele kenners maar in woorden is een geluid (soms) moeilijk te omschrijven. Het geluid van de “zelftest” van het ABS is idd even kort piepend. Zo omschrijf ik het dan bij mijn 1100. ;)

Rbos schreef: 13 mar 2022, 16:09Het is idd het geluid van de abs die inkomt. Ben even langs een kenner gereden. En die herkende het geluid direct.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ik wist eerst ook niet wat dat hoge, schelle, gillende geluid was. Tot ik e rop werd gewezen dat het van de ABS kwam. Alleen kon ik het "metaal" er niet in herkennen.
Goed dat het nu (h)erkend is. Dat scheelt je flink wat onderzoekskosten die vaak op niets uit lopen maar wel heel duur zijn!
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: vreemd metaal slepend geluid

Ongelezen bericht door siebke »

Toch weer een gevalletje subjectiviteit. Het is maar hoe iemand een bepaald geluid ervaart en uitlegt. Ook goed om te wetendat het geen euvel betreft.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”