Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ppr
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2021, 10:29
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door ppr »

Collega boxer liefhebbers,

Na lang wikken en wegen kortgeleden een R1250RT aangeschaft. De nieuwe versie met het belachelijk grote TFT digitale "dashboard".
Natuurlijk zo snel mogelijk ook mijn Garmin 396 gemonteerd met de navigatie houder van HSC (alleen te leveren via de BMW dealers).
Met deze steun komt de Garmin direct boven het TFT schrem te staan.

Wat bleek echter: Het TFT scherm verstoort het GPS signaal waardoor de Garmin telkens zijn positie kwijt was. Lastig navigeren :(
Om dit op te lossen heb ik een afscherming gemaakt van 1 mm aluminium plaat. Deze bevestigd tussen de houder en de Garmin. De afscherming komt dan tussen het TFT scherm en de Garmin.

Vanochtend uitgeprobeerd en het werkt! geen GPS storing meer.

Voor wie wat aan heeft: doe er je voordeel mee.
WhatsApp Image 2022-03-23 at 14.39.26.jpeg
WhatsApp Image 2022-03-23 at 14.39.40.jpeg
WhatsApp Image 2022-03-23 at 14.39.56.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik ben benieuwd of ik hem nodig ga hebben. Mijn nieuwe motor wordt als het goed is, nu bij BMW gebouwd. En voor zover mij informatie strekt zouden deze problemen (in ieder geval voor wat betreft de Zumo XT) over moeten zijn. Maar . . . misschien toch wel handig om een tekening van deze plaat alvast te hebben. Is er een "bouw" tekening verkrijgbaar en hoe doe jet het met het doorvoeren van de voedingskabel? Is daar dat grote gat voor?

Als ik mijn nieuwe motor in bezit heb dan zal ik het eerst een zo proberen en mocht dit inderdaad problemen opleveren dat zal ik daar melding van maken en is jouw plaat misschien een mooie oplossing

aanvulling; ik zie net dat ik hem voor de Zumo XT nog wel iets moet aanpassen!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door ErikS »

Tieflaar schreef: 23 mar 2022, 19:31 @eriks en @ppr
Jullie kiezen er voor om gebruik te maken van een Garmin Navi.
Waarom wil je de BMW Connected App niet gebruiken?
Heel simpel, omdat ik opgevoed ben met de Garmin! En daardoor en de informatie die ik links en rechts hoor over de navigatie van BMW op de motor kies ik nog steeds voor de Garmin. Maar ik zeg niet dat dit niet kan veranderen!

Daarnaast vind ik het ook zeer negatief dat ik van een mobiele telefoon afhankelijk ben voor navigatie. En laten we eerlijk zijn, de Nokia 8210 is hiervoor ook niet geschikt. Maar bellen, gebeld worden en SMS berichten zenden en ontvangen kan ik er nog steeds mee. En daarvoor heb ik ook geen (duur) abonnement nodig.
BMW dwingt je nu min of meer een andere telefoon aan te schaffen, en die zit niet bij de aanschafprijs van de motor, die toch al hoog genoeg is.

Mogelijk dat ik in de toekomst nog wel van Tom Tom ga houden, maar ook daar heb ik geen voorkeur voor. Ook in mijn auto zit (noodgedwongen) een TomTom (achtige) navigatie en daar ben ik dus niet gelukkig mee. Dus ook de Garmin gaat af en toe mee in de auto!.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ErikS schreef: 23 mar 2022, 19:43 Heel simpel, omdat ik opgevoed ben met de Garmin!
Whaha. Ik absoluut ook. Maar de BMW App gaat mij steeds meer bevallen.
ErikS schreef: 23 mar 2022, 19:43 Heel simpel, omdat ik opgevoed ben met de Garmin!
En laten we eerlijk zijn, de Nokia 8210 is hiervoor ook niet geschikt. Maar bellen, gebeld worden en SMS berichten zenden en ontvangen kan ik er nog steeds mee. En daarvoor heb ik ook geen (duur) abonnement nodig.
BMW dwingt je nu min of meer een andere telefoon aan te schaffen, en die zit niet bij de aanschafprijs van de motor, die toch al hoog genoeg is.
Dat argument is heel sterk :D . Maar een Nokia 8210 is niet meer van deze tijd natuurlijk Big RT Smile
ErikS schreef: 23 mar 2022, 19:43 Mogelijk dat ik in de toekomst nog wel van Tom Tom ga houden,
Die snap ik. En ik heb steeds gezegd dat ik moet vertomtommen.
Maar dat lukt heel goed. En ik hoef niet meer terug naar de Garmin
Big RT Smile
Grrrroet, Jack
ppr
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2021, 10:29
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door ppr »

Voor wat betreft Garmin of BMW app: De BMW app mist twee (voor mij) belangrijke opties. Je kunt de track niet op het scherm zetten en het herberekenen van de route kan niet uitgezet worden.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ppr schreef: 24 mar 2022, 11:11 Voor wat betreft Garmin of BMW app: De BMW app mist twee (voor mij) belangrijke opties. Je kunt de track niet op het scherm zetten en het herberekenen van de route kan niet uitgezet worden.
En je hebt geen touchscreen.
Dat vind ik persoonlijk één van de belangrijkste nadelen.
Je kunt fijn in- en uitzoomen met het wonderwheel maar de kaart is statisch.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door MotoCon »

ppr schreef: 24 mar 2022, 11:11 Je kunt de track niet op het scherm zetten en het herberekenen van de route kan niet uitgezet worden.
Dat zijn wel ècht argumenten van door Garmin geïndoctrineerde klanten :D
Ik bedoel het heus niet vervelend! Ik was er zelf ook zo één :geek: Ik heb verschillende Garmin generaties gebruikt sinds de StreetPilot 2610. Ook ik heb heel lang gedacht dat de door jouw genoemde "kwaliteiten" onmisbaar waren. Echter sinds ik (ik ga het 4e seizoen in) met een rugged phone en MRA Navigation navigeer heb ik mijn Zumo 390 niet meer aangeraakt. Nu blijken die functies niet meer nodig, omdat navigeren mèt herberekening gewoon goed werkt, en de noodzaak voor de onderliggende track daardoor óók niet meer nodig is.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik gebruik al sinds 2018 mijn telefoon met scenic. Wil ook niet iets anders en deze past met hulp van ome Ali netjes op de plek van de BMW navi op mijn 2014 RT. Ik kan de routes maken op de iPad. De mooie extra functies van MRA gebruik ik eigenlijk nooit op de motor en met een link wissel ik eventueel de routes uit onderling. Mijn scenic kan ik ook met de Wunderlink en het wiel bedienen.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door Tieflaar »

MotoCon schreef: 24 mar 2022, 15:33 Nu blijken die functies niet meer nodig, omdat navigeren mèt herberekening gewoon goed werkt, en de noodzaak voor de onderliggende track daardoor óók niet meer nodig is.
Ik ben het daarmee eens.
Herberekenen werkt goed, ook met de connected app.
Maar ik geloof de de Garmin XT er nog wel eens moeite mee heeft.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door ErikS »

Nog een nadeel;
Voor een software update van het TFT scherm en daarmee dus ook het gedeelte van de navigatie en wat er bij komt kijken, moet je naar de dealer. Ik heb nog geen idee wat die daarvoor rekent maar het zal waarschijnlijk wel niet voor niets zijn.
En het kost mij dus elke keer dat een update noodzakelijk is om een probleem te verhelpen, in het gunstigste geval, een halve dag!
En gezien het aantal updates dat ik voorbij heb zien komen van deze TFT software zou het zeker handiger zijn als je dit zelf, thuis, zou kunnen. Maar dat zal wel nooit gebeuren!

Bij mijn auto (TomTom) ook al het zelfde. Daar gaat het zelfs ook om de kaartupdates; Deze worden gratis gedaan tijdens een onderhoudsbeurt. Dus één keer per jaar. Wil je vaker dan kan dat natuurlijk wel. Tegen betaling uiteraard.
Wat dat betreft valt het bij BMW nog wel mee want de kaarten staan dus in de app en die kun je wel zelf updaten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ErikS schreef: 24 mar 2022, 20:13 Nog een nadeel;
Voor een software update van het TFT scherm en daarmee dus ook het gedeelte van de navigatie en wat er bij komt kijken, moet je naar de dealer. Ik heb nog geen idee wat die daarvoor rekent maar het zal waarschijnlijk wel niet voor niets zijn.
En het kost mij dus elke keer dat een update noodzakelijk is om een probleem te verhelpen, in het gunstigste geval, een halve dag!
En gezien het aantal updates dat ik voorbij heb zien komen van deze TFT software zou het zeker handiger zijn als je dit zelf, thuis, zou kunnen. Maar dat zal wel nooit gebeuren!
Je hebt gelijk dat er meerdere update geweest zijn om de navigatie goed te laten werken. Die updates waren nodig om de connectivity goed te laten functioneren. En dat is volgens mij geslaagd.
Ik vraag mij dus af of er nu nog met regelmaat updates voor het TFT gedeelte uitgebracht zullen worden.
Updates en verbeteringen van de navigatie software vinden plaats in de app op de smartphone.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Navigatiesteun R1250RT 2022 (OLO1), Storing GPS signaal

Ongelezen bericht door ErikS »

De tijd zal het leren!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”