Canbus en LED

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Canbus en LED

Ongelezen bericht door Viridis »

Beste mede-RT-rijders,

een kennis heeft mij deze LED-lampen aangeraden. https://nl.aliexpress.com/item/40001340 ... h9OjC21uvY
Hierbij is keuze tussen een CANBUS en non-CANBUS-versie.
Ik begrijp dat BMW met CANBUS werkt en dat het inbouwen van een niet-CANBUS-lamp wel kan, maar dan foutmeldingen oplevert.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Bedankt alvast voor het meedenken. Big RT Smile
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door siebke »

Nu ga ik vloeken in de kerk: ik heb beide halogeen H7 dimlichtperen vervangen voor een stel van de Aldi uit de aanbieding. Stond niks op over CANbus :$ . Heb er ook nog nooit iets over vernomen dat ze CANbus geschikt zouden moeten zijn. Kan er met mijn logica ook niks bij verzinnen, maar ben dan ook geen techneut.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik denk dat de keuze voor de canbus of niet te maken heeft met de ventilator die achter de lamp zit.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Wouter5 »

De keuze voor Canbus of niet-canbus ligt niet in een ventilator of iets dergelijks, maar heeft te maken met het “elektrisch systeem” dat in jouw motorfiets is gebruikt. Afhankelijk van het type motorfiets heb je met canbus te maken, vaak met de nieuwere types. Onderstaand twee linkjes die ik vond die een en ander mooi uitleggen. De video, hoewel in het Engels, is heel helder in de uitleg.

https://www.bmw-motorrad.nl/nl/technolo ... n-bus.html

https://youtu.be/r4w9XQXcsMk

Succes met het maken van je keuze ;-)

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Het verschil tussen CANBUS en non-CANBUS-versie is een extra weerstand. Je huidige gloeilamp verbruikt meer stroom dan een LED lamp, waardoor de computer na montage van een LED lamp denkt dat deze kapot is. Daardoor een melding op je dashboard.

Twee oplossingen:
1. Canbus uitvoering monteren
2. De CPU setting wijzigen en "vertellen" dat er een LED lamp gemonteerd is.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door HansD »

Uitleg:

In moderne motoren zitten meerdere computers, zoals de motronic, de Abs, traction control, dashboard, etc. Totaal een stuk of 8. Al deze computers praten met elkaar via een netwerk dat canbus genoemd wordt. Een van de computers in je motor die op deze canbus is aangesloten, is de ZFE (Zentraler Fahrzeug Elekronik - centrale voertuig electronica) waar al je lichten en schakelaars op zijn aangesloten. Je Led lampen worden hier ook op aangesloten.

De ZFE is een vervanger van de al oude zekeringkast. Alle lampen, schakelaars en accessoires, zoals handverwarming, navigatie, usb-aansluitingen en extra led-lampen zijn op verschillende electronische zekeringen (“circuits”) in de ZFE aangesloten. Voor elk circuit op de ZFE is door BMW bepaald hoeveel stroom er mag lopen, en welke weerstand en spanning daar bij hoort. Als de ZFE merkt dat er teveel stroom wordt verbruikt, zal deze concluderen dat er kortsluiting is, en het circuit afsluiten. Ook kan het zijn dat er te weinig stroom loopt, waardoor de ZFE concludeert dat er iets kapot is, en ook het circuit afsluit. Ook de spanning en weerstand worden zo in de gaten gehouden. De waardes voor toelaatbare stroom, weerstand en spanning die in de ZFE staan zijn geheim en alleen bekend bij BMW.

Als je LED lampen plaatst, zal het stroomverbruik toenemen, en ook de weerstand van het circuit zal veranderen. Als dit buiten de toleranties valt die Bmw heeft in geprogrammeerd, dan krijg je problemen, want de ZFE schakelt dan het circuit uit.

De truc met de “canbus-versie” van de Led lamp is bedoelt om normale, meestal halogeen, niet-Led lampen te vervangen. Bij oude niet-Led lampen loopt er normaal behoorlijk wat stroom. Ga je die vervangen door Led lampen, dan gaat er veel minder stroom gebruikt worden. De ZFE ziet dat en concludeert dat er wat mis is “oude lamp kapot, of zoiets” en schakelt het circuit uit. Door een lage weerstand parallel aan de Led lampen te plaatsen gaat er meer stroom lopen, waardoor het stroomverbruik voor de ZFE weer lijkt op de oude lamp. De Zfe denkt dan dat alles in orde is en laat het circuit open.

De keuze wel of niet canbus led-lampen hangt af van je bestaande lampen, en dus de leeftijd en type van je R1200RT. Heb je nog halogeen gloeilampen en gaan de nieuwe Led-lampen die vervangen, dan moet je de canbus-versie hebben. Heb je al Led-lampen op je motor, dan zou ik de non-canbus versie kiezen. Ook als je nieuwe Led-lampen parallel aan bestaande halogeen lampen gaat aansluiten, zou ik de non-canbus versie kiezen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door HansD »

Alternatief:

Het succesvol aansluiten van extra accessoires op je motor blijft lastig, omdat de precieze aansluitwaarden in de ZFE geheim en dus onbekend zijn.
Als je de problemen niet opgelost krijgt, of deze wilt voorkomen, dan is er een alternatieve oplossing te koop.

Er zijn electronische zekeringkastjes te koop waarvan de aansluitwaarden per circuit wel bekend zijn, en soms ook instelbaar. Je installeert deze naast de bestaande ZFE, niet ter vervanging. Ze zijn er bijvoorbeeld van Denali en Fuzeblock. Meestal heb je een aantal circuits via het contactslot geschakeld en een aantal niet. Sommige kun je zelfs op de canbus aansluiten en er zijn ook versies met een app. Wel geldt: hoe slimmer hoe duurder.

https://www.nippynormans.com/f650st-f65 ... use-panel

https://twistedthrottle.com/shop/elec ... -module/

https://www.allroadmoto.be/nl/denali- ... -an.html
Laatst gewijzigd door HansD op 17 feb 2022, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Viridis »

Dank jullie wel voor de uitvoerige reacties (met name HansD).
Het blijkt allemaal niet zo eenvoudig te zijn, lijkt het.
Uit de reacties begrijp ik dat de CANBUS-versie net zo veel stroom verbruikt als de standaard halogeenlamp? Normaal gebruikt LED veel minder.
Ik ga verder met uitzoeken.
Mocht iemand van jullie ervaring hebben bij een oliegekoelde RT uit 2006, dan houd ik mij zeer aanbevolen.

Fijne dag gewenst.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Helemaal juist mbt het stroomverbruik.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Viridis »

Wouter5 schreef: 17 feb 2022, 08:34 https://youtu.be/r4w9XQXcsMk
Goede video, ook die over parasitic draw in een RT (https://www.youtube.com/watch?v=AhqZwLnD9Jk). Hier lijk ik ook last van te hebben.

Uit de video wordt niet duidelijk of het gebruik van non-canbus-LED-lampen alleen een min of meer hinderlijke foutmelding geeft dat de lamp kapot is, of dat de LED-lamp het helemaal niet meer doet.
Met enkel een foutmelding kan ik wel leven.

Groetjes.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Edward1968 »

De canbus uitvoering monteren of de CPU aanpassen (coderen) is dan de makkelijkste oplossing, dan heb je geen meding. Wil je juist een melding op je dashboard (....), dan de non-canbus monteren.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Viridis »

Edward1968 schreef: 17 feb 2022, 20:17 ... of de CPU aanpassen (coderen) is dan de makkelijkste oplossing, ...
Ik begrijp dat de 'CPU' niet aan te passen is.
Maandag ga ik bellen met een BMW-motorgarage over het gebruik van LED-verlichting. Als die het niet weet, dan koop ik de niet-CANBUS-versie en zal ik hier rapporteren of dat een succes is of een flater.

Fijne dag gewenst.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik ga dit draadje met belangstelling verder volgen. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Viridis »

Beste allen,

ik heb even nagevraagd bij Motor Houtrust (BMW-dealer en -werkplaats in Den Haag).

Een LED-lamp die niet-CANBUS is kan worden geplaatst.
Het is mogelijk dat een foutmelding op het dashboard optreedt, omdat de lamp minder stroom verbruikt dan waar de CANBUS op rekent. Maar de lamp zou het wel gewoon moeten doen.
Wel waarschuwde de werkplaatsmonteur mij dat een LED-lamp zichzelf uitschakelt op het moment dat die te warm wordt. Maar dat geldt ook voor een LED-lamp in een auto of een die vanuit de fabriek in nieuwe motoren zit. Bovendien, we hebben twee koplampen in onze motoren, dus nog altijd een die het dan doet.

Zodra ik LED-lampen heb geplaatst (niet-CANBUS) laat ik het weten hier.

Fijne dag.
Peterfr
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2022, 20:00
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Re: Canbus en LED

Ongelezen bericht door Peterfr »

Ik begrijp het canbus verhaal, maar zijn er ook led-lampen voor een gecombineerde achter en remlicht ?
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”