Kabels werken niet mee

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Nout »

Mijn choke wil niet meer in de maximale stand blijven staan, de binnenkabel glijd af toe niet terug in de buitenkabel en mijn gashendel schiet niet terug naar 0 als je hem loslaat ..... :cry:
Ik ga maar weer sleutelen om te achterhalen waar het mis gaat.
Als iemand tips of ideeën heeft hoor ik het graag _004
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat de choke kabel niet terug gaat in de buitenkabel is een veel voorkomend "probleem". De choke werkt als een spie tegen een wiel waar een nok op zit. De veer achter deze spie is niet sterk te noemen dus even de wrijving weg halen door het gas iets aan te trekken zou altijd goed moeten gaan. Eigenlijk een kwestie van choke terug zetten tijdens het rijden en niet bij het stilstaan bij een verkeerslicht.
Dat je gas handel niet terug schiet heeft waarschijnlijk te maken met het aanlopen van het rubber tegen de binnen of buitenkant van je handel. Als er een veer gebroken zou zijn dan zou je gasklep niet meer dicht gaan aan 1 zijde. De veren op de gaskleppen zijn namelijk de veren die ook je gaskabel terug trekt. deze 3 kabels komen allen op het zelfde wiel uit. Je kan uiteraard even testen of beide gasklep veren even soepel gaan.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Nout »

IMG-20220418-WA0000.jpeg
Dank voor je uitgebreide antwoord!

De gas hendel zit niet klem door het uiteinde. Het was te proberen, maar zo makkelijk kom ik er helaas niet van af.

Ik vrees dat er echt iets in de verdeler aan de hand is.
De veren van de gas klep huizen doen het prima. Zover ben ik al.
Ik heb vandaag de motor zover uit elkaar gehaald tot het punt van het verwijderen van de verdeler.... toen kwam de familie op paas visite.
Van de week maar even verder prutsen. Ik hou je op de hoogte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je aan de linkerzijde het gaskabeltje los neemt en de choke kabel ruimte geeft door deze strakker te trekken aan de stuur zijde, kan je de gehele unit neer rechts er uit schuiven als je het lipje (zit ook rechts) even los drukt. Bij te weinig ruimte zal vermoedelijk ook de beluchter slang even los genomen moeten worden. Had je de veerkracht van beide gaskleppen al getest door even de buiten kabel omhoog te trekken?
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Nout »

Ik heb alle kabels er uit, inderdaad via rechts na het verwijderen van de slang.
Na wat voelen en trekken aan de kabels zonder spanning door de veren van de gasklephuizen denk ik de oorzaak van het hangende gas gevonden te hebben .... het is de hendel. Niet het rubber, maar de hendel zelf draait niet erg lekker.

Waarom de choke niet in de hoogste stand blijft staan ben ik nog niet achter.

Ik overweeg ernstig om alle kabels te vervangen. Ik heb gelezen dat BMW aanraad ze elke 50K km te vervangen vanwege slijtage. En dat deze kabels invloed kunnen hebben op KFR (en daar ben ik dan weer heel gevoelig voor).
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Isaac »

Zelf smeer ik ieder jaar alle kabels. Ik gebruik hiervoor motorolie en een injectie spuit. Door de dunnen naald kan ik deze tussen de binnen en buitenkabel in steken. De dikke olie zuig ik in de spuit middels een fotofilm doosje. Daar zit de olie in en door een klein gaatje in het deksel trek ik de injectienaald uit (vacuüm) en laat deze uit zich zelf langzaam voller lopen. Om de kabels te smeren zorg ik er voor dat er een luchtbel in de spuit zit. Ik plaatst de naald, zet er druk op en ga intussen wat anders doen. De kabel druppelt vanzelf vol.
De choke heeft maar 1 stand van blokkade. Het laatste stukje is volgens mij alleen bedoeld om net even iets meer choke (gas) te kunnen geven voor de eerste 10 seconden na een hele koude start. Dan valt deze terug op de vast stand (zo'n 1500 toeren).
Als je de verdeler bekijkt zie je ook dat de spie alleen het wiel voor een klein gedeelte aan kan sturen en soepeler loopt als je dus iets wat gas zou geven. Daar zit het pas terug schieten van de buitenkabel als je de choke er af haalt terwijl de gashandel niet gebruikt wordt. Je kan de veertjes van de spie wat verzwaren maar zelf zet ik de choke altijd tijdens het rijden uit.
Als je de kabels vervangt houdt er dan ook rekening mee dat na zo'n 500 km weer even gesynchroniseerd moet worden. Helaas is de rek in beide kabels niet gelijk. (Althans mijn ervaring).
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Nout »

Ik heb zojuist het mechaniek van het handvat schoongemaakt en gesmeerd. Alles behalve de choke zit er weer in. Ik wilde toch weten of het zou helpen. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Ik heb ook uit voorzorg een klein stukje van het rubber af gesneden, daar loopt ie in ieder geval niet op vast in de toekomst. Choke gaat er nog even op om te checken of alles dan nog steeds redelijk loopt.

Als alles lijkt te werken ga ik even in overleg met FreekC over nieuwe gaskabels, naar hem wil graag eens om de fiets echt goed af te stellen. Maar dan moet het natuurlijk niet zo zijn dat ik na 500 km (als ik weer thuis ben dus) weer naar Freek kan ... :D
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Isaac »

De afwijking die ik had na ruim 500 km was dat de linkerzijde iets meer dan een halve slag uitgedraaid moest worden. De kabels slinken (rekken) altijd wat maar dat gebeurd aan beide kanten. Ik heb hier overigens niet gemerkt door het anders lopen van de motor maar puur aan de hand van een controle meting. Een herhaal bezoek aan Freek is dus geen must. Zeker als je er niets van merkt.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Nout »

Ik heb de kabel verdeeldoos uit elkaar gehaald en het doosje plus het schuifje van de choke goed schoongemaakt. Nadat alles aangesloten is, werkt de choke weer perfect, net als de gashendel. Nu nog even synchroniseren zodat we in ieder geval weer rijden kunnen ... en dan later een keer naar Freek.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kabels werken niet mee

Ongelezen bericht door Isaac »

Geweldig dat het gelukt is. Als alles weer lekker schoon en gesmeerd is even mee rijden en dan nauwkeurig laten afstellen door Freek.
Het kost wat meer tijd maar het gevoel wat je nu zal hebben maakt veel goed. :D
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”