Contactslot stuk?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

SInds een paar dagen heb ik het volgende probleem: als ik de sleutel in het contactslot ronddraai gebeurt er niets. Letterlijk niets: geen klikjes, geen lampjes, geen verlichting op het dashboard, helemaal niets. Tot nu toe heb ik het kunnen verhelpen door een paar keer de contactsleutel in het slot heen en weer te draaien. BIj de zoveelste poging springt de motor dan wel op het contact.
Vervolgens kan ik prima starten. Ook tijdens het rijden geen problemen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de motor tijdens het rijden uitviel. Bij het terugdraaien van de sleutel gaat het contact altijd uit, zoals het hoort. Enkel bij het inschakelen blijft het haperen.

Zou de schakelaar in het contactslot stuk kunnen zijn? Valt dit op een of andere manier schoon te maken?

Zijn er nog snelle testen die ik kan doen?

[groet]
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Probeer het eens met de reserve sleutel. Het kan zijn dat de originele sleutel net iets te ver afgesleten is door het vele gebruik waardoor de sleutel niet alles meer in het contactslot raakt.
Groeten Ben1200RT Big RT Smile
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door Isaac »

De sleutel zorgt alleen voor het draaien. Dat gaat zoals aangegeven wordt wel goed want ronddraaien werkt. Alleen mist het schakel gedeelte. Omdat de stroom door dit slot voldoende is om de kontakten schoon te houden vermoed ik dat het verende deel van het kontakt slecht begint te worden. Schoonmaken verwacht ik niet dat dit zal gaan helpen. Het elektrische deel van het slot zal vermoedelijk toch opgemaakt moeten worden en mogelijk vervangen.
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Het ligt niet aan de sleutel: mijn tweede sleutel heeft hetzelfde probleem. Dit weekend ga ik foutcodes uitlezen en de boel eens uit elkaar halen. Ik laat weten wat daar uitkomt.
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Ik was vandaag iets eerder klaar en het was nog mooi weer, dus ik heb even naar het contactslot gekeken. Foutcodes? Geen foutcodes. Had ik eigenlijk ook niet verwacht, maar je weet maar nooit. Daarom maar naar de contactslotschakelaar gekeken.
  • Verwijder de bovenste kuipdelen links en rechts (4 boutjes elk).
  • Verwijder de spiegels (gewoon lostrekken).
  • Verwijder de twee gekleurde kapjes links en rechts (2 boutjes elk).
  • Verwijder de afdekkap van het dashboard (6 boutjes).
  • Verwijder de ruit (6 boutjes), de plastic kap onder de ruit, en de armen links en rechts (clips met busjes).
  • Verwijder de richtingaanwijzerlampen links en rechts (beetje draaien)
  • Trek de stekker uit de koplampunit.
  • Verwijder de koplampunit (vier bouten).
Je kan er nu goed bij. Dit is trouwens voor een 1200RT; andere modellen hebben minder/andere afdekking.

De fiets ziet er ongeveer zo uit nu:
Afbeelding

Het contactslot zit afgedekt met een kapje dat met twee lange T10 torx-boutjes vast zit. Die moet eraf:
Afbeelding
Afbeelding

Je kan nu de schakelaar eruit schroeven. Die zit vast met twee korte T10 torx-boutjes (meer richting de tank). Heb je de boutjes en de schakelaar los, dan kan je makkelijk de stekker eruit trekken. Dit is de schakelaar. Het witte plastic staafje past in een pen die onderuit het slot steekt:
Afbeelding

De onderkant:
Afbeelding

Aan de onderkant zit een plastic plaatje dat met twee kleine clipjes vastzit. Die kan je lospeuteren, en dan krijg je dit:
Afbeelding

Het witte staafje heeft verdikkingen die, als je het ronddraait, een of beide schakelaars indrukt. Op de foto zie je nog net het witte knopje van de bovenste van de twee microschakelaars. Hier valt niet veel te doen. Een beetje schoonmaken is alles wat ik gedaan heb. De witte staaf zou kunnen gaan slijten, en zo niet meer de schakelaar induwen. Of de schakelaars zelf kunnen stuk gaan. Maar er valt niet veel te repareren. Als onderdeel stuk is, zou ik het in z'n geheel vervangen. Op de RealOEM.com website is het onderdeel 2 (code 61318543110); er zijn genoeg plaatsen waar je een schakelaarunit kan kopen.
Afbeelding

Terugplaatsen is niet ingewikkeld. Het witte staafje past maar op 1 manier in de pen. Beetje draaien helpt. Als er geen ruimte meer zit tussen de schakelaar en het contactslot kan je de boutjes vastdraaien.

Ik heb de schakelaar van binnen een beetje schoongemaakt (was niet erg vies), en de stekker & contactjes met contactspray schoongemaakt. Alles doet het nu weer normaal. Ik ben benieuwd of hiermee het euvel verholpen is. Ik ga het een paar dagen aankijken.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door Isaac »

Een hele mooie uitleg die je hebt gegeven met duidelijke foto's. Ik wist niet welke schakelaar er in zat maar dit type schakelaar heeft als nadeel dat het witte druk stiftje vrij zacht materiaal is en heel langzaam slijt. Wat je had kunnen doen is in het schakelaartje een kleine buiging aanbrengen in het plaatje waar het druk stiftje tegen aan duwt. Hierdoor is het schakel moment sneller en als 2e voordeel dat door de extra druk het contact iets over elkaar schuift. Dat reinigt het contact ook nog wat tijdens het in en uitschakelen. Verder het raakvlak met de nylon bus lekker in het vet zetten om de wrijving te minimaliseren.
Dacher
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 apr 2019, 09:03
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: geen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door Dacher »

Mooie uitleg en foto's maar ff een vraag sleutel jij in het bos? ;)
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Dacher schreef: 15 apr 2022, 07:50 Mooie uitleg en foto's maar ff een vraag sleutel jij in het bos? ;)
Eh, nee. Maar het zonnetje scheen zo lekker dat ik buiten voor de schuur de foto's heb genomen. Ik woon wat landelijk. :)
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Isaac schreef: 14 apr 2022, 20:48 Een hele mooie uitleg die je hebt gegeven met duidelijke foto's. Ik wist niet welke schakelaar er in zat maar dit type schakelaar heeft als nadeel dat het witte druk stiftje vrij zacht materiaal is en heel langzaam slijt. Wat je had kunnen doen is in het schakelaartje een kleine buiging aanbrengen in het plaatje waar het druk stiftje tegen aan duwt. Hierdoor is het schakel moment sneller en als 2e voordeel dat door de extra druk het contact iets over elkaar schuift. Dat reinigt het contact ook nog wat tijdens het in en uitschakelen. Verder het raakvlak met de nylon bus lekker in het vet zetten om de wrijving te minimaliseren.
Er zijn twee microschakelaars. Eentje wordt maar gebruikt. De andere is volgens het schema voor accessoires. De twee microschakelaars zijn volgens mij niet open te maken (of alleen met geweld). Extra vet kan zeker geen kwaad.

Overigens denk ik dat je met een korte torx-sleutel (voor het afdekplaatje) en een lange torx-sleutel (voor de boutjes van de schakelaar zelf) het ook had kunnen demonteren, zonder alle andere spullen te hoeven demonteren. Maar dan moet je wel precies weten wat & waar je moet schroeven, en slanke handen hebben.
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Contactslot stuk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Een afsluitend verhaal. Na schoonmaken en smeren deed het probleem zich de volgende ochtend alsnog voor. Ik heb toen een nieuwe schakelaar besteld à €84. Maar je raad het al: vanaf dat moment werkte hij weer perfect. We zijn nu een paar weken verder, en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan. Iedere keer als ik de sleutel omdraai heb ik meteen contact. De nieuwe schakelaar ligt dus nog nieuw in de verpakking op mijn bureau, en voorlopig neem ik 'm als reserve mee op lange trips.
Wat mij betreft einde verhaal.
Groet,
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”