Kfr? Of wat anders aan de hand
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik heb recent onderhoud gepleegd.
Daarbij heb ik onder andere de kleppen gesteld en de gas klep huizen gesynchroniseerd dmv een slang met vloeistof.
Als de motor koud is lijkt ie nergens last van te hebben, maar zodra hij warmer wordt rijd hij niet lekker op constante snelheid. Dan houdt hij steeds een beetje in.
Het gaat om een r850rt.
Iemand ideeën hoe ik dit verhelpen kan (laten).
Ik woon in prov. Groningen.
Daarbij heb ik onder andere de kleppen gesteld en de gas klep huizen gesynchroniseerd dmv een slang met vloeistof.
Als de motor koud is lijkt ie nergens last van te hebben, maar zodra hij warmer wordt rijd hij niet lekker op constante snelheid. Dan houdt hij steeds een beetje in.
Het gaat om een r850rt.
Iemand ideeën hoe ik dit verhelpen kan (laten).
Ik woon in prov. Groningen.
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Zou Motorhuis Zwolle te ver zijn? Het is een van de sponsors .... Zelf heb ik zo'n Recylizer er tussen zitten. Werkt bij in ieder geval wel. Nu ben ik in afwachting van Till's injectoren en haal dan de Recyclizer er tussenuit. Kijken wat dat oplevert.
Ik moet wel zeggen dat na de, in mijn ogen, echte synchronisatie bij MSA (ook een van de sponsors) het heel aardig loopt.
Ik moet wel zeggen dat na de, in mijn ogen, echte synchronisatie bij MSA (ook een van de sponsors) het heel aardig loopt.
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik heb ook zo'n recyclizer ding liggen. Die heb ik onderweg naar huis er tussen gezet. Het lijkt wel iets te helpen, maar weg is het probleem zeker niet.
Zwolle is geen punt. Maakt me eigenlijk helemaal niet zoveel uit, als er maar iemand is die er echt verstand van heeft en het probleem echt oplost.
Ik heb geen zin om er emmers met geld tegen aan te gooien zonder dat het opgelost is. Dan ruil ik hem liever in. (Zonde, heb er net groot onderhoud aan gedaan met nieuwe banden en remmerij en al).
Zwolle is geen punt. Maakt me eigenlijk helemaal niet zoveel uit, als er maar iemand is die er echt verstand van heeft en het probleem echt oplost.
Ik heb geen zin om er emmers met geld tegen aan te gooien zonder dat het opgelost is. Dan ruil ik hem liever in. (Zonde, heb er net groot onderhoud aan gedaan met nieuwe banden en remmerij en al).
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
In dit hele brok mechanica zijn er vele componenten die invloed hebben op het al dan niet goed lopen van het motorblok. Pas als je alles correct afgesteld hebt, kabels soepel lopen, bypass kanalen schoon zijn, inlaatrubbers niet lek zijn, bougies correct zijn, bobine in orde, etc mag je verwachten dat het blok goed loopt, zeker de 850 die eigenlijk normaliter geen last heeft van KFR. Pas als dit orde is kun je als toetje nog een Recyclizer o.i.d. toevoegen, niet eerder.
Als je genoemde zaken zelf niet kunt beoordelen en/of herstellen ga dan naar een goede motorzaak zoals MSA, Reco of Freek C.
Als je genoemde zaken zelf niet kunt beoordelen en/of herstellen ga dan naar een goede motorzaak zoals MSA, Reco of Freek C.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Zit zeker wat in. Ik heb net eerst maar even brisk bougies besteld. Dan kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen. Daarna inderdaad maar de fiets op transport naar één van de genoemde specialisten...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 apr 2022, 17:18
- Type: R1150RT
- Bijz: kfr
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: veendam
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
hoi
ik heb sinds kort een r1150rt met het zelfde probleem.
heb de kleppen gesteld,gasklephuizen gesychroniseerd,brisk bougies, schone olie en filters.
maar hij loopgt nog steeds net niet lekker.
als ik het er niet uit krijg gaat hij wel weer de deur uit.
ik heb van middag een chip besteld van John en twee nieuwe geupgrade injectoren van tills.
hopen dat het nu goed komt . mocht dit werken dan wil ik je wel helpen om dit te monteren tzt.
ik heb sinds kort een r1150rt met het zelfde probleem.
heb de kleppen gesteld,gasklephuizen gesychroniseerd,brisk bougies, schone olie en filters.
maar hij loopgt nog steeds net niet lekker.
als ik het er niet uit krijg gaat hij wel weer de deur uit.
ik heb van middag een chip besteld van John en twee nieuwe geupgrade injectoren van tills.
hopen dat het nu goed komt . mocht dit werken dan wil ik je wel helpen om dit te monteren tzt.
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Hou me op de hoogte graag! Ik ben zeer benieuwd.
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Klinkt mij een beetje in de oren als problemen met de bobine; wanneer het geheel warm begint te worden slaat hij door met alle gevolgen van dien.
Freude am Fahren
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Hmmmm, vooralsnog zoek ik zelf ergens anders. Optrekken merk je niks. Constant boven de 3000 rpm is het ook best oké. Zo tussen 2000 en 2500 merk je het het meeste. En dan is het maar lichtjes, maar net niet helemaal lekker glad lopen zeg maar. Erg genoeg om het irritant te vinden (met de opmerking er bij dat ik heel erg gevoelig ben voor dit soort dingen).
Maar ik onthoud dit zeker! Kan altijd nog een keer een andere bobine er in zetten.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar eric zijn bevindingen.
Die chip ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Las elders op het forum dat iemand een stage7 special had laten programmeren, speciaal voor rpm 2500 op de auto baan...
Maar ik onthoud dit zeker! Kan altijd nog een keer een andere bobine er in zetten.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar eric zijn bevindingen.
Die chip ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Las elders op het forum dat iemand een stage7 special had laten programmeren, speciaal voor rpm 2500 op de auto baan...
- aantzeetje
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
2000-2500 toeren draaien is veel te laag voor een twee cilinder of het nu een boxer is of een V.
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik moet de eerste chip die je overbrengingen in je versnellingsbak veranderen nog tegenkomen...
Of het moet om een variomatic gaan
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik ook.
Maar een chip die geoptimaliseerd is voor het toerengebied van 2000 - 2500 kan ik me wel wat bij voorstellen. Overbrenging verhouding zou je een cardan van een 1100 kunnen gebruiken, maar ik zoek het gewoon nog even in de chip ....
Maar een chip die geoptimaliseerd is voor het toerengebied van 2000 - 2500 kan ik me wel wat bij voorstellen. Overbrenging verhouding zou je een cardan van een 1100 kunnen gebruiken, maar ik zoek het gewoon nog even in de chip ....
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 apr 2022, 17:18
- Type: R1150RT
- Bijz: kfr
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: veendam
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Komt goed Nout
Ik houd je op de hoogte.
Ben eerst een weekje op vakantie en dan ga ik aan de slag
Ik houd je op de hoogte.
Ben eerst een weekje op vakantie en dan ga ik aan de slag
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
En dat was ik ........ Rondom deze toeren rij je tussen de file door en daarom werd hij daar wat rijker in het mengsel, je rijdt dat in OpenLoop dus dat gaat prima. Bobine problemen kom je eigenlijk alleen tegen bij de TwinSparks en dan de pin-bobines, heb er daar een aantal van versleten, geen idee of de R850 2de versie een TS is.Nout schreef: ↑21 apr 2022, 19:28 Hmmmm, vooralsnog zoek ik zelf ergens anders. Optrekken merk je niks. Constant boven de 3000 rpm is het ook best oké. Zo tussen 2000 en 2500 merk je het het meeste. En dan is het maar lichtjes, maar net niet helemaal lekker glad lopen zeg maar. Erg genoeg om het irritant te vinden (met de opmerking er bij dat ik heel erg gevoelig ben voor dit soort dingen).
Maar ik onthoud dit zeker! Kan altijd nog een keer een andere bobine er in zetten.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar eric zijn bevindingen.
Die chip ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Las elders op het forum dat iemand een stage7 special had laten programmeren, speciaal voor rpm 2500 op de auto baan...
Rijden tussen de 2500 - 3000 rpm gaat uitstekend met een 1150, geen idee waarom er geroepen wordt dat dat niet zou gaan, je kunt het ding bij lage belasting als een diesel rijden en dat houdt hij heeeeel lang vol. Hoe minder cilinders bij het zelfde totale slagvolume van een motor hoe lager ook het toerental bij normaal gebruik, we gaan even uit van onze RT's bij een gemiddelde zuigersnelheid tussen de max 15 - 20m/s. Als je een 12 cilinder motor hebt met onze 1200 cc dan draait hij makkelijk 10.000 rpm, doen we diezelfde 1200 cc in 1 cilinder dan zou ik stoppen bij pakweg 3000 rpm......
Dat wordt anders als je aan het gummen bent in de Alpen, dan lekker op toeren houden tot rond de 7000 rpm voor de 1150 en tot 9000 rpm voor de 1200 LC, kom je nog steeds niet boven de 20 m/s gemiddelde zuigersnelheid.
Have Fun
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Mijn 850 is geen TS. Het is ook eerste generatie trouwens.
Ik heb John gevraagd naar de special edition, maar ik denk dat ie dat niet meer weet. Hij bood een 12K aan.(zegt mij niks natuurlijk).
Mijn probleem zit bij constant toerental, en dan rond de 2000 a 2500 rpm. Dus die special van jou leek mij wel wat ....
Ik heb John gevraagd naar de special edition, maar ik denk dat ie dat niet meer weet. Hij bood een 12K aan.(zegt mij niks natuurlijk).
Mijn probleem zit bij constant toerental, en dan rond de 2000 a 2500 rpm. Dus die special van jou leek mij wel wat ....
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Waarom die chips. Lees ik bovenstaande dan vermoed ik dat de synchronisatie niet goed is gedaan. Een bmw boxer hoort geen kfr te hebben als je goed synchroniseert. Ik synchroniseer overigens op 2500 toeren. Jullie???
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Nou, ik heb de boel gesynchroniseerd met behulp van een slang. En nog vind ik de fiets niet 100% lekker rijden.
Ik ben al wel in gesprek geweest met Freek. Daar wil ik graag een keer heen om zeker te zijn dat de synchronisatie ook echt in orde is.
Maar als door middel van chip tuning de motor loop verbeterd kan worden, zie ik dat zitten.
De afstellingen in de originele chip zijn met andere belangen gemaakt als de chip van bijvoorbeeld john.
Ik synchroniseert uiteraard stationair en dan rond de 3 3,5 heb ik gedaan. Ik had ook al gedacht om nog een keer op 2500 te controleren, omdat dat het toerental is waar ik klachten bij ervaar.
Ik ben al wel in gesprek geweest met Freek. Daar wil ik graag een keer heen om zeker te zijn dat de synchronisatie ook echt in orde is.
Maar als door middel van chip tuning de motor loop verbeterd kan worden, zie ik dat zitten.
De afstellingen in de originele chip zijn met andere belangen gemaakt als de chip van bijvoorbeeld john.
Ik synchroniseert uiteraard stationair en dan rond de 3 3,5 heb ik gedaan. Ik had ook al gedacht om nog een keer op 2500 te controleren, omdat dat het toerental is waar ik klachten bij ervaar.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Als je toch opnieuw gaat synchroniseren doe dan ook stationair. Eerst je tps op 375 mv zetten door de 0 is 0 methode van Rob lentini. Uiteraard Alle gaskabels ruimte geven. Dan met je rechter gasklep aanslagschroef je gasklep gelijk zetten met je linker gasklep. dmv vacuümmeter. Dan Linker gaskabel opdraaien tot stationair omhoog gaat. Terugdraaien tot je ca 5 mm speling op je linker gaskabel hebt.
Daarna op 2500 toeren synchroniseren door je rechter gaskabel te verstellen.
Dan moet het lukken. Succes.
Daarna op 2500 toeren synchroniseren door je rechter gaskabel te verstellen.
Dan moet het lukken. Succes.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik hoop dat je 0,5 mm bedoelt want dat is de juiste waarde ...............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Baird, je hebt gelijk. Bedankt voor de verbetering. Doe het altijd op gevoel met de gashendel, meet dus nooit.
Nout, als je het op bovenstaande manier doet verbetert je motorloop zeker.
Nout, als je het op bovenstaande manier doet verbetert je motorloop zeker.
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik heb een artikel gevonden van genoemde persoon. Zeer begrijpelijk verhaal. Ik ga er mee aan de gang.
De speling op de gaskabel doe ik door te kijken naar beweging van het deel waar de gaskabel aan zit (kan ff niet op de naam komen). Ik stel de kabel op tot het moment dat ik beweging zie, en dan een slagje terug.....
De speling op de gaskabel doe ik door te kijken naar beweging van het deel waar de gaskabel aan zit (kan ff niet op de naam komen). Ik stel de kabel op tot het moment dat ik beweging zie, en dan een slagje terug.....
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Bens, heb jij ervaring met de 0 is 0 methode?
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Om vanaf 0 de regelaar goed te zetten is het een kwestie van de stelschroef in het geheel terug draaien zodat de gasklep op zijn zitting afsluit.
Dat zou 0 moeten zijn. Vervolgens de stelschroef weer aan draaien tot 340 mV. Dat zou overeen moeten komen met <1200> toeren.
Een andere mogelijkheid is als deze stationair goed draait, warm is en ongeveer 1200 toeren draait de regelaar afstellen op 340 mV.
Tussen beide manieren van afstellen had ik een afwijking van ongeveer 5 mV. Is dus verwaarloosbaar.
Een snelle monteur draait de regelaar, ook weer als deze warm is en ongeveer 1200 toeren draait, naar links en rechts totdat hoorbaar de motor anders gaat lopen en zet deze dan in de middenstand hiervan vast. Na metingen blijkt dat deze binnen 15 mV op zijn waarde stond.
Maar het laatste vraagt wel wat ervaring in het luisteren naar de motor.
Als je de spanning los hebt gehad moet de regelaar weer even synchroon lopen het de klep. Dat is met kontakt aan en dan enkele keren het gas van 0 naar maximaal open draaien en weer terug. Daarna begrijpen ze elkaar weer en weet de motronic wanneer er met een stukje gas open gereden wordt.
Dat zou 0 moeten zijn. Vervolgens de stelschroef weer aan draaien tot 340 mV. Dat zou overeen moeten komen met <1200> toeren.
Een andere mogelijkheid is als deze stationair goed draait, warm is en ongeveer 1200 toeren draait de regelaar afstellen op 340 mV.
Tussen beide manieren van afstellen had ik een afwijking van ongeveer 5 mV. Is dus verwaarloosbaar.
Een snelle monteur draait de regelaar, ook weer als deze warm is en ongeveer 1200 toeren draait, naar links en rechts totdat hoorbaar de motor anders gaat lopen en zet deze dan in de middenstand hiervan vast. Na metingen blijkt dat deze binnen 15 mV op zijn waarde stond.
Maar het laatste vraagt wel wat ervaring in het luisteren naar de motor.
Als je de spanning los hebt gehad moet de regelaar weer even synchroon lopen het de klep. Dat is met kontakt aan en dan enkele keren het gas van 0 naar maximaal open draaien en weer terug. Daarna begrijpen ze elkaar weer en weet de motronic wanneer er met een stukje gas open gereden wordt.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Nout dat heb ik.
Isaac geeft de zero is zero methode goed aan, .340 m.i.is aan de lage kant.
Ik zelf draai de tps van 0 naar .250 en gebruik dan de gasklep aanslag schroef, tot . 375. Draai je van o naar .375 dan is je toerental te hoog. Door vanaf .250 naar .375 te gaan hou je dat in de hand.
Onderstaande een vertaling uit advrider met aanpassingen vanuit een ander artikel. Deze heb ik toentertijd gebruikt.
1. Kabels van de gashendel speling geven op het linker en rechter gasklephuis.
l (Opmerking ' 96 en nieuwere "Oilheads" hebben een verschillende gashendel kabel mechanisme--Zie handleidingen)
2. Schroef de linker stop schroef los (onder- en binnenkant van het gasklephuis) tegen de klok in (CCW= counter clockwise) ongeveer drie draaien of tot u een kloof tussen het einde van de stopschroef en de flens ziet . U bent nu verzekerd de linker gasklep volledig is gesloten. Dit is belangrijk! ("Nul" klep opening).
3. Sluit de digitale Voltmeter (DVM) zwarte draad op grond(aarde) van het frame en de rode draad aan op de rood/witte draad van de connector van de TPS gelegen op het linker cilinder gasklephuis aan. De TPS is een zwart plastic 2" doos vierkante module 2" met een connector aan de onderzijde. Zachtjes de rubberen bescherming naar beneden duwen. Je zal de vier draden van de connector naar de TPS bloot leggen. Duw een naald naast de rood/witte draad tot deze verbinding maakt met de stekker is één methode. Zet de DVM op DC 20v (gelijkstroom).Bevestig de DVM rode draad op naald, zet de ontsteking, noodstopknop aan en trek de zijstandaard in. De DVM moet in de buurt van nul komen.
4. Draai de twee allen (inbus) schroeven van de TPS los. Draai de TPS langzaam met de klok mee totdat de waargenomen spanning tot ongeveer.006 DC volt afneemt. Het zal waarschijnlijk niet lager gaan, dat is OK. Stop de TPS te draaien, als de spanning stopt met minderen.Als er weerstand is niet door draaien. Draai nu de TPS tegen de klok in de DVM verhoog je totdat er.250 mv wordt aangegeven. Vergrendel de TPS daarop.
5. Draai nu de linker gasklephuis stopschroef met de klok mee (CW) totdat de spanning begint te stijgen. Blijven draaien totdat je.370 -.400 volt bereikt(, dit is de spanning die de BMW-analyzer zoekt voor de TPS op stationair toerental en naar de motronic stuurt. Zet hem op .375. De stop-schroef met de contramoer vergrendelen als deze zo is uitgerust (Eerdere uitvoeringen hebben andere manier van vastzetten). Draai de gashendel meerdere malen om te controleren of de spanning binnen.370 -.400 volt valt . Indien nodig de stopschroef verdraaien (niet de TPS Allen schroeven!). Als alles goed staat de linker gashendel kabel vrije speling geven tot.5mm. 6. Sluit een vacuümmeter aan op de gasklep huizen. Voorafgaand aan het starten van de motor,. Draai de messing lucht bypass schroeven op de beide gasklephuizen voorzichtig dicht (CW), en draai vervolgens open op:
R1100 RS/RT: 1 ½ draai
R1100 GS/R: 2 ¼ draai
R850R: 2 ¼ draai
Start en warm de motor op tot de temperatuur meter 5 strepen aangeeft. Stationair zal ruw zijn als gevolg van het verdraaien van de schroeven. Het is dus noodzakelijk om te synchroniseren. Gebruik een grote fan op de voorkant van de fiets gericht voor koeling, indien nodig.
7. Na de warming-up, laat de STOP schroef op het linker gasklephuis met rust! (Die wordt gebruikt om.370 -.400 volt in te stellen. 370 -.400 volt). Verdraai op het rechter gasklephuis de stop schroef om tot er een perfect gelijke stand is in de kwikkolommen of de elektronische aanduiding.
8. Stel nu op het rechter gasklephuis bij verhoogd toerental, ongeveer 2500 RPM de gaskabel totdat aanduidingen op de vacuümmeter perfect gelijk is. Gebruik het gashendel om het toerental te verhogen en niet de chokekabel.
9. Tenslotte de beide messing bypass schroeven afzonderlijk of gezamenlijk in combinatie met de vacuümmeter tot er een juiste stationair toerental van 1000-1100 rpm wordt verkregen, waarbij de vacuümmeter kolommen gelijk moet zijn. Bij dichtdraaien van de schroeven van de bypass zal het toerental dalen; Opendraaien zal het toerental verhogen.
Bij zeldzame gelegenheden waar een goede stationair toerental niet kan worden ingesteld met de bypass schroeven. Ga terug naar stap 5 en stapsgewijs in of uitdraaien van de stopschroef van het linker gasklephuis.370 -.400 instellen dan volgende stappen herhalen.
Het indraaien van de stopschroef zal het toerental toenemen en terugdraaien zal het toerental verlagen.
10. Maak een proefrit, misschien opnieuw de synchronisatie uitvoeren met alleen de messing bijpas schroeven en de rechter gaskabel om fijn te tunen.
Isaac geeft de zero is zero methode goed aan, .340 m.i.is aan de lage kant.
Ik zelf draai de tps van 0 naar .250 en gebruik dan de gasklep aanslag schroef, tot . 375. Draai je van o naar .375 dan is je toerental te hoog. Door vanaf .250 naar .375 te gaan hou je dat in de hand.
Onderstaande een vertaling uit advrider met aanpassingen vanuit een ander artikel. Deze heb ik toentertijd gebruikt.
1. Kabels van de gashendel speling geven op het linker en rechter gasklephuis.
l (Opmerking ' 96 en nieuwere "Oilheads" hebben een verschillende gashendel kabel mechanisme--Zie handleidingen)
2. Schroef de linker stop schroef los (onder- en binnenkant van het gasklephuis) tegen de klok in (CCW= counter clockwise) ongeveer drie draaien of tot u een kloof tussen het einde van de stopschroef en de flens ziet . U bent nu verzekerd de linker gasklep volledig is gesloten. Dit is belangrijk! ("Nul" klep opening).
3. Sluit de digitale Voltmeter (DVM) zwarte draad op grond(aarde) van het frame en de rode draad aan op de rood/witte draad van de connector van de TPS gelegen op het linker cilinder gasklephuis aan. De TPS is een zwart plastic 2" doos vierkante module 2" met een connector aan de onderzijde. Zachtjes de rubberen bescherming naar beneden duwen. Je zal de vier draden van de connector naar de TPS bloot leggen. Duw een naald naast de rood/witte draad tot deze verbinding maakt met de stekker is één methode. Zet de DVM op DC 20v (gelijkstroom).Bevestig de DVM rode draad op naald, zet de ontsteking, noodstopknop aan en trek de zijstandaard in. De DVM moet in de buurt van nul komen.
4. Draai de twee allen (inbus) schroeven van de TPS los. Draai de TPS langzaam met de klok mee totdat de waargenomen spanning tot ongeveer.006 DC volt afneemt. Het zal waarschijnlijk niet lager gaan, dat is OK. Stop de TPS te draaien, als de spanning stopt met minderen.Als er weerstand is niet door draaien. Draai nu de TPS tegen de klok in de DVM verhoog je totdat er.250 mv wordt aangegeven. Vergrendel de TPS daarop.
5. Draai nu de linker gasklephuis stopschroef met de klok mee (CW) totdat de spanning begint te stijgen. Blijven draaien totdat je.370 -.400 volt bereikt(, dit is de spanning die de BMW-analyzer zoekt voor de TPS op stationair toerental en naar de motronic stuurt. Zet hem op .375. De stop-schroef met de contramoer vergrendelen als deze zo is uitgerust (Eerdere uitvoeringen hebben andere manier van vastzetten). Draai de gashendel meerdere malen om te controleren of de spanning binnen.370 -.400 volt valt . Indien nodig de stopschroef verdraaien (niet de TPS Allen schroeven!). Als alles goed staat de linker gashendel kabel vrije speling geven tot.5mm. 6. Sluit een vacuümmeter aan op de gasklep huizen. Voorafgaand aan het starten van de motor,. Draai de messing lucht bypass schroeven op de beide gasklephuizen voorzichtig dicht (CW), en draai vervolgens open op:
R1100 RS/RT: 1 ½ draai
R1100 GS/R: 2 ¼ draai
R850R: 2 ¼ draai
Start en warm de motor op tot de temperatuur meter 5 strepen aangeeft. Stationair zal ruw zijn als gevolg van het verdraaien van de schroeven. Het is dus noodzakelijk om te synchroniseren. Gebruik een grote fan op de voorkant van de fiets gericht voor koeling, indien nodig.
7. Na de warming-up, laat de STOP schroef op het linker gasklephuis met rust! (Die wordt gebruikt om.370 -.400 volt in te stellen. 370 -.400 volt). Verdraai op het rechter gasklephuis de stop schroef om tot er een perfect gelijke stand is in de kwikkolommen of de elektronische aanduiding.
8. Stel nu op het rechter gasklephuis bij verhoogd toerental, ongeveer 2500 RPM de gaskabel totdat aanduidingen op de vacuümmeter perfect gelijk is. Gebruik het gashendel om het toerental te verhogen en niet de chokekabel.
9. Tenslotte de beide messing bypass schroeven afzonderlijk of gezamenlijk in combinatie met de vacuümmeter tot er een juiste stationair toerental van 1000-1100 rpm wordt verkregen, waarbij de vacuümmeter kolommen gelijk moet zijn. Bij dichtdraaien van de schroeven van de bypass zal het toerental dalen; Opendraaien zal het toerental verhogen.
Bij zeldzame gelegenheden waar een goede stationair toerental niet kan worden ingesteld met de bypass schroeven. Ga terug naar stap 5 en stapsgewijs in of uitdraaien van de stopschroef van het linker gasklephuis.370 -.400 instellen dan volgende stappen herhalen.
Het indraaien van de stopschroef zal het toerental toenemen en terugdraaien zal het toerental verlagen.
10. Maak een proefrit, misschien opnieuw de synchronisatie uitvoeren met alleen de messing bijpas schroeven en de rechter gaskabel om fijn te tunen.
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Isaac bedankt weer voor de goede uitleg :-) Ik zal maar gewoon met een multimetertje aan de slag gaan. De goedkoopste multimeter is beter te vertrouwen als mijn gehoor ...
Bens, dus als ik jou goed begrijp is 0 bij jou 0,250. Als ik dat goed interpreteer loopt ie met die afstelling gewoon rijker. De motronic denkt dat de gasklep verder open staat als dat ie daadwerkelijk is, en mengt dus meer benzine bij het mengsel.
Ik ga eerst nog even kramperen en daarna snel aan het werk. IK WIL RIJDEN!!!!!
Het engelse document wat ik ook gevonden had herkend je meteen in deze uitgebreide versie!
Bens, dus als ik jou goed begrijp is 0 bij jou 0,250. Als ik dat goed interpreteer loopt ie met die afstelling gewoon rijker. De motronic denkt dat de gasklep verder open staat als dat ie daadwerkelijk is, en mengt dus meer benzine bij het mengsel.
Ik ga eerst nog even kramperen en daarna snel aan het werk. IK WIL RIJDEN!!!!!
Het engelse document wat ik ook gevonden had herkend je meteen in deze uitgebreide versie!
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Klopt Nout, rijker in het begin van toerengebied.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Als jouw motor zal een katalysator met lambdasensor heeft gaat dit alleen op in OpenLoop en niet in ClosedLoop, heb je een CO potmeter dan loopt hij altijd wat rijker.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
De laatste post van Baird is essentieel. Heeft de motor een lambda sensor of niet. Hiermee staat of valt haast alles wat eerder gepost is.
In tegenstelling tot gesteld wordt, heeft de TPS geen invloed op de mengel-samenstelling. Als de waarden buiten de gestelde waarden staat, weet ECU niet de stand van de gasklep. Hierdoor blijft er ondermeer brandstof ingespoten worden als de gasklep gesloten is. Dit kan weer flinke knallen in de uitlaat geven, hoog verbruik e.d..
Wat is ik mis is de informatie van Nout of de motor uitgelezen is. Basic first, er is namelijk een kans kans dat hierbij meteen een storing uitkomt, met als neveneffect dat de motor "gewoon" in noodloop draait. Dan kan je overal aan gaan draaien, maar wordt het nooit een goedlopende motor.
In tegenstelling tot gesteld wordt, heeft de TPS geen invloed op de mengel-samenstelling. Als de waarden buiten de gestelde waarden staat, weet ECU niet de stand van de gasklep. Hierdoor blijft er ondermeer brandstof ingespoten worden als de gasklep gesloten is. Dit kan weer flinke knallen in de uitlaat geven, hoog verbruik e.d..
Wat is ik mis is de informatie van Nout of de motor uitgelezen is. Basic first, er is namelijk een kans kans dat hierbij meteen een storing uitkomt, met als neveneffect dat de motor "gewoon" in noodloop draait. Dan kan je overal aan gaan draaien, maar wordt het nooit een goedlopende motor.
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Mijn fiets heeft geen lambda sensor. Dwz ik heb hem niet kunnen vinden.
Hij is ook niet uitgelezen. Kunnen we dat zelf?
Hij is ook niet uitgelezen. Kunnen we dat zelf?
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Mijn 1100 is wat betreft bouwjaar/leeftijd denk ik te vergelijken met jouw 850. De 850 schijnt zelfs beter te moeten lopen wat betreft het motorblok.
Laat ik mijn ervaring hier even posten:
Mijn 1100 loopt als het spreekwoordelijke zonnetje. Geen KFR, mooie vermogensafgifte (ongeacht het aantal toeren). De BMW boxer is geen diesel uitvoering. Daarom loopt deze het beste rond de 3500 tpm.
Ik heb geen recyclizer/gemini chip/tills injectoren of wat dan ook. Het boxer blok is gewoon goed gesynchroniseerd en afgesteld. MSA doet dat voor mij al ruim 10 jaar. Uiteraard heb ik ook bij hun vragen gesteld over alle toeters en bellen die men eraan hangt om de motor beter te laten lopen. Men wil daar niet aan en ik dus ook niet.
Verder moet iedereen vooral doen waar men zich goed bij voelt om KFR tegen te gaan. Maar dit is mijn ervaring.
Laat ik mijn ervaring hier even posten:
Mijn 1100 loopt als het spreekwoordelijke zonnetje. Geen KFR, mooie vermogensafgifte (ongeacht het aantal toeren). De BMW boxer is geen diesel uitvoering. Daarom loopt deze het beste rond de 3500 tpm.
Ik heb geen recyclizer/gemini chip/tills injectoren of wat dan ook. Het boxer blok is gewoon goed gesynchroniseerd en afgesteld. MSA doet dat voor mij al ruim 10 jaar. Uiteraard heb ik ook bij hun vragen gesteld over alle toeters en bellen die men eraan hangt om de motor beter te laten lopen. Men wil daar niet aan en ik dus ook niet.
Verder moet iedereen vooral doen waar men zich goed bij voelt om KFR tegen te gaan. Maar dit is mijn ervaring.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 apr 2022, 17:18
- Type: R1150RT
- Bijz: kfr
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: veendam
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
hoi Nout
ik heb mn r1150rt goed aan de loop nu.
zorgvuldig sychroniseren en tps afstellen was niet voldoende.
heb nu injectoren van tills erin en de chip van john gemi.
heb net een rondje van zòn 30 kilometer gereden en hij blijft lekker lopen.
hele lange stukken lekker constant .
ik heb mn r1150rt goed aan de loop nu.
zorgvuldig sychroniseren en tps afstellen was niet voldoende.
heb nu injectoren van tills erin en de chip van john gemi.
heb net een rondje van zòn 30 kilometer gereden en hij blijft lekker lopen.
hele lange stukken lekker constant .
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Wat goed! Ik ga eerst zorgen voor een perfecte afstelling. Als het dan nog niet naar wens is, zal ik jouw weg gaan volgen denk ik...
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Even voor de duidelijkheid............ wil je een 1100 zonder lambda goed afstellen dan MOET je dat in combinatie met een goede Co-meter doen.
Geen lambda betekend een Co-potmeter.
Als je de omloopschroeven verdraait veranderd het Co
Die wil je stationair zo op 2-2,5 % hebben.
Gebruik je geen Co-meter dan heb je geen idee hoe je Co uitkomt en dat kan vaak veel te laag zijn.
Met horten en stoten tot gevolg.
-Freek-
Geen lambda betekend een Co-potmeter.
Als je de omloopschroeven verdraait veranderd het Co
Die wil je stationair zo op 2-2,5 % hebben.
Gebruik je geen Co-meter dan heb je geen idee hoe je Co uitkomt en dat kan vaak veel te laag zijn.
Met horten en stoten tot gevolg.
-Freek-
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Hoi Freek,
Ik neem binnenkort m'n fiets mee naar een bevriende garage houder. Daar kan ik co meten.
Ik heb de synchronisatie denk ik redelijk op orde door de slangen methode te gebruiken.
Ik kom graag een keer bij je langs om jouw expertise op mijn fiets los te laten. Maar ik woon letterlijk aan de andere kant van het land, dus ik probeer eerst hoever ik zelf kom ..
Ik neem binnenkort m'n fiets mee naar een bevriende garage houder. Daar kan ik co meten.
Ik heb de synchronisatie denk ik redelijk op orde door de slangen methode te gebruiken.
Ik kom graag een keer bij je langs om jouw expertise op mijn fiets los te laten. Maar ik woon letterlijk aan de andere kant van het land, dus ik probeer eerst hoever ik zelf kom ..
- Nout
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meedhuizen
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Ik zag een gunson g4125 voor ongeveer 200 euro nieuw. Lijkt me nog niet zo raar.....
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Kfr? Of wat anders aan de hand
Prima Nout, ik hoor/lees wel of het lukt.
Ik heb een Sun SGA 5000, dat is een zeer bejaard ding.
Ik heb er een flesje Co-gas bij om hem zo nu en dan te kalibreren.
't Ding werkt feiloos, wel een opwarmtijd van zo'n 30 minuten.
Destijds moesten de garages overstappen naar modernere apparaten en heb deze eens gekocht voor €200,-.
Zijn geld meer dan waard.
-Freek-
Ik heb een Sun SGA 5000, dat is een zeer bejaard ding.
Ik heb er een flesje Co-gas bij om hem zo nu en dan te kalibreren.
't Ding werkt feiloos, wel een opwarmtijd van zo'n 30 minuten.
Destijds moesten de garages overstappen naar modernere apparaten en heb deze eens gekocht voor €200,-.
Zijn geld meer dan waard.
-Freek-