ABS blijft knipperen.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
TonnyH
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2022, 19:54
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Appingedam

ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door TonnyH »

Hallo,
Mijn abs lampjes van mijn r1100rt blijven knipperen tijdens het rijden. Resetten dmv de 3 polige connector heb ik al geprobeerd en biedt geen uitkomst. (Draadje in het middelste gaatje en op de massa. daarna op contact en de abs knop 8 seconden indrukken) Als ik mijn motor op contact zet, dan knipperen beide lampjes tegelijk. Zodra ik de motor start en ga rijden, knipperen ze om en om. Accu is nieuw en de dynamo (deze had te weinig opbrengst 12,9 volt) is ook vervangen. Nadat deze waren vervangen ging het heel even goed, maar nu knipperen ze weer. Ik heb mij laten vertellen dat het niet de abs pomp is, omdat de lampjes op contact gelijk knipperen en na het starten en rijden om en om knipperen. Iemand suggesties of een goede tip?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je op de aansluiting van de 3 polige plug, waar je nu de reset draad op zet, middels een led met weerstand naar de plus aansluit kan je middels het aantal keren knipperen het storingsnummer uitlezen. Met dat nummer kan je opzoeken wat er mogelijk mis is. Het is steeds een serie pulsen een pauze en een herhaling van de pulsen. Als je weg rijdt controleert de ABS unit alle functies even (het klak-klak geluid) zowel de wielsensoren, de interne verplaatsing van de cilinders en de elektronica met de hoogte van de spanning.
TonnyH
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2022, 19:54
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Appingedam

Re: ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door TonnyH »

Dank voor je tip! Dat ga ik uitproberen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door Baird »

De R1100 heeft niet de beruchte I-ABS pomp van de R1150, verder kan een hangende schakelaar bij je voetrem ook dit soort storingen veroorzaken : brandt je remlicht (soms) terwijl je niet remt? Maar terecht even de pulsen tellen....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door Isaac »

Baird schreef: 01 jul 2022, 15:46 De R1100 heeft niet de beruchte I-ABS pomp van de R1150, verder kan een hangende schakelaar bij je voetrem ook dit soort storingen veroorzaken
Bij de 1100 is het remlicht een harde verbinding vanaf de schakelaar naar het remlicht. Deze gaat niet naar de Motronic en kan dus niet een oorzaak zijn. Bij de I-ABS werkt dit wel zoals jij aan geeft.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door siebke »

Bij mij bleek het bij de -1100- de voorwielsensor, bij vochtindringing bijv. bij regen
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: ABS blijft knipperen.

Ongelezen bericht door Lupo R »

Gisteren heb ik een proefrit gemaakt op een K1200GT. Ook daar bleef het lampje aan. Geen bekrachtiging, toch op weg. Eenmaal onderweg ging het lampje uit en werkte de bekrachtiging weer.
De verklaring van de motorzaak (staat goed bekend) was dat de accuspanning te laag was en dan blijft het lampje branden.
Nu is je accu nieuw maar dat wil niet zeggen feilloos. Kan je de accu nazien of laten controleren?
Misschien is dat je oplossing.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”