HVV bekabeling IN stuur

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

HVV bekabeling IN stuur

Ongelezen bericht door Lupo R »

Omdat ik de stuurbocht wil vervangen van de 1150R heb ik me verdiept in het forum.
Ik kom niet verder dan een schema. Wat ik graag wil weten is wat zit er in de stuurbuis aan bedrading?

Ik heb alles los en kan bijvoorbeeld het linkerblok wat draaien en schuiven maar het komt er niet af. Dus moet er intern iets zijn zoals de bekabeling voor de HVV.

Iemand gaf al een advies om net buiten het stuur de kabels af te knippen en later vast te solderen. Maar ik zie geen bekabeling buiten het stuur van de HVV. Dat moet toch anders kunnen.

Wie weet hoe je de koppelings- en remblok van het stuur af krijgt zo dat het ook weer in elkaar kan?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: HVV bekabeling IN stuur

Ongelezen bericht door QuickFix »

Kun je foto's plaatsen van jouw stuur?

Van de foto's die ik op internet kan vinden ziet het stuur van een R er heel anders uit dan die van een RT; daar lopen de kabels buitenom en zit alles (de potjes en knoppenwinkel) er omheen geschroefd en is het een kwestie van een paar schroeven uit te draaien om ze los te krijgen.

En aangezien het merendeel van de leden hier een RT rijdt (of heeft gereden) is de kennis schaars als het een R betreft, dus iedere extra info is welkom voor de meedenkers. :idea:
Freude am Fahren
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: HVV bekabeling IN stuur

Ongelezen bericht door Lupo R »

Het is gelukt! De bedrading voor de HVV loopt net onder de koppeling en het remblok de buis in. Net niet te zien door de kunststof afdekking.

Eerst de bekende schroefjes losmaken, inclusief die achter de spiegelstengel! Ik heb er voor gekozen om toch maar de bedrading door te knippen op een strategische plaats in verband met het latere solderen.
Dan kunnen de handvatten onder wat aanmoediging van het doorvoeren van de draad van het stuur geschoven worden.

Maar terug kan niet volgens de Haynes methode "terugplaatsen in afbouw volgorde".

Met een ijzerdraadje is een touwtje door te voeren. Daar knoop je de bedrading aan vast en trekt behoedzaam de draad door. Met wat geklooi aan de handvat kant (de draad krult snel op) is het voor elkaar te krijgen.

In de foto is te zien dat het gat voor de HVV kabel wegvalt als de handle blokken op hun plaats zitten. Ik nam aan dat ze buiten langs liepen. Op die manier strandde de eerste poging omdat de handvatten er niet af konden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: HVV bekabeling IN stuur

Ongelezen bericht door DickJe »

Dank je voor het onderzoekje! Aankomende maanden wil ik mijn 1150R voorzien van originele HVV en een ander schakelaarblok aan de rechterkant. De bedrading en zelfs de serieweerstand zijn af-fabriek al aanwezig.
Ik vroeg mij ook af hoe de bedrading zou moeten lopen, nu weet ik het Big RT Smile

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”