Intelligente Noodoproep

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
staircase
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2020, 22:58
Type: R1250RT
Bijz: Na twee boxers en 3 K-types terug bij de boxer
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lekkerkerk

Intelligente Noodoproep

Ongelezen bericht door staircase »

Sinds een week heb ik een storingsmelding betreffende deze noodoproep hetgeen een geel brandend lampje oplevert en een SOS! melding. Betreft een BMW R1250RT uit 2019.
Dit heb ik wel eens kortstondig gehad en bleek, gedurende een 10 dKM beurt uitleessessie bij de dealer, een gebrek aan ontvangst te zijn ergens in de Franse Alpen. Nu brandt het lampje vrijwel continue al is het dag uit geweest toen ik het ging melden bij de dealer. Mijn idee was dat er wellicht een storing in het ontvangstation zou zijn en vroeg of dit bekend was. Ik zou mijn fiets moeten aanbieden en zou een update van 5 uur moeten ondergaan waarna het wellicht over was. Dit antwoord vond ik niet bevredigend en zoek het eerder in een connector door het wispelturige karakter. Weet iemand waar de connector voor deze knop zit en liefst een schema?
Het enige wat deze functie nodig heeft is 12V en het Can-systeem verder zit alles er al in inclusief een langdurig werkende Simkaart. Bij het aanzetten van het contact brandt er even een rood lampje wat snel uit moet gaan en in mijn geval komt er na een seconde of 4 een geel lampje daar de verbinding dan niet tot stand komt.
Heeft iemand ervaring met een vijf uur durende update daar dit mij in deze tijd vreemd overkomt. In mijn auto duurt de langste update een uur en dat betreft dan het navigatiesysteem. Een motorupdate duurt hooguit 20 minuten.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. C5 Aircross Zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Intelligente Noodoproep

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Updaten van de ECU kan inderdaad lang duren. Dit is mede afhankelijk van jouw huidige software versie. Hoe verder je "achterloopt" hoe langer het updaten zal duren. Vijf uur is wellicht aan de veilige kant, maar drie tot vier uur is geen uitzondering.

In de laatste versie is een update voor de SOS Noodoproep Het kan dus zeker dat hiermee het probleem opgelost is. Mede doordat er bij de dealer tijdens het uitlezen geen storing aanwezig was.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Intelligente Noodoproep

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb tot voor een half jaar geleden dergelijke storingen met enige regelmaat gehad. Soms na een paar kilometer gereden te hebben en dan weer korte tijd en dan weer langere tijd. Het is gebleken echt een software probleempje. Ik ben meerdere keren terug geweest bij de dealer voor dit probleem en inderdaad elke keer werd er een software update gedaan in de hoop dat daarna dit over was. De laatste update heb ik, naar ik meen, ongeveer een half jaar gelden gekregen en inderdaad daarna was bij mijn motorfiets het probleem over.
En inderdaad, de updates deden er per keer soms wel; meer dan een uur over. En ik denk dat ik er wel een stuk of 4 gehad heb, voordat de laatste het probleem opgelost lijkt te hebben. Maar ja, het bleek uiteindelijk wel de oplossing voor het probleem.
Ik weet dus niet hoeveel updates die motor van jou achter loopt, maar als het er inderdaad vier of 5 zijn, dan is die tijdspanne niet geheel onlogisch. Misschien toch wel het overwegen waard!

Mijn motorfiets is net als de genoemde een R1250RT van 09-2019.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
staircase
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2020, 22:58
Type: R1250RT
Bijz: Na twee boxers en 3 K-types terug bij de boxer
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lekkerkerk

Re: Intelligente Noodoproep

Ongelezen bericht door staircase »

Dank voor deze bijzonder nuttige info. Waarom vertelt een baliemedewerker mij niet dat er inderdaad een probleem is met deze functie.
Helaas is de "oude" medewerker met pensioen en deze man is de reden dat ik bij mijn huidige dealer uitkwam. Die had niet alleen vrijwel alles op voorraad maar gaf ook zinnige info. Als techneut in hart en nieren was er zodoende altijd een prettig contact. Ik rijd sinds 1973 motor en gewend alles in principe zelf te doen maar dat wordt bij BMW zo veel mogelijk gefrustreerd. Als de garantieperiode in september voorbij is zal deze fiets de dealer zo min mogelijk zien. De OBD2 dongle is er al.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. C5 Aircross Zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Intelligente Noodoproep

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Wellicht een goed idee om de update te laten plaatsvinden voor de garantietermijn verlopen is?
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”