Extra Richtingaanwijzers met Dagrijlicht

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Extra Richtingaanwijzers met Dagrijlicht

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Afgelopen week heb ik de led embleem knipperlichten met witte dagrijverlichting van HPoskam gemonteerd op mijn '21 RT.
Anders dan de aanwijzing in de montagehandleiding heb ik de +draad voor de dagrijverlichting niet aangesloten op de accessoire stekker rechts in de kuip maar op de =draad van de verstralers.
Bij de accessoire stekker blijft de spanning aan tot een minuut nadat het motorcontact is uitgeschakeld. Als de +draad van de dagrijverlichting op de schijnwerpers wordt bijgeprikt blijft de dagrijverlichting ongeveer 10 seconden branden nadat het motorcontact is uitgeschakeld. Gelijk met de verlichting van de koplamp.
Bovendien werkt de dagrijverlichting ook mee met de “Follow-me-home-velichting’ en het ‘Parkeerlicht.
De schakelaar waarmee de dagrijverlichting fel voor overdag, zwak voor avond en uit kan worden geschakeld heb ik in het linker opbergvak geplaatst.
De schakelaar moet overigens wel extra worden aangeschaft bij HPoskam. En dat is volgens mij wel nodig omdat je daarmee de dagrijverlichting uit kunt schakelen. Zo ver ik weet is deze extra verlichting namelijk niet toegestaan.

Richtingaanwijzer.jpg
Dagrijlicht fel.jpg
Schakelaar.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Extra Richtingaanwijzers met Dagrijlicht

Ongelezen bericht door HansD »

Mooi hoor. Ik zie vrachtwagens vol met dit soort verlichting. Waarom zou het dan op een motor niet mogen? Ik denk dat zolang het constant brandt, en niet knippert of voortdurend van kleur verandert, er niks aan de hand is. Maar ik ken de wet niet uit mijn hoofd….
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Extra Richtingaanwijzers met Dagrijlicht

Ongelezen bericht door Tieflaar »

De richtingaanwijzers mogen wel volgens mij.
De dagrijverlichting mag niet omdat het wit uitstralende verlichting is. En wit mag volgens mij niet.
Maar ook ik ken de wet niet voldoende. Daar hebben we gelukkig dan weer @MofKap voor :-)
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Extra Richtingaanwijzers met Dagrijlicht

Ongelezen bericht door QuickFix »

De wet zegt inderdaad dat dagrijverlichting (wit van kleur) automatisch uit moet gaan, zodra het dimlicht van een voertuig gaat branden (bij schemer/'s nachts).

Op mijn vorige R1150RT had ik ook deze lichten en ik vind ze prachtig en omdat de dim verlichting op mijn fiets niet uit kan (en dus altijd brandt), hadden de witte eigenlijk altijd uit gemoeten, maar ik (en volgens mij ook Aad, de vorige eigenaar) heb er nog nooit commentaar op gehad.
  • Dus, mag het van de wet: nee
  • Wordt er op gehandhaafd: nee (maar ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Extra Richtingaanwijzers met Dagrijlicht

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Deze lichtjes zitten aan de zijkant van de motor en worden door de leverancier 'dagrijverlichting' genoemd (met een heel duidelijke waarschuwende disclaimer overigens).
De wet zegt over dagrijlicht: Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
En ik gok er inderdaad op dat er niet gehandhaafd wordt en dat het schakelaartje geaccepteerd wordt als er toch gehandhaafd wordt
Big RT Smile
Grrrroet, Jack
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”