R1150RT dynamo vervangen zonder ABS unit te verwijderen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jeroenvanvuure
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2019, 17:28
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ermelo
Contacteer:

R1150RT dynamo vervangen zonder ABS unit te verwijderen

Ongelezen bericht door jeroenvanvuure »

Hallo collega RT rijders,

Bij koude motor maakt mijn Dynamo een vervelend geluid. Uit eerder onderzoek lijkt het zo te zijn dat het lager van de Dynamo dit geluid maakt. Als hij warm wordt is het over. Nu heb ik al een keer een 2e hands dynamo weten te bemachtigen alleen heb ik al een half jaar tegen de klus opgezien omdat dan de gevoelige ABS unit eraf moet.

Nu wil het geval dat mijn hele motor toch uit elkaar ligt omdat ik mijn koppeling moet vervangen. Het bekende versleten tand as probleem.
Wat ik toen zat te bedenken dat het mogelijk zou moeten zijn om de verbindingsframebuis aan de linker kant van de motor, die van het balhoofd frame naar het achter frame loopt, te verwijderen. Als ik dan de kabelboom wat aan de kant druk zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om de Dynamo via die weg te verwijderen zonder de ABS unit weg te halen. De ECU moet dan wel even weggehaald. Mijn vraag is of iemand wel eens de Dynamo vervangen heeft van een R1100 of R1150 zonder de ABS unit weg te halen. Mogelijk via de methode die ik bedacht heb.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150RT dynamo vervangen zonder ABS unit te verwijderen

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik twijfel of dat gaat lukken. _001 De twee leidingen van de voorrem zitten volgens mij te dicht op de dynamo om deze ver genoeg omhoog te tillen voor het verwijderen.
Gebruikersavatar
Kuijpers
2023
2023
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 nov 2018, 15:46
Type: R1150RT
Land: brabant
Woonplaats of omgeving: Veldhoven

Re: R1150RT dynamo vervangen zonder ABS unit te verwijderen

Ongelezen bericht door Kuijpers »

Volgens het boekje moet het via de voorkant . Uitlaten verwijderen, (lastige bouten) , Dynamodragerdeksel uitbouwen, schokdemper loshalen Daar word ik niet vrolijk van. Wat zijn de ervaringen op het forum?
Deze reparatie heb ik al eens gedaan en is te doen, uitlaatbouten was het hachelijke deel. zie elders op forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”