Brandstofmeter/ benzinemeter defect

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Brandstofmeter/ benzinemeter defect

Ongelezen bericht door Corné »

Sinds kort knippert ineens de waarschuwing driehoek op mijn display en worden geen blokjes weergegeven voor de tankinhoud van mijn 2007 R1200Rt. Het gekke is dat wel een bereik van ca 300km wordt weergegeven. Dat kan wel kloppen. Waarschijnlijk moet het ca 400km zijn want ik heb pas getankt.
Je zou zeggen dat als de meter defect is dan krijg je helemaal geen waarde te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Re: Brandstofmeter/ benzinemeter defect

Ongelezen bericht door Corné »

De waarde is inmiddels 0 geworden. Blijkbaar zit daar een vertraging in. Inmiddels afspraak gemaakt voor vervangen van de meter.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Brandstofmeter/ benzinemeter defect

Ongelezen bericht door DickJe »

Hoi Corne,

Waarschijnlijk is het niet de meter, maar de ‘fuel strip’. Google maar eens op ‘fuel gauge’. Er zijn ook filmpjes te vinden van mensen die met een aangepaste BBQ aansteker wat vonken produceren in de strip (terwijl deze in de tank zit) en het daar mee oplossen.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Brandstofmeter/ benzinemeter defect

Ongelezen bericht door siebke »

Het tankzuilsymbooltje zal ook wel mee knipperen. Het is een gekend probleem. Hier op het Forum is/zijn er topic(s) over te vinden. Zoek maar eens op tanklint.
Vorig jaar heb ik het 'gerepareerd' volgens de aanstekermethode. Eind mei weer hetzelfde en vorige maand wederom weer zo aan de praat gekregen.
BMW zou dit jaar een verbeterde versie van het tanklint op de markt brengen, maar daar heb ik niets meer van vernomen.
Een nieuwe strip/tanklint kost blijkbaar zo'n € 150,-. Dat vond ik het (nog) niet waard. Ik rijd voortaan op de dagteller, die wel steeds na een tankbeurt op nul gezet moet worden.
Verder zijn er blijkbaar ook modificaties om een vlotter in te bouwen, zoals vanaf bj. 2010 weer af fabriek wordt ingebouwd. Hiervoor moet dan ook de software worden aangepast. Dat zou dan ook eerder mijn voorkeur genieten.

Aangezien de linkerkuip er niet volledig af hoeft om bij de connector te komen, knetter ik er vooralsnog gewoon op los, zodra het euvel weer opdoemt....en dat zal het zeer zeker doen :geek:

Onlangs las ik overigens een (veronder)stelling dat het euvel niet meer zou voorkomen door RON 98 (5% ethanoltoevoeging) te tanken.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Brandstofmeter/ benzinemeter defect

Ongelezen bericht door MotoCon »

Wat ik ervan begrijp (GS en Amerikaans R1200R forum) is dat de defecten komen doordat bij een lage brandstofstand de benzine te hevig tegen het lint klotst, en deze niet voldoende tegen de doorbuiging daarvan kan. De nieuwe versie zou voorzien zijn van een koker, om het lint te beschermen tegen de klotsende benzine. Ik heb er echter nog geen foto's van kunnen vinden. In de VS heeft BMW onder druk van consumenten-organisaties besloten de garantie op de strip te verlengen naar 12 jaar. In het iets minder claim-achtige Europa vindt BMW dat niet de moeite waard, en zadelt ze hun klanten liever op met hoge kosten, geheel in lijn met andere veelvoorkomende defecten zoals sommige ABSse, de cardan en de uitlaatklep.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”