Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Ik kwam er gisteravond achter dat ik zeer veel vrienden op de weg heb, ben zeker 50 keer geseind onderweg (als het niet meer is).
Het viel mij ook al op dat de dimlichten veel te hoog staan.
Ik heb onderweg geprobeerd om met de stelschroef de unit lager in te stellen, maar met de hand is de stelschroef haast niet te draaien (gaat net met een tang erop als je een de linker-spiegel eraf haalt en een zaklantaarn gebruikt).
Omdat wij met 2 personen op de motor zitten heb ik de koplamphoogteverstelling omgezet, maar volgens mij had (heeft) dat totaal geen effect voor het lichtbeeld.
Heb al diverse vragen op het forum bekeken, en vraag mij nu af of ik eventueel een Engelse uitvoering van unit heb i.p.v. een Europese.
Zag dat iemand als antwoord gaf dat er een pijl op het glas (links, rechts of beide kanten op) moest staan waardoor je kunt zien of het een Engelse of Europese unit is, maar bij mij is de gehele unit glad en er is niets op te vinden.
Ik weet van de vorige eigenaar dat deze motor uit Engeland ingevoerd is en bij een Friese handelaar (motorzaak) is gekocht.
Wellicht dat dit een after-market unit is ??...
Ik wil nu de gehele unit loshalen om te zien of deze wellicht niet helemaal goed zit.
Ik heb de Osram lampen vervangen door Halogeen lampen van het merk Michibi 4000K (halogen) en gekocht in Nederland.
Het moet toch mogelijk zijn om de stelschroef handmatig in te stellen, of gaat dit altijd zwaar om te voorkomen dat door trillingen het beeld onder het rijden veranderd !!.
(net even verder gekeken en toch een teken en nummers aangetroffen op de kap van de unit, de pijl stond naar links gericht (dus naar het midden van de weg), dus waarschijnlijk bestemd voor Engeland ??).
Moet de unit nu vervangen worden voor een ander exemplaar, of kan er iets aangepast worden.
Nummer zijn:50R 00 ← → HC - HR 17.5 HC-PL E-12 00112022 625.11, met onder de 00112022 een lange pijl naar links (na de eerste nummer 50R 00 staan twee pijltjes afegebeeld naar link en rechts).
De vorige eigenaar zei er nooit commentaar op gehad te hebben, ik ga er toch vanuit dat men bij invoer van een motor uit Engeland de verlichting op juistheid controleert.
Nu eerst maar even kijken of ik iets met de stelknop kan worden.
Het viel mij ook al op dat de dimlichten veel te hoog staan.
Ik heb onderweg geprobeerd om met de stelschroef de unit lager in te stellen, maar met de hand is de stelschroef haast niet te draaien (gaat net met een tang erop als je een de linker-spiegel eraf haalt en een zaklantaarn gebruikt).
Omdat wij met 2 personen op de motor zitten heb ik de koplamphoogteverstelling omgezet, maar volgens mij had (heeft) dat totaal geen effect voor het lichtbeeld.
Heb al diverse vragen op het forum bekeken, en vraag mij nu af of ik eventueel een Engelse uitvoering van unit heb i.p.v. een Europese.
Zag dat iemand als antwoord gaf dat er een pijl op het glas (links, rechts of beide kanten op) moest staan waardoor je kunt zien of het een Engelse of Europese unit is, maar bij mij is de gehele unit glad en er is niets op te vinden.
Ik weet van de vorige eigenaar dat deze motor uit Engeland ingevoerd is en bij een Friese handelaar (motorzaak) is gekocht.
Wellicht dat dit een after-market unit is ??...
Ik wil nu de gehele unit loshalen om te zien of deze wellicht niet helemaal goed zit.
Ik heb de Osram lampen vervangen door Halogeen lampen van het merk Michibi 4000K (halogen) en gekocht in Nederland.
Het moet toch mogelijk zijn om de stelschroef handmatig in te stellen, of gaat dit altijd zwaar om te voorkomen dat door trillingen het beeld onder het rijden veranderd !!.
(net even verder gekeken en toch een teken en nummers aangetroffen op de kap van de unit, de pijl stond naar links gericht (dus naar het midden van de weg), dus waarschijnlijk bestemd voor Engeland ??).
Moet de unit nu vervangen worden voor een ander exemplaar, of kan er iets aangepast worden.
Nummer zijn:50R 00 ← → HC - HR 17.5 HC-PL E-12 00112022 625.11, met onder de 00112022 een lange pijl naar links (na de eerste nummer 50R 00 staan twee pijltjes afegebeeld naar link en rechts).
De vorige eigenaar zei er nooit commentaar op gehad te hebben, ik ga er toch vanuit dat men bij invoer van een motor uit Engeland de verlichting op juistheid controleert.
Nu eerst maar even kijken of ik iets met de stelknop kan worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door securitydogs op 31 aug 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- QuickFix
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!.
Daar ziet er inderdaad wel naar uit; dat wordt dus een nieuwe (tweedehandse) koplampunit.securitydogs schreef: ↑31 aug 2022, 13:57(net even verder gekeken en toch een teken en nummers aangetroffen op de kap van de unit, de pijl stond naar links gericht (dus naar het midden van de weg), dus waarschijnlijk bestemd voor Engeland ??).
Je zou het lichtbeeld ook moeten kunnen zien door je motor voor een vlakke muur (of garagedeur) te zetten en te kijken welke kant het licht heen straalt, dat *zou* in rechtsrijdende landen moeten zijn als links in het plaatje:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!.
Viel mij gisteravond op dat de lamp aan de linkerkant iets meer omhoog scheen, meer dan de rechter.
Heb nu de unit los, de rechterbevestiging (onder) is geheel afgebroken en de linker bevestiging blijkt gescheurd (gezien vanaf de stuurzijde).
Ook blijkt de unit linksboven op 1 bevestigingspunt los te staan (heb het idee dat de motor in het verleden misschien schade opgelopen heeft).....
Kan deze unit bij alle punten uit elkaar gehaald worden, dus de voor- en achterkant van elkaar af of zit het geseald aan elkaar.
Denk dat het een 2e-hands unit gaat worden (wellicht iemand iets in de aanbieding).... uiteraard geheel intact en een Europees model graag.
Heb nu de unit los, de rechterbevestiging (onder) is geheel afgebroken en de linker bevestiging blijkt gescheurd (gezien vanaf de stuurzijde).
Ook blijkt de unit linksboven op 1 bevestigingspunt los te staan (heb het idee dat de motor in het verleden misschien schade opgelopen heeft).....
Kan deze unit bij alle punten uit elkaar gehaald worden, dus de voor- en achterkant van elkaar af of zit het geseald aan elkaar.
Denk dat het een 2e-hands unit gaat worden (wellicht iemand iets in de aanbieding).... uiteraard geheel intact en een Europees model graag.
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!.
Heb net een nieuwe unit gezien voor 220 euro, maar weet niet precies of dit de juiste is.
Volgens de verkoper betreft het hier 1 met een Europees keurmerk (volgens mij dezelfde als ik ook heb).
Moet de grote peil nu links- of rects staan ??, er staan bij die van mij 2 kleine pijltjes die beide kanten uitwijzen.
Onderstaande informatie staat op de unit van de verkoper:
Volgens de verkoper betreft het hier 1 met een Europees keurmerk (volgens mij dezelfde als ik ook heb).
Moet de grote peil nu links- of rects staan ??, er staan bij die van mij 2 kleine pijltjes die beide kanten uitwijzen.
Onderstaande informatie staat op de unit van de verkoper:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door securitydogs op 14 sep 2022, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!.
De linkerkant van de lichtbundel moet lager schijnen dan de rechterkant. Of te wel, de kant aan het midden van de weg moet een lager beeld geven dan de zijde aan de bermkant. Hierdoor wordt de bermzijde en de daar eventueel staande bebording wel beschenen maar worden de tegenliggers (linkerzijde of het midden van de weg) hierdoor niet verblind.
Voor wat betreft de eerder getoond plaatjes; LHD staat voor Left Hand drive; dus rechts rijden. RHD staat voor Right Hand Drive of te wel de Engelsen die links rijden. De plaatjes tonen de bundels van een auto. Je ziet hier dus 2 koplampen op.
Dat de schroef zwaar gaat heb ik ook zelf ook gemerkt bij meerdere motorfietsen. Om die reden zit er ook een omstel knop op om de koplamp lager cq hoger af te stellen i.v.m. bagage/passagier. Ik moest de stelschroef met een ringsleutel verdraaien om mijn koplamp (voor mij) goed af te stellen. Maar als het goed is doe je dit maar één of twee keer, tot hij goed staat. De omstel knop verhoogt of verlaagd de lichtbundel maar een klein beetje maar op langere afstand is dit net genoeg om niet (meer) verblindend te zijn.
Als de bevestiging van de koplamp op meerdere plaatsen kapot is, dan is het ook niet vreemd dat deze verkeerd staat en daardoor verblindend werkt.
Zijn het de bevestigingspunten aan de motor zelf? Dan heb je een leuke uitdaging.
Ik heb al eens in een ander draadje gelezen dat de koplamp geseald is maar . . . met wat moeite uit elkaar te halen is. De vraag is enkel wat je daar mee wilt bereiken! Als je een nieuwe nodig hebt kun je hem net zo makkelijk compleet kopen.
Voor wat betreft de eerder getoond plaatjes; LHD staat voor Left Hand drive; dus rechts rijden. RHD staat voor Right Hand Drive of te wel de Engelsen die links rijden. De plaatjes tonen de bundels van een auto. Je ziet hier dus 2 koplampen op.
Dat de schroef zwaar gaat heb ik ook zelf ook gemerkt bij meerdere motorfietsen. Om die reden zit er ook een omstel knop op om de koplamp lager cq hoger af te stellen i.v.m. bagage/passagier. Ik moest de stelschroef met een ringsleutel verdraaien om mijn koplamp (voor mij) goed af te stellen. Maar als het goed is doe je dit maar één of twee keer, tot hij goed staat. De omstel knop verhoogt of verlaagd de lichtbundel maar een klein beetje maar op langere afstand is dit net genoeg om niet (meer) verblindend te zijn.
Als de bevestiging van de koplamp op meerdere plaatsen kapot is, dan is het ook niet vreemd dat deze verkeerd staat en daardoor verblindend werkt.
Zijn het de bevestigingspunten aan de motor zelf? Dan heb je een leuke uitdaging.
Ik heb al eens in een ander draadje gelezen dat de koplamp geseald is maar . . . met wat moeite uit elkaar te halen is. De vraag is enkel wat je daar mee wilt bereiken! Als je een nieuwe nodig hebt kun je hem net zo makkelijk compleet kopen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Bij mijn wijst de lange pijl naar rechts (dus naar de linkerzijde van de motor). Het lijkt er dus op dat het wel de goede koplamp is, maar door de kapotte bevestiging niet meer goed gericht staat. Overigens, als de ene lam meer omhoog gericht staat dan de andere, kan het ook zijn dat de betreffende H7 Lamp niet helemaal goed geplaatst is (scheef in de fitting van het lamphuis).
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!.
Het betrof de bevestigingspunten aan de unit zelf, de middelste bevestigingspunten waren kapot (rechts geheel doormidden en links haast volledig doorgescheurd.ErikS schreef: ↑31 aug 2022, 17:51 De linkerkant van de lichtbundel moet lager schijnen dan de rechterkant. Of te wel, de kant aan het midden van de weg moet een lager beeld geven dan de zijde aan de bermkant. Hierdoor wordt de bermzijde en de daar eventueel staande bebording wel beschenen maar worden de tegenliggers (linkerzijde of het midden van de weg) hierdoor niet verblind.
Voor wat betreft de eerder getoond plaatjes; LHD staat voor Left Hand drive; dus rechts rijden. RHD staat voor Right Hand Drive of te wel de Engelsen die links rijden. De plaatjes tonen de bundels van een auto. Je ziet hier dus 2 koplampen op.
Dat de schroef zwaar gaat heb ik ook zelf ook gemerkt bij meerdere motorfietsen. Om die reden zit er ook een omstel knop op om de koplamp lager cq hoger af te stellen i.v.m. bagage/passagier. Ik moest de stelschroef met een ringsleutel verdraaien om mijn koplamp (voor mij) goed af te stellen. Maar als het goed is doe je dit maar één of twee keer, tot hij goed staat. De omstel knop verhoogt of verlaagd de lichtbundel maar een klein beetje maar op langere afstand is dit net genoeg om niet (meer) verblindend te zijn.
Als de bevestiging van de koplamp op meerdere plaatsen kapot is, dan is het ook niet vreemd dat deze verkeerd staat en daardoor verblindend werkt.
Zijn het de bevestigingspunten aan de motor zelf? Dan heb je een leuke uitdaging.
Ik heb al eens in een ander draadje gelezen dat de koplamp geseald is maar . . . met wat moeite uit elkaar te halen is. De vraag is enkel wat je daar mee wilt bereiken! Als je een nieuwe nodig hebt kun je hem net zo makkelijk compleet kopen.
Vond het wat vreemd omdat de bovenste bevestiging en de beide ogen onderaan nog intact waren.
Op de motor zelf is er gelukkig niets aan de hand, heb alles net (voor zover mogelijk) nagemeten en gecontroleerd.
Ben vanavond naar Almelooooo gereden en heb daar een nieuwe unit gehaald, morgen maar de lampen overzetten en alles weer monteren en afstellen.
Vind het vrij gemakkelijk om de lampen te monteren (zo zonder kuipdelen en de unit los)
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Bij mijn unit ook (als je voor de koplamp staat), ga er dus vanuit dat het wel een unit is voor Nederland.Nico4sen schreef: ↑31 aug 2022, 19:43 Bij mijn wijst de lange pijl naar rechts (dus naar de linkerzijde van de motor). Het lijkt er dus op dat het wel de goede koplamp is, maar door de kapotte bevestiging niet meer goed gericht staat. Overigens, als de ene lam meer omhoog gericht staat dan de andere, kan het ook zijn dat de betreffende H7 Lamp niet helemaal goed geplaatst is (scheef in de fitting van het lamphuis).
Ik had ook al de gedachte dat het kwam doordat alles verschoven is, heb ondertussen een nieuwe unit gehaald.
Morgen monteren, afstellen en de kuipdelen weer terugplaatsen.
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
De nieuwe unit gemonteerd en vanavond geprobeerd om deze af te stellen volgens de voorschriften zoals in andere vragen aangegeven staat.
Kan hem goed hoog\laat afstellen en ook een heel stuk van links naar rechts gekregen.
Heb de stelknop (rechter) ik weet wel niet hoe vaak omgedraaid om het beeld van links naar rechts te krijgen maar heb het gevoel dat hij nog verder naar rechts moet.
Het (hogere) beeld stond eerst heel erg naar links ingesteld, na veeeeele malen draaien deze meer naar rechts gekregen.
Het lijkt net of deze in het midden blijft staan, terwijl ik deze rechts van het midden wil hebben.
Bestaat de kans dat je de stelknop om de assematrie aan te passen ook teveel naar rechts kan draaien ???.
Heb het gevoel als ik deze knop naar rechts draai, of het dan net zo is dat het beeld weer teruggaat naar links ????.
Kan hem goed hoog\laat afstellen en ook een heel stuk van links naar rechts gekregen.
Heb de stelknop (rechter) ik weet wel niet hoe vaak omgedraaid om het beeld van links naar rechts te krijgen maar heb het gevoel dat hij nog verder naar rechts moet.
Het (hogere) beeld stond eerst heel erg naar links ingesteld, na veeeeele malen draaien deze meer naar rechts gekregen.
Het lijkt net of deze in het midden blijft staan, terwijl ik deze rechts van het midden wil hebben.
Bestaat de kans dat je de stelknop om de assematrie aan te passen ook teveel naar rechts kan draaien ???.
Heb het gevoel als ik deze knop naar rechts draai, of het dan net zo is dat het beeld weer teruggaat naar links ????.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Nou nee, mijn 2de R1150RT kwam uit Engeland, mooi nieuw NL kenteken er op maar wel een Linkse lamp, verkoper vond mij maar een zeur dat ik een Rechtse koplamp wilde, uiteraard heb ik die gekregen, ben gekke Gerritje niet ...securitydogs schreef: ↑31 aug 2022, 13:57 Knip knip
............. ik ga er toch vanuit dat men bij invoer van een motor uit Engeland de verlichting op juistheid controleert.
...............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Nightstalker
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Kijkt de RDW er dan niet naar bij invoer?
Veelgitariër
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
De betreffende handelaar importeert de motorfiets en maakt zelf het kentekenbewijs aan in de database van de RDW, laat een kentekenplaat maken verkoopt het ding, hij (en vele anderen) is/zijn dus gemachtigd door de RDW om dit doen, ding komt nooit in een keuringscentrum vanwege Europese type keuring.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Ik heb precies hetzelfde, de pijl wijst op mijn unit naar rechts (als ik dus voor de motor sta).Nico4sen schreef: ↑31 aug 2022, 19:43 Bij mijn wijst de lange pijl naar rechts (dus naar de linkerzijde van de motor). Het lijkt er dus op dat het wel de goede koplamp is, maar door de kapotte bevestiging niet meer goed gericht staat. Overigens, als de ene lam meer omhoog gericht staat dan de andere, kan het ook zijn dat de betreffende H7 Lamp niet helemaal goed geplaatst is (scheef in de fitting van het lamphuis).
Zit ik dus op de motor dan wijst hij naar links, moet hij dan niet naar rechts wijzen ??.
Zoals hij nu staat moet hij volgens mij nog veel meer naar rechts wijzen (zie mijn foto's waarop ik de lamp nu gesteld heb).
Waaraan kan ik nu precies op de sticker (of ergens anders) precies zien dat ik met de juiste unit te maken heb ?????.
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Zullen we nu voor eens en altijd afspreken dat links en rechts ALTIJD beschouwd wordt vanuit de rij/vlieg/vaar-richting. Bij vliegtuigen en schepen is dat altijd zo geweest, bakboord en stuurboord veranderen niet als ik me omdraai en naar achteren kijk, het linker voorwiel wordt niet spontaan het rechter achterwiel als je van voren naar een auto kijk (behalve soms bij Olav Mol ....) Ik kom zelf uit de luchtvaart en weet niet beter....
Kan iemand met niet-Engelse fiets eens kijken waar de pijl naar toe wijst, dan hebben we duidelijkheid
Kan iemand met niet-Engelse fiets eens kijken waar de pijl naar toe wijst, dan hebben we duidelijkheid
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Mijn fiets is zo'n niet Engelse fiets...
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Hoe zit dat dan met een pont die heen en weer vaart?
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Die heeft geen koplampen die op de weg schijnen .
Maar zover ik kan nagaan moet rechtsboven op het etiket de letters LV staan. Dan blijk je i.i.g. een EU/USA uitvoering te hebben (kijk maar eens op de site bij Boonstra). Is meteen het dilemma van waaruit je kijkt ook opgelost/niet meer relevant
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Er zijn altijd mensen die die ene uitzondering weer weten te vinden .....Kijk welke kleur lampjes er branden aan de zijkanten als zo'n pont vaart ........Ik durf te wedden dat zo'n pont toch een primaire vaarrichting heeft waardoor duidelijk waar welk stuk techniek zich bevindt als een techneut het moet opzoeken aan boord.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- 2023
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Goede morgen
Een schip word altijd ontworpen met n bak- en stuurboord, tanks, motoren etc moeten genummerd zijn anders weet men niet welk onderdeel of zo moet vervangen / gecontroleerd enz worden.
Een zeegaande pont ( bvb in de Noorse fjorden) heeft voorop de scheepsbel en achterop de vlag.
Voor alle ponten geld nummering van veiligheidsmiddelen en dergelijke is even aan sb en oneven aan bb, bvb vlot 2 4 en 6 liggen in hun cradle aan de sb kant, 1 3 5 aan de bb kant.
En t makkelijkst, de naam op de boeg is normaal geschreven, van links naar rechts te lezen.
Voila mofkap het antwoord op je vraag
het duurde even voor ik t wist maar gelukkig varen ze allemaal op t water, behalve eentje dan, die zweeft( hangt aan kabels) onder n brug bij Rendsburg op t Kieler kanaal.
Tom
Een schip word altijd ontworpen met n bak- en stuurboord, tanks, motoren etc moeten genummerd zijn anders weet men niet welk onderdeel of zo moet vervangen / gecontroleerd enz worden.
Een zeegaande pont ( bvb in de Noorse fjorden) heeft voorop de scheepsbel en achterop de vlag.
Voor alle ponten geld nummering van veiligheidsmiddelen en dergelijke is even aan sb en oneven aan bb, bvb vlot 2 4 en 6 liggen in hun cradle aan de sb kant, 1 3 5 aan de bb kant.
En t makkelijkst, de naam op de boeg is normaal geschreven, van links naar rechts te lezen.
Voila mofkap het antwoord op je vraag
het duurde even voor ik t wist maar gelukkig varen ze allemaal op t water, behalve eentje dan, die zweeft( hangt aan kabels) onder n brug bij Rendsburg op t Kieler kanaal.
Tom
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
En van de scheepvaart gaan we met z’n allen weer naar de motoren op de weg en dan specifiek de verlichting waarvoor dit topic is ingericht . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- securitydogs
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 apr 2019, 17:55
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT uit 2005 met 55.000 km. op de teller.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Emmen
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Ik heb gekeken op de site van Boonstra, stond omschreven als USA\EU lamp met een foto van een sticker met LV.siebke schreef: ↑15 sep 2022, 20:49Die heeft geen koplampen die op de weg schijnen .
Maar zover ik kan nagaan moet rechtsboven op het etiket de letters LV staan. Dan blijk je i.i.g. een EU/USA uitvoering te hebben (kijk maar eens op de site bij Boonstra). Is meteen het dilemma van waaruit je kijkt ook opgelost/niet meer relevant
Toen ik daar was bleek deze ook voor GB te zijn, ze hebben het ondertussen op hun website aangepast.
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Lamp-unit EU- of Engelse uitvoering of iets niet in orde !!. (R1200RT uit 2005).
Oei, gelukkig was je daar zeer alert op. Voor alle duidelijkheid nu dus: LV is een engelse uitvoering (Linksrijdend Verkeer) en RV betekent Rechtsrijdend Verkeer.
Op een andere site zag ik nl. RV- koplampen zonder nadere aanduiding. Dus was mijn aanname dat dat de vaute lamp zou zijn. En ik heb al vaker ervaren dat aannames niet te vertrouwen zijn
Op een andere site zag ik nl. RV- koplampen zonder nadere aanduiding. Dus was mijn aanname dat dat de vaute lamp zou zijn. En ik heb al vaker ervaren dat aannames niet te vertrouwen zijn
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit