Extra greep voor hulp bij opbokken?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Hos
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2020, 10:16
Type: R1200RT
Bijz: Nvt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Hos »

[*]Ik zoek voor een R1250 GS (zelfde als R1200/1250RT??) een Wunderlich grip (of alternatief merk) om te helpen bij het opbokken van de motor.

Opbokken van mijn R1200RT LC heeft nooit geen problemen gegeven, maar bij de 1250GS lukt het me gewoon niet. Waar een ander zijn 90 kg gewicht gewoon op de middenbok duwt om op te bokken, lukt mij dat gewoonweg niet met mijn 70 kg. Ik heb verschillende opties geprobeerd maar allen zonder succes. Dus is dit hulpmiddel mij laatste hoop.

Heeft iemand nog zo een ding liggen?


mvg
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door Baird »

Heb zo'n ding liggen, heb hem gebruikt maar echt geweldig was het niet en daarom is hij er weer af en ligt in een bak.... Ik heb nu linker stuurhelft en linker beugel bij koffer beet, met echt schoenen aan krijg ik hem net op de bok, ben 86kg.

Laat maar horen wat je wil ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Hos
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2020, 10:16
Type: R1200RT
Bijz: Nvt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door Hos »

Hi Bert,
Ik ben zelf 1,82 m lang en 71 kg zwaar, en ik krijg de motor wel iets omhoog op de midden standaard, maar niet genoeg om hem over het bovenste dode punt heen te tillen.

Als zo een hulpstuk niet echt helpt, dan weet ik niet wat wijsheid is.😐â˜č
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 245
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door Nightstalker »

En toch is het opbokken een techniek en geen kracht.
Maat van me kreeg zijn Triumph Tiger 1200 niet omhoog. Grote en sterke kerel hoor.
Totdat een andere maat hem het trucje leerde. Sindsdien geen probleem meer.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door Nout »

Zo moeilijk om een handigheidje uit te leggen in text, maar is het niet dat je het opbokken in 1 "brute" beweging doet. Niet te voorzichtig/langzaam, maar in Ă©Ă©n keer een flinke trap op de bok en ruk aan de fiets om hem over het dode punt heen te krijgen? Voet op de bok, beetje door de knieen heen en dan in Ă©Ă©n keer de voet naar beneden, net als een haring van een tent met je klomp de grond in drukken zeg maar ...
Nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel .....
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door QuickFix »

Techniek is inderdaad 80% van het werk, maar het is wel zo dat, nu ik niet alleen 30 jaar ouder maar ook 30 kilo zwaarder ben, het opbokken een stuk eenvoudiger gaat dan vroeger; het eigen gewicht helpt dus zeker bij een zware fiets en ik kan me voorstellen dat, wanneer je 70kg weegt, het opbokken van een BMW geen sinecure is wanneer je het alleen van de techniek kunt hebben.
Laatst gewijzigd door QuickFix op 08 sep 2022, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door Jazzbass »

https://www.youtube.com/watch?v=eulRiPnoaKM

Bovenstaande link laat vele kleine maar belangrijke tips zien.


Er zijn veel youtube filmpjes te vinden: zoeken op how to get bike on the centerstand

Specifiek de RT bv: https://www.youtube.com/watch?v=CRHv2au7QTI

Succes gaat lukken!
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door EileRT »

Edit:

Dit topic is verplaatst van het Koop/verkoop/gezocht/gevraagd advertenties vanwege de waardevolle TIPS over opbokken naar Alle overige (relevante)technische onderwerpen. In het eerder genoemde onderwerp worden alle berichten na verloop van tijd gewist.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gezocht: Greep voor hulp bij opbokken

Ongelezen bericht door Baird »

Hos schreef: ↑05 sep 2022, 18:49 Hi Bert,
Ik ben zelf 1,82 m lang en 71 kg zwaar, en ik krijg de motor wel iets omhoog op de midden standaard, maar niet genoeg om hem over het bovenste dode punt heen te tillen.

Als zo een hulpstuk niet echt helpt, dan weet ik niet wat wijsheid is.😐â˜č
Ik kan hem opsturen tegen een zekere vergoeding, kun je het in ieder geval proberen, je bent 10 cm kleiner dan ik dus je zult een betere 'greep' hebben op het ding. Ongeacht wat de 'RT'ers ook melden: mijn R1200GS LC is een kreng qua opbokken t.o.v. de R11X0RT's die ik gehad heb, snap niet hoe Herr BMW zoiets ontworpen kan hebben ....

Stuur maar een PB wat je wil ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door ErikS »

IK heb zelf dit probleem ook een tijdje gehad omdat ik een schouderblessure kreeg. De oplossing was eigenlijk heel simpel. Gewoon een klein plankje van een paar cm dik, waar ik met mijn voorwiel op reed op de plek waar de motorfiets moest komen te staan. Dan de motor opbokken en het plankje weer weghalen. Omdat de motor door het plankje aan de voorzijde dan hoger staat hoef je minder kracht te zetten om hem over het dode punt te halen.
Probeer het maar eens. Wel even zoeken naar een plankje waar te de motor makkelijk op kan rijden qua hoogte en dat nog vrij onder het voorwiel past als de motor opgebokt is, zodat je het er weer onderuit kunt halen. Plankje hoeft net veel langer dan 20 a 30 cm te zijn en net zo breed als de voorband is genoeg. Breder is wel makkelijker.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Windmill
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2016, 09:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tom Tom , Wunderlich
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Windmill »

Even los van allerlei hulpmiddelen, en het stabiliseren vd motor (voorwiel recht en beide bokpoten contact met de grond). In de de basis maak je gebruik vd strekkracht van je bovenbeen . De rechterhand is alleen een stabilisator en ankerpunt . De afstand vergroten tussen het handvat dat je met je rechterhand vast houdt en de bok doe je dus met beenkracht en niet met gewicht . Je trapt dus de bok ahw weg van het handvat bij de buddysit. (soort aangepaste legpress uit het krachthonk).
Keep the shining side up
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Baird »

Windmill schreef: ↑30 sep 2022, 16:48 Even los van allerlei hulpmiddelen, en het stabiliseren vd motor (voorwiel recht en beide bokpoten contact met de grond). In de de basis maak je gebruik vd strekkracht van je bovenbeen . De rechterhand is alleen een stabilisator en ankerpunt . De afstand vergroten tussen het handvat dat je met je rechterhand vast houdt en de bok doe je dus met beenkracht en niet met gewicht . Je trapt dus de bok ahw weg van het handvat bij de buddysit. (soort aangepaste legpress uit het krachthonk).
Klinkt leuk maar vandaag kreeg ook ik hem bijna niet op de middenbok bij een tankstation, de vloer was zo schuin dan hij met de jiffy bijna omviel en dus wel op de middenbok moest :evil:

Hos heeft inmiddels mijn handvat ontvangen en ik ben benieuwd naar het resultaat bij hem...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Hos
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2020, 10:16
Type: R1200RT
Bijz: Nvt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Hos »

Hi Bert. Heb bij Wunderlich een nieuwe anti-verdraaingsbeugel gehaald en daarna alles gemonteerd. Staat hardstikke strak, maar helpt niet echt. Krijg de 1250GS nog steeds niet op de middenbok. Heb langzamerhand geen alternatieve oplossingen meer. Behalve accepteren dat ik dan de zijstandaard (met verbreder) maar moet gebruiken ....
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik ruik handel in een hydraulisch aangedreven middenbok, dit is mijn X-ste motorfiets maar heb nog nooit zoveel moeite moeten doen om het ding op de middenbok te krijgen, ik ben 1.93m, zou toch genoeg moeten zijn .....

Als ik de voorspanning op 2 Helmpjes zet lukt het een stuk beter maar dat rijdt niet lekker als je er altijd solo op zit.
Laatst gewijzigd door Baird op 04 okt 2022, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door ErikS »

Dan dus maar een klein plankje in de koffer! probeer maar. Het werkt altijd. Alleen lastig dat je de motor dan eerst even op de jiffy moet zetten, het plankje neerleggen en hem dan er op moet duwen. Maar daarna gaat het opbokken een stuk makkelijker.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Baird »

Kort geleden eens geprobeerd met een R1200RT 2016(?), de RT heeft een andere, kortere middenbok en het gaat een stuk makkelijker dan de lichtere GS. De hogere GS heeft een hogere middenbok en ook een langere 'duw-stang' dan de RT maar gaat nog steeds zwaarder. :cry:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Hos
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2020, 10:16
Type: R1200RT
Bijz: Nvt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Hos »

Met mijn vorige motor, R1200RT, nooit een probleem gehad. Trok ik zo zonder problemen op de middenbok.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Baird schreef: ↑20 okt 2022, 23:29 ... de RT heeft een andere, kortere middenbok en het gaat een stuk makkelijker dan de lichtere GS. De hogere GS heeft een hogere middenbok en ook een langere 'duw-stang' dan de RT maar gaat nog steeds zwaarder. :cry:
Ik denk dat daar een punt zit. De verhouding tussen de armlengte van de bok en van de duwstang.
De duwstang is sowieso veel korter dan de bok, waardoor extra gewicht veel minder effect heeft dan je zou denken.
Door op de duwstang te gaan staan (met je andere voet los van de vloer) bereik je wel de maximale assistentie van je gewicht.

Overigens heb ik makkelijk praten met mijn wat lichtere R1200R :D Maar ik gebruik de bok eigenlijk zelden. Alleen bij het poetsen, om de wielen te kunnen draaien. In de garage zet ik hem gewoon op de jiffy, en schuif daar een blokje hout onder van een centimeter of 4 Ă  5. Hij staat dan praktisch rechtop, maar omvallen kan hij niet want hij staat tegen de muur. Bij stops onderweg staat hij steviger op de jiffy (eventueel plankje eronder) dan op de bok, zeker op grind of gras. Een maat van me zet zijn K1200RS altijd op de bok. Zelfs bij het tanken. Hij krijgt er dan meer benzine in zegt hij. Maar telkens loopt dat extraatje er via de overloop alweer uit door verwarming boven het warme motorblok. Ach ja, eigenwijs is ook wijs zeg ik dan maar _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Hos
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2020, 10:16
Type: R1200RT
Bijz: Nvt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Hos »

Ha ha. Succes. Kwam ervia Quispel achter dat de motor door vorige eigenaar verlaagd is middels een Hyper Pro verlagings veer. Echter hij heeft nooit de midden standaard vervangen voor verlaagd model.

Nu deze standaard laten vervangen door MSA in Ede. Wereld service. Nu kan ik de 1250 GS dus WEL opbokken. Misschien een hint voor anderen die een soort gelijk probleem hebben.

Groeten
Frank
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 849
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik kan me voorstellen dat dat niet datgene is waar je als eerste aan denkt.
Goed dat je het probleem hebt opgelost en dat je dat ook post op het forum. _004 Ik weet bijna wel zeker dat je niet enige bent/was met dit probleem.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin ZĂŒmo XT met ZĂŒmolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door blade-x »

ik heb nu net gemerkt wanneer je OP de rt zit en je zet je linkervoet je tip op de hendel van de middenbok en je trekt m ophoog door aan je stuur te trekken en met je tip op de hendel van de bok te duwen dan krijg je hem makkelijk omhoog , op een gegeven moment kan je m dan niet over het dode punt trekken dat klopt maar als je dan je voorrem inhoud dan blijft hij op dode punt staan dan trek je nogmaals dan wipt hij er zo over
doen meerde rt rijders dit zo?
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cuš
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 849
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Bij het opbokken zit ik never nooit op de motor. Ik sta ernaast!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin ZĂŒmo XT met ZĂŒmolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook volgens het instructieboekje (gebruikershandleiding) . . . ;)
PanEuRoel schreef: ↑16 dec 2022, 12:43 Bij het opbokken zit ik never nooit op de motor. Ik sta ernaast!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door blade-x »

raar dat je na zoveel jaar motorrijden je je afvraagt hoe je een motor opbokt _001 :D
de eerste motor die ik had kon je opbokken gs550 maar das te lang geleden hoe dat weer zat ;)
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cuš
Paniekje
Berichten: 330
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Paniekje »

EileRT schreef: ↑16 dec 2022, 14:47 Ook volgens het instructieboekje (gebruikershandleiding) . . . ;)
PanEuRoel schreef: ↑16 dec 2022, 12:43 Bij het opbokken zit ik never nooit op de motor. Ik sta ernaast!
Ik zet hem eerst op de zijstandaard , ga dan eerst achterstevoren op het zadel zitten .
Dan de middenbok naar beneden trappen en de buddy(duo passagier)-handgrepen zijn dan ideaal om kracht te zetten, met je ellebogen tegen de zijkant van je zadel houd je het geheel stabiel .
Wanneer je een topkoffer hebt kun je daar ook nog met je hoofd of kin tegenaan drukken .
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door HansD »

Paniekje schreef: ↑17 dec 2022, 10:26
EileRT schreef: ↑16 dec 2022, 14:47 Ook volgens het instructieboekje (gebruikershandleiding) . . . ;)
PanEuRoel schreef: ↑16 dec 2022, 12:43 Bij het opbokken zit ik never nooit op de motor. Ik sta ernaast!
Ik zet hem eerst op de zijstandaard , ga dan eerst achterstevoren op het zadel zitten .
Dan de middenbok naar beneden trappen en de buddy(duo passagier)-handgrepen zijn dan ideaal om kracht te zetten, met je ellebogen tegen de zijkant van je zadel houd je het geheel stabiel .
Wanneer je een topkoffer hebt kun je daar ook nog met je hoofd of kin tegenaan drukken .
Daar wil wel eens een filmpje van zien. Lijkt me erg grappig gezicht! :D
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door EileRT »

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

blade-x schreef: ↑16 dec 2022, 10:15 ik heb nu net gemerkt wanneer je OP de rt zit en je zet je linkervoet je tip op de hendel van de middenbok en je trekt m ophoog door aan je stuur te trekken en met je tip op de hendel van de bok te duwen dan krijg je hem makkelijk omhoog , op een gegeven moment kan je m dan niet over het dode punt trekken dat klopt maar als je dan je voorrem inhoud dan blijft hij op dode punt staan dan trek je nogmaals dan wipt hij er zo over
doen meerde rt rijders dit zo?
Nooit aan het stuur trekken, dat is daar niet voor bedoeld!
Je kunt meer gewicht op de tip van de middenbok zetten door ernaast te staan en je volle gewicht te gebruiken. Je hoeft dan nergens aan te trekken, alleen te stabiliseren.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Paniekje
Berichten: 330
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Paniekje »

HansD schreef: ↑17 dec 2022, 10:49
Paniekje schreef: ↑17 dec 2022, 10:26
EileRT schreef: ↑16 dec 2022, 14:47 Ook volgens het instructieboekje (gebruikershandleiding) . . . ;)
PanEuRoel schreef: ↑16 dec 2022, 12:43 Bij het opbokken zit ik never nooit op de motor. Ik sta ernaast!
Ik zet hem eerst op de zijstandaard , ga dan eerst achterstevoren op het zadel zitten .
Dan de middenbok naar beneden trappen en de buddy(duo passagier)-handgrepen zijn dan ideaal om kracht te zetten, met je ellebogen tegen de zijkant van je zadel houd je het geheel stabiel .
Wanneer je een topkoffer hebt kun je daar ook nog met je hoofd of kin tegenaan drukken .
Daar wil wel eens een filmpje van zien. Lijkt me erg grappig gezicht! :D
Sorry , kon me niet inhouden ..... :D
De eerder omschreven methode “zittend op de RT” is meer zoals de jeugd hun snorscooters op het gammele bokje snukt.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door Baird »

Het wordt tijd voor een elektrische of hydraulische bediening van de middenbok, bestaat vast al maar laat maar komen als optie ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 849
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Paniekje schreef: ↑17 dec 2022, 10:26
EileRT schreef: ↑16 dec 2022, 14:47 Ook volgens het instructieboekje (gebruikershandleiding) . . . ;)
PanEuRoel schreef: ↑16 dec 2022, 12:43 Bij het opbokken zit ik never nooit op de motor. Ik sta ernaast!
Ik zet hem eerst op de zijstandaard , ga dan eerst achterstevoren op het zadel zitten .
Dan de middenbok naar beneden trappen en de buddy(duo passagier)-handgrepen zijn dan ideaal om kracht te zetten, met je ellebogen tegen de zijkant van je zadel houd je het geheel stabiel .
Wanneer je een topkoffer hebt kun je daar ook nog met je hoofd of kin tegenaan drukken .
Soort van Dik Trom, maar dan op een motor. 😂
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin ZĂŒmo XT met ZĂŒmolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Extra greep voor hulp bij opbokken?

Ongelezen bericht door HansD »

Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”