MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Laat hier je R1250RT of R1300RT maar zien . . . .

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Hans45
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 apr 2009, 16:15
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door Hans45 »

In juni dit jaar heb ik een 2021 R1250RT gekocht van 5 maanden oud. Het is de option 719 uitvoering.
Alle opties erop behalve de radio en de verstralers.

3.jpg
1.jpg
Door mij zijn de nodige zaken verandert:

-Wunderlich: Buddyseat bestuurder en passagier, cilinder beschermers, spatbord verlenging, voorvork doppen en achterwiel dop.
-Cee Bailey wind scherm, getint.
-Akrapovic uitlaat
-K&N luchtfilter
-Vtrec rem en koppelings handels
-SW Motech pro city tanktas en montagering op de tank

-Gaatjes geboord in de vulpijp van de tank en de spiegels. Dat zorgt voor het sneller helemaal vullen van de tank en goede afwatering van het water dat na een regenbui of wasbeurt in de spiegel blijft staan. Zie de foto's.

-Alle zichtbare boutjes vervangen door titanium exemplaren (zeer mooi en hier ga ik verder niet over discussiëren)

-software versie 013-012-050 is erop gezet. Het tft scherm werkt nu zoals BMW bedacht had. Verder gebruik in een Samsung A53 en een Sena SRL helmset. De muziek speelt via Samsung music. Dat gaat nu vrijwel steeds goed. Soms is er geen kaart zichtbaar en waardoor weet ik niet.

De foto serie is bedoeld om te laten zien hoe fraai de veranderingen hebben uitgepakt en als inspiratie voor de andere rijders.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hans45 op 14 okt 2022, 15:28, 9 keer totaal gewijzigd.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Mijn nieuwe 2021 R1250RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Voor het invoegen van een foto heb ik je een PB gestuurd. ;)

En gelukt inmiddels zie ik: wat een schitterend mooie -1250- _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe 2021 R1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Gefeliciteerd. Daar ga je veel plezier van krijgen.
Even een paar vraagjes; hoeveel werk is het om de gaatjes in de vulpijp van de tank te maken? En waarvoor heb je gaatjes in de spiegels gemaakt (en waar)?
Je schrijft dat je alle zichtbare boutjes vervangen hebt door titanium. Om hoeveel gaat het dan ongeveer? En wat heeft dat gekost? Waar heb je die boutjes vandaan?

En dan de Hamvraag; heb je de uitvoering met een radio?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Hans45
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 apr 2009, 16:15
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Mijn nieuwe 2021 R1250RT

Ongelezen bericht door Hans45 »

ErikS schreef: 11 okt 2022, 19:49 Gefeliciteerd. Daar ga je veel plezier van krijgen.
Dank je. Die opmerking kan ik inmiddels beamen.

Even een paar vraagjes; hoeveel werk is het om de gaatjes in de vulpijp van de tank te maken? En waarvoor heb je gaatjes in de spiegels gemaakt (en waar)?

Het is veel werk om bij de vulpijp te komen. Ik heb het gecombineerd met het wisselen van het luchtfilter voor een K&N. Je moet aan beiden zijden de kappen eraf halen en de bovenkap op de tank. Het is niet handig door BMW gemaakt om zoveel werk te moeten doen om bij het luchtfilter te komen. Daarna is het verder heel makkelijk om bij de vulpijp te komen. 4 gaatjes boren van 5 mm en je kan de tank daarna veel sneller vol tanken. De lucht kan dan makkelijker ontsnappen.
De gaatjes in de spiegel behuizing zorgen ervoor dat er geen water in blijft staan. Zie foto.

Je schrijft dat je alle zichtbare boutjes vervangen hebt door titanium. Om hoeveel gaat het dan ongeveer? En wat heeft dat gekost? Waar heb je die boutjes vandaan?
Over de titaniumboutjes, die zitten er puur voor de looks en het zijn er een stuk of 45. Kijk op je eigen motor en dan kan je gaan tellen dan heb je het aantal wat ik ongeveer vervangen heb. Je kan ze kopen bij de titaniumshop en titanium raceparts. Als je de maat opmeet welke je wilt vervangen kan je zien wat het kost. Prijzen tussen de 3 en de 7 euro per stuk, ex btw.

En dan de Hamvraag; heb je de uitvoering met een radio?
Nee.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
carducci
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 sep 2019, 17:58
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door carducci »

Kunnen de gaatjes in de spiegelhuizen geboord worden met de spiegels op zijn plaats? Van buiten naar binnen boren dus.
Ik vraag het omdat op de foto het glas is verwijdert.
Gebruikersavatar
Hans45
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 apr 2009, 16:15
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door Hans45 »

Deze werkvolgorde heb ik aangehouden.
Schuif de kap van de spiegel. Je duwt op de kap en duwt hem van de motor af. De pijlen op foto 1 geven aan waar de bevestigings klemmen zitten (3stuks).
Dan 3 schroefjes losdraaien. gele cirkel
Boor een gaatje in de binnenhoek, daar waar het water blijft staan.
Monteer de spiegel terug en schuif de kap op zijn plaats.

Als je een spiegel hebt gedaan doe je de 2e in 2 minuten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door ErikS »

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Met name de info over de vulpijp van de tank is voor mij waardevol. Ik was in de veronderstelling dat het voldoende was om de boutjes in de ring los te draaien maar nu weet ik dat ik er daar niet mee ben. Het is dus iets meer werk.
Dan wacht ik er maar even mee. Wel handig om te weten.
En dat van de spiegels dat ga ik binnenkort inderdaad even uitvoeren.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
johang
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door johang »

Dag Hans,
sneller vullen van de tank. Als je aftankt ben je toch afhankelijk van het pistool. Dit kan toch nooit sneller.
Groet Johan
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 232
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Het gaat om de ontluchting.
Die gaat sneller met gaatjes in de vulhals.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door ErikS »

Inderdaad. De vulhals voorkomt dat je de tank meteen tot aan de rand kunt vullen. Dit is gedaan omdat (o.a.) benzine koud uit de ondergrondse opslag komt. IN de tank van de motor wordt deze warmer en zet daardoor uit. Als je de tank dus meteen tot aan de rand zou vullen en de motor dan wegzet dan zal de tank, door dit uitzetten van de brandstof) over gaan lopen.
Doordat de vulhals er voor zorgt dat de tank niet volledig gevuld kan worden en er ruimte boven in de tank blijft, wordt dit voorkomen. De lucht die er nu boven de brandstof blijft kan echter wel langzaam ontsnappen.
Door de gaatjes in de vulpijp kan de tank dus verder gevuld worden omdat de lucht boven de brandstof door deze gaatjes snel kan ontsnappen. Als je de gaatjes niet hebt en je tankt vol, dan zie je dat de vulpijp zich tot de rand vult maar als je de motor schud, of een paar tellen wacht, dan zakt het niveau weer, omdat de lucht in de tank toch heel langzaam ontsnapt. Echter, om de tank echt tot de rand te vullen, duurt op die manier dus heel lang.
Het gaat hierbij uiteindelijk om een kleine hoeveelheid extra brandstof.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Hans45
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 apr 2009, 16:15
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door Hans45 »

Het gaat alleen om de vulsnelheid. De laatste liters vullen schiet niet op. Vergeet het uitzetten van de benzine. Die is zeer gering en heeft bij mij nog nooit voor enig probleem gezorgd.

Voor benzine is die coëfficiënt 0,00095 (1/°C). Als je dus benzine opwarmt van 20 °C naar 30 °C, zal die 0,95% uitzetten: 0,00095 x (30°C - 20° C) = 0,0095 = 0,95%. 5 liter benzine wordt dus 5,0475 liter benzine: 0,0095 x 5 l = 0,0475 l. Bij een tankvulling van 25 liter is dat dus ongeveer 250 cc indien je deze temperatuur stijging meemaakt. Bij een verbruik van 1:20 is na 5 km 250 cc gebruikt. Dat is 4 minuten rijden bij 80 km/uur. In die tijd warmt je tankvulling geen 10 graden op.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: MIJN NIEUWE 2021 R1250RT OPTION 719

Ongelezen bericht door EileRT »

Het delen van (technische) informatie is op ons forum essentieel. Ook wat betreft deze R1250RT. Dit is echter het “showen” topic. Om de info op ons forum overzichtelijk, doorzoekbaar en dus vindbaar te houden graag de (technische) info plaatsen in de daarvoor ingerichte topics. Dit topic is daar niet voor bedoeld. Uiteraard begrijp ik volkomen de gedeelde info en ik vind deze ook erg waardevol. _004

Graag verdere info voortzetten in een nieuw te openen topic. Bedankt! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Showen die R1250RT en R1300RT”