Koppeling splines probleem

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten

Na hoeveel km is je koppeling vervangen

heb je een van de motoren hierboven genoemd:
1
14%
- 6 versnelling bak:
2
29%
tussen 25000 - 50000 km
1
14%
tussen 50000 - 75000 km
0
Geen stemmen
tussen 75000 -100000 km
0
Geen stemmen
tussen 100000- 125000 km
1
14%
tussen 125000 - 150000 km
1
14%
boven 150000 km
1
14%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
Kuijpers
2023
2023
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 nov 2018, 15:46
Type: R1150RT
Land: brabant
Woonplaats of omgeving: Veldhoven

Koppeling splines probleem

Ongelezen bericht door Kuijpers »

De koppeling van mijn 1150RT (2002 90.000 km) is voor de 2e keer kapot gegaan. Ben daarom gaan zoeken op internet en vond op het motor-forum boeiende informatie. Ik heb de informatie bij elkaar geschreven. Die info wil ik jullie niet onthouden. Daarbij de vraag (poll) hoe vaak hebben jullie de koppeling vervangen en na hoeveel km.


Alle oorzaken bij elkaar bekeken kom ik aan een combinatie van factoren.
In dit [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY[/youtube]van Chris Harris wordt het probleem uitgelegd.
• Rijden met laag toerental in "6" , (Chris Harris adviseert boven 110 pas in de 6)
• Te korte flens cq mindere constructie van BMW. Als je een 5 mm langere flens hebt dat betekent dit 30% meer oppervlak om de krachten over te brengen.
• Slechte smering van de splines, zelfs af fabriek. BMW schrijft in handboek Staburags NBU 30 PTM voor. Niet te veel , 4mm uit de tube is voldoende.
• Slechte uitlijning, mogelijk, maar ik denk dat de andere oorzaken vele malen grotere invloed hebben
Dit wordt de tweede koppeling vervanging binnen 100.000 km (in totaal dus de 3e) maar nu een met verlengde flens.

Voorspelling:
Helaas is vooraf niet te voorspellen of je splines kapot gaan. Na de demontage van de startmotor kan je zien hoever de as in de koppelingschijf zit. Maar het deel dat je ziet wordt niet gebruikt. De originele BMW schijf laat een ruimte tussen de twee zien van ongeveer 6-7mm, bij een verlengde flens ongeveer 1 mm, zie onderstaande foto.


Nummertjes:
21217670454 schijf komt voor in:
• R21 (R 1150 GS)   (09/1998 — 11/2003)
• R21 (R 1150 GS Adventure)   (07/2001 — 09/2005)
• R28 (R 850 R, R 1150 R, Rockster)   (11/1999 — 07/2007)
• R22 (R 850 RT, R 1150 RT, R 1150 RS)   (01/2000 — 03/2006)
• 259 (R 1100 S, R 1100 RS)   (12/1996 — 07/2005)
• 259C (R 850 C, R 1200 C)   (04/1996 — 07/2004)
• 259C (R 1200 C Montauk)   (10/2002 — 10/2004)
• 259C (R 1200 C Independent)   (05/2000 — 08/2004)
• K30 (R1200 CL)   (10/2001 — 07/2004)
De ongelovigen:
zoek een tweedehands versnellingsbak op internet en kijk naar de ingaande as.
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Koppeling splines probleem

Ongelezen bericht door BRS07 »

Slechte uitlijning, mogelijk, maar ik denk dat de andere oorzaken vele malen grotere invloed hebben
Naar mijn idee is dit het probleem en komt doordat de versnellingsbak niet recht tegen de motor komt. Hierdoor staat de prise-as niet recht in het hart van de koppelingsplaat. Misschien te controleren door dodekop op de splines van de prise-as te smeren en de versnellingsbak tegen de motor te monteren. Nu vooral de motor of prise-as niet verdraaien! De versnellingsbak weer demonteren is de dodekop aan één kant van de as haast of geheel verdwenen dan staat de bak scheef tegen de motor aan.

-groet- Hans Beijersbergen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling splines probleem

Ongelezen bericht door Baird »

Destijds de nieuwe koppelingsplaat van mijn R1150RT laten aanpassen met een verlengbus van 5mm, ging prima, tegenwoordig zijn ze standaard verlengd te koop. Bij mij was de uitlijning wel in orde.
Goed smeren van de splines en iedere pakweg 50k uit elkaar om opnieuw te smeren. ik reed hem als een diesel maar pas de 6 boven de 80kmh.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”