voorband vervangen ander merk?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door bhennink »

mijn RT gaat volgende week voor een beurtje naar de dealeRT.
Nu is het profiel van mijn voorband nog 2mm dus denk dat ik ook wel aan nieuwe banden toe ben.. Achter zat er een nieuwe op toen ik hem kocht dus daar is nog ca 5mm profiel over.
Punt is dat ik er nu michelins onder heb liggen Road5) en wij zijn geen vrienden.
Ik vind ze niet stabiel rijden en vooral bij bepaalde bochten heb ik het gevoel dat zevervormen en de RT een beetje de bocht in valt.
Een gevoel wat ik ook al van anderen heb gehoord.
Maatje van mijn heeft op zijn 850 RT, Bridgestone band Battlax Sport Touring T32 en is daar zeer over te spreken.
Verder had ik onder mijn vorige RT een dunlop Roadsmart en die beviel ook beter. Die voelde ok zeker met droog weer zekerder aan .
Nu is het met banden denk ik ook een beetje zoveel mensen zoveel smaken maar mogelijk zijn er mensen die een zlefde afweging hebben gemaakt na een michelin.
Zelf denk ik aan de boven genoemde bridgestone Battlax T32
Ik zie dat je bij de bridgestone ook 2 jaar bandenpech garantie krijgt, maar dat is denk ik alleen bij deelnemende dealers En zo te zien hoort Houtrust daar niet bij.

Verder vraag ik me af of het een probleem is om alleen de voorband te vervangen en achter nog een tijd met de Michelin te rijden? Ik vind het een beetje zonde met die 5mm profiel.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

De T32 is een prima band, heb deze ook onder mijn RT gehad...zeker een aanrader..

https://motorbanden-quickservice.nl/ is wel een erkende Bridgestone dealer en zit in Bleiswijk niet ver vanaf Houtrust..

Ik ga altijd met een los wiel naar deze zaak dan sta je binnen 15 min weer buiten met een nieuwe band om het wiel..( alleen op zaterdag)

Kom je met de motor, dan moet je even een afspraak maken...( het is een klein zaakje "aan huis" en ze kunnen maar aan 1 motor tegelijk sleutelen)

Weet zeker dat ze veel goedkoper zijn dan Houtrust, scheelt echt een hele hoop geld, en dat is in deze tijd toch meegenomen..

Succes...

henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door bhennink »

goeie tip @Henk7777 HAd toevallig ook van een collegatje over deze zaak gehoord.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door nvdw »

Ik had een nog goed setje Metzelers 01 toen een spijker een vroegtijdig einde van de achterband betekende. Op de voorband zat nog profiel zat, waarop mijn bandenman zei: laten zitten. Ik had een setje Pirelli’s GT2 gevraagd, dat is toen alleen de achterband geworden. De voorband kwam 5.000 km later aan de beurt… toch de moeite waard.

Ongetwijfeld dat je het ‘beste resultaat’ krijgt met een uniforme set voor en achter, maar als je een toergerichte radiaalband van merk A combineert met een dito band van merk B merk je er waarschijnlijk weinig van.

Aan de andere kant: als die Michelins niet bevallen, dan ga je er niet achter komen of die Bridgestones het beter doen als je er maar eentje monteert.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik heb de Michelin Pilot Road 6 GT op de RT liggen. Ik vind de band fantastisch! Zowel nat als droog.
Zoals mijn bandenboer zegt: "Een band is voor een heel groot deel emotie en zit tussen de oren. Als het niet goed 'voelt', dan wordt het ook niks." 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Harro »

PanEuRoel schreef: 31 okt 2022, 23:10 Ik heb de Michelin Pilot Road 6 GT op de RT liggen. Ik vind de band fantastisch! Zowel nat als droog.
Zoals mijn bandenboer zegt: "Een band is voor een heel groot deel emotie en zit tussen de oren. Als het niet goed 'voelt', dan wordt het ook niks." 😊
Dat kan ik onderschrijven, wat een heerlijke set banden die 6 GT
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door bhennink »

Het is helaas niet even te testen welke band voor mij de fijnste is.
Ik heb dus nu de road 5 GT en merk dat deze band niet echt bij me past. IK voel te vaak dat 'zwikken' in bochten. En daardoor voelt het niet zeker. Het is net of de band zelf de kont nog even wat meer naar buiten duwt. Weet niet anders hoe dat te beschrijven. Zal dan door het slappere karkas komen vrees ik. Ander maatje zweert overigens bij deze band.
Het is zelfs zo dat ik overweeg om de achterband oom mee te vervangen.

Gezien mijn ervaring in de Michelins zal ik niet de gok nemen van road6GT
Het zal dus denk ik gaan tussen de Birdgestone Battlax en de Dunlop Roadsmart

Ik schrik overigens wel een beetje van het commentaat van dat bedrijf in blijswijk :O Zal eens bij mijn collega na vragen want ok google staan er heel veel positieve reviews
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

bhennink schreef: 03 nov 2022, 16:49 Het is helaas niet even te testen welke band voor mij de fijnste is.
Ik heb dus nu de road 5 GT en merk dat deze band niet echt bij me past. IK voel te vaak dat 'zwikken' in bochten. En daardoor voelt het niet zeker. Het is net of de band zelf de kont nog even wat meer naar buiten duwt. Weet niet anders hoe dat te beschrijven. Zal dan door het slappere karkas komen vrees ik. Ander maatje zweert overigens bij deze band.
Het is zelfs zo dat ik overweeg om de achterband oom mee te vervangen.

Gezien mijn ervaring in de Michelins zal ik niet de gok nemen van road6GT
Het zal dus denk ik gaan tussen de Birdgestone Battlax en de Dunlop Roadsmart

Ik schrik overigens wel een beetje van het commentaat van dat bedrijf in blijswijk :O Zal eens bij mijn collega na vragen want ok google staan er heel veel positieve reviews
Ik kom er al tien jaar met veel plezier, dat ze bij het wisselen van de voorband de voorkant van de motor met een takel omhoog takelen klopt maar ee wordt niets beschadigd en alle werkzaam heden worden netjes uitgevoerd.

Bridgetone banden heeft hij op voorraad, ik heb nu pirelli's onder mijn GS en die moet hij wel bestellen... Een week van te voren ff een belletje en op de dag ga ik met mijn wielen naar hem toe en ik sta met 30 min weer buiten.
Negatieve mensen zijn er altijd, nou die moeten dan maar naar de dealer gaan en de hoofdprijs betalen.
Succes met je keuze..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door bhennink »

heb ook al even mail contact met hem gehad.
Als ik voor banden ga dan is het met de motor;)
Ik kan doordeweeks ook vaak.
IK graag het ook even na bij de dealert wat het kost. Want kreeg voor een setje ca 450 op.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door bhennink »

het is toch niet nodig geweest om de band te vervangen.
Ik heb waarschijnlijk in de haast een slijtnok mee genomen want het blijt dat er nog 3.5mm op zit .

Ik rijd dus nog maar even door met deze, maar wel met 0.2 atm. extra druk op aanraden van de dealer. Dat zou het waargenomen effect kunnen reduceren.

iedereen dank voor hun reactie!
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Baird »

Je rijdt dus met een redelijk versleten voorband, rijdt nooit lekker .....

Op mijn R1150RT reed ik solo met de Road 5 met 2,7 voor en 3.0 achter, ging prima.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bhennink
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:52
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: CAPELLE AAN DEN IJSS

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door bhennink »

3,5mm profiel is toch niet versleten ? dan is er pas 1 mm van de originele 4.5 mm af.
Een dag niet gelachen is een verloren dag.
r1200RT '2013
Heandrik
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2019, 19:22
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Heandrik »

Ik stond onlangs voor dezelfde keuze, behalve dat de achterband van m'n MPR6 GT lek was. Net 3 maanden oud :( indertijd ze erop laten zetten omdat ze als 1e uit een multitest kwamen. Nou, dat nooit meer. Wat een tractor banden zeg. Ik ben een stuk minder wendbaarder, slip een klein beetje door over overgangen van bruggen en wordt continu "gemasseerd". Helaas is mijn vaste garage geen dealer die aan de Bridgestone actie meedoet maar ik heb nu wel gekozen om een Bridgestone band bij Quick Service te laten monteren. Maandagochtend gebeld en ik kon vóór de middag al terecht! Grote klasse _004 Ik hoop er langer mee te doen dan met de MPR6 GT maar als dat niet het geval is hoef ik al naar gelang de slijtage niet of minder te betalen wat een nieuwe band normaal gesproken kost. Wat prijzen betreft zit Quick Service naar mijn idee aan de onderkant van de markt en wat service betreft aan de Top!
PorcupineTree
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2016, 21:45
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door PorcupineTree »

Het is erg persoonlijk. Mijn duit in het zakje: altijd met tevredenheid de Bridgestone T31 en T32 gehad. Prima band. Michelin heb ik een keer geprobeerd op aanraden, maar daar werd ik zelf niet blij van. Begon bij mij ook extreem te cuppen. De laatste keer heb ik ContiRoadAttack 3 GT gedaan, voor en achter. Die vind ik nog beter, voelt vooral in de bochten nog veel stabieler. Dat is allemaal op de R1200RT.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Alweer een "draadje" dat over motorbanden gaat. Het onderwerp "banden" heeft intussen al heeeeel wat gespreksstof opgeleverd op dit forum, dat er "vol" mee staat. Zoek maar eens. Wat ik zo mooi vind aan de gespreksstof die de motorband aangaat, is het feit dat nagenoeg eenieder zijn eigen ervaringen deelt en nagenoeg altijd (zeer) tevreden is over de door hem/haar zelf gebruikte motorband. Nu is dat deze band, dan weer een andere band en in andere draadjes zijn dat weer andere merken banden waar men (zeer) tevreden over is.

De "ervaring" van een ander was voor mij nog nooit of te nimmer aanleiding geweest om van merk en type band te veranderen. Het is zooooo persoonlijk, waarbij heeeeel veel factoren een rol meespelen om zelf een goed gevoel bij de band te hebben/krijgen. En deze factoren kan eenieder vast en zeker wel zelf bedenken. Ik ging gewoon uit van mijn eigen ervaringen en voornamelijk mijn eigen veiligheidsgevoel die een band mij gaf.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Toch is er een goede reden waarom fora vol staan met vragen over banden. Veel motorrijders rijden meerdere jaren met een set banden. Elke keer dat je nieuwe nodig hebt is de markt weer overhoop gegooid met nieuwe modellen, zijn er weer meerdere elkaar tegensprekende testen verschenen, en is de verwarring weer compleet. Met het kilometrage van de gemiddelde motorrijder KUN je helemaal niet afgaan op eigen ervaringen. En er zijn heus wel motorrijders waar je jezelf mee kunt vergelijken die dan een waardevoller oordeel kunnen geven dan een gemiddelde bandentest. Want zoals je zegt, het is nogal persoonlijk, en vooral ook afhankelijk van rijstijl.

Ik ben overigens zéér in mijn nopjes met de Dunlop Mutant. Deze gaven mij direct het "aha, zo kan het dus óók" gevoel, en hebben mijn overdreven voorzichtigheid in de regen weggenomen. Testen waren laaiend, veel persoonlijke reviews waren er toen nog niet, en by far het slechtste argument is dat ze er vet uitzien ;) Op een RT misschien wat minder, maar op mijn R echt wel!
Mutants.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door Dingeman »

MotoCon schreef: 13 dec 2022, 09:23
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ik ben overigens zéér in mijn nopjes met de Dunlop Mutant. Deze gaven mij direct het "aha, zo kan het dus óók" gevoel, en hebben mijn overdreven voorzichtigheid in de regen weggenomen. Testen waren laaiend, veel persoonlijke reviews waren er toen nog niet, en by far het slechtste argument is dat ze er vet uitzien ;) Op een RT misschien wat minder, maar op mijn R echt wel!

Mutants.png

Dit bedoel ik nu. 😄😄😄
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: voorband vervangen ander merk?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Dingeman schreef: 13 dec 2022, 13:04 Dit bedoel ik nu. 😄😄😄
Daarom schreef ik dat ook ;)
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”