Bak vervangen maar welke ??

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Scene61
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2022, 12:22
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100rs
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bosschenhoofd

Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Scene61 »

Beste, ik heb een r1100rs van jawel 1993, nu is deze gekend met een falende bak.hij schiet door in de derde versnelling. Nu schijnt het dat je de bak van een rt zo over kunt zetten . Klopt dit ? Wie heeft hier ervaring mee. Want je wil geen bak van 93 meer terug zetten
Maar een bak zonder gekende problemen. Mvg Anjo
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Hi Anjo,

Als je onderdelen uit wilt wisselen, bijvoorbeeld een versnellingsbak, kan je het beste even op RealOem kijken. Op deze site zie je dat alle 1100's en 850's dezelfde versnellingsbak hebben.

P.S. Jouw probleem klinkt mij niet bekend in de oren, wellicht een ander forumlid hier wel ervaring mee heeft.
Scene61
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2022, 12:22
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100rs
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bosschenhoofd

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Scene61 »

Big RT Smile heel goede tip dank je wel .mvg Anjo
Scene61
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2022, 12:22
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100rs
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bosschenhoofd

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Scene61 »

Beste Edward 1968,

Inderdaad nagezien op Real Oem en die bakken zijn tot in artikelnummer hetzelfde.
De aanleiding voor dit is dat de motor in de derde versnelling met een wat snellere acceleratie dan normaal uit de versnelling schiet, nou ja hij hapert even om vervolgens als je het gas wat getemperd hebt weer normaal te rijden. Dus vlot opschakelen is er niet meer bij. Doe je dat rustig dan is er niets aan de hand. Dit voorval heb ik bij een BMW dealer voorgelegd en deze zijn redelijk resoluut en vertellen je dat dat bak defect is en dat daarvoor geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Jammer want de R1100RS is een heel fijne motor die lekker in de bochten gaat. De motor geeft je vertrouwen.
Dus ja definitieve defect is voor mij ook nog niet bekend tot iemand zegt dat hij het zeker weet. Ik heb begrepen dat in latere productiejaren dit euvel is opgelost. Nu nog een bak vinden vanaf 1996 die een redelijk km aantal heeft.
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Bens »

Bij mijn vrouw, 1100R, schoot hij ook uit zijn versnelling. Priceaslager en dat op 40.000km. Gebeurt vaker met die bakken tot ca. 1996.
Vraag eens aan motorenhuubie in Lelystad. Haalt al jaren bakken uit elkaar en reviseert ze. Prijs toen 750 euro.
Telefoonnummer 0611001270 (van marktplaats gehaalt)
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ook bij mijn R1100RT (1999) heb ik dat probleem gehad. Er is toen bij MSA , in Soesterberg nog, een nieuwe gemodificeerde hoofdas opgezet. Bij deze as zaten de tandwielen er vast op, bij de oude types kon je de tandwielen eraf halen. Gelijk de koppeling en de drukgroep/ lager vervangen. Daarna nog probleemloos 150000 km gereden.
Groeten Ben1200RT Big RT Smile
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Scene61
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2022, 12:22
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100rs
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bosschenhoofd

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Scene61 »

Gezien wat ik lees mogen we dan voorzichtig stellen dat ik een spare bak nodig heb van na 99. Sluit niet alles uit maar zou naar verwachting dan weer lekker kunnen toeren mits ik de bak vind . Ik laat weten hoe het verder loopt en als iemand een bak nr 259 voor me heeft met een redelijke km stand........
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Scene61
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2022, 12:22
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100rs
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bosschenhoofd

Re: Bak vervangen maar welke ??

Ongelezen bericht door Scene61 »

Hoi Eward 1968, dank voor deze info, in dit geval zien we inderdaad een significante wijziging in de bak vanaf 97 , het is goed te zieken vanaf die tijd. Zo is dit forum behoorlijk waardevol gebleken met de antwoorden van diverse mensen . SUPER!
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”