Nukkig bij lage toerentallen

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

Vanmorgen heb ik lelijk gedaan tegen Bertha.
Oh, je weet niet wie Bertha is? Dan zal ik vooraan beginnen.
Nadat ik altijd sportmotoren had gereden was nu de tijd gekomen om voor comfort te gaan dus werd er enige tijd geleden een 1100RT van 1996 aangeschaft. Die werd hier in huis dan ook ogenblikkelijk “de dikke” genoemd.
Alhoewel geen kanon, maar wel dik en ook nog uit Duitsland, dan ligt Dikke Bertha voor de hand en is inmiddels Bertha geworden.
Dus Bertha kreeg vanmorgen op haar falie. Waarom?
Wij motorrijders (althans de meeste) scheppen er genoegen in om met een sierlijke en vlotte manier van rijden onze evenwichtskunsten op twee wielen te vertonen met name tijdens het nemen van rotondes. Dat is met Bertha niet zo vanzelfsprekend. In de lage toerentallen is het gashandel bij de geringste verandering meer een aan-uit schakelaar. Met een hand permanent aan het koppelingshendel probeer ik deze nukken dan ook enigszins glad te strijken. Maar dat is geen rijden! Zo wil ik niet rijden! De rotonde nemen in de juiste versnelling en er uit met wat extra gas. Ja, mooi, maar niet bij Bertha.Het geheel wordt nog verder opgevrolijkt doordat die stomme schakelaar van de RAW aan de gaskant zit. Daar kan Bertha uiteraard niets aan doen maar neemt niet weg dat het al met al een gedoe is.
Nu heb ik wel gelezen dat zoiets meer voor komt bij de 1100, maar daar kan ik niks mee. Zo schijnen er ook mensen met Corona besmet te zijn. Wil ik ook niet.
Het gekke is dat ik ooit een 1100S heb gehad die dat gedrag niet vertoonde. Was een prima doseerbare motor. Dat moet bij Bertha toch ook kunnen. Wijze raad is zeer welkom.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door siebke »

Heeft Bertha de aorta, oftewel de + of - aansluiting los gehad van haar hart (accu)?
Een reset is het eenvoudigste om mee te beginnen: Eerst de zaak stroomloos maken, dan weer stroom erop. Vervolgens op contact, niet starten, 2x de gashendel volledig open draaien, contact af. Contact aan, starten en rijden .....rotonde nemen.... _001
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

Dankjewel Siebke.
Deze semi-medische ingreep ga ik op haar loslaten. De komende dagen heb ik even geen tijd, maar ik laat zeker iets van mij horen over het resultaat.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door ErikS »

En mocht deze oplossing niet helpen, dan is dit misschien iets om mee door te gaan:
De voorloper van de 1150, de 1100 dus, had in de loop van tijd, bij sommige motorrijders, last van een niet lekker lopende motor door de schrale afstelling (KFR). BMW dacht door een 2e bougie een betere verbranding te hebben en heeft een serie gehad met 2 bougies per cilinder (twin spark). Zoek maar eens op dit forum naar KFR en twin spark dan denk ik dat je vraag wel beantwoord is.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Wat ook een oorzaak zou kunnen zijn is dat je in een iets te hoge versnelling rijdt. Als ex 1100 RT rijder mocht ik ook er aan wennen dat een rotonde in de 3e versnelling wel kan maar dan moet de rotonde niet te krap zijn. In de 2e versnelling was dan vaak de oplossing. Een 2 cylinder vraagt om een andere rijstijl dan een 4 cylinder. De nog oudere K 100 (4 cylinder) was veel soepeler te rijden dan de R1100RT, en de R1200RT-LC welke ik nu heb rijd weer anders.
Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

Volgens mij is het geen KFR Erik. Daarbij gaat tijdens een constante stand van het gashendel de motor vervelend doen. Bij mij is er geen probleem tijdens een constante snelheid. Welke snelheid in welke versnelling dan ook. Maar bij mij zorgt een minimale verandering van het gas (in lage toerentallen!) voor heftige reacties.

Het is mijn gewoonte om alle tankbeurten te noteren. Vooral omdat een veranderd verbruik bij gelijkblijvende omstandigheden een indicator is.
Zo heb ik al een ReCyclizer aangeschaft. Maar omdat ik in de drie weken dat ik de motor heb pas 1500 km heb gereden, wil ik eerst de 2000 volmaken om een vergelijk te kunnen maken met het verbruik na montage van de RC.
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

Ben; De juiste versnelling.
Komend van de K100RS nam ik de eerste keer een rotonde in de 3e versnelling. Dat was geen succes. Nu zit ik te klooien met 1 of 2 met de genoemde problemen.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo
Benieuwd naar verbruik, die hevige reacties moeten ergens mee opgewekt worden. Bij n 1100 hoef je de gaskleppen niet te resetten, die werken nog ouderwets met kabels. Is Siebke ontgaan denk ik.

Heb geen idee maar ik denk dat ik rotondes in 3 neem, naargelang radius uiteraard. Uitacceleren vanuit 2 heeft wel (te) veel versnelling voor mijn gemiddelde rijstijl. Ik schakel in principe ( ruim) onder de 4000 rpm. Als t leuk is kan dat uiteraard ook vanuit 2 en veel later schakelen maar ik praat over gewoon ontspannen (ww)verkeer rijden.

Een 6 bak is helemaal anders en in feite is t dan alsof je met n kompleet andere (verschil 1100 -1150) fiets rijd. Maar dit gaat om n 1100 met n 5 bak denk ik.

Heb je wel n natuurlijk toerental verloop? Trekt door vanaf 1100 rpm tot 5500 6000, daarna is t tijd om te schakelen vind ik. Doet ie dat wel? Of zit er ergens n vermogendip? Hoort in ieder geval niet.

Om n vergelijk te kunnen maken zou je eens samen met n andere 1100 kunnen oprijden, heb je direct vergelijk.

Er zijn vast forumleden met n 1100 dichterbij te vinden, en anders n mooie herfstrit naar Zeeand. ;)
[groet]
Tom
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door siebke »

TomDujardin schreef: 27 nov 2022, 20:33 Hallo
Benieuwd naar verbruik, die hevige reacties moeten ergens mee opgewekt worden. Bij n 1100 hoef je de gaskleppen niet te resetten, die werken nog ouderwets met kabels. Is Siebke ontgaan denk ik.

....knip..... Maar dit gaat om n 1100 met n 5 bak denk ik.

Tom
In de gebruiksaanwijzing van mijn voormalige -1100- stond wel degelijk dat'ie gereset moest worden door de door mij genoemde handeling (toentertijd opgezocht bij het vervangen van de accu). Herinner me nog vaag dat het de motronic betrof.
En inderdaad had ook mijn -1100- (uit 1999) een 5-bak. Maar ook nauwelijks KFR omdat mijn 'onderhoudsmannetje' een _004 luisterend oor heeft (zelfs 2.. :O ).
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

Heb vandaag de Siebke-therapie op Bertha losgelaten.
Morgen rijden en verslag doen.
Groet, Ruud
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo Ruud en Siebke

Ik lees t graag, telkens ik aan boord ga koppel ik accu los. Bij thuiskomst aansluiten, starten en rijden. Nog nimmer een reset uitgevoerd en ik rijd lekker en verbruik tussen 1 op 19 1 op 20, dus dat is ok , wel synchro controle als ik eraan denk, maar verloopt nauwelijjs bij mij.
Ben benieuwd wat t resultaat morgen zal zijn
[groet]
Tom
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

De Siepke-therapie is Bertha goed bekomen! Van een nukkige puber gedrag, nu een goed te doceren motor.

Het brandstofverbruik is gemeten over ca, 1500km 1: 17,5. Stads- en snelwegverkeer. Dat laatste tussen de 100 en 120km/u.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door siebke »

Misschien ben ik wel een Siepke, maar ben wel blij dat het werkt ;) . Vaak is het gewoon iets simpels :O :D Ik ben dan ook niet echt een techneut, maar van huis uit enigszins praktisch ingesteld. Verbruik is zeer zeker niet slecht voor de -1100- Die van mij haalde 1: 18 met E10 bij recreatief gebruik.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo,

Nooit geweten en nog nooit gedaan, weer iets geleerd. En voor Ruud, mooi dat t opgelost is, fijne km gewenst

[groet]
Tom
Ruuth
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2022, 11:01
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Ruuth »

Nog even een nabrander.
Heb niet de accu afgekoppeld, maar een zekering er even uit gehaald. Tellend vanaf links(gezien vanaf de achterkant van de motor), zekering nummer 5 een tijdje verwijderd zodat de motronic naar de fabrieksinstelling terugkeert.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Cowne
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2021, 21:16
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Haagse regio

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Cowne »

Beste Ruuth en Siebke,

Beide enorm bedankt. Ruuth voor het plaatsen van dit bericht en Siebke voor de oplossing.
Al anderhalf jaar rijd ik met hetzelfde euvel als wat Ruuth noemt. Continue met de koppeling bezig om maar 'normaal' de bocht om te komen. Getwijfeld aan alles. Mijzelf, de motor, de gashendel, de kabel, echt alles.
Vanavond weer eens een zoekpoging gedaan. Toen kwam ik dit artikel tegen. Meteen de oplossing toegepast en gaan rijden. Een foto maken van mijn gezicht kon natuurlijk niet, maar je kunt de blijdschap wel voorstellen denk ik. Wat een verademing.
Nogmaals bedankt!

Groet,
Richard

P.S. Leermomentje: voortaan niet twijfelen en zelf een bericht plaatsen ;-)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nukkig bij lage toerentallen

Ongelezen bericht door Baird »

En dan gaan we er voor het gemak van uit dat alle kabeltjes van de motor soepel bewegen, de bypass-schroeven goed schoon zijn, de gaskleppen goed gesynchroniseerd zijn, de Hall-gever en haar bekabeling nog in goede staat verkeerd en dat de inmiddels 27 jaar oude inlaatrubbers geen droogtescheurtjes vertonen en dat de gaskleppen niet te veel speling hebben op de asjes: Dan heb je een Koning van een motor!!
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”