Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Goedendag,

voor mijn 1200 RT heb ik ongeveer 4 jaar geleden een nieuwe loodaccu gekocht.
Mij viel al langer op, dat bij lage temperaturen, de accu het starten van de motor maar nét voor elkaar krijgt.
Langer standtijd (max. twee weken) en koude temperaturen heeft soms tot gevolg dat de motor helemaal niet start.
Om accu te sparen, heb ik het alarm uitgeschakeld (schijfslot met alarm).

Mij lijkt, dat het tijd wordt om afscheid van de accu te nemen en een nieuwe te kopen.
Anderzijds, ik lees ook dat een accu veel langer mee zou moeten gaan (ik rijd regelmatig en ook in de winter, dus diepteontlading zou niet de oorzaak moeten zijn). Of zijn er grote verschillen in kwaliteit tussen accu's? De prijsverschillen zijn in ieder geval vrij fors.

Of zou een Li-accu (i.p.v. loodaccu) een betere optie zijn?

Ook zit ik te denken aan een starthulp (aparte powerbank om de accu bij te springen). Maar wellicht doe ik er beter aan om een nieuwe accu aan te schaffen?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groetjes.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik denk dat een motor accu wel langer mee zou moeten gaan dan 4 jaar, zeker als die regelmatig opgeladen wordt. Van mijn F800 heb ik die vorig jaar na 8 jaar trouwe dienst vervangen.
Ik zou in ieder geval de accu eerst eens laten testen, dan weet je zeker hoe die ervoor staat. Overigens zal een accu het altijd wel minder goed doen bij lage temperaturen. Staat jouw RT 's nachts binnen of buiten?

Een lood-accu houdt ervan om voortdurend opgeladen te zijn, dus je zou ook een "intelligente" acculader kunnen overwegen die je regelmatig aansluit. Verder kan je ook op zoek gaan naar 'verborgen' verbruikers. B.v. een navigatie houder die rechtstreeks op de accu is aangesloten.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Die natte accu's gingen bij ook niet heel lang mee. En ze kunnen droogkoken.
Heb nu al 6 jaar een Motobatt AGM er in zitten. Doet het nog prima.
MaartenGS-R-RT

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik ondervond met mijn eigen motorfiets(en) vroeger ook dat starten bij lage temperaturen en na een periode van (korte) stilstand - een week à veertien dagen - problematisch was.
Niet alleen draaide de startmotor niet mooi rond, voornamelijk het ABS kon telkens niet geactiveerd worden.
Mij werd verteld dat ik moest uitkijken naar een batterij die een hoge koudstartstroom genereert (uitgedrukt in CCA).
Ik kwam toen uit bij het merk Odyssey Hawker, en bvb de PC 680 die ik toen monteerde levert een pak méér koudstartstroom dan de Yuasa die in regel werd geplaatst door mijn hersteller.
Het kan natuurlijk ook dat een bepaalde batterij uit een bepaalde serie het minder goed doet (ik heb zelf ondertussen ervaring met 5 stuks Odyssey op diverse motoren, en 1 exemplaar liet het ook na nog geen twee jaar afweten) maar selecteren op hoge koudstartstroom lijkt me alleszins nuttig.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door siebke »

Uit de Motobatt, gekozen vanwege zijn hoge CCA én de recenties, was na 4 jaar de puf er al uit. Na opladen kan ik er nog een bandenpompje op laten draaien :O . Dat was de vervanger voor de af-fabriek-geleverde Exide, die het na 9 jaar langzaamaan minder ging doen (en nog 3 jaar prima als bandenpompjesaccu heeft dienstgedaan).
Dit voorjaar bij Louis een Saito gekocht: zeer betaalbaar en een CCA van 220 (of 230?)Ah
Bij langere stilstand van de motor sluit ik de elektronische lader permanent aan. En al zeker zoals nu het wat kouder is. Die van de Lidl is daar al prima voor geschikt.

In de -1100- had ik een Odyssey pc680, maar die vind ik toch wel érg duur. Helaas de levensduur niet kunnen ervaren :cry:
Laatst gewijzigd door siebke op 29 nov 2022, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

MaartenGS-R-RT schreef: 21 nov 2022, 17:58 [...]
Mij werd verteld dat ik moest uitkijken naar een batterij die een hoge koudstartstroom genereert (uitgedrukt in CCA).
Ik kwam toen uit bij het merk Odyssey Hawker, en bvb de PC 680 die ik toen monteerde levert een pak méér koudstartstroom dan de Yuasa die in regel werd geplaatst door mijn hersteller.

Dank voor de tip.
Ik ga waarschijnlijk voor deze accu. Vanaf € 150 te krijgen.

Mijn motor staat inderdaad buiten.
Omdat ik ook in de winter doorrijd, heb ik voor mijzelf al elektrische onderkleding aangeschaft.
Nu nog een goede accu voor de koude dagen.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door ErikS »

Gezien dat laatste en het feit dat de motorfiets buiten (in de koude) staat zou ik zeker overwegen om de motor in de wintermaanden permanent aan de lader te leggen. Ik was in dezelfde situatie en merkte dat mijn motorfiets in de wintermaanden, zeker bij vrieskoude ('s morgens vroeg), problemen had met starten. Zomers was er geen vuiltje aan de lucht maar als het vroor en de motor had vier of vijf dagen even stil gestaan, dan had zij het er moeilijk mee. Na meten bleek dus ook dat de accu in die 4-5 dagen behoorlijk in capaciteit terug liep.
Vervolgens heb ik een Optimate lader aangeschaft om de accu op peil te houden. En toen was het probleem over.
Nu met mijn huidige, nieuwe motor heb ik weer even gemeten en in de vrieskoude van de laatste dagen zie ik de capaciteit van de accu, zonder de druppellader van 12,9 volt in een week tijd teruglopen naar 12,1.
Dus laat ik ook deze maar aan de druppellader staan.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
MaartenGS-R-RT

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Als je zou gaan voor een Odyssey: ik weet niet hoe het is met een 1200rt, maar bij mijn 1100 moet nog een adapterstukje geplaatst worden omdat de standaardbekabeling net iets te kort is om de -pool te bereiken. Op de meeste websites staat vermeld dat dat stukje erbij hoort , op sommige echter niet.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door MotoCon »

siebke schreef: 21 nov 2022, 20:55 Uit de Motobatt, gekozen vanwege zijn hoge CCA én de recenties, was na 4 jaar de puf er al uit. N
De ervaringen met MotoBatt zijn nogal wisselend. Bij mij zijn ze erg goed. In mijn Shadow moest bijna elke 2 jaar een nieuwe Yuasa. De gele rakker zat er 5 jaar in toen ik de motor verkocht. Met de Marauder van mijn vrouw een soortgelijk verhaal. Nu in mijn R1200R ook weer een MotoBatt gezet. Die zit er pas een jaar in maar geeft merkbaar méér startcapaciteit dan de verse Yuasa die er bij de afleverbeurt in was gezet. Die wilde er geen MotoBatt inzetten, maar ik heb zijn accu meteen weer eruit gehaald...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

ErikS schreef: 22 nov 2022, 09:25 Gezien dat laatste en het feit dat de motorfiets buiten (in de koude) staat zou ik zeker overwegen om de motor in de wintermaanden permanent aan de lader te leggen.
Dat is voor mij wat lastig, omdat ik de motor op de parkeerplaats heb staan. Ik hoop dat ik met een nieuwe en betere accu dit probleem op kan lossen.

Groet.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door ErikS »

Dat is dan inderdaad erg lastig.
Dan zou ik een zg. starthulp aanschaffen en daar een aansluiting op de accu voor maken. Er moet wel een goede aansluiting naar de accu lopen van voldoende dikte. Deze kun je maken met bv 2 Andersen stekkers waarbij je er één met voldoende dikke kabel aan de accu vast laat zitten en bv onder de bestuurders zitplaats kunt laten liggen. Dan kun je er gemakkelijk bij.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door scan »

Olie met een andere viscositeit er op zetten, één die geschikter is voor koude temperaturen.
Zou ook kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

scan schreef: 23 nov 2022, 14:46 Olie met een andere viscositeit er op zetten, één die geschikter is voor koude temperaturen.
Zou ook kunnen helpen.
Ik heb nu 10W50 in de motor zitten.
Dat zou dan beter 5W50 kunnen zijn, of 5W40? Of maakt dat te weinig uit voor de koudestarteigenschappen van de motor?
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

In mijn onderzoek naar een goede accu lees ik veel verschillende reacties over de Odyssey PC680.
De meeste reviews zijn lovend, maar ik kom ook veel kritiek tegen. Velen (in een forumdiscussie) schrijven dat de Odyssey een korte levensduur heeft.

De Yuasa YTX14H-BS accu (High performance) schijnt ook goed te zijn (vooral voor winterrijders), beter nog dan de Yuasa YTX14-BS accu.

Overigens schijnt het vrij normaal te zijn, dat een loodaccu na 3 tot 5 jaar langzaam de geest geeft. Ook bij regelmatig rijden (en dus laden).

Toch nog even verder kijken, denk ik ...

Het wordt i.i.g. geen Powerbank / Startbooster. Een goede loodaccu moet het starten, ook in de wintermaanden, gewoon voor elkaar krijgen, vind ik.

Groetjes.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

En,

klopt het dat ik in't geval van een Yuasa voor de Yuasa YTX14L-BS moet gaan?
Dus die met de + rechts en de - links (wanneer je tegen de voorkant van de accu kijkt)?
https://www.yuasa.de/ytx14l-bs.html

Of kan ik da kabels van de 1200 RT verlengen/inkorten door te verschuiven?


Fijne dag gewenst.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

180 graden draaien in het horizontale vlak ;)
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Nico4sen schreef: 24 nov 2022, 19:38 180 graden draaien in het horizontale vlak ;)
Dan zitten de bevestgingspunten te ver van de kabels vandaan.
Maar mijn vraag is eigenlijk al beantwoord, omdat deze uitvoering ook gewoon te koop blijkt te zijn.
Het is wel iets waar ik tijdens koop op moet letten.

Fijne dag/avond.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door siebke »

Bij mijn -1200- houdt de +kabel niet echt over, dus de +pool van de accu moet ik zéker rechtsvoor hebben. Met tussenstukken/verlengstukken zou ik niet willen werken -naughty-
Als de oude accu nog enigszins puf heeft, zou je die (permanent) aan een lader kunnen zetten en in geval van nood gebruiken als mogelijke starthulpaccu met startkabels. (En/of als accu voor een 12V bandenpompje :D )
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

siebke schreef: 24 nov 2022, 20:38 Als de oude accu nog enigszins puf heeft, zou je die (permanent) aan een lader kunnen zetten en in geval van nood gebruiken als mogelijke starthulpaccu met startkabels. (En/of als accu voor een 12V bandenpompje :D )
Inderdaad als starthulp.
Niet voor onderweg, helaas, want loodzwaar.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Beste forumleden,

ik ben rond aan het kijken en kom qua betrouwbaarheid telkens bij Yuasa terecht.
De passende accu is dan de Yuasa YT19BL-BS.
Echter: deze accu heeft een CCA van 170 A. Geen idee of dit in absolute zin veel is of weinig.
Sommige concurrenten halen hoger (bijv. 260 A voor de MotoBatt MB51814).

Eigenlijk dus vooral een vraag aan diegenen die de winter doorrijden en hun motor buiten hebben staan:
Is de Yuasa YT19BL-BS met een CCA van 170 A voldoende om tot - 10 ºC de motor mee te starten? Of komen jullie tegen grenzen aan ten gevolge van 'lage' CCA?

Groet en een fijne week toegewenst.

Ulrich Grün
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Wat zit er origineel in jouw motor voor een accu. Deze waarden kan je denk ik als leidraad aanhouden. Ook kan je misschien te laatste kilometers extra stroomverbruikers uitzetten.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo,

Meten is weten, wat is de spanning in rust vd accu? Dus voor er iets gebeurd. Hoeveel Ampère trekt de startaccu / + welke voltage heb je dan nog. Let op als spannig daalt gaat Ampèrage omhoog. Idd cold cranking Amps zijn de graadmeter hoe sterk een accu is om in korte tijd een hoge stroom te leveren.

Doormeten als er toch niet nog ergens sluipverbruikers zitten zou ik mee beginnen. N regelmatig gebruikte ( en dus opgeladen) accu gaat in principe langer mee dan 4 jaar. Mits hij in rust 0.0 Ampère moet leveren. Als je m afkoppelt bij de pool weet je zeker dat ie niks verbruikt en kan je evt vergelijken na zelfde periode in stilstand. Maar n slechte accu blijft n slechte.
[groet]
Tom
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Origineel zit er een Yuasa - YT19BL-BS in (dus exact dezelfde die ik nu ook denk aan te schaffen).

Ik heb de aankoopnota gevonden en de accu is gekocht 15 januari 2020. Dat is dus minder dan 3 jaar geleden!

Is de accu echt al op? Of is het eigenlijke probleem de lage CCA?
Ik herinner mij nl dat afgelopen winter de motor ook al startproblemen had. (nadat de accu 2 jaar oud was). Ik ben dan in de wintermaanden het alarm uitgeschakeld.
En nu blijkt ook dat niet goed te helpen bij temperaturen onder 0 ºC.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Edward1968 »

TomDujardin maakt de juiste opmerking bij jouw probleem, "Meten is weten".

Je hebt een probleem met starten (gaat de motor niet rond of slaat niet aan, wie zal het zeggen). Om de accu aan te wijzen als schuldige is gissen. Er zijn veel meer factoren belangrijk om een motor aan te laten slaan. Wat nu het probleem is bij jouw motor, moet je (laten) onderzoeken.

Ik weet dat dit niet het antwoord is wat je graag leest, maar domweg een accu vervangen zonder te meten lijkt mij een dure hobby worden.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

TomDujardin schreef: 27 nov 2022, 20:44 Hallo,

Meten is weten, wat is de spanning in rust vd accu? Dus voor er iets gebeurd. Hoeveel Ampère trekt de startaccu / + welke voltage heb je dan nog. Let op als spannig daalt gaat Ampèrage omhoog. Idd cold cranking Amps zijn de graadmeter hoe sterk een accu is om in korte tijd een hoge stroom te leveren.

Doormeten als er toch niet nog ergens sluipverbruikers zitten zou ik mee beginnen.
OK, spanning van de accu meten voordat die de motor heeft gestart en daarna.
Ik neem aan dat je met 'startaccu' de startmotor bedoelt? Hoe meet ik hoeveel ampère die trekt? Mijn multimeter tussen plaatsen? Heb 't idee dat de dunne bedrading in die meter de hoge stroom niet trekt.

Doormeten van verborgen stroomverbruikers zou ik kunnen doen. Heb een YT-video gezien waar dat wordt uitgelegd.
Anderzijds: laatst bij -3 ºC had de accu grote moeite om de motor te starten, terwijl de motor slechts 6 uur stilstond en daarvoor 60 km gereden was.

Grote dank voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Viridis op 28 nov 2022, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Edward1968 schreef: 28 nov 2022, 09:08 TomDujardin maakt de juiste opmerking bij jouw probleem, "Meten is weten".

Je hebt een probleem met starten (gaat de motor niet rond of slaat niet aan, wie zal het zeggen). Om de accu aan te wijzen als schuldige is gissen. Er zijn veel meer factoren belangrijk om een motor aan te laten slaan. Wat nu het probleem is bij jouw motor, moet je (laten) onderzoeken.

Ik weet dat dit niet het antwoord is wat je graag leest, maar domweg een accu vervangen zonder te meten lijkt mij een dure hobby worden.
Startproblemen alleen in de koude maanden. Vooral afgelopen week bij temperaturen rond en onder het vriespunt. Anders is er niets aan de hand en start de motor vrijwel onmiddellijk.

Er werd ook al geopperd om motorolie te gebruiken die speciaal ook voor koude omstandigheden geschikt is, dus 5W40. Geen idee of verschil tussen deze en 10W50 groot genoeg is om een verschil te maken. Omdat de olie in de zomer net zo heet wordt als in de winter, zou W50 niet speciaal beter moeten zijn dan W40.

Ik zal de suggesties van Tom (hierboven) langslopen.

Grote dank allen!!! (dat moet echt gezegd worden).
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door scan »

Omdat de olie in de zomer net zo heet wordt als in de winter, zou W50 niet speciaal beter moeten zijn dan W40.
Hier zit een denkfout..
Het gaat er niet om dat olie in beide seizoenen net zo heet worden maar het verschil in viscositeit is er wel en dat is het punt.
Het gaat erom dat olie 5W/40 als het ware vloeibaarder bij koude temepraturen is.
Daardoor ontstaat er minder weerstand als de motor bij koudere temperaturen gestart wordt.
Met andere woorden de accu wordt minder belast bij het starten.
My 2cts.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door HansD »

het is al vaker gezegd hier op het forum: pas op met 5W/40, 10W/40 en 15W/40 olie in luchtgekoelde motoren!!
Deze olie is echt te dun voor de zomer, dus als je deze vergeet te vervangen na de winter dan loop je het risico dat je motor in de soep loopt.
Zoek en lees maar eens, bijv.
viewtopic.php?t=4459
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Opwarming van de aarde, hier gaan wij olie wisselen alsof we in Siberië wonen?
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

HansD schreef: 28 nov 2022, 14:26 het is al vaker gezegd hier op het forum: pas op met 5W/40, 10W/40 en 15W/40 olie in luchtgekoelde motoren!!
Deze olie is echt te dun voor de zomer, dus als je deze vergeet te vervangen na de winter dan loop je het risico dat je motor in de soep loopt.
Zoek en lees maar eens, bijv.
viewtopic.php?t=4459
Dank voor de link naar dit onderdeel van het forum.

Ik heb de bijdragen gelezen. Er blijkt geen eenduidige wet te zijn dat men xW50 moet gebruiken en niet xW40. Bovendien, zowel in de zomer als in de winter wordt de olie even heet, volgens de temperatuurweergave.
De 10Wx kan gebruikt worden tot -20 ºC en ik vraag mij af of het zó koud wordt en of ik dan nog wel rijd.

Het enige argument tegen 10Wx en vóór 5Wx is dat de startmotor minder stroom uit de accu trekt.
En ik vraag mij af of het verschil tussen 5Wx en 10Wx zo groot is dat de accu dit merkt.
Wat de accu daarentegen wél merkt, is de toename van de interne weerstand bij lage temperaturen.
Door de kou gaat de interne weerstand van een accu namelijk omhoog, waardoor de lading moeilijker door de accu beweegt. Doordat er minder elektronen worden afgegeven door de accu, levert de accu moeilijker de benodigde energie die de startmotor nodig heeft om het motorblok te laten starten. Dit wordt ook wel het kinetische effect genoemd.
In de zomer heb je er dan geen last van, in de koude winter wel.

Groet.
Laatst gewijzigd door Viridis op 29 nov 2022, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Bens »

Kan zijn dat je startmotor van binnen vuil is en daardoor teveel weerstand geeft tijdens het starten.

Wat je kan doen is de startmotor openmaken, schoonmaken en smeren. Hieronder een link naar een filmpje vh gs forum, ik meen van betula en een ander youtubefilmpje.

https://youtu.be/Eoqn6ic2wdc
https://youtu.be/ZUdrJ_RrAdo

Bij mij startte de motor beter, maar na verloop van tijd werd het minder en heb ik de startmotor vervangen door een exemplaar met meer vermogen. (Bij 120.000 km). Niet de originele Valeo, maar een met meer vermogen.
Start nu zonder problemen.

https://www.simon-auto-shop.de/epages/S ... ucts/S5380
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Bens schreef: 28 nov 2022, 17:30 Wat je kan doen is de startmotor openmaken, schoonmaken en smeren. Hieronder een link naar een filmpje vh gs forum, ik meen van betula en een ander youtubefilmpje.

https://youtu.be/Eoqn6ic2wdc
https://youtu.be/ZUdrJ_RrAdo
Ziet er uit alsof ik dit ook nog wel kan.
Alleen het uitbouwen. Is dat te doen (bij een RT)?
Lijkt mij sowieso een goed idee. Mijn motor heeft er nu ongeveer 116k aan km erop zitten en waarschijnlijk is die startmotor nog geen enkele keer schoongemaakt.

Dus dank voor de tip.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Zoals je weet zit je op een forum. Als je support bij een probleem wilt is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie geeft aan de anderen. Wat ik lees is dat je een R1200RT hebt, hier zijn al drie modellen in, welke is het. Je probleem is dat je motor niet wilt starten, is onduidelijk. Wil de motor niet rondgaan of niet aanslaan. Tevens vermeld je geen testmetingen van de accu. Al met al, het is en blijft gissen.

Nou is het geen schande als je de technische kennis niet hebt om bijvoorbeeld de metingen te verrichten, maar is het dan niet verstandiger om je motor weg te brengen. Natuurlijk kan het ook de startmotor zijn, maar er kunnen veel meer dingen de oorzaak zijn. Uiteindelijk als je maar onderdelen blijft vervangen zal het probleem ook wel een keer opgelost zijn.

Veel succes met het oplossen van je probleem.
Laatst gewijzigd door Edward1968 op 28 nov 2022, 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door siebke »

Even iets simpelers om te controleren: zijn alle aansluitpunten/contacten schoon? Aanslag kan vervelende dingen doen.... Vaak is een massa-aansluiting de boosdoener, zoals meermaals op dit Forum wordt benoemd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Edward1968 schreef: 28 nov 2022, 19:34 Zoals je weet zit je op een forum. Als je support bij een probleem wilt is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie geeft aan de anderen. Wat ik lees is dat je een R1200RT hebt, hier zijn al drie modellen in, welke is het. Je probleem is dat je motor niet wilt starten, is onduidelijk. Wil de motor niet rondgaan of niet aanslaan. Tevens vermeld je geen testmetingen van de accu. Al met al, het is en blijft gissen.
Ik heb een 1200 RT uit 2006.
Als de temperatuur zich boven 10 ºC bevindt, is niets aan de hand. Daaronder merk ik dat de accu moeite heeft met het starten van de motor. Onder 0 ºC lukt dat nog maar net, ook wanneer ik enkele uren daarvoor nog veel km gemaakt heb. Dus starten wil de motor wel, alleen de accu heeft maar net de kracht om dat voor elkaar te krijgen. Dus rondgaan en aanslaan wil de motor en de startmotor wel.

Het doormeten zoals TomDujardin oppert, moet ik nog doen. Hier heb ik komende dagen geen tijd voor.
De uitkomsten hiervan ga ik delen met jullie.

Dank nogmaals voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Beste allen,

ik ga toch eerst maar eens naar de startmotor kijken, zoals eerder al is gesuggereerd.
Op YT kwam ik het volgende (grappige) DIY-filmpje tegen van iemand die op zijn RT de startmotor demonteert en schoonmaakt.
Vóór het schoonmaken klinkt het starten van de motor net als bij mij ....
https://www.youtube.com/watch?v=wnastft1538
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door tamme »

Ik zou een andere motor kopen Big RT Smile
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door wobbert »

Onderstaande accu volgens mij nog niet voorbij zien komen. Ik heb deze nu 4,5 jaar en bevalt (uiteraard) erg goed! Let vooral op specs en vooral: Koudstart (EN) 300. En bijkomend voordeel, niet duur ;-)

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... -20-detail
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

wobbert schreef: 02 dec 2022, 14:53 Onderstaande accu volgens mij nog niet voorbij zien komen. Ik heb deze nu 4,5 jaar en bevalt (uiteraard) erg goed! Let vooral op specs en vooral: Koudstart (EN) 300. En bijkomend voordeel, niet duur ;-)

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... -20-detail
Dank voor de tip.
Ik ga eens onderzoeken hoe de kwaliteit van de Intact Bike Power HVT Accu ervaren wordt.
300 CCA is bijna 2x zo veel als van de Yuasa (170 CCA).
Hoe doen ze dat toch? (en waarom heeft de Yuasa dat niet?)

Groetjes.
Gebruikersavatar
Viridis
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2018, 18:55
Type: R1200RT
Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Contacteer:

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door Viridis »

Hallo allen,

ik heb de Intact HVT SLA12-20 besteld. Ik ben benieuwd hoe die het doet.
Mijn oude Yuasa is waarschijnlijk eens een tijd te laag geladen geweest (nadat de motor wegens kapot benzinepompstuurelement een tijd niet bereden was, terwijl de accu wegens startpoging niet 100% geladen was. Volgende keer hier op letten!). In de zomer geen probleem. In de winter, wegens het kinetische effect in de accu (en mogelijk ook vanwege stroperigere motorolie) wel.

In de kerstvakantie ook eens de startmotor demonteren en schoonmaken. Die is niet de oorzaak van het slecht starten, omdat dit alleen in de koude winter plaatsvindt.

En misschien overstappen van 10W50 naar 5W40. Hier ga ik echter eerst wat meer onderzoek naar doen.

Grote dank voor jullie bijdragen en groetjes.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Volledig ontladen is zeer slecht voor een loodaccu, een keer kunnen ze wel tegen maar na meerdere malen zijn ze vaak stuk.
De Intact is volgens de specificaties een AGM accu met zeer dunne en dicht op elkaar gepakte platen, vandaar de hoge startstroom.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Accu snel leeg, wat zijn de opties?

Ongelezen bericht door wobbert »

Viridis schreef: 04 dec 2022, 11:58 Hallo allen,

ik heb de Intact HVT SLA12-20 besteld. Ik ben benieuwd hoe die het doet.
Mijn oude Yuasa is waarschijnlijk eens een tijd te laag geladen geweest (nadat de motor wegens kapot benzinepompstuurelement een tijd niet bereden was, terwijl de accu wegens startpoging niet 100% geladen was. Volgende keer hier op letten!). In de zomer geen probleem. In de winter, wegens het kinetische effect in de accu (en mogelijk ook vanwege stroperigere motorolie) wel.

In de kerstvakantie ook eens de startmotor demonteren en schoonmaken. Die is niet de oorzaak van het slecht starten, omdat dit alleen in de koude winter plaatsvindt.

En misschien overstappen van 10W50 naar 5W40. Hier ga ik echter eerst wat meer onderzoek naar doen.

Grote dank voor jullie bijdragen en groetjes.
Nou, daar was je snel uit. Hoop dat de accu bevalt!
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”