2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik ben helaas in het bezit van twee mobiele telefoons waarop ik gebeld kan worden. Nu wil ik ze beiden op de communicatie van de R1250RT (met TFT scherm) gebruiken.
Een van beiden is van mijn werk en deze is zodanig beveiligd dat ik daar de BMW software niet op kan zetten. Deze zou dan alleen gebruikt worden om te kunnen bellen en/of gebeld te worden.
De andere heb ik dus nodig om de navigatie te bedienen. De vraag is echter of en zo ja hoe dit mogelijk is.
Is er iemand die hier al een oplossing voor heeft?

Daarnaast heb ik ook nog de Garmin Zumo XT. Hier wil ik dus de andere telefoon op aansluiten om met deze te kunnen bellen en/ of gebeld te worden. Deze heeft daarnaast ook de Garmin -drive app voor o.a. verkeersinformatie. Ook deze app kan niet op de andere telefoon.

Wie o wie heeft een oplossing!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik had nagenoeg hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door van Sena de SM10 aan te schaffen. Deze kan meerdere koppelingen maken maar is niet zalig makend. 1 telefoon koppel ik met een kabeltje aan de SM10 de 2e telefoon loopt via bluetooth of via mijn Garmin naar de bluetooth van de SM10.
Het nadeel is dat als je een telefoon verbinding hebt en een navigatie opdracht wordt gegeven deze voor iedereen hoorbaar is.
Je moet maar eens kijken/zoeken of dit voor jou de oplossing kan zijn.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

bedankt voor de reactie, maar dat is eigenlijk wat ik niet wil.
Dan zou ik namelijk ook mijn "werk" telefoon rechtstreeks aan mijn helm kunnen koppelen en niet aan mijn Garmin of mijn BMW.
De motorfiets kan ik dan aan de helm koppelen voor de radio en de Garmin voor mijn andere telefoon en de Navigatie.

Maar het is een oplossing en volgens mij heb ik nog een Sena SM10 liggen omdat ik in het verleden wel eens een portofoon aan mijn intercom heb gekoppeld gehad.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door HansD »

Een telefoon doorschakelen naar de andere?
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door RendeRT »

HansD schreef: 02 nov 2022, 17:39 Een telefoon doorschakelen naar de andere?
Ik heb ook twee telefoons en los het probleem daarmee op.
Doorschakelen aanzetten elk inkomend gesprek: *21*telefoonnummer#
Doorschakelen uitzetten: ##21#
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door MotoCon »

Veel telefoons hebben dual SIM tegenwoordig. Geef de dichtgetimmerde pongel van je baas maar terug, en gebruik een eigen telefoon. Voordeel: je je hoeft maar één telefoon te koppelen en bent toch met beide nummers bereikbaar _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door tamme »

waarom met twee telefoons bereikbaar zijn op de motor, het lijkt me hartstikke gevaarlijk. Je kunt toch ook af en toe stoppen om even te kijken of je gebeld bent _001
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

IK gebruik momenteel ook enkel mijn eigen telefoon, maar veel mensen gebruiken nog het andere nummer om mij te bellen. Vandaar mijn vraag. Niet dat het een onoverkomelijk probleem is, want inderdaad, als het niet gaat kan ik in voorkomende gevallen best wel even stoppen en die telefoon te gebruiken. Maar als het zou kunnen, waarom dan niet!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Waarom is doorschakelen van je werktelefoon naar je privé telefoon geen optie? Je krijgt dan vanzelf de oproepen van je werktelefoon binnen. En als je per sé met je werktelefoon moet bellen, dan stop je toch even?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door MotoCon »

PaPinkelman schreef: 05 nov 2022, 09:48 Waarom is doorschakelen van je werktelefoon naar je privé telefoon geen optie? Je krijgt dan vanzelf de oproepen van je werktelefoon binnen.
Dan ga je zelf het buitenlandtarief betalen als je in het buitenland zit.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door HansD »

MotoCon schreef: 07 nov 2022, 09:55
PaPinkelman schreef: 05 nov 2022, 09:48 Waarom is doorschakelen van je werktelefoon naar je privé telefoon geen optie? Je krijgt dan vanzelf de oproepen van je werktelefoon binnen.
Dan ga je zelf het buitenlandtarief betalen als je in het buitenland zit.
Ten eerste valt dat buitenlandtariwf tegenwoordig wel mee, en ten tweede kun je ook je prive naar je werktelefoon doorschakelen, dus andersom, zodat je baas alles betaald. Ik zie het probleem dus niet.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

Bedankt voor jullie reacties. Om met de laatste te beginnen, ik zou de "werk" telefoon inderdaad rechtstreeks aan de intercom in de helm kunnen verbinden. Maar . . . daar is inderdaad ook al de XT aan 1 kanaal gekoppeld EN op het andere kanaal de BMW. Ik moet dus proberen of ik daar nog een (extra) telefoon aan kan koppelen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, ik heb mijn "werk" telefoon inderdaad doorgeschakeld en zo is het probleem voor dit moment opgelost.

Waar ik nu wel tegen aan loop is dat ik mijn eigen telefoon zowel aan de Zumo XT als aan de BMW heb moeten koppelen. Aan de Zumo voor de verkeersinformatie en het gebruik van Garmin Drive maar ook aan de BMW voor de navigatie op hun systeem.
Niet dat ik beide systemen naast elkaar nodig zou hebben, maar ik heb al wel gemerkt dat het handig kan zijn. Dus die optie wilde ik er wel in houden.

Bij de BMW heb ik nog niet uit kunnen vinden hoe ik daar de telefoonfunctie uitschakel voor de telefoon. Op de Zumo is dit wel relatief eenvoudig mogelijk. Maar het blijkt nu dat ik dit elke keer handmatig moet doen na het inschakelen en verbinden van de telefoon met de GPS.
Ik ga dus eens avonturen wat er gebeurt als ik de telefoon gekoppeld heb aan beide apparaten en ik wil bellen of gebeld wordt.
Lukt dit door zelf te kiezen op welk van de twee toestellen ik de telefoon wil opnemen als ik gebeld wordt? En als ik wil bellen ga ik ook proberen of dit lukt door zelf te kiezen met welk apparaat (de Zumo of de BMW) ik de verbinding wil laten leggen.
MotoCon schreef: 07 nov 2022, 09:55
PaPinkelman schreef: 05 nov 2022, 09:48 Waarom is doorschakelen van je werktelefoon naar je privé telefoon geen optie? Je krijgt dan vanzelf de oproepen van je werktelefoon binnen.
Dan ga je zelf het buitenlandtarief betalen als je in het buitenland zit.
Dan n.a.v bovenstaande nog even een vraagje; Als ik de "werk" telefoon doorschakel naar mijn eigen telefoon. dan wordt mijn eigen telefoon toch niet belast voor een doorgeschakeld gesprek. De kosten hiervoor komen dan toch voor rekening van mijn doorgeschakelde telefoon? En dan maakt het toch niet uit of ik in Nederland rij of dat ik in het buitenland ben? Of zie ik dat verkeerd.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Je kunt het ook omkeren...je prive telefoon doorschakelen naar je werktelefoon..

Dan zijn alle kosten voor het werk....

Als ik naar mezelf kijk...ik wordt vaker voor werk gebeld dan prive....

Succes..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door MotoCon »

ErikS schreef: 07 nov 2022, 18:02Als ik de "werk" telefoon doorschakel naar mijn eigen telefoon. dan wordt mijn eigen telefoon toch niet belast voor een doorgeschakeld gesprek. De kosten hiervoor komen dan toch voor rekening van mijn doorgeschakelde telefoon? En dan maakt het toch niet uit of ik in Nederland rij of dat ik in het buitenland ben? Of zie ik dat verkeerd.
Als jij in het buitenland bent, betaal je zelf voor je buitenland tarief. Iemand die vanuit Nederland jouw Nederlandse nummer belt betaald het binnenland tarief uiteraard. Die kan niet weten dat jij in het buitenland zit. Iemand die jouw Nederlandse werk-nummer belt mag er ook vanuit gaan dat hij tegen binnenlands tarief belt. Aangezien je telefoon wordt doorgeschakeld, wordt die niet verbonden met de werk-telefoon in het buitenland, en is er daar géén sprake van buitenland tarief. Dat is er wèl bij de ontvangst van het gesprek op jouw privé telefoon waar je naar doorschakelt. Dat betaal je dus zelf.

Tot zover de theorie...
Zolang je binnen de EU blijft wordt er sinds 2017 geen extra kosten meer in rekening gebracht bij internationaal telefoneren.
Deze regeling is vorig jaar verlengd tot 2032, dus voorlopig zal het allemaal wel meevallen.
Het kan wel vies duur uit pakken als je bijvoorbeeld naar Zwitserland gaat. En hoe het sinds Brexit met Engeland gaat zou je eens moeten informeren bij je provider. Dat kan ook per provider wisselen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

Bedankt voor de heldere info. De oplossing wordt dus dat als ik naar het buitenland, lees buiten de EU ga, dan verbreek ik gewoon de doorschakeling. En kom ik weer terug in NL, dan kan ik hem weer inschakelen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door tamme »

Is het niet hartstikke gevaarlijk om op de motor een telefoongesprek te voeren!! Moet verboden worden vindt ik -naughty-
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

Het is net zo gevaarlijk als een handsfree gesprek in de auto. Daarnaast kun je altijd nog beslissen het gesprek niet op te nemen.
En . . . op de motor heb je onder het rijden nooit de neiging om de telefoon in de hand te nemen.

Verbieden heeft trouwens weinig zin want je kunt dus niet zien dat iemand aan het telefoneren is!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Als er iemand uit mijn gezin belt, dan weet ik dat het dringend is en beantwoord ik de oproep. Zij weten dat ze niet zonder bijzonder dringende reden moeten bellen. Elke andere oproep wordt simpelweg niet beantwoord.
Telefoneren en rijden op de motor is geen goede combi!!!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door EileRT »

De meningen verschillen. En dat mag. Wettelijk gezien mag je in of op een motorvoertuig handsfree bellen mits je op “adequate wijze” je voertuig kunt besturen (vrijelijk omschreven).


Vragen over het bellen op de motor zijn hier in dit Communicatie topic vaker voorbij gekomen. En zo hoort dat ook. Toch zou ik graag zien dat we bij deze vragen en of het wel of niet verstandig is om per definitie te bellen wanneer je je in het verkeer begeeft, wat minder te stellen. Topic starter ErikS zet gewoon een vraag uit en daarop komen oplossingsgerichte antwoorden.

Uiteraard kunnen we altijd een topic openen of het wel verkeersveilig is om ons (teveel) te omgeven van communicatie (muziek) en allerhande randapparatuur tijdens het rijden op een motor (of in een auto) . . .

ErikS schreef: 23 dec 2022, 10:47 Het is net zo gevaarlijk als een handsfree gesprek in de auto. Daarnaast kun je altijd nog beslissen het gesprek niet op te nemen.
En . . . op de motor heb je onder het rijden nooit de neiging om de telefoon in de hand te nemen.

Verbieden heeft trouwens weinig zin want je kunt dus niet zien dat iemand aan het telefoneren is!
PanEuRoel schreef: 24 dec 2022, 00:08 Als er iemand uit mijn gezin belt, dan weet ik dat het dringend is en beantwoord ik de oproep. Zij weten dat ze niet zonder bijzonder dringende reden moeten bellen. Elke andere oproep wordt simpelweg niet beantwoord.
Telefoneren en rijden op de motor is geen goede combi!!!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Jac4you
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2021, 08:53
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: België
Woonplaats of omgeving: Anthisnes

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door Jac4you »

even een draadje opgehaald...
ik heb zelf een schubert c4 met de sc1a intercom (deze kan 2 telefoonsverwerken)
1telefoon verbonden met tft (connected drive)
1telefoon verbonden rechtstreeks naar helm (blauwetuit)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: 2 telefoons gebruiken op de R1250 RT (TFT)

Ongelezen bericht door ErikS »

Het probleem is inmiddels opgelost maar het wordt nog wel weer spannend;
Mijn 2e telefoon heb ik er inmiddels uit gedaan dus nu heb ik er nog maar eentje over en is het eerdere probleem over.
Maar . . .
ik heb nu sinds kort een Schubert C5 helm met bijbehorende intercom (de SC2).

En om alle drie goed te kunnen bedienen/gebruiken willen ze alle drie met de telefoon gekoppeld worden. Voor de verkeersinformatie moet de telefoon met de Zumo gekoppeld zijn; Voor de navigatie op de BMW TFT wil deze ook een koppeling met de telefoon en om de instellingen van de SC2 snel aan te kunnen passen wil deze ook een koppeling met de telefoon.
Ik ben benieuwd waar ik nu tegenaan ga lopen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”