Kleine beurt
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Kleine beurt
Ben even aan het kijken bij motorenwebshop (Quispel) voor de onderdelen van een kleine beurt (R1200RT) enige onderdelen die ik daarvoor nodig heb is blijkbaar Motorolie, een olierijker, aluminium ring voor de aftapping en twee o-ringen voor de kleppendeksels.
Waar zijn die o-ringen voor?
https://www.motorenwebshop.nl/onderhoud ... e-beurt-4/
Waar zijn die o-ringen voor?
https://www.motorenwebshop.nl/onderhoud ... e-beurt-4/
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Kleine beurt
Zomaar even een plaatje van OEM parts genomen. Zo te zien zijn het de ringen die zitten tussen de cilinderkop en je kleppendeksel. Nummer 4 op het plaatjen toont de O-ring en de pakking van het deksel.
Groet, Dick
Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Dan neem ik aan dat het kleppendeksel er af moet voor klepspeling te controleren?
Is er trouwens ergens een overzicht van werkzaamheden die gedaan moeten worden met een kleine beurt?
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Kleine beurt
Ja, het deksel moet er af om de klepspeling te controleren.
Ik heb een pagina gevonden/https://www.gerritspeek.nl/motor/gs-mo ... houd.html waar de taken van de beurt op staan. Of het klopt kan ik niet na gaan.
Groet, Dick
Ik heb een pagina gevonden/https://www.gerritspeek.nl/motor/gs-mo ... houd.html waar de taken van de beurt op staan. Of het klopt kan ik niet na gaan.
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
- blade-x
- 2023
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
- Type: R1100RT
- Land: belgie
- Woonplaats of omgeving: kempen (B)
Re: Kleine beurt
jbazelmans schreef: ↑31 dec 2022, 13:59Dan neem ik aan dat het kleppendeksel er af moet voor klepspeling te controleren?
Is er trouwens ergens een overzicht van werkzaamheden die gedaan moeten worden met een kleine beurt?
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Kleine beurt
Niet dat ik je Quispel wil afraden, integendeel . Maar in Hunsel zit de Hobbyist waar men ook zeer kundig is v.w.b. BMW en meestal het spul voorradig hebben. Dat is wellicht iets dichterbij.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Baird
- 2023
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kleine beurt
Als je je deze zaken afvraagt, vraag ik me af of het verstandig en veilig is om zelf onderhoud aan je motor te doen .....jbazelmans schreef: ↑31 dec 2022, 13:59
Dan neem ik aan dat het kleppendeksel er af moet voor klepspeling te controleren?
Begin eens met een werkplaats handboek te downloaden en dat door te bladeren op zoek naar info wat er komt kijken bij een kleine beurt ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Bedankt voor het advies, maar dat vind ik zo zwart-wit. Als je niet weet wat er allemaal moet gebeuren bij een kleine beurt kun je het het beste maar niet zelf doen. Iedereen moet het leren toch? En daar heb je o.a. een forum voor, toch?
Niet bij iedere morotfiets moet iedere 10000 km de klepspeling gecontroleerd worden, Dus het is niet iets dat algemeen kennis is en voor iedere motor hetzelfde.
Of weet jij exact alle werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden bij een kleine beurt? En wist je die ook al toen je je eerste RT kocht?
BTW, werkplaatshandboek heb ik. Goede tip. Zal eens kijken of het daar allemaal in staat
Niet bij iedere morotfiets moet iedere 10000 km de klepspeling gecontroleerd worden, Dus het is niet iets dat algemeen kennis is en voor iedere motor hetzelfde.
Of weet jij exact alle werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden bij een kleine beurt? En wist je die ook al toen je je eerste RT kocht?
BTW, werkplaatshandboek heb ik. Goede tip. Zal eens kijken of het daar allemaal in staat
- wannesie
- 2024
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: Kleine beurt
Je kan nu wel pinnig lopen doen tegen Baird maar als ik tot mijn verbazing lees dat je wel een handboek hebt, dan zou ik daar toch eerst in kijken voordat je vragen stelt of iemand de les leest.
Als je namelijk het handboek had opengeslagen, dan had je op een van de eerste pagina's een keurig schema gezien waar aan de hand van kilometrage en tijd het gewenste onderhoud vermeld staat.
Bedenk dat mensen op dit forum altijd klaar staan om vragen te beantwoorden maar ook zorgen te uiten of voor een goedbedoeld advies.
Als je namelijk het handboek had opengeslagen, dan had je op een van de eerste pagina's een keurig schema gezien waar aan de hand van kilometrage en tijd het gewenste onderhoud vermeld staat.
Bedenk dat mensen op dit forum altijd klaar staan om vragen te beantwoorden maar ook zorgen te uiten of voor een goedbedoeld advies.
- blade-x
- 2023
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
- Type: R1100RT
- Land: belgie
- Woonplaats of omgeving: kempen (B)
Re: Kleine beurt
het is wel zo, al heb ja al veel ervaring in de motoren qwa sleutelen en onderhoud en zo , de bmw boxer motor is toch net even iets anders vind ik
olie wissels zijn vergelijkbaar als andere motoren maar dan weer het oliepijl checken is dan toch weer net iets anders weer bv. ...
ik heb ook bijna heel het handboek is snel doorbladert dat is wel een goed punt om dat even te doen zeker als je onderhoud zelf wilt doen
en dit forum ook is goed doorspitten hier haal je ook veel uit, maar het kost wel even tijd..
olie wissels zijn vergelijkbaar als andere motoren maar dan weer het oliepijl checken is dan toch weer net iets anders weer bv. ...
ik heb ook bijna heel het handboek is snel doorbladert dat is wel een goed punt om dat even te doen zeker als je onderhoud zelf wilt doen
en dit forum ook is goed doorspitten hier haal je ook veel uit, maar het kost wel even tijd..
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Zie nu dat ik een werkplaatshandbowk van de 1150 heb, mijn voroge motorwannesie schreef: ↑03 jan 2023, 08:29 Je kan nu wel pinnig lopen doen tegen Baird maar als ik tot mijn verbazing lees dat je wel een handboek hebt, dan zou ik daar toch eerst in kijken voordat je vragen stelt of iemand de les leest.
Als je namelijk het handboek had opengeslagen, dan had je op een van de eerste pagina's een keurig schema gezien waar aan de hand van kilometrage en tijd het gewenste onderhoud vermeld staat.
Bedenk dat mensen op dit forum altijd klaar staan om vragen te beantwoorden maar ook zorgen te uiten of voor een goedbedoeld advies.
Ik snap best dat mesnen behulpzaam willen zijn, maar om dan maar direct te zeggen dat je misschien iets moet laten omdat je iets niet weet vind ik dan weer net de andere kant. Helemaal als het om een vraag gaat welke zaken moeten gebeuren. Het is niet alsof ik vraag hoe je de koppeling moet vervangen.
Ik ga eens een werkplaatshandboek regelen.
Reden trouwens dat ik vraag is omdat we in maart een sleutel-treffen hebben van motor-forum.nl. En daar wil ik aan meedoen. Maar dan moet ik natuurlijk wel met de juiste spullen aankomen
Vind het trouwens wel vreemd dat ze bij het onderhoudspakket geen pakkingen van de kleppendeksels zelf meeleveren. Ik weet wel dat ze niet altijd vervangen hoeven te worden, maar je zult toch maar een pakking beschadigen tijden het (de)monteren. zo stevig zijn die dingen nu ook weer niet.
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Kleine beurt
Je zal mijn reactie niet leuk vinden, maar ik ben het wel eens met Baird. Je wilt immers met onderhoud de levensduur van je motor (onderhoud) en jezelf (veiligheid) verlengen.
Nu lees ik dat je naar een treffen gaat rijden om je kleppen te stellen. Ik hoop dat je de motor op een aanhanger meeneemt, want kleppen stellen dient met een koude motor te gebeuren.
Nu lees ik dat je naar een treffen gaat rijden om je kleppen te stellen. Ik hoop dat je de motor op een aanhanger meeneemt, want kleppen stellen dient met een koude motor te gebeuren.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Heb met mijn vorige motor een keer op zaterdagmorgen bij Quispel gezeten voor een kleine beurt. Het duurde allemaal wat langer, want klepspeling controleren moet met een afgekoelde motor. Al met al duurde het volgens mij 2,5 uur. Dus blijkbaar kan de motor genoeg afkoelen binnen die tijd om kleppen te stellen
En als blijkt dat het niet kan dan gaan we daar alleen de vloeistoffen vervangen.
En als blijkt dat het niet kan dan gaan we daar alleen de vloeistoffen vervangen.
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Kleine beurt
Volgens mijn informatie geeft BMW een maximum motor-temperatuur van 30 graden aan om kleppen te stellen. Of je dit gaat halen in de tijd die je voorhanden hebt, ik weet het niet. Tevens weet ik niet of je een oil-head 1200, of een DOHC 1200 hebt, de laatste (twee bouten op het kleppendeksel) heeft namelijk geen stelboutjes, maar shims. Dan wordt het echt een probleem als de speling niet juist is en je staat op een verre locatie.
Mocht je een oilhead hebben, dan is het raadzaam om ook de axiale speling van de tuimelaar te controleren. Volgens BMW mag deze tot 0.40 mm zijn, maar dan maakt de motor een herrie. Zelf houd ik als maximum 0.10 mm aan.
Ook is het een beetje jammer dat olie verversen en kleppen stellen gescheiden wordt. Je wilt immers met het olie verversen zoveel mogelijk oude olie verwijderen voordat er nieuwe ingaan. Nou blijft er geen liter achter in het kleppendeksel, maar (grove schatting) een kwart liter denk ik toch wel. Om die reden ben ik er niet vies van om de motor warm te rijden, olie af te tappen, olie filter te verwijderen en een nacht te laten uitlekken. Volgende dag klepdeksels los te nemen en speling controleren. Maar iedere monteur heeft zijn of haar eigen gedachte hierover.
In ieder geval succes met de klus!
**Schermafdruk voor axiale speling tuimelaar**
Mocht je een oilhead hebben, dan is het raadzaam om ook de axiale speling van de tuimelaar te controleren. Volgens BMW mag deze tot 0.40 mm zijn, maar dan maakt de motor een herrie. Zelf houd ik als maximum 0.10 mm aan.
Ook is het een beetje jammer dat olie verversen en kleppen stellen gescheiden wordt. Je wilt immers met het olie verversen zoveel mogelijk oude olie verwijderen voordat er nieuwe ingaan. Nou blijft er geen liter achter in het kleppendeksel, maar (grove schatting) een kwart liter denk ik toch wel. Om die reden ben ik er niet vies van om de motor warm te rijden, olie af te tappen, olie filter te verwijderen en een nacht te laten uitlekken. Volgende dag klepdeksels los te nemen en speling controleren. Maar iedere monteur heeft zijn of haar eigen gedachte hierover.
In ieder geval succes met de klus!
**Schermafdruk voor axiale speling tuimelaar**
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Het is een oilhead. Bedankt voor de nuttige info. Dat van die 30 graden is een goede tip
Misschien maar even buiten laten afkoelen tegen die tijd op dat sleutel treffen
Misschien maar even buiten laten afkoelen tegen die tijd op dat sleutel treffen
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Kleine beurt
Bij een kleine beurt hoef je de kleppen niet te stellen...en eigenlijk is het geen kleppen stellen, maar kijken of de tolerantie niet te groot is zodat de kleppen moeten worden gesteld..Edward1968 schreef: ↑03 jan 2023, 15:07 Je zal mijn reactie niet leuk vinden, maar ik ben het wel eens met Baird. Je wilt immers met onderhoud de levensduur van je motor (onderhoud) en jezelf (veiligheid) verlengen.
Nu lees ik dat je naar een treffen gaat rijden om je kleppen te stellen. Ik hoop dat je de motor op een aanhanger meeneemt, want kleppen stellen dient met een koude motor te gebeuren.
Dus....bij een kleine beurt alleen olie en olie filter vervangen.. elke 10.000 km en een algehele inspectie doen.. remvloeistof peil controleren, werkt de verlichting goed...speling op balhoofd, banden spanning...enz enz..
Bij een grote beurt ga je olie vervangen met oliefilter, bougies, luchtfilter, cardanolie, kleppen controleren en weer een algehele inspectie doen enz. enz.
Succes..
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Dan is het toch vreemd dat er bij het “kleine beurt” pakket van Quispel een oliefilter bevat. En die pakking
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Kleine beurt
Ik begrijp dat dit verwarrend is voor je. Morgen zal ik een onderhouds-schema voor jouw motor posten. Mijn inziens dient bij jouw motor bij zowel klein als groot onderhoud de klepspeling gecontroleerd te worden. Tevens een afbeelding van de opgegeven klepspeling waar je kan zien dat er geen tolerantie van toepassing is. Gewoon een vaste waarde.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Heb het werkplaatshandboek vandaag binnengekregen. Zal morgen zelf ook eens kijken
- wannesie
- 2024
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: Kleine beurt
In de bijlage een excel-bestand met het onderhoudsschema voor een R1200RT uit 2009. Wellicht heb je daar iets aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Kleine beurt
Prima, dan wacht ik je reactie even af.jbazelmans schreef: ↑04 jan 2023, 21:37 Heb het werkplaatshandboek vandaag binnengekregen. Zal morgen zelf ook eens kijken
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Blijkbaar hoeft er volgens het WPH van Haynes helemaal niets te gebeuren dit jaar.
Vorig jaar heeft ie bij Quispel een grote beurt gehad (120.000 km.) volgende beurt komt pas weer bij 140.000 km volgens het WPH
Tegelijkertijd vind ik dat zelf wel vreemd eigenlijk. Ik zou toch verwachten dat je minstens eenmaal per jaar olie, oliefilter en luchtfilter zou moeten vervangen
Vorig jaar heeft ie bij Quispel een grote beurt gehad (120.000 km.) volgende beurt komt pas weer bij 140.000 km volgens het WPH
Tegelijkertijd vind ik dat zelf wel vreemd eigenlijk. Ik zou toch verwachten dat je minstens eenmaal per jaar olie, oliefilter en luchtfilter zou moeten vervangen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kleine beurt
Als je hem goed leest kom je toch echt op iedere 10.000km olie + filter en iedere 20.000km het luchtfilter.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Kleine beurt
Oh ja, nu zie ik het ook. Staat een beetje lomp (onduidelijk) omschreven. Maar goed. Dit jaar dus olie en oliefilter. En klepspeling controleren en zonodig aanpassen.
Moet ik sowieso nog even een voelersetje bestellen
Moet ik sowieso nog even een voelersetje bestellen
- wobbert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Kleine beurt
Wat ik zelf altijd doe, is elke 5.000km even de remblokken eruit en de boel schoonmaken. Doe dit vanwege veel km's per jaar maar het kan sowieso geen kwaad En het K&N luchtfilter schoonmaken doe ik dan ook altijd,
- Wullum
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Kleine beurt
Goed hè Joost, dat je dat kreeg meegeleverdjbazelmans schreef: ↑03 jan 2023, 13:44 --knipknip--
Zie nu dat ik een werkplaatshandbowk van de 1150 heb, mijn voroge motor
--eindeknipknip--
Pompiedompiedom...
Wel is het zo dat de procedure van kleppenstellen van jouw generatie eigenlijk gelijk is aan die van de
Blokken zijn eigenlijk gelijk, alleen ietsjes anders vormgegeven klepdeksels...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kleine beurt
Maar met balansassen als ik het goed heb .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km