Verkeerslichten

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Verkeerslichten

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Toch handig om het nieuwe jaar in te gaan met de volgende wetenschap.. :D
https://knmv.nl/2022/december/rechter-b ... strafbaar/
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Als je via een andere voorsorteerstrook vooraan gaat staan dan heb je kans op 3 boetes.
Boete 1: Niet volgen van de rijrichting die de pijlen op de voorsorteerstrook aangeven.
Boete 2: Opstellen voorbij de stopstreep.
Boete 3: Overschrijden van een doorgetrokken streep tussen rijstroken.

Geluk gehad die motorrijder, dat hij maar met één boete (1) wegkwam.

Een suggestief stukje misinformatie van de KNMV dat file passeren door het gerechtshof verboden zou zijn en de MAG deed er vrolijk aan mee.
Maar daar gaat het helemaal niet om. De boete is opgelegd wegens het niet volgen (op de kruising) van de richting die de pijlen op de voorsorteerstrook aangaven.
Uit een eerder arrest van het gerechtshof blijkt dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan en verplicht bent de richting van de pijlen te volgen.
Dat betekent dat je ook al een bon kunt krijgen als je van voorsorteerstrook wisselt zodra er pijlen op het wegdek staan, voordat je feitelijk bij de kruising bent.

Hoe het precies is gegaan dat blijkt uit het arrest niet.

Ik vermoed dat de motorrijder van plan was naar voren te rijden, maar dat het licht al op groen sprong voordat hij daar was. En dat hij zich toen tussen de al rijdende of optrekkende auto's wurmde op de andere voorsorteerstrook voor rechtdoor.
Of dat de motorrijder rechtdoor reed op de voorsorteerstrook voor linksaf, en zich er daarna tussen wurmde.
Ik vermoed ook dat dat op een manier is gegaan die de verbalisant aanleiding gaf om voor die gedraging te schrijven, want normaal doen ze niet zo moeilijk.
Dan is die bekeuring niet meer dan terecht.

Overigens is de filegedragscode in oorsprong alleen bedoeld voor de autosnelweg.
In het overleg in het motorplatform is dat destijds zo afgesproken en bepaald.
Zowel de MAG als de KNMV (voorzitter) als het OM maakten deel uit van het motorplatform.
Blijkbaar hebben de rechter en het OM de notulen wel doorgelezen en de KNMV en de MAG niet.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MotoCon »

Een lege voorsorteerstrook is natuurlijk juist een ideale manier om veilig en zonder iemand te storen vooraan te gaan staan, waar menig automobilist veel te veel ruimte overlaat, omdat die anders niet over de motorkap van zijn SUV naar de witte stopstreep kan kijken. Ik denk dat je wel een héél humeurige diender moet treffen als die daar een bekeuring voor schrijft. Uiteraard onderneem ik zo'n actie alléén als ik zelf het licht op rood zie springen, zodat ik redelijk zeker weet dat ik voldoende tijd hebt om de manoeuvre uit te voeren.

Maar uiteraard weet onze wetgevende en handhavende macht het weer beter.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik begrijp het allemaal, maar ben blij met de (immer) wettelijke opmerkingen van MofkaP _004

En ja, MotoCon, ook jou begrijp ik. Als alles volgens het formele boekje verloopt dan hebben de dienders bakken met werk. En het wordt wel of niet waargenomen en wel of niet bekeurd . . .

Mijn (ongevraagde) advies: rij met je gevoel en verstand zonder de ander aanstoot te geven . . . ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door ErikS »

Wat ook mee speelt, maar daar heb ik nog niemand over gehoord, zijn de detectielussen in het wegdek. Als ik met de motor links af wil slaan in een vak voor linksaf dan zorgen deze er voor dat ik (normaal gesproken) groen licht krijg. Dat betekent dus dan ander verkeer wat mij tegemoet komt of de kruising over de zijweg nadert rood licht heeft.
Als ik nu dus dat voorsorteervak gebruik om een rij stilstaande auto's voorbij te rijden, u snapt het waarschijnlijk wel, dan krijgt ander verkeer daardoor zonder noodzaak rood licht.
En gezien de gevoeligheid van de detectielussen gebeurt dit al redelijk snel als je ook nog maar net over de scheiding bent.
Ook iets om dus rekening mee te houden!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

M.a.w. het is regelrecht asociaal om via een voorsorteerstrook voor een andere rijrichting het rijtje auto's bij een verkeerslicht voorbij te rijden.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door Henk7777 »

MofkaP schreef: 31 dec 2022, 22:36 M.a.w. het is regelrecht asociaal om via een voorsorteerstrook voor een andere rijrichting het rijtje auto's bij een verkeerslicht voorbij te rijden.
Het is dan ook asociaal dat je op een 80km weg met dubbele middenstreep maar 60km gaat rijden.....ik zet de motor er dan toch echt voor bij het eerst volgende stoplicht...

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
MaartenGS-R-RT

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Hier een m.i. correcte interpretatie:
https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieu ... strafbaar/
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nou, niet helemaal.
Met name niet voor zover het betreft de uitspraak van de kantonrechter inzake het rode licht.
Het gerechtshof heeft geoordeeld dat de uiteindelijk gevolgde richting bepalend is voor het door rood rijden.
Dus als je op de voorsorteerstrook staat voor linksaf bij rood licht en ga je rechtdoor bij groen licht voor rechtdoor dan kun je geen bon krijgen voor door rood rijden.
Wel kun je dan nog steeds een bon krijgen voor het niet volgen van de richting (op het kruispunt) die de pijlen op de voorsorteerstrook aangeven.
Het gerechtshof heeft ook bepaald dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan; je ben dan verplicht die richting te volgen.

Als ik het arrest van het gerechtshof goed lees, dan is dat ook gebeurd. Want het feit van de gedraging is door de OvJ gewijzigd.
Ik vermoed van door rood licht rijden naar het niet volgen van de richting van de pijlen.
johang
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door johang »

Vaak hebben voorsorteervakken onderbroken blokken lijnen die overgaan in doorgetrokken. Zolang ze nog onderbroken zijn mag je wisselen.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Jammer voor je, maar dat mag dus niet.
Zodra er pijlen op de strook staan ben je verplicht (op het kruispunt) de richting te volgen van de pijlen.
Onderbroken of doorgetrokken streep doet niet ter zake.
Voordat er pijlen staan mag je nog van rijstrook wisselen, bij of na de pijlen niet meer.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MotoCon »

ErikS schreef: 31 dec 2022, 19:55 ... Als ik nu dus dat voorsorteervak gebruik om een rij stilstaande auto's voorbij te rijden, u snapt het waarschijnlijk wel, dan krijgt ander verkeer daardoor zonder noodzaak rood licht.
Daar ben ik niet zo zeker van. Zaak is wel om vooraan in het juiste vak te gaan staan. dan bezet je de detectielus ook niet meer. Bovendien zitten die meestal redelijk in het midden van het vak, en kun je die (afhankelijk van je motor wellicht) passeren zonder ze te triggeren. Daarnaast heb ik ook voldoende last van andere aso's (om de gebruikte bewoording van iemand anders aan te halen) om zelf ook voor enig ongemak te mogen zorgen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
johang
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door johang »

Als je eenmaal in een voorsorteerstrook rijdt en naast je zijn doorgetrokken strepen aangebracht, dan mag je niet meer van voorsorteerstrook wisselen. Zolang de blokmarkering er is mag je nog wel een andere richting kiezen. Artikel 78 van het RVV
johang
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door johang »

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=39373
Web9 okt. 2016 · Wilt u voor het kruisingsvlak van voorsorteerstrook wisselen, dan mag dat. Tenminste; zolang u nog ter hoogte van onderbroken strepen rijdt; een doorgetrokken streep mag immers niet overschreden worden. Dat is en blijft een afzonderlijk strafbaar feit.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Onzin, daarbij iets uit 2016.
Zodra je daar rijdt waar er pijlen in het voorsorteerstrook of in de weefstrook van de (auto)snelweg staan, dan ben je verplicht de richting te volgen die de pijlen aangeven.
Je mag dan niet meer wisselen naar een rijstrook of doorgaande rijbaan in een andere richting; een onderbroken, een doorgetrokken streep of blokmarkering doet in het geheel niet ter zake.
Zo luidt de wet, en niet anders.
Dat heeft het gerechtshof Leeuwarden duidelijk bepaald.
En er wordt ook op gehandhaafd.
Voordat er pijlen staan mag je nog wel van rijstrook in een andere richting wisselen bij een onderbroken streep of naar de doorgaande rijbaan bij blokmarkering.
Bij een doorgetrokken streep mag dat niet.
MaartenGS-R-RT

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Wat impliceert dit dan: ? https://rijbewijssucces.nl/Gratis-Onlin ... ijstroken/ , en meerbepaald:
"Als je eenmaal in een voorsorteerstrook rijdt en naast je zijn doorgetrokken strepen aangebracht, dan mag je niet meer van voorsorteerstrook wisselen. Zolang de blokmarkering er is mag je nog wel een andere richting kiezen".
en verder:
78 2. "Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft"
Concreet : de eerste passus heeft het over een voorsorteerstrook, de tweede over een uitrijstrook _001
Zou het kunnen dat je in een ideale wereld eerst een verkeersbord krijgt, dan onderbroken lijnen en simultaan pijlen en een doorgetrokken lijn?
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Uit de Nota van Toelichting bij artikel 78 lid 1 van het RVV 1990:
Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aange­sproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast.
Wat zou dat toch betekenen?

Bij rijbewijssucces zou ik in ieder geval geen theoriecursus volgen.
MaartenGS-R-RT

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik denk dat we het er over eens zijn dat het krantenartikel dat TS aanhaalde informatief niet helemaal klopte, om het zacht uit te drukken.

Wat betreft het gebruik/het verlaten van de voorsorteerstrook, dat naderhand in dit topic aan bod kwam: de discussie is niet nieuw.
Ik verwijs naar een eerder gesprek op een ander forum, daterend uit 2013. Dit is de link:
https://forumindex.nl/verkeersbeleid/bo ... 80565.html
Daarin valt me op dat een aantal deelnemers art. 78 heel strikt en restrictief interpreteren, en mij althans lijkt dat helemaal terecht.
Art. 78.1 zegt nl. : “Bestuurders die de rijbaan volgen zijn op een kruispunt verplicht de richting te volgen van de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden”, maar nérgens, en dan ook nérgens dat het reeds "ter hoogte van pijlen" verboden is de voorsorteerstrook te verlaten.
Het zegt niks meer of minder dan dat je “op de kruising verplicht bent de richting te volgen van de voorsorteerstrook waar je vandaan kwam”; het zegt niets over gedrag op de voorsorteerstrook die zich dus, zoals de naam het zegt, vóor de kruising bevindt.

In zijn laatste bijdrage in dit topic verwijst MofkaP naar de nota van Toelichting bij artikel 78 lid 1 van het RVV 1990, en hij quoot daaruit: “Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast.”.

Ik heb een uitspraak gevonden van het Gerechtshof Leeuwarden dat in zaaknummer WAHV 00-00061 oók verwijst naar deze nota van Toelichting, maar deze volledig aanhaalt.
Ik haal uit het arrest:
“De Nota van toelichting bij die bepaling luidt: "Met deze tekst wordt gepoogd het hoofd te bieden aan de problemen die bij de toepassing van artikel 123 van het RVV 1966 zijn gerezen. Zo besliste de Hoge Raad der Nederlanden bij arrest van 10 april 1979 dat de vraag of nabij een kruispunt van rijstrook mag worden gewisseld en een andere richting mag worden gevolgd dan die aangeduid door in een rijstrook gestelde pijlen regeling vindt in andere wettelijke voorschriften dan artikel 123 van het RVV 1966. Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast. In dergelijke gevallen kan van de bestuurder immers niet worden gezegd dat hij bij het volgen van een bepaalde richting van de voorsorteerstrook gebruik heeft gemaakt omdat hij deze pas op een later moment is gaan berijden. Hiermee wordt een rustig verkeersbeeld bevorderd. Op kruispunten met voorsorteerstroken moeten bestuurders van de voorsorteerstrook die op hun richting betrekking heeft gebruik maken. Het ergerlijke rijstrook wisselen kan hiermee worden beperkt. Overigens verhindert de bepaling niet dat een bestuurder die constateert dat hij het onjuiste voorsorteervak berijdt de juiste rijstrook opzoekt, voor zover hij daarmee de veiligheid niet in gevaar brengt. Pas in dergelijke gevallen is politieoptreden gewenst".

Zelf vind ik vooral het laatste deel van de toelichting belangrijk, waar duidelijk staat “ Op kruispunten……”en uiteraard de beide slotzinnen, een opvallende blijk van gezond verstand.

En dan zou ik het ook bijzonder jammer vinden dat dit later zou zijn onderuit gehaald in een mij helaas ongekend arrest waarnaar Mofkap eerder in dit topic verwijst (Uit een eerder arrest van het gerechtshof blijkt dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan en verplicht bent de richting van de pijlen te volgen.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

ECLI:NL:GHLEE:2010:BP5780
LJN BP5780, Gerechtshof Leeuwarden, 200.055.798
Het bepaalde in artikel 78 RVV 1990 betreft immers een absoluut gebod. Dit artikel, noch enige andere bepaling van het RVV 1990, bevat een uitzondering op de aldaar gegeven verplichting,

ECLI:NL:GHARL:2021:11949 Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 30-12-2021, Wahv 200.266.908/01
Inhoudsindicatie:
Wisselen van voorsorteerstrook is niet toegestaan, ongeacht of sprake is van een doorgetrokken streep.

ECLI:NL:GHARL:2022:2527 Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 01-04-2022, Wahv 200.286.595/01
Van voorsorteerstroken is sprake wanneer kan worden gekozen tussen verschillende rijstroken bestemd voor verschillende rijrichtingen.
johang
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door johang »

§ 4. Verkeerstekens op het wegdek
Artikel 76
1Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

2Het eerste lid is niet van toepassing:

a.indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;

b.indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;

c.op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.

76 lid 2 onder b [groet] :$
MaartenGS-R-RT

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

@ MofkaP: ik heb de drie uitspraken waarnaar u verwijst gelezen.
Uit punt 1 van de rubriek “beoordeling” in elk van de drie uitspraken blijkt dat een sanctie werd opgelegd voor “op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft”, dus niet voor “wijzigen van voorsorteerstrook" (al dan niet ter hoogte van pijlen).

In de eerste uitspraak lees ik daarnaast onder punt 12: “de betrokkene bestrijdt niet dat hij, voordat hij de rotonde opreed, in het middelste voorsorteervak stond opgesteld….. Daarnaast staat vast dat de betrokkene vervolgens niet rechtdoor over de rotonde is gereden…. maar meteen rechts is afgeslagen…. Derhalve heeft de betrokkene op de rotonde niet de rijrichting gevolgd die het voorsorteervak, waarop hij stond opgesteld, aangeeft……
Uit verdere lezing van de uitspraak blijkt dat de betrokkene bekend was met de situatie.

In de tweede uitspraak staat daarnaast dat “de omstandigheid dat hij ervoor gekozen heeft op het kruispunt een andere richting te volgen dan de voorsorteerstrook waarop hij stond een omstandigheid is die voor zijn rekening dient te blijven”.
Uit verdere lezing van de uitspraak blijkt dat de betrokkene pas bij het stoplicht van rijstrook heeft gewisseld.

In de derde uitspraak staat daarnaast ….. “dit wordt vaak gedaan om de wachtende rij auto’s/file te omzeilen. De bestuurder van genoemd voertuig is op het laatste moment, dus in het vak met doorgetrokken streep, weer terug de rijbaan voor rechtdoor opgereden….” en verder “uit de verklaring van de ambtenaar volgt dat de bestuurder gebruik maakte van de voorsorteerstrook voor links afslaand verkeer en op het laatste moment toch rechtdoor reed……”

Mijn inziens is in geen van de drie uitspraken die u aanhaalt ook maar enig element terug te vinden dat uw stelling, nl. dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan en verplicht bent de richting van de pijlen te volgen.

Nu, een forum heeft niks aan een welles-nietes discussie.
Voor mezelf heb ik voldoende concrete en objectieve informatie gevonden om uw stelling te weerleggen.
Uiteraard mag u het, net als iedereen, hiermee grondig oneens zijn, maar voor mij houdt de discussie hier wel op.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door MofkaP »

@MaartenGS-R-RT "Is verplicht de richting te volgen op het kruispunt die het voorsorteervak aangeeft."

Wat zou dat toch betekenen?
Vast dat de bestuurder nog van voorsoorteerstrook mag wisselen. Toch?

NvT 27-03-2008 Staatsblad 2008, 90
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.

ECLI:NL:GHLEE: 2000: ZJ0036 Gerechtshof Leeuwarden 27-06-2000
“Voorts is van belang dat art. 78 RVV 1990 noch enige andere bepaling van het RVV 1990 een uitzondering bevat op het aldaar gegeven gebod, in het bijzonder niet de uitzondering dat de veiligheid van het verkeer niet in gevaar is gebracht. Een en ander brengt mee dat een in strijd met dat artikel verrichte gedraging op zichzelve reeds het opleggen van een administratieve sanctie kan rechtvaardigen, ook in het geval dat door de gedraging de veiligheid van het verkeer niet in gevaar is gebracht.
De twee slotzinnen van de Nota van toelichting moeten aldus worden begrepen dat de politieambtenaar in de bijzondere omstandigheden van het geval - zoals wanneer een bestuurder van rijstrook wisselt omdat hij zich bij vergissing in het verkeerde voorsorteervak bevindt - en onder de voorwaarde dat de veiligheid van het verkeer niet in gevaar is gebracht, aanleiding kan vinden om optreden achterwege te laten en geen administratieve sanctie op te leggen.”

M.a.w. het is de discretionaire bevoegdheid van de verbalisant om geen boete op te leggen voor de gedraging.
Het is NIET de bestuurder die de vrijheid heeft om van voorsorteerstrook te wisselen; dat is een absoluut onjuiste interpretatie.

Maar als u zo zeker bent van uw zaak dan zou ik het eens proberen als er een agent bij staat.
Dan kan de rechter u in dat geval wijzen op uw misvatting.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

:D
MofkaP schreef: 10 jan 2023, 15:45 @MaartenGS-R-RT "Is verplicht de richting te volgen op het kruispunt die het voorsorteervak aangeeft."

Wat zou dat toch betekenen?
Vast dat de bestuurder nog van voorsoorteerstrook mag wisselen. Toch?

....knip

M.a.w. het is de discretionaire bevoegdheid van de verbalisant om geen boete op te leggen voor de gedraging.
Het is NIET de bestuurder die de vrijheid heeft om van voorsorteerstrook te wisselen; dat is een absoluut onjuiste interpretatie.

Maar als u zo zeker bent van uw zaak dan zou ik het eens proberen als er een agent bij staat.
Dan kan de rechter u in dat geval wijzen op uw misvatting.
@MofkaP

Is had mijn berichtje zo afgesloten:

"Maar als u zo zeker bent van uw zaak, dan zou ik het eens proberen als er een agent bij staat.
Dan kan u de rechter in dat geval wijzen op zijn misvatting." ;)
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verkeerslichten

Ongelezen bericht door EileRT »

Allen hartelijk dank voor de inbreng in dit topic . . . we doen er een slotje op _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”