BMW R1200RT-P Spiegelkappen

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RoasteR
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2023, 08:14
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

BMW R1200RT-P Spiegelkappen

Ongelezen bericht door RoasteR »

Goedemiddag allemaal,

dit keer geen vraagje, maar een uiteenzetting van mijn zoektocht naar de passende kappen voor mijn 2014 R1200RT-P.
Zoals de meeste van jullie wel weten hebben R1200RT-P's de vele nodige extra's als je hem via domeinen of een dealer koopt, maar missen ze ook het een en het ander. Twee van die dingen zijn de spiegelkappen tussen de knipperlichten en de koplamp. Dit stukje kap zit niet meer op de P-versie omdat op de plek van de kap de politie hun blauw-blauw geïnstalleerd had. Echter om elektrische problemen te voorkomen, wil ik in ieder geval daar wel kappen overheen hebben, gezien het feit dat het 2 behoorlijk grote gaten voor op de neus van de motor betreft.

Geen punt denk je dan, kapjes bestellen en door.. Juist, dacht ik ook... totdat je in het moeras van partnummers strand..
Mijn eerste zoektochten leiden mij naar verschillende sites waar je uiteraard de mooie diagrammen tegen komt met alle kappen er op, en alle boutjes etc, etc. Maar nergens wordt gespecificeerd wat er nodig is om dat kapje te monteren.

Na contact te hebben gehad met de Mofra en Keram, was ik er achter dat je naast het kapje ook een schaal nodig had, waar het kapje dan op klikt en je hem vervolgens met 2 lenskopjes en 1 inniminie schroefje vast zet. Uiteraard kunnen de Keram en de Mofra dit voor je bestellen, maar, dat gaat je wel kosten, zeker als je hem in de juiste kleur wilt hebben. Want een alleen al het kapje in AlpineWeiss ben je 150 euro verder. Dan komt daar de schaal nog bij a 24,50 en nog een zwikje schroefjes. Dus voor een kleine 180 euro per kant, heb je weer een R1200RT die weer wat completer is.

In ieder geval, dat hoop je! Want, net als in mijn geval, had de overheid nog wat leuke aanpassingen gedaan. Zo hadden ze namelijk de de knipperlichten ook veranderd, omdat door het ontbreken van de schaal, het normale knipperlicht er niet in paste. Dus hebben ze de motor uitgerust met een ander type knipperlicht, welke in de kuip van de neus geschroefd wordt.

Je raadt het al, dat knipperlicht van de overheid past natuurlijk niet in de schaal dus die moest ik ook nog bestellen om te zorgen dat ik wel weer de weg op mocht. Dus ik moet ook nog een knipperlicht bestellen a 52 euro. Hmm, dus voor een 230 euro per kant voor 2 kapjes...

Natuurlijk weet ik dat een BMW rijden niet goedkoop is, maar dit vond ik toch wel heel erg gortig worden voor, wat ik initieel dacht, 2 kapjes.

Dus de hobbyist gebeld met de vraag of zij toevallig deze set als tweedehandje hadden liggen, maar uiteraard, ik ben niet alleen en die waren niet op voorraad.

Dan heb je nog de knalpot. En warrimpel, daar stonden, toevallig, in AlpineWeiss, de linker en rechter kappenset incl kipperlicht voor 100 euro per stuk. Het loont dus om een zoektochtje te starten bij verschillende motor toko's in het land.

Voor diegene die ook opzoek zijn naar deze parts, hierbij een overzichtje van wat je nodig hebt, zodat je gericht kan zoeken.

----BBCODE voor table werkt helaas niet....----
Partnaam____________________Partnummer_______Aantal
Spiegelkap Rechts AlpineWeiss___46637728538________1
Spiegelkap Links AlpineWeiss____46637728537________1
Spiegelkap Rechts Primer_______46637711670________1
Spiegelkap Links Primer________46637711669________1
Schaal Rechts_________________46637711672________1
Schaal Links__________________46637711671________1
Lenskopschroef met Torsie______46637659459________2
Spreidmoer___________________46637658638_______4
Lenskopschroef_______________06327651212________4
Lenskopschroefje_____________07146977946________2
Knipperlicht Rechts___________63137706408________1
Knipperlicht Links_____________63137706407________1
Lampfitting__________________63136904823________2

In het bovenstaande lijstje heb ik ook de primer (rohteil) variant van de spiegelkap gezet, voor het geval dat je bijvoorbeeld je kapje zelf wit wilt spuiten, of funky groen...

Via dit linkje https://partsrepublik.com/nl/moto/bmw/b ... -2010-2013 heb je mooie diagrammen om specifieke parts op te zoeken voor in dit geval de R1200RT 10 (0430).

Uit eindelijk kwam ik dus bij de knalpot een mooie complete set tegen onder het partnummer

63137706407G en 63137706408G

Hopelijk hebben jullie hier ook iets aan!
Succes met de ombouw!
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 850
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: BMW R1200RT-P Spiegelkappen

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Kijk dat is informatie dat je graag leest op een forum. Ik zelf heb het allemaal niet nodig, maar ik vind een dergelijk bericht goud waard. Als we allemaal op deze wijze info delen, dan worden we daar helemaal blij van! Ik wel in ieder geval!

@RoasteR, dank je wel!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”