Heftafels

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Heftafels

Ongelezen bericht door HansD »

Ik ben benieuwd welke leden een heftafel hebben voor het onderhoud aan de motor, welk merk en type ze hebben, hoe duur en of het bevalt.
Dit naar aanleiding van een post van Rendert.
Ik heb er zelf geen, maar zit er over te denken om er een aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door Dingeman »

Zie eens dit draadje uit 2016. Daar heb jezelf ook nog in gereageerd.

viewtopic.php?t=12553
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door RendeRT »

In aansluiting op mijn post in "Het zwarte gat...... wat heb je nu weer gekocht", over de aanschaf van mijn nieuwe motorheftafel.

Mijn vorige heftafel heb ik een rond 2015 gekocht. Gezien de ruimte van mijn garage gekozen voor een schaarmodel. Het maximaal hefvermogen was 450 kg, ruim voldoende voor de BMW-RT. Kosten destijds ca. € 500,00. Het was heftafel met een vaste hydraulische voetpomp. Het was een prima motorheftafel.... als de pomp niet lekte. Helaas was dat vaste prik. De pomp al eens geprobeerd de herstellen, maar het probleem kwam steeds terug.
Een zoektocht naar een vervangende krik, leverde niet het gewenste resultaat. Ik kon de krik niet vinden. Daarom heb ik uiteindelijk besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe heftafel.

Bij mijn zoektocht ontdekte ik dat de meeste heftafels, voor zwaardere motoren, niet verplaatst kon worden. Dat is voor mijn garage niet handig, gezien de vloeroppervlakte. Zo'n heftafel zou een enorme sta-in-de-weg worden, tenzij ik de brug zou laten verzinken in de vloer, wat niet direct in de bedoeling lag. Bovendien waren deze tafels natuurlijk best wel prijzig. Vanwege mijn ervaring met de hydrauliek, wilde ik pneumatische of elektrische heftafel. Daarnaast wilde ik de heftafel aanschaffen bij een bedrijf in de regio, het noorden des lands. Ik had dus de keuze uit de bedrijven Daytona en Powerplustools.

Met deze overpeinzingen in met hoofd ben ik bij beide bedrijven op bezoek geweest en mij laten adviseren. Ik ben gegaan voor de Powerplustoolsheftafel, type 0331S. Deze tafel voldoet aan mijn voorkeuren, namelijk:
- pneumatisch;
- schaar;
- verrijdbaar;
- voldoende hefvermogen;
- Vervangingsonderdelen los verkrijgbaar;
- redelijke prijs;
- bedrijf in de regio.

Powerplustools maakt de tafels in eigen beheer. Ze weten wat ze verkopen en voor mij heel belangrijk: Ze geven vijf jaar garantie.

Ik heb de heftafel nu twee dagen in mijn bezit bevalt mij prima.

Ik denk er wel aan om de tafel toch te gaan inbouwen in de vloer van de garage. Voordeel is dat de heftafel dan geen ruimte inneemt in de garage. Daarnaast hoef je de motor niet meer op de 18 centimeter hoge brug te duwen. De maximale hefhoogte van de heftafel is 86 cm, na inbouw in de vloer 68 cm. Mijn vorige motorheftafel had een hefhoogte van maximaal 66 cm. Dat was voor mij hoog genoeg.

Als ik dan toch een "-puntje" moet noemen voor deze heftafel........ dan is het de breedte van de tafel. Die is 61 cm en net voldoende om de motor op te bokken. Ik adviseer om vooraf dan wel de (top) koffers te verwijderen. Powertools heeft verbredingssets in de het assortiment.

NB. Wellicht ten overvloede, ik ben op geen enkele wijze verbonden met het bedrijf Powerplustools of een van hun toeleveranciers.
Laatst gewijzigd door RendeRT op 22 jan 2023, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik heb al jaren een heftafel, ik kan niet zonder..
2e hands gekocht en eigenlijk te kort voor de RT, dus ik heb er aan de voorkant een stuk aangezet, de wielklem verplaatste en de as met voorwielen verplaatst.
Volgens het plaatje mag hij 300 kilo tillen, voldoende voor een RT of een GS.
Merk ????? geen idee....maar hij werkt al jaren prima met de pneumatische voetpomp, achterwielen zijn zwenkbaar voorwielen niet.
Als er geen motor op staat is het een verrijdbare werkbank in de garage...

Ik ga niet op een betonnen vloer liggen rollen als er iets moet gebeuren aan de motor, slecht voor je spieren en gewrichten, zeker als je boven de 50 bent..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb er een van HBM en die staat verticaal tegen de wand als ik hem niet gebruik, nu dus ook dus ik kan het type niet aflezen .... Hij weegt ongeveer 135kg en met wat handigheidjes kan ik hem prima midden in de garage neerzetten. De R1150RT zat tegen de 300kg aan en die mocht er op, de GS is wat lichter dus dat gaat goed. Sleutelen gebeurd standaard op de brug en warm binnen, geen geklungel meer dus voor mij !
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
akako
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jan 2023, 17:05
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door akako »

Powerplus heb ik.

Dezelfde als RendeRT denk ik. Al een jaar of 5 en dat bevalt prima. Hefvermogen is ruim voldoende voor de RT en ik heb er ook genoeg ruimte voor.

Neemt ook eigenlijk geen extra plek in want ik parkeer er één van mijn motoren op.
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door BRS07 »

Zelf een heftafel gemaakt verzonken in de vloer met verschuifbaar rek aan het plafond. Dit om de motor op vier punten op te hangen als bijvoorbeeld de wielen eruit moeten om de banden te vervangen. Maar ook erg makkelijk om te poetsen ect. Big RT Smile
IMG- [attachment=0]IMG-20200331-WA0009.jpeg
-groet- Hans Beijersbergen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door HansD »

Dank iedereen voor de reacties _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door HansD »

Dingeman schreef: 22 jan 2023, 13:08 Zie eens dit draadje uit 2016. Daar heb jezelf ook nog in gereageerd.

viewtopic.php?t=12553
Das waar ook, helemaal vergeten :O is al wel weer een tijd terug.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door Baird »

@HansD:

Zoek je een brug voor je huidige motor? Kom maar langs als de pekel weg is kan hij bij mij op de brug om eens te testen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door DickJe »

Baird schreef: 23 jan 2023, 16:56 @HansD:

Zoek je een brug voor je huidige motor? Kom maar langs als de pekel weg is kan hij bij mij op de brug om eens te testen....
Hi Baird,

Ik zag jouw foto, ik heb deze tafel vaker gezien. Is zo’n tafel een beetje stabiel?

Groet,Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door Baird »

DickJe schreef: 29 jan 2023, 16:37
Baird schreef: 23 jan 2023, 16:56 @HansD:

Zoek je een brug voor je huidige motor? Kom maar langs als de pekel weg is kan hij bij mij op de brug om eens te testen....
Hi Baird,

Ik zag jouw foto, ik heb deze tafel vaker gezien. Is zo’n tafel een beetje stabiel?

Groet,Dick
Stabiel genoeg dat er daar regelmatig mijn eigen motor en die van andere er op zet. Kijk, je moet niet proberen of je hem er af kan duwen want als het moet dan gooi ik de motor er af ..... Ik heb een verlengstuk gemaakt zodat hij er verder op gereden kan worden, vervolgens gaat hij op de middenbok en haal ik het verlengstuk er weer af. Voor werk aan het achterkant heb ik ook daar een verlengstukje gemaakt dat er alleen op komt als dat nodig is, zo blijft hij compact tijdens het werk. Verder met een spanband het voorwiel en de middenbok naar elkaar toe trekken om het veilig te houden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik heb al heel veel jaren een HBM 300 en daar erg tevreden over! Stabiel en makkelijk in gebruik maar lijkt mij logisch! Ik gebruik verder nooit spanbanden om de motor mee vast te zetten.
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door Bens »

G-Force poetsbrug, een aantal jaar terug 2de hands gekocht voor niet te duur. Wordt tevens voor de auto gebruikt. Heb er wel de ruimte voor om de brug te laten staan.
rezise fotohefbrug.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
smi00019
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2022, 11:45
Type: R1200RT
Bijz: lc uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leeuwarden

Re: Heftafels

Ongelezen bericht door smi00019 »

RendeRT schreef:


Als ik dan toch een "-puntje" moet noemen voor deze heftafel........ dan is het de breedte van de tafel. Die is 61 cm en net voldoende om de motor op te bokken. Ik adviseer om vooraf dan wel de (top) koffers te verwijderen. Powertools heeft verbredingssets in de het assortiment.



Ik heb dezelfde heftafel van Powertools, maar dan pneumatisch, inmiddels vijf jaar in mijn bezit,
De ervaring heeft mij geleerd, dat de verbreding set die toch wel héél gemakkelijk in gebruik is.

Heb ook de verleng set erbij gekocht, dit geeft je toch iets meer ruimte als je je achterwiel gaat verwijderen.

Wil Powertools niet aanprijzen hoor, maar kan zeggen uit ervaring dat hun garantie uitstekend is ;)
Honda Supermagna, Honda st1100 Pan European, Honda st 1300 Pan European en nu een R1200RT lc
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”