R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom
Hallo Forummers,
Nieuw op het forum en even voorstellen: Rob, 59 jaar oud. Ooit een R75/5 gehad. Maar dat is jaren geleden.
Van een kennis kreeg ik een R850RT blok. Plus draadboom plus computer. Of ik die aan de praat wilde maken. Dat is een leuke uitdaging. Uiteindelijk komt het blok in een 2CV.
Een schema op internet gevonden. Dat wijst aardig zichzelf. Op dit moment één vraag: er zit een motronic coding plug in. Wat is dat precies?
Vriendelijke groet,
Rob
Nieuw op het forum en even voorstellen: Rob, 59 jaar oud. Ooit een R75/5 gehad. Maar dat is jaren geleden.
Van een kennis kreeg ik een R850RT blok. Plus draadboom plus computer. Of ik die aan de praat wilde maken. Dat is een leuke uitdaging. Uiteindelijk komt het blok in een 2CV.
Een schema op internet gevonden. Dat wijst aardig zichzelf. Op dit moment één vraag: er zit een motronic coding plug in. Wat is dat precies?
Vriendelijke groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RobM op 10 jul 2023, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R 850 RT blok en draadboom
Bepaald welke motor-mapping er gebruikt wordt, zoek daar maar eens op. Zoek ook op LGB en LPB, Little Green Bastard en Little Pink Bastard. Voorlopig lekker laten zitten en rijden.
Heb ooit eens onderdelen van Belg overgenomen die een R1150 in een Eend ging inbouwen, de wielen en zo had hij niet meer nodig .....
Heb ooit eens onderdelen van Belg overgenomen die een R1150 in een Eend ging inbouwen, de wielen en zo had hij niet meer nodig .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- nvdw
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: R 850 RT blok en draadboom
Hi Rob,
En nog eens de diverse stekkers en toepassingen in de bijlage. Zo te zien kun je het 850 blok naar 25kW brengen.
Voor het echte 2CV gevoel
Groet, Dick
En nog eens de diverse stekkers en toepassingen in de bijlage. Zo te zien kun je het 850 blok naar 25kW brengen.
Voor het echte 2CV gevoel
Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: R 850 RT blok en draadboom
Dag Rob, van harte welkom op dit prachtige forum!!! Heel veel succes met je project en veel plezier met het forum.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
dank voor de vriendelijke en behulpzame reacties.
code-plug verhaal is helemaal duidelijk.
verder begrijp ik: geen kat gebruiken = CO2 potmeter installeren.
even kijken wat waar moet.
Woensdag karretje lassen en eens kijken wat er verder moet.
2 vragen:
-de benzinepomp kan natuurlijk standaard BMW zijn, maar wat mij betreft mag dat ook een andere worden. Weet iemand de druk hiervan?
-bij het blok zit een olieleiding die aan de linkerkant van het blok zou kunnen. ik zie niet hoe die gemonteerd wordt. Onder de cylinder door naar voren of achter de cylinder naar boven?
Groetjes, Rob
code-plug verhaal is helemaal duidelijk.
verder begrijp ik: geen kat gebruiken = CO2 potmeter installeren.
even kijken wat waar moet.
Woensdag karretje lassen en eens kijken wat er verder moet.
2 vragen:
-de benzinepomp kan natuurlijk standaard BMW zijn, maar wat mij betreft mag dat ook een andere worden. Weet iemand de druk hiervan?
-bij het blok zit een olieleiding die aan de linkerkant van het blok zou kunnen. ik zie niet hoe die gemonteerd wordt. Onder de cylinder door naar voren of achter de cylinder naar boven?
Groetjes, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Re: R 850 RT blok en draadboom
Naar voor dus:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
het lijkt er op dat ik de verkeerde koeler en leiding heb:
Gr Rob
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Re: R 850 RT blok en draadboom
Neen, het is wel degelijk de juiste.
Links onderin het blok wordt de leiding vastgemaakt met een banjobout en twee afdichtingen; de twee "bevestigingsstukje" op het bleke deel van de leiding worden vooraan vastgeschroefd op linkerzijde van e dynamodragerplaat, en het bovenste deel van de leiding, dat wat dus vastgedraaid wordt aan de koeler, hoort eveneens aan de linkerzijde van de koeler terecht te komen. Voor alle duidelijkheid : links is dus steeds vanop zitpositie motor.
In bijlage een misschien iets duidelijker foto
Links onderin het blok wordt de leiding vastgemaakt met een banjobout en twee afdichtingen; de twee "bevestigingsstukje" op het bleke deel van de leiding worden vooraan vastgeschroefd op linkerzijde van e dynamodragerplaat, en het bovenste deel van de leiding, dat wat dus vastgedraaid wordt aan de koeler, hoort eveneens aan de linkerzijde van de koeler terecht te komen. Voor alle duidelijkheid : links is dus steeds vanop zitpositie motor.
In bijlage een misschien iets duidelijker foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
ah, helder. ik kon me niet voorstellen dat de koeler zo hoog kwam te zitten. Ik zal daar andere leidingen/slangen moeten maken: de oliekoeler komt midden voor het blok.
Beugeltje gemaakt voor de computer. Karretje gelast en draadboom uitgezocht. Heel doosje draadwerk over.
dit blijft er in zitten.
De volgende zaken mis ik:
bougies
bobine
bougiekabels
oliefilter (zit er wel in, maar een nieuwe)
slang naar oliekoeler rechts
2 ringen voor montage op blok van leiding naar oliekoeler links
olie temp sensor
olie druk sensor (edit: zie net een plaatje dat die strak onder de cilinder zit, die heb ik al)
luchttemp sensor
CO2 potmeter
brandstofleidingen. Ik denk dat ik langere nodig heb dan de originele. Is die aansluiting een standaard maat?
de relais; de sockets zijn leeg
Volgende stap is ook al weer klaar: : de dikke plus en min nog aanpassen. Klein dashbordje maken, ecu los en dan kan de spanning er op. Eens kijken of er spanning staat op de juiste plekken (en alle minnen goed zitten)
Nu heeft de BMW 2 bobine's en 1 stuurdraad. Dan vonken beide cilinders tegelijk. maar staat dan de ene in de werkslag en de andere in de inlaatslag? Bij de eend-boxer werkt dat zo. Dit is van belang bij de aanschaf van een toerenteller
En om te starten en even te lopen heb ik de oliekoeler toch niet nodig? kan ik de ingaande en uitgaande slang met elkaar verbinden?
DGroet, Rob
Beugeltje gemaakt voor de computer. Karretje gelast en draadboom uitgezocht. Heel doosje draadwerk over.
dit blijft er in zitten.
De volgende zaken mis ik:
bougies
bobine
bougiekabels
oliefilter (zit er wel in, maar een nieuwe)
slang naar oliekoeler rechts
2 ringen voor montage op blok van leiding naar oliekoeler links
olie temp sensor
olie druk sensor (edit: zie net een plaatje dat die strak onder de cilinder zit, die heb ik al)
luchttemp sensor
CO2 potmeter
brandstofleidingen. Ik denk dat ik langere nodig heb dan de originele. Is die aansluiting een standaard maat?
de relais; de sockets zijn leeg
Volgende stap is ook al weer klaar: : de dikke plus en min nog aanpassen. Klein dashbordje maken, ecu los en dan kan de spanning er op. Eens kijken of er spanning staat op de juiste plekken (en alle minnen goed zitten)
Nu heeft de BMW 2 bobine's en 1 stuurdraad. Dan vonken beide cilinders tegelijk. maar staat dan de ene in de werkslag en de andere in de inlaatslag? Bij de eend-boxer werkt dat zo. Dit is van belang bij de aanschaf van een toerenteller
En om te starten en even te lopen heb ik de oliekoeler toch niet nodig? kan ik de ingaande en uitgaande slang met elkaar verbinden?
DGroet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
hij loopt:
https://youtu.be/JuhHKRnzYfs
Verder met oliekoeler en draadboom fatsoeneren. Voor de motronic plug komen er drie zekeringen. Dan blijft de mapping instelbaar.
Gr Rob
https://youtu.be/JuhHKRnzYfs
Verder met oliekoeler en draadboom fatsoeneren. Voor de motronic plug komen er drie zekeringen. Dan blijft de mapping instelbaar.
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Re: R 850 RT blok en draadboom
Met mijn volumedraaiknop weliswaar op minimum : respect!
- QuickFix
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
blok en bak aan elkaar.
De draadboom moet nog netjes gemaakt.
Vraagje: het vliegwiel zit aan de krukas met 5 M11 12.9 bouten. Daar heb ik langere voor besteld zodat de afstandsbus en het 2cv vliegwiel er aan kunnen.
Kan iemand in de manual kijken wat het aanhaalmoment is van deze bouten?
Vriendelijke groet,
Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Re: R 850 RT blok en draadboom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
Dank. Bouten zijn nog niet binnen
Gr Rob
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
update:
blok en bak aan elkaar. De afstandsbus die we gemaakt hebben om het 2cv vliegwiel in de juiste positie te krijgen was te kort waardoor het tandwiel van de startmotor niet in de starterkrans kwam. Bus verlengd.
De koppen van de M11 bouten (kopbouten van een ouderwetse volkswagenbus) zouden de koppelingsplaat raken: 1.5 mm afgedraaid.
De startmotor trok het moeizaam, na montage van 25 mm2 kabels ging dat een heel stuk beter.
In deze video zie je dat het blok loopt en start met de 2cv startmotor.
https://youtu.be/5Up1zVG5nT8
Nog een filmpje:
https://youtube.com/shorts/8IEP53ikNgI?feature=share
Naast de computer zit een schakelaar om het blok in 25 of 54 kw mode te zetten.
Wel jammer dat de computer stroomloos moet voor deze omschakeling, dat knopje was wel leuk op het dash geweest.
Groet, Rob
blok en bak aan elkaar. De afstandsbus die we gemaakt hebben om het 2cv vliegwiel in de juiste positie te krijgen was te kort waardoor het tandwiel van de startmotor niet in de starterkrans kwam. Bus verlengd.
De koppen van de M11 bouten (kopbouten van een ouderwetse volkswagenbus) zouden de koppelingsplaat raken: 1.5 mm afgedraaid.
De startmotor trok het moeizaam, na montage van 25 mm2 kabels ging dat een heel stuk beter.
In deze video zie je dat het blok loopt en start met de 2cv startmotor.
https://youtu.be/5Up1zVG5nT8
Nog een filmpje:
https://youtube.com/shorts/8IEP53ikNgI?feature=share
Naast de computer zit een schakelaar om het blok in 25 of 54 kw mode te zetten.
Wel jammer dat de computer stroomloos moet voor deze omschakeling, dat knopje was wel leuk op het dash geweest.
Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R 850 RT blok en draadboom
Fantastisch dergelijke sleutelprojecten te zien via YT . . . mooi Rob
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: R 850 RT blok en draadboom
@Rob, als de computer even stroomloos moet zijn om te kunnen switchen tussen de twee vermogens, is er dan geen vertragend relais te bedenken? Geen idee hoeveel "denktijd" de computer nodig heeft maar als dat 1 of 2 seconden is .... kan er een leuk knopje op het dashboard!
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
en kijk:
https://youtu.be/l07UdUWZtE4
https://youtu.be/bJAwMPHAARo
Wielspin in 1, 2 en 3 bij het optrekken.
Gr Rob
https://youtu.be/l07UdUWZtE4
https://youtu.be/bJAwMPHAARo
Wielspin in 1, 2 en 3 bij het optrekken.
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Re: R 850 RT blok en draadboom
Je kan toch niet anders dan daar ook vrolijk van worden.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 24 nov 2022, 21:01
- Type: R1200RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: R 850 RT blok en draadboom
Echt een super leuk project!
Moet een stuk vlotter rijden dan het deed.
Ik heb wel eens nagedacht over een 1200 in m’n vw t2 busje.
Moet een stuk vlotter rijden dan het deed.
Ik heb wel eens nagedacht over een 1200 in m’n vw t2 busje.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850 RT blok en draadboom
net een compleet RT1100 blok en framedeel gekocht, nu mét papieren. Kan het eendje ook door de RDW goedgekeurd worden.
eerst aan de praat maken, dan in een 2cv.
Verslag volgt
Gr Rob
eerst aan de praat maken, dan in een 2cv.
Verslag volgt
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- nvdw
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Re: R 850 RT blok en draadboom
Haha, fantastisch!
Bij Sparrow in het VK verkopen ze al jaren een complete ‘adapterset’ om een BMW-boxer aan een 2CV-bak te bouwen; begrijp ik dat je alles zelf hebt gemaakt?
Bij Sparrow in het VK verkopen ze al jaren een complete ‘adapterset’ om een BMW-boxer aan een 2CV-bak te bouwen; begrijp ik dat je alles zelf hebt gemaakt?
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Klopt maar Sparrow levert dat niet meer. Ik heb kontakt met ze gehad.
En een adapterplaat in handen gehad die zij gemaakt hebben. We hebben alle onderdelen verder zelf gemaakt
Volgende avontuur; volgende vraag.
de 1100 heeft ABS. Dat gaat er allemaal af. Nu is mijn vraag: hoe werken ABS en ECU samen? Moet de ABS groen licht geven aan de ecu om te mogen rijden?
Groet, Rob
En een adapterplaat in handen gehad die zij gemaakt hebben. We hebben alle onderdelen verder zelf gemaakt
Volgende avontuur; volgende vraag.
de 1100 heeft ABS. Dat gaat er allemaal af. Nu is mijn vraag: hoe werken ABS en ECU samen? Moet de ABS groen licht geven aan de ecu om te mogen rijden?
Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Nou, de 1100 draait op de startmotor, geeft oliedruk en bij een beetje remmenreiniger zegt ie broem.
zo'n 2e keer gaat toch wel sneller.
Nu heb ik geen brandstofrail maar die komt er aan. Dan eens echt starten
Echt ontbreekt de CO2 pometer. Die worden wel aangeboden maar zijn niet goedkoop. op youtube filmpjes zie ik dat het gewoon lineaire potmeters zijn van 1 kOhm.
https://www.munichmotorcycles.com.au/pr ... ntiometer/
2 vragen:
iemand ervaring met zelfbouw?
Zijn alle C02 potmeters hetzelfde (RT, GS, 850. 1100)????
Of is er iemand in de buurt van zwolle met zo'n ding in zijn BMW waar ik even een ohm meter aan mag hangen
En nog een derde vraag: de unit met de hall sensors zat er los bij. Die is nu gemonteerd en werkt: de benzinepomp wordt geschakeld. De merktekens op het vliegwiel heb ik gevonden. Hoe stel ik dat plaatje met sensors nu af?
Hetzelfde geld voor het tussenkabeltje om hem regelmatiger te laten lopen. is er iemand met zo'n kabeltje in de buurt? Even nameten voor de waardes.
Groetjes, Rob
zo'n 2e keer gaat toch wel sneller.
Nu heb ik geen brandstofrail maar die komt er aan. Dan eens echt starten
Echt ontbreekt de CO2 pometer. Die worden wel aangeboden maar zijn niet goedkoop. op youtube filmpjes zie ik dat het gewoon lineaire potmeters zijn van 1 kOhm.
https://www.munichmotorcycles.com.au/pr ... ntiometer/
2 vragen:
iemand ervaring met zelfbouw?
Zijn alle C02 potmeters hetzelfde (RT, GS, 850. 1100)????
Of is er iemand in de buurt van zwolle met zo'n ding in zijn BMW waar ik even een ohm meter aan mag hangen
En nog een derde vraag: de unit met de hall sensors zat er los bij. Die is nu gemonteerd en werkt: de benzinepomp wordt geschakeld. De merktekens op het vliegwiel heb ik gevonden. Hoe stel ik dat plaatje met sensors nu af?
Hetzelfde geld voor het tussenkabeltje om hem regelmatiger te laten lopen. is er iemand met zo'n kabeltje in de buurt? Even nameten voor de waardes.
Groetjes, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- Edward1968
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Potmeter heb ik voor je, neem maar contact op als je interesse hebt.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Vandaag een tussenkabeltje doorgemeten. het is een weerstand van 15kOhm in serie met de luchttempmeter. Dat wordt een oplossing van 10 cent.
CO2 potmeter is onderweg hier naar toe
Wordt vervolgt...
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
wat meetwaarden:
lucht temperatuur meter:
-5 gr 8000 ohm
3 gr 4600 ohm
20 gr 2280 ohm
Met een weerstand van 15000 ohm in serie denkt de ecu dus dat het serieus koud is
De CO2 potmeter is een 10 slagenpotmeter van 1000 ohm.
Je kan dus ook deze er in zetten:
https://www.elektronicacatalogus.nl/LOW ... H4QAvD_BwE
Of onder de euro:
https://campaign.aliexpress.com/wow/gcp ... 1084300508
Morgen benzinepomp er in en testen
edit: hij doet ut;
https://youtube.com/shorts/I-lXOImq39Y?feature=share
Gr Rob
lucht temperatuur meter:
-5 gr 8000 ohm
3 gr 4600 ohm
20 gr 2280 ohm
Met een weerstand van 15000 ohm in serie denkt de ecu dus dat het serieus koud is
De CO2 potmeter is een 10 slagenpotmeter van 1000 ohm.
Je kan dus ook deze er in zetten:
https://www.elektronicacatalogus.nl/LOW ... H4QAvD_BwE
Of onder de euro:
https://campaign.aliexpress.com/wow/gcp ... 1084300508
Morgen benzinepomp er in en testen
edit: hij doet ut;
https://youtube.com/shorts/I-lXOImq39Y?feature=share
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
handig stukje op dit forum over over uitlezen ecu:
https://youtube.com/shorts/Vy9F9PyGnOM?feature=share
1224: fout luchttempsensor.
Ga een klein kastje maken wat vast onder de motorkap komt met het ledje er in.
Groet Rob
https://youtube.com/shorts/Vy9F9PyGnOM?feature=share
1224: fout luchttempsensor.
Ga een klein kastje maken wat vast onder de motorkap komt met het ledje er in.
Groet Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Forummers,
op de 1100 ook een testkastje gemaakt.
Die loopt erg beroerd en geeft foutcode 1133. Dat is Hall sensor 2.
Welke is nummer 2? De onderste of de bovenste?
Ik zie ze op alie-express voor redelijke bedragen. En op het forum lees ik dat ze vaak stuk gaan. maar beide vervangen?
Gr Rob
op de 1100 ook een testkastje gemaakt.
Die loopt erg beroerd en geeft foutcode 1133. Dat is Hall sensor 2.
Welke is nummer 2? De onderste of de bovenste?
Ik zie ze op alie-express voor redelijke bedragen. En op het forum lees ik dat ze vaak stuk gaan. maar beide vervangen?
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- QuickFix
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Nu heb ikzelf (nog) geen problemen gehad met de Hall-sensoren op mijn fietsen, maar ik begreep eerder dat het niet de sensoren zelf zijn, maar de bekabeling naar de sensoren toe: deze schijnen bij oudere uitvoeringen uit te drogen/te smelten door de hoge temperatuur waarbinnen ze zich bevinden: ik heb gelezen van succesvolle operaties waar mensen de kabels vernieuwden door kabels met teflonisolatie.
Als hetgeen ik denk correct is (defect gaan door te hoge temperaturen), weet ik niet of het wijs is om nieuwe sensoren bij Ali te halen want mijn vermoeden is dat deze gebruik maken van goedkope isolatie (misschien zelfs wel nog slechter dan de oorspronkelijk van Herr BMW) en dat mag je de gehele exercitie over twee, drie jaar weer uitvoeren.
Maar... dit zijn mijn twee centen...
Freude am Fahren
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Even een wat late reactie: forumlid Freek C uit Sommelsdijk schijnt ze uitstekend te kunnen maken. Daar hebben al heel wat forumleden de hallgever laten repareren.
Groeten Ben1200RT
Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
met een setje nieuwe van Freek loopt het blok zoals het hoort.
Het ging zo:
Slecht lopen en foutcode Hall-sensor.
sensorplaat gedemonteerd en draden losgehaald, ingekort, vastgesoldeerd.
Slecht lopen en foutcode Hall-sensor
Gereviseerde Hall sensor plaat van Freek; slecht lopen maar geen foutcode meer.
Kleppen gesteld, synchronisatie gesteld, CO2 potmeter in het midden gezet
Loopt als een trein.
ledje geeft nu code 1111. En die kan ik niet vinden in de lijstjes
Nu wachten op het alu om nieuwe adaperplaten te maken.
Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- Edward1968
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Fout 1111 is noodloop, veroorzaakt door foutieve instelling van CO-potmeter. Instelling is nu "onrealistisch laag/arm", motor gaat daardoor in noodloop. Door noodloop wordt ontsteking later gezet en CO naar +4 procent.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 feb 2023, 13:08
- Type: R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Dieren
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
hoi Rob, Bijgaand foto van mijn BMW1100 project voor in een Panhard PL17
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
CO2 aangepast: code 4444. Geen foutenEdward1968 schreef: ↑20 feb 2023, 19:32 Fout 1111 is noodloop, veroorzaakt door foutieve instelling van CO-potmeter. Instelling is nu "onrealistisch laag/arm", motor gaat daardoor in noodloop. Door noodloop wordt ontsteking later gezet en CO naar +4 procent.
Peusjoost: mooi project. Ga je volgen!
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Leuke filmpjes op Youtube Rob!
https://youtu.be/l07UdUWZtE4
https://youtu.be/l07UdUWZtE4
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT blok en draadboom
Forummers,
het volgende project is binnen: een 2CV waar al een 1100S in zit. Oliekoeler, uitlaat, helemaal klaar.
Alleen de draadboom nog niet.
Nu is de pinout van de ecu van de S anders. Ik kan wel een schema vinden, maar daar staat nummering van de pinnetjes niet op.
Iemand een schema van een 1100S?
de versie zonder pinnummers:
groet, Rob
het volgende project is binnen: een 2CV waar al een 1100S in zit. Oliekoeler, uitlaat, helemaal klaar.
Alleen de draadboom nog niet.
Nu is de pinout van de ecu van de S anders. Ik kan wel een schema vinden, maar daar staat nummering van de pinnetjes niet op.
Iemand een schema van een 1100S?
de versie zonder pinnummers:
groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom
Een cd gekocht met de schema's van alle bmw motorfietsen. Dus ook de pinout van de 1100S.
Woensdag eens kijken of ie starten wil.
Groet, Rob
Woensdag eens kijken of ie starten wil.
Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
- RobM
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
- Type: R850RT
- Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov
Re: R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom
Kijk: hij doet ut:
https://youtube.com/shorts/923qujJU4FM
even kort draaien: het is al laat en er zit 1 uitlaat aan.
wat langer filmje
https://youtu.be/q5VoxAI_FOc
Vraagje: bij de RT kan je met een ledje en een schakelaar de foutcodes uitlezen. Kan dat bij de S ook?
Zelfde schakeling gebouwd: geen codes. En er zit geen lambda sensor aan, dus helemaal goed kan het niet zijn.
edit: max stroom is 10mA. Er zit een weerstand in an 1K . die is dus te laag: moet minimaal 1200 ohm zijn. Morgen aanpassen
Gr Rob
https://youtube.com/shorts/923qujJU4FM
even kort draaien: het is al laat en er zit 1 uitlaat aan.
wat langer filmje
https://youtu.be/q5VoxAI_FOc
Vraagje: bij de RT kan je met een ledje en een schakelaar de foutcodes uitlezen. Kan dat bij de S ook?
Zelfde schakeling gebouwd: geen codes. En er zit geen lambda sensor aan, dus helemaal goed kan het niet zijn.
edit: max stroom is 10mA. Er zit een weerstand in an 1K . die is dus te laag: moet minimaal 1200 ohm zijn. Morgen aanpassen
Gr Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini