Keuze stress

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Keuze stress

Ongelezen bericht door Lupo R »

Met de aanschaf van de RT heb ik moeite met een keuze maken in Navigatie.

Tot nu toe gebruik ik een, vorige, iPhone met MRA Navigation of Scenic.

Toch zie ik ook goede ervaringen met een dedicated toestel van Garmin, Tomtom en de BMW Navigators.

Als ik ik zou overstappen van iPhone naar een echt Navigatiesysteem, welke heeft dan de voorkeur, en vooral waarom?

Zo is er TT met diverse nummers, Garmin met verschillende uitvoeringen en de BMW navigator 4,5 en 6.

De diverse draadjes die heb gelezen zijn veelal afgesloten en daar kan ik niet op inhaken.

Belangrijk is in ieder geval dat de routes gemaakt in MRA (My Route App) eenvoudig ingeladen kunnen worden (dat is nu met de iPhone ook zo).
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door MotoCon »

Als je tevreden bent over MRA zou ik je aanbevelen daarbij te blijven. Ik zit in de Betatestgroep van MRA Navigation Next. Deze gaat nog vóór aankomende zomer uitkomen als opvolger van Navigation. Ik kan je alvast beloven dat die echt nog veel beter gaat zijn dan de huidige Navigation App.

Als je een dedicated navigatie systeem overweegt, waarom kijk je dan niet eens naar een Rugged Android toestel? Goedkoper dan een XT, met de Apps die je al kent. Hij doet meteen ook Flitsmeister, Spotify, alles wat je wilt met slechts één BT connectie naar je headset. Makkelijker wordt het niet!
Zelf gebruik ik een CAT toestel met een Duo-Lock mount.

Als je dat allemaal niet wilt, ik heb nog een Zumo 390 liggen. Die heb ik sinds MRA Navigation niet meer aangeraakt...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door Lupo R »

Interessante invalshoek, een Android oplossing. Die heb ik eigenlijk nooit overwogen, maar geen idee waarom ik dat deed.

Met de iPhone en MRA ben ik bekend, heb een Gold lidmaatschap en een Lifetime Navigation dus die routes komen wel in mijn toestel. Ik hoop op veel reacties om ten aanzien van Navigatie een bredere kijk te krijgen.

En vooral waarom iemand iets niet meer gebruikt. Dat geeft inzicht in de beperkingen van het oudere toestel.

Soms gaat iemand "mee met de nummers" om maar vooral het nieuwste te hebben, en het nieuwste is niet altijd gelijk beter. als je het geld hebt, of er voor over hebt begrijp ik die keuze wel, et niet altijd nodig. Echter is er ook wel eens een opvolger die echt iets toevoegt.
Laatst gewijzigd door Lupo R op 22 feb 2023, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door Venzent »

Ikzelf heb ook een tijd met navigatie op de telefoon gereden, maar uiteindelijk gekozen voor een Garmin XT.
Redenen voor mij waren:
Groter scherm.
Goed leesbaar, ook bij veel zonlicht.
Goed te bedienen met handschoenen.
Eenvoudige plaatsen en verwijderen dmv dock, dus geen losse draadjes.
Ik heb heel veel navigatie-apps geprobeerd op de telefoon, maar nooit eentje gevonden die me helemaal naar de zin was of altijd even stabiel. Ook dat heeft meegewogen in de keuze.
Daar komt bij als je je dagelijkse telefoon gebruikt, lijdt deze toch wel aan het gebruik op het stuur, in weer en wind en trillingen. Gebruik je een apart toestel voor op de motor, dan moet je daar weer een aparte sim voor hebben of iets met een hotspot doen. Allemaal niet onmogelijk, maar wel weer net ff vervelend.

Uiteraard kan je meer of minder waarde hechten aan deze punten, en een aantal zijn ook met alternatieven op te lossen, maar voor mij was alles bij elkaar de reden voor een "echt" navigatietoestel te gaan.
Ik heb ook motormaatjes die met volle tevredenheid een navigatie gebruiken middels de telefoon, het is maar net hoe veel je rijdt, wat je eisen zijn en wat je er aan wilt uitgeven.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik ben het in grote lijnen eens met Venzent. Wat ik in dit soort argumentatie echter meestal mis is dat DE TELEFOON DIE JE AL HEBT uiteraard wat beperkingen kent. Men gaat dan over tot een DEDICATED NAVIGATIE TOESTEL, maar vergeet daarbij dat een nieuwe rugged Android kopen óók een dedicated navigatie toestel kan zijn. Ik gebruik een CAT specifiek voor op de motor, en heb mijn dagelijkse telefoon in de binnenzak. Ja, dat is dubbelop, maar dat is een Garmin Of TomTom toch ook? Dat is óók een extra toestel, óók met de nodige beperkingen, en óók met de nodige connecties, of met een vervelende app om met je telefoon te communiceren.

Dat losse draadje (het is er maar één hoor) is eigenlijk het enige argument dat overblijft, als je een rugged Android in de mix gooit.
Daarnaast gaan 9 van de 10 navigatie vragen over het koppelen van een Zumo/Rider met de telefoon EN de headset, waarom dat niet lukt, en in welke specifieke volgorde dat dan moet en zo. Daar ben je in één klap vanaf met een rugged Android navigatie toestel.

Ik gebruik de Zumo niet meer, omdat ik de CAT telefoon een veel handiger optie vind. Groter scherm, hogere resolutie, makkelijker (want platter) in de binnenzak, iets minder helder inderdaad, maar inmiddels zijn er ook rugged phones met 1000 nits schermen. Ik heb echt jarenlang met verschillende Garmins gereden, maar de integratie van planner en navigatie met MRA is dusdanig veel handiger dat ik geen enkele behoefte heb om achterom te kijken.

Wat veel Garmin gebruikers erg aanspreekt is de trackimport die je dan kunt navigeren (de MrGPS methode zeg maar). Erg fraai in de nieuwe NEXT versie die gaat uitkomen, is dat deze (geheel onverwacht) óók in staat is tot het navigeren van tracks. Dat is nog niet 100% uitgewerkt, maar belooft wel voor veel mensen een drempel weg te nemen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb heel lang met een Zumo660 rondgereden, maar die ligt al een tijd ergens onderin een la stof te verzamelen.
Omdat de meeste ritten voor mij woon-werk zijn wil ik graag ook actuele verkeersinformatie (files, werkzaamheden, controles) ontvangen en dat gaat niet op de inmiddels al wat oudere Garmin.

Dus tegenwoordig de eiFoon van mijn werk op de RT naast de lege Zumo-houder, met Waze voor de dagelijkse route en Scenic voor andere rondjes. Bevalt me prima, goed afleesbaar en zelfs acceptabel te bedienen met handschoenen - hoewel je dat rijdend eigenlijk niet moet willen doen :oops:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb eigenlijk altijd "Échte" navigatietoestellen gehad (eerst TomTom Rider, daarna diverse Garmins) tot ik vorig jaar het plan opvatte om een GSM houder te kopen met het idee om die te gebruiken, aangezien je daar altijd de laatste kaarten en informatie op hebt en het is meteen een multimedia-apparaat, dus tegelijk (en zonder geharrewar) muziek op de helm. 8)_

Afgelopen jaar dus die setup uitgeprobeerd en het werkte prima, al vond ik het scherm slechter te lezen door de geringere omvang en lichtopbrengst die tekort schoot. Maar verder beviel hij mij prima, zeker omdat ik er ook eenvoudig stuurbediening voor kon maken.

Uiteindelijk heb ik toch, aan het einde van afgelopen seizoen (ergens in oktober), een Garmin Zümo XT gekocht, omdat mijn ("Waterdichte") Samsung mij tijdens de rit door Wales in september in de steek liet, toen het behoorlijk ging regenen.
Gelukkig was het maar één middag in die week, maar juist op het moment dat ik hem nodig had liet hij me in de steek en kon ik hem pas 's avonds, toen ik eenmaal in het hotel zat, weer gebruiken.

Verder heeft die oplossing het die reis prima gehouden, maar ik wilde toch weer op zoek naar een echt navigatiesysteem; een (tweede) rugged telefoon heb ik nooit echt overwogen, voornamelijk omdat ik door mijn gezichtsbeperking (ik ben blind aan één oog) een toestel wil dat goed en duidelijk af te lezen is.

Ik heb de XT nog niet echt kunnen uitproberen (het seizoen liep ten einde), maar ik kan niet wachten tot de lente ontwaakt.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door MotoCon »

Met name de helderheid van het scherm van een XT schijnt inderdaad uitstekend te zijn.
"Gewone" waterdichte telefoons zijn vaak niet zo waterdicht als men ze doet voorkomen inderdaad.
Mijn LG G8 schakelt zelfs gewoon uit als die water detecteert in de USB aansluiting, dat schiet ook niet op.
Maar als je voor een rugged phone gaat, met MIL(itaire) specificaties, dan komt dat best goed.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door HansD »

Garmin navigatie is door de jaren heen een stuk sneller en langzamerhand ook iets gebruikervriendelijk geworden, maar nog steeds niet eenvoudig. Ik zeg daarom altijd: “Garmin alleen samen met mrGps!” Dwz. De filmpjes van mrGps zijn onmisbaar voor Garmin gebruikers.

Ipv. vooraf routes maken en downloaden op je gps, maak ik ook steeds vaker ter plekke routes met bijv. Calimoto op mijn Iphone. Dit is veel minder werk en bevalt best goed.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door R1nus »

Ik gebruik al jaren de TomTom Rider 400 en die bevalt me zeer goed.
Ook omdat je een “spannende route” kan kiezen en daarbij keuzes heb over de moeilijkheidsgraden en berghoogtes zonder dat je dat zelf hoeft uit te zoeken.
Mijn zoon heeft de TomTom Rider 550 en daarbij is het updaten via WiFi (thuis) wat ik nog via de PC moet doen.
Doordat je verbinding met je telefoon hebt kan je ook de file zien die er op de weg zijn.
Wat ik zelf ook erg prettig vind is dat je (ook tijdens het rijden) het geheel een kwartslag kan draaien zodat je een portret of landscape scherm kan zien.

De verbinding met de headset in de helm is duidelijk verstaanbaar en ook overdag is het scherm goed zichtbaar.
Ook de bediening is met handschoenen uit te voeren


-groet-
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 856
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Keuzestress? Daar had ik totaal geen last van. Garmin Zümo XT. Helder scherm, zelfs in het zonlicht, draadloos routes overzetten enz.
Ik gebruik de XT heel vaak bij het begeleiden van wielerkoersen. Aangezien je als EVR, mobiele seingever niet in de koers mag rijden, moet je buiten de koers om naar je te beveiligen punt rijden. Je moet dus afwijken van de route die de renners rijden. Om toch te weten hoe dat parcours loopt kun je die permanent in beeld houden en toch je GPX-bestanden gebruiken om naar je punten toe te rijden.

Afgelopen september heb ik een reis gemaakt naar Corsica. De route ging via de Grand Route de Alpes, via Menton naar Toulon. Terugweg Toulon Juan les Pins en van daar via de Route Napoleon en de Bourgogne terug naar huis. Bij elkaar een kleine 6000 km. Alle routes te voren gemaakt in MRA en vervolgens met de telefoon geïmporteerd in de Zümo. Keuzestress, absoluut geen. Fantastisch toestel!!!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door Lupo R »

Zo krijg ik echt een beeld van wat er leeft onder de rijders als het gaat over navigatie. Ik hoop op meer input!

Ik ben gewoon een AK docent en rijd op een motor, met een cartografische afwijking (dat wel). Maar motorrrijden met een kaart (papieren ding) blijft een uitdaging. Vandaar de vrijage met navigatie.

Op de Deauville en de R1150R ben ik begonnen met een iPhone en Scenic. Later is MRA er bij gekomen. Nu rijd ik eigenlijk alleen nog maar op MRA (Navigation/Next) en nog steeds een iPhone (wel een 8+) en dat gaat heel goed. Eigen SIM er in, kleine databundeltje etc. Gek, maar als het zou moeten kan ik er zelfs mee bellen .... _005

Ik kan me vinden in het hebben van 2 apparaten, een telefoon en een navigatietoestel tegenover een telefoon en een oude telefoon. Het zijn er nog steeds 2. Ik wil in ieder geval niet naar 1 apparaat. Zoals Quickfix al zei, als er een storing is ... wat dan?
De ontwikkelingen van iets als Scenic, MRA of Calimoto maken het interessant om dat technische apparaat dat anders maar stof ligt te happen nog een nieuwe functie te laten vervullen. Op deze manier is je veiligheid (112), richtingsgevoel en muziek onderweg goed geregeld. En valt er iets uit, dan is ook nog je dagelijkse telefoon als back-up.

Voorlopig volg ik het vullen van deze draad en kom met updates over mijn vorderingen.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door MotoCon »

Keuzestress is zoals PanEuRoel aangeeft inderdaad helemaal niet nodig. Wèl is het verstandig je opties af te wegen.
Een XT is een heel goed toestel, en je kunt er jaren mee vooruit. Ik vraag me wel af of Roel ook andere opties heeft overwogen.
Anders wordt het net zo'n banden-discussie: iedereen vindt ZIJN keus de beste. De argumenten om NIET voor een bepaalde oplossing te kiezen wegen naar mijn idee zwaarder dan de argumenten om WEL voor een bepaalde optie te kiezen. Ervaring met meerdere opties weegt nòg zwaarder.

Ik vind het alleen maar verstandig van Lupo R om opties te overwegen. Stress is daarbij zeker niet nodig :D Als je verstandig kiest, kies je nooit fout.
Welke argumenten voor jou belangrijker zijn dan andere kun je alleen maar zelf bepalen.

Waar ik wel een lans voor wil breken: laat de keus niet alleen gaan tussen een stof happende oude telefoon of een nieuwe XT. Dat is geen eerlijk vergelijk. Als je overtuigd bent van de meerwaarde van navigatie-app op de telefoon, overweeg dan ook die 400 euro die je aan een XT zou besteden, te besteden aan een valide apparaat voor je App naar keuze. NATUURLIJK is een XT handiger dan een oude lekkende trage telefoon met een kapotte accu en een scherm dat je niet met handschoenen aan kunt bedienen. Zoals ik al zei: geen eerlijk vergelijk. Voor 200 euro heb je een nieuw toestel, met 5000mAh accu, handschoenbedienbaar en groter scherm met meer pixels, en MIL(itair) specced waterdicht en schokbestendig toestel. Misschien minder helder dan een XT, maar veel helderder dan alle voorgangers.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ik probeer de geldoptie even uit te sluiten. niet dat ik over onbeperkte voorraden beschik maar wel serieus geld overweeg uit te geven aan een product waar ik achter kan staan.

De oude iPhone 8+ heeft een best aardig afleesbaar, groot en prima scherm en op een SP connect draadloos verbindingsdoosje is de kwaliteit van de accu al snel minder belangrijk.

Met een Zumo kan ik de routes die op een laptop maak draadloos overzetten, met de oplossing van nu ook.

Wat kan ik nu niet? Automatisch herberekenen route is, bijna, niet te doen. Er is in ieder geval weinig automatisch aan. Met een echt navigatie toestel kan dat dus wel.

Een Mil spec telefoon aanschaffen overweeg ik niet. Tot nu toe heeft de 8+ al diverse buien overleeft.

Wel merk ik al op dat er geen BMW Navigators genoemd worden, of moet ik die Zumo XT als een dergelijk apparaat zien omdat de BMW ook een Garmin is?

De XT is flink van formaat, is de Garmin Zumo 396LMT-S (kleiner) technisch in staat om hetzelfde te kunnen?
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik snap dat je een oude telefoon gebruikt omdat je die nu eenmaal hebt. Dat is ook prima. Maar het is raar dat als die de geest geeft je zou overstappen naar een Zumo, als je voor veel minder geld een MIL spec telefoon uitsluit. Waarom is jouw huidige telefoon dan wèl geschikt denk je? Daarnaast zie ik dat zelfs een refurbished 8+ duurder is dan menige MIL specced Android telefoon.
Automatisch herberekenen route is, bijna, niet te doen.
Dat is een absoluut nadeel van een Zumo. Of eigenlijk meer van het track-navigeren. Als je met je Garmin net zo navigeert als met MRA (met routepunten dus) heb je dat nadeel niet. Wil je tóch track-based navigeren, dan kan dat vanaf de nieuwe Next versie óók.
Met een echt navigatie toestel kan dat dus wel.
Dit begrijp ik dus echt niet... Wat is er aan automatische berekening op een Zumo beter dan bijvoorbeeld MRA (Ik ben zelf MRA liefhebber, maar dit geldt voor alle nav-apps die ik heb geprobeerd)? Niks dus.
Een Mil spec telefoon aanschaffen overweeg ik niet. Tot nu toe heeft de 8+ al diverse buien overleeft.
De vraag is meer: als die kapot gaat, wat doe je dan? Geef je dan een geschikte telefoon wèl een kans?
Wel merk ik al op dat er geen BMW Navigators genoemd worden, of moet ik die Zumo XT als een dergelijk apparaat zien omdat de BMW ook een Garmin is?
De oudere BMW navigators zijn doorgaans Zumo's met een beperking ;) Wat voor een Garmin geldt, geldt over het algemeen ook voor een BMW navigator. Behalve het laatste model, dat is dacht ik gebaseerd op TomTom techniek (om de verwarring compleet te maken). Bovendien zijn ze achterlijk duur.
De XT is flink van formaat
De XT heeft een afmeting van 14.8 x 8.8 x 2.4 cm terwijl jouw oude iPhone een afmeting heeft van 158.4mm x 78.1mm x 7.5mm.
De XT is dus wat dikker, maar jouw oude iPhone is zelfs langer. Deze verschillen gaan echt niks uitmaken. Behalve dan dat een telefoon platter is, zodat hij makkelijker in je binnenzak gaat.
is de Garmin Zumo 396LMT-S (kleiner) technisch in staat om hetzelfde te kunnen?
Die is echt marginaal kleiner: 12.5 x 8.6 x 2.5 cm. Hij heeft vooral een véél kleiner scherm (slechts 4,3") en vooral ook een erg lage resolutie van slechts 480 x 272 pixels en een tegenvallende helderheid, zeker als je de XT al gezien hebt. In hoeverre die hetzelfde kan als een XT weet ik niet, want ik heb nooit een XT gebruikt. Zoek ze eens op mij MrGPS. Je kunt er in elk geval prima mee navigeren, als je ogen nog prima zijn. Ik heb jarenlang een 390 gebruikt (hetzelfde maar dan zonder de media-opties) en dat gaat prima. Voor mij was het vooral het gevoel met gedateerde hardware te maken te hebben (feit), en de beschikbaarheid van goede navigatie-apps, die mij jaren geleden al heeft doen overstappen naar de veel modernere hardware van een smartphone. Dat geldt voor de XT nog steeds naar mijn idee. Wat dus niet wil zeggen dat het een slecht toestel is.

Eerlijk vergelijken is niet zo moeilijk. Ik heb de meeste details die ik hier neer zet ook in 10 minuten bij elkaar gegoogled. Waar je bij je besluit óók rekening mee mag houden is dat een extern navigatie apparaat met de introductie van Carplay en Android Auto in de moderne TFT dashboards van nieuwe motoren überhaupt een uitstervend apparaat is. Dikke kans dat jouw eerstvolgende motor daar ook over beschikt, en dan navigeer je sowieso via de telefoon in je binnenzak op het dashboard van je motorfiets. Techniek staat niet stil :geek:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door Lupo R »

@Motocon, bedankt voor je aanvullingen. Ik ben er zeker mee geholpen.

De MIl spec niet overwegen komt voort uit mijn gedachte, als ik toch geld ga uitgeven dan kies ik voor een ... van xx euro. Dan is de stap van uitgeven al gemaakt. De telefoon op zich zal het best waard zijn, en is zeker goedkoper dan de aanschaf van een XT.

De maten heb ik niet opgezocht, op het gezicht leek het een flink scherm, zo met de maten erbij is dat geen issue.

Juist door te kijken bij Mr GPS kwam ik mijn keuze stress. Veel soorten, allemaal niet slecht, verschillende formaten etc. Op dit moment is er een beursaanbieding voor o.a. de XT en de kleine Garmin. Minder resolutie voor iemand die een leesbril nodig heeft is niet handig.
Zie hier het waardevolle van de hulp via een vraag in het forum, zelf stond ik daar niet bij stil. dus alweer een stap verder.

Een automatische optie van route herberekenen zit bijvoorbeeld in de navigatie van mijn auto en is handig gebleken bij wegafsluitingen, omleidingen e.d. Als ik bijvoorbeeld een route die ik zelf he gemaakt ging verkennen reed de auto netjes om en was de telefoon de weg kwijt en wilde alleen maar terug naar precies dat punt waar ik niet langs kon.
Het is meer een handige optie dan een harde eis.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik ben blij dat je het zo oppakt. Menigeen zal wel denken: "Wat een beterweter". Maar ik doe dit echt om te helpen een weloverwogen keuze te maken. Ik merk wel dat dat jouw weerstand tegen een MIL specced telefoon gebaseerd is op de gedachte dat een XT duurder maar ook beter is. Dat mag, en als dat voor jou beter is, by all means. Maar ik denk dat dat zéker niet op alle gebieden werkelijkheid is. Jij geeft zelf aan óók in het MRA Next beta programma te zitten? Ik ben dan reuze benieuwd wat jij qua navigatie beter vindt aan de zumo. Ze gebruiken notabene dezelfde kaart.

Dat Mr GPS de keuzestress bezorgt verbaast mij, want volgens mij predict hij er maar één als beste: de XT ;-)
Hij is al een tijdje stil trouwens. Wel erg jammer.

Automatisch een andere route berekenen bij een omweg doen ze toch allemaal? De een zal wat langer wachten dan een de andere app. En soms heb je te maken met harde punten die je dan inderdaad handmatig moet overslaan. Maar zachte punten slaat zowel MRA als Garmin automatisch over (let op, in de Next Beta is dat nog niet geïmplementeerd, maar dat gaat zéker wel gebeuren).

Succes met je keuze!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door ciske »

Toch zie ik ook goede ervaringen met een dedicated toestel van Garmin, Tomtom en de BMW Navigators.
Korte aanvulling:
De BMW Navigator VI zou ik niet overwegen.
Bizar veel klachten over "Ghosting". BMW vraagt de hoofdprijs voor deze apparaten maar is niet thuis als het om service gaat.

gr v Ciske
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door Lupo R »

Wat betreft die VI klopt het inderdaad dat ik die veel terug zie in klachten, echter IV en de V zijn dan probleemloos omdat er geen klachten zijn? Kan ik me niet voorstellen.

Van de TomTom's is vaak het scherm een beperkende factor, resolutie en diameter en soms de bevestiging.

Wat nog niet ter sprake is gekomen is de update-baarheid, als in gratis, draadloos, abonnement (TT). En nu ik er over nadenk, uitbereidbaar geheugen of niet. Er zijn behoorlijk wat apparaten die met een microSD uit de voeten kunnen, maar gebruikt men het ook of is het standaardgeheugen goed genoeg.

Om een idee te geven over update-baarheid, wij hadden een toestel voor de Fiat500 met altijd gratis updates, toch bleek dat alleen de kleine aanpassingen te betreffen. En dan de manier waarop, USB stick in de auto, dan USB stick in de computer, downloaden, USB stick in de auto etc. Wilde je een actuele kaart er in kostte dat gewoon geld. De 500E uit de VS die wij nu hebben kan alleen de VS en Mexico updaten, EU is onmogelijk. Met een omweg heb ik nu wel een EU kaart in de auto maar wat een gedoe ...

Dus de basiskaart moet eigenlijk altijd goed zijn, dan zijn de routes die je er in wilt hebben ook goed.
Laatst gewijzigd door Lupo R op 25 feb 2023, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Keuze stress

Ongelezen bericht door QuickFix »

Wanneer je een navigatietoestel met Livetime Maps ("LM") koopt, dan kun je de kaarten kosteloos blijven updaten; mijn oude Zumo 590 heb ik voordat ik hem verkocht eerst geupdate zodat de nieuwe eigenaar daar nog even geen omkijken naar zou hebben. Alleen voor extra's, zoals flitspalen moet je soms apart betalen (of een abonnement afsluiten): je krijgt ze dan wel bij de aanschaf van het toestel, maar die verlopen dan (na twee jaar):
Flitspalen.png
De oudere (en eenvoudige?) toestellen moet je met een kabeltje bijwerken, maar toestellen als de Zumo XT hebben WiFi aan boord, dus die zou je zelfs onderweg kunnen updaten (niet aan te raden natuurlijk, maar het zou kunnen); met een kabeltje blijft natuurlijk ook een optie (is de aanbevolen manier).
In de recentere navigaties kun je een extra SD kaart plaatsen, maar ikzelf gebruik die alleen voor media (muziek), omdat het interne geheugen groot genoeg was voor de kaarten; bij oudere systemen had je inderdaad beperking bij het geheugen (ook extern), maar dat is allang niet meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”