Vreemde kleur olie

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door Lupo R »

Omdat de motor voor mij een onbekende historie heeft ben ik begonnen met olie verversen.

De olie die er uit komt is rood van kleur. De enige rode olie die ik ken is transmissieolie of zijn er fancy merken met iets in de range van 15w50 die rood van kleur zijn.
En voor de kenners, ik heb de motoroliedrainplug losgedraaid en er kwam ongeveer krap 4 liter uit.

Wat kan hier fout gegaan zijn? Is het een besparing, is het .... Voor mij in ieder geval vreemd.

Bij verkoop is er vooral stilgestaan bij de grote beurt die kort ervoor is geweest, remblokken, schijven v+a, lagers en olie.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door EileRT »

De rode olie is van het merk Bel-Ray.

Een viscositeit hiervan is ooit in mijn cardan gedaan. Dit om te checken of de versnellingsbak keerring of cardan keerring lekt. Het was of de Bel-Ray (cardan) of de Motorex (versnellingsbak).

Bel-Ray levert ook olie voor je blok en is rood van kleur.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door Isaac »

Je ziet het zelden maar ik weet dat de motor olie er ook in een rode kleur op de markt is.
In tegenstelling tot Eilert weet ik geen merken. Ik heb ze veel gezien in de scheepvaart.
Het is dus niet onmogelijk dat de reden is dat dit bij een lekje eerder opvalt.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door Lupo R »

Dat stelt me een beetje gerust. Stel je voor dat er om de een of andere reden ATF ingegooid is. Welke schade zou er kunnen ontstaan als je daar mee 10k kilometer rijdt?
Het is er nu uit en er komt iets in met specificatie 15w50. De rest is persoonlijke, emotionele en soms (non)rationele voorkeur. Dit om een "welke olie" discussie te voorkomen!
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Castrol semi-synthetisch 15W50 is ook rood van kleur.
MaartenGS-R-RT

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Het litertje bijvulolie dat ik pas bij de dealer ben gaan halen (Castrol 15W50) is ook rood.(zoals aantzeetje net laat weten)
Laatst gewijzigd door MaartenGS-R-RT op 02 mar 2023, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door wobbert »

Bij de grote beurt was dus idd olie gedaan dus vandaar nog mooi rood ;-) Weinig km's mee gereden dus. Zonde vd olie :-)
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door Lupo R »

Nou, mooi rood is een andere kleur hoor. Het was herkenbaar als ooit rood. Tevens wat bezinksel aangetroffen. In mijn ogen geen actie voor niets.

En ja zonde van de olie, alleen onbekend hoe lang die er al zat, dus wat doe je dan? Ik vervang het want dan ken ik de historie en voorkom veel duurdere reparatie als het inderdaad er al veel te lang in zat.

En ik weet het, er is een Volvo rijder die nog nooit de olie heeft vervangen, die gooit er af en toe iets bij en de auto rijdt nog steeds. Alleen ben ik niet zo.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 855
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

En dat is ernstig verstandig!!! đź‘Ť
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin ZĂĽmo XT met ZĂĽmolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Een motor is geen auto ( een Volvo trouwens ook niet).
Veelgitariër
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door wobbert »

Lupo R schreef: ↑02 mar 2023, 17:01 Nou, mooi rood is een andere kleur hoor. Het was herkenbaar als ooit rood....
Het zal te maken hebben met je manier van schrijven. Wel knap dat je een olie kleur herkent als ooit rood .... Big RT Smile
Maar je schreef 'Bij verkoop is er vooral stilgestaan bij de grote beurt die kort ervoor is geweest, remblokken, schijven v+a, lagers en olie'. Dus ik dacht dan weet je toch de historie of in elk geval wanneer voor het laatst het gebeurd zou zijn.... En als de olie nog niet in en in zwart is, dan was de olie niet oud.
Maar altijd goed om je eigen interval weer aan te houden. Oliefilter toch ook wel gedaan? ;)
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door Lupo R »

Klopt, bij verkoop is vooral stil gestaan bij ... is het het praatje van verkoper waarom deze motor nog probleemloos verder zou kunnen, echter is er niet bij gezegd wanneer die grote beurt was. Zelfs vorige maand maar 5000km verder is dan een ijkpunt. Of een halfjaar met maar 1000km zou ook meer achtergrond geven.
Voor mij was motor olie altijd goudgeel van kleur en ATF rood. Nu heb ik meer informatie en blijkt dat er fabrikanten of labels zijn die ook rode olie leveren. Had ik dat geweten dan had ik mijn vraag niet gepost.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 742
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door QuickFix »

Lupo R schreef: ↑03 mar 2023, 10:01Had ik dat geweten dan had ik mijn vraag niet gepost.
Nee zeker niet: je kunt dit soort details nooit teveel vragen.
Anderen kunnen er ook altijd weer wat van leren (ik wist het bijvoorbeeld ook niet). _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vreemde kleur olie

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik hoor veel vragen, lees veel vragen en stel veel vragen. En krijg (doorgaans) veel antwoorden. Die je vervolgens weer kunt toepassen en/of kunt verifiëren. En andersom kan gelukkig ook. Volgens mij leer ik elke dag! _004

En ja, dit forum is ook om vragen, antwoorden en ervaringen te delen. Zo niet dan kunnen we “de tent” wel sluiten. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”