SW Motech tanktas en tankring R1200RT

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BMWRobert
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 14:38
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

SW Motech tanktas en tankring R1200RT

Ongelezen bericht door BMWRobert »

Beste forumleden.

In 2017 had ik een SW Motech tanktas gekocht. Die heb ik nog steeds in gebruik. Een hele fijne kleine dagtas voor de kleine spulletjes die je direct onder handbereik wil hebben zonder het in je jaszak te moeten proppen.

Echter enige tijd geleden viel het mij op dat de tanktas bijna niet meer van de ring was te verwijderen. Het normale klik systeem zoals je dat van SW Motech kent functioneerde niet meer. Op een gegeven moment kreeg ik de tas er helemaal niet meer af. Met wat creatief duw en trekwerk is het toch gelukt. Het viel mij direct op dat de plaat die je onder de tas monteert defect was. Het mechanisme functioneerde helemaal niet meer en dus niet meer bruikbaar. Het gevolg (of waarschijnlijk de veroorzaker) was dat de tankring ook beschadigd was.
Na was speurwerk bleek ik in 2017 de verkeerde ring te hebben gekocht. Ondanks de verhogingsbusjes bleek de ring niet geschikt voor mijn RT uit 2011. De ring bleek de 2e generatie te zijn voor jongere modellen en daarbij hoort ook de 2e generatie onderplaat.

Ik heb uiteindelijk een nieuwe en juiste tankring met een nieuwe onderplaat bij SW Motech in Duitsland besteld nu specifiek voor mijn RT uit 2011. Een paar dagen later heb ik het kunnen monteren. Dit is het model van de 1e generatie en dat past echt subliem. Het op- en afklikken gaat uiterst soepel.

Mocht je ook interesse hebben in een SW Motech, dan heb je hierbij de nummers van de juiste artikelen zoals ze op de foto's staan afgebeeld:

Tankring TRT.00.475.12900/B
Plaat/Ring onder de tas TRT.00.475.10200/B
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RonGsRt

Re: SW Motech tanktas en tankring R1200RT

Ongelezen bericht door RonGsRt »

Goedendag,
Toevallig dat ik je bericht net lees. Heb zelf óók een 1200 van 5/2011. En ik ben al een tijdje op zoek naar een tanktas, maar wil niet dat grote ding van BMW zelf op de tank, meer iets voor de dagritjes. Kwam eigenlijk vrij vlot bij de daypack van sw motech qua volume of eventueel de engage van sw motech en dan de pro uitvoering. Maar op jacht naar de laagste prijs en exacte bestelgegevens kwam ik er achter dat vanuit sw motech enkel de Ion quick-lock tankring en de tasjes Ion-One en Ion-three passen. Zat net te kijken wat de reden zou kunnen zijn waarom de Pro tankring niet past, eventueel met vulbusjes om de ring wat hoger te krijgen. Maar ben er nog niet uit. Als je tips hebt welkom hoor.

Gr.Ron, IJsselmuiden
Gebruikersavatar
BMWRobert
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 14:38
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: SW Motech tanktas en tankring R1200RT

Ongelezen bericht door BMWRobert »

Dag Ron,

wat leuk dat je ook op zoek bent naar een mooie en vooral praktische, compacte tanktas. Die lompe BMW tas had ook niet mijn voorkeur. Je kunt ze overal op marktplaats nog vinden, maar hebben sowieso vrijwel allemaal zo'n vieze vergeelde plastic kaarthouder.

Ik heb een paar jaar geleden ook nog naar het "magneet" systeem van Hepco Becker gekeken, zoek daar maar eens op. Echter twijfelde ik aan de betrouwbaarheid van dat systeem en de tassen vond ik iets minder qua uitvoering/afmetingen dan de SW Motech.
Verder nog gekeken naar Wunderlich en andere merken, maar allemaal systemen met een riempjes bevestiging. Daar kun je ook alles van vinden, maar niet mijn ding.

Ik had in 2017 de eerste ring met de tanktas gekocht. Ik heb daar toen foto's en een beschrijving op dit RT forum geplaatst.

Zie deze link

viewtopic.php?t=13263

Dan kun je goed de verschillen zien van mijn oude en huidige situatie.

Daarin staan dus artikelnummers, maar let op!! Bij nader inzien is die ring niet geschikt voor onze RT. Ondanks de vulbusjes had ik er zelfs nog een paar ringetjes onder gelegd om die vulbusjes te verhogen. Dat is langere tijd goed gegaan, tot het moment dat ik mijn tas er helemaal niet meer af kreeg. De ring zelf past qua afstand van de boutgaatjes wel, maar is niet hoog genoeg en daarmee komt je tas als het ware klem te zitten tussen de ring. Het kostte veel moeite om de tas uiteindelijk los te krijgen. Met een beschadigde ring en onderplaat tot gevolg.

Toen ben ik daar dieper ingedoken en blijkt een andere ring nodig te hebben. Ik heb een paar maanden geleden een "oud type" rechtstreeks bij SW in Duitsland gekocht, een ring en de adapter onder te tas. De ring geschikt voor een RT uit 2011 (oude model dus), heeft eveneens weer busjes en boutjes bijgeleverd. Zonder extra ringetjes onder de busjes is deze ring keurig hoog genoeg om de adapterplaat van de tas goed te laten klikken. Zonder moeite.

En daarop heb ik dit nieuwe topic met uitleg en foto's gemaakt.
De artikelnummers die in dit nieuwe topic staan horen dus bij het juiste model (2005-2013). Ik heb net nog even de factuur nagekeken maar SW noemt het gewoon ION Tankring en ION Oberring Quick Lock.

Als ik t.z.t. de tas te klein vind, hoef ik alleen een grotere tas te kopen en kan ik de huidige adapterplaat overzetten. Ideaal systeem in meerdere opzichten.

Bij verdere vragen, stel ze gerust.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: SW Motech tanktas en tankring R1200RT

Ongelezen bericht door Lupo R »

RonGsRt schreef: 09 apr 2023, 07:38 Goedendag,
Toevallig dat ik je bericht net lees. Heb zelf óók een 1200 van 5/2011. En ik ben al een tijdje op zoek naar een tanktas, maar wil niet dat grote ding van BMW zelf op de tank, meer iets voor de dagritjes....
Gr.Ron, IJsselmuiden
Op mijn R1150R had ik een tankring Pro met een SW Pro Micro tasje. Ideaal, lekker compact en toch iets om "alles" wat je toch echt even naar binnen wil nemen past er in.
Maar helaas, er is geen Pro tankring volgens Louis.nl en op de website van SW Motech voor een R1200Rt uit 2010 kom ik er niet uit.

Dus ik heb maar gevraagd of er een oplossing gemaakt kan worden met hogere busjes o.i.d of een ombouw set van Pro naar Ion.

Het handige van de Pro is dat die met een magneet werkt, mik je tas en het centreert zichzelf. Lostrekken gaat net als bij de Ion met een koordje.

Mocht er een positief antwoord komen laat ik het weten.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”