Afremmen op motor en slijtage koppeling

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Venzent »

Ik vraag me af of er noemenswaardig verschil is in slijtage van de koppeling bij afremmen op de motor of niet. Het vervangen van de koppeling is bij de R1200RT (pre LC) vergelijkbaar met een open hart operatie en nogal prijzig door de gemaakt uren.

Is het daarom beter om niet af te remmen op de motor (en dan met name aankomend bij een kruispunt of stoplicht en per versnelling tijdens het terugschakelen steeds even de koppeling op te laten komen en zo af te remmen op de motor) en gewoon af te remmen op de remmen en met vrij draaiende motor naar stilstand te gaan.


Ik heb dit draadje gelezen viewtopic.php?t=16342, en die gaat over het olieverbruik en ik begrijp daaruit dat nagenoeg iedereen afremt op de motor, maar daar wordt de slijtage van de koppeling niet in meegenomen.

Was even benieuwd.....

En iedereen een vrolijk pasen :D
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik rem ook af op de motor (R1200RT 90.000km) Die moet nu binnen voor onderhoud en men stelt voor preventief de koppeling te vervangen daar dit ongeveer het aantal km is dat een koppeling meegaat (?). Volgens de mechanieker gaat het op het einde van de koppeling hard en loop je kans op bijgaande schade (drukgroep denk ik?). Er is nochtans geen enkele slip waar te nemen dus ik zit wat op mijn tandvlees van moet dit nu echt?

Bij terugschakelen voor remmen op de motor maak ik dat ik voldoende toeren draai zodat de koppeling geen extra belasting krijgt en pas daarna draai ik het gas terug om op de motor te remmen. Ben daar vrij handig in en gaat snel. Olieverbruik ligt op 0.5l op 10.000km
Laatst gewijzigd door aantzeetje op 10 apr 2023, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Venzent »

Ik heb altijd begrepen dat als de koppeling gaat slippen, het vroeg genoeg is om de koppeling te vervangen, maar daar gaat mijn vraag niet over. ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Baird »

Ten eerste zijn de remmen om te remmen en de motor is om aan te drijven en niet om te remmen...
Dat de motorfiets afremt met gas dicht is aardig meegenomen in het totaalplaatje maar marginaal qua remvermogen in verhouding tot het remvermogen van het remsysteem.

Of de koppeling extra slijt van remmen op de motor hangt af hoe je die gebruikt, als je met gelijk toerental de koppeling bedient dan slijt hij niet, als je de koppeling gebruikt als 'remschijf' om een stationaire draaiende motor weer op toeren te krijgen dan slijt hij wel.

Bij mijn 2de R1150RT heb ik de koppeling vervangen bij 120.000km, met de gedachte dat hij nu wel versleten zou zijn, bleek nog prima te zijn, toch gedaan omdat we de spullen al in huis hadden.

Verhoogd olieverbruik bij remmen op de motor, mocht dat verbruik er al zijn, is vrij logisch: er wordt veel onderdruk gecreëerd boven de zuiger dus wordt er mogelijk olie aangezogen langs de zuigerveren/olieschraapveren en dat verbrandt/verdwijnt via de uitlaat ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik rem ook zeker af op de motor maar of dat dan veel of weinig is.... En of het impact heeft op olieverbruik en/of koppeling heb ik al helemaal geen idee van. Maar ik zou zeggen dat het wel goed zit....
Wat ik n.l. wel weet is dat mijn RT (in 2011 nieuw gekocht) bijna geen olie verbruikt, de originele koppeling nog heeft en inmiddels op de 220.000km staat .
Ik heb ooit ook geinformeerd naar levensduur van koppeling en cardan as. Was volgens mij rond de 130.000 km ofzo. Afijn, niks meegedaan indertijd en rij nog heerlijk rond zonder problemen. Ben daarentegen wel heel erg benieuwd wanneer de koppeling gaat klagen ;-)
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik vind het motorremmen juist fantastisch op de boxer. Het meest doe je dat in de versnelling waarin je toch al reed, dus qua slijtage zal dat best meevallen. Olie verbruik heb ik geen idee van, maar dan gooien we er maar gewoon af en toe wat bij. Motorrem is huist het grote voordeel ten opzichte van de meeste karakterloze 4-cilinders. Op mijn FJR zat ik steeds maar weer met de rem te zoeken naar de juiste bochtsnelheid omdat die bij gas los amper afremt, terwijl dat met mijn shadow en nu dus de R bijna vanzelfsprekend is. De remmen slijten in elk geval bijna niet ;)
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Venzent »

wobbert schreef: 11 apr 2023, 08:35 Ik rem ook zeker af op de motor
MotoCon schreef: 11 apr 2023, 08:54 Ik vind het motorremmen juist fantastisch op de boxer
Heren, dank voor jullie antwoord. Helemaal mee eens dat het motorremvermogen fantastisch is.
Hoe remmen jullie af bij het terugschakelen. Stel je komt aan bij een stoplicht of kruispunt en je moet een paar versnellingen terug tijdens het afremmen, laten jullie dan de koppeling bij iedere teruggeschakelde versnelling even opkomen om zo op de motor bij te remmen?
Hier zit namelijk mijn "angst". Creëert dit niet extra slijtage op de koppeling?
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door aantzeetje »

De kunst is om het motortoerental aan te passen bij het terugschakelen zodat er zeg maar 1 op 1 verhouding is tussen vliegwiel - koppelingsplaat. Dan is de slijtage te verwaarlozen denk ik.
Paniekje
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Paniekje »

aantzeetje schreef: 11 apr 2023, 12:28 De kunst is om het motortoerental aan te passen bij het terugschakelen zodat er zeg maar 1 op 1 verhouding is tussen vliegwiel - koppelingsplaat. Dan is de slijtage te verwaarlozen denk ik.
Inderdaad , gewoon wat “tussengas” toepassen zoals Tinus Tussengas zou zeggen.
Wanneer je in een hoge versnelling vol het gas erop gooit merk je vanzelf of de koppeling gaat slippen , dan heb je nog tijd genoeg (om normaal rijdend enkele duizenden kilometers af te leggen) tot de vervanging.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Heren,
Koppeling vervangen -1100- na 265k , steeds terugschakelen dus zal wel meevallen met extra slijtage denk ik dan.
-groet-
Tom
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Venzent »

TomDujardin schreef: 11 apr 2023, 21:28 Heren,
Koppeling vervangen -1100- na 265k , steeds terugschakelen dus zal wel meevallen met extra slijtage denk ik dan.
-groet-
Tom
Big RT Smile _004
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door MotoCon »

Venzent schreef: 11 apr 2023, 10:54 Stel je komt aan bij een stoplicht of kruispunt en je moet een paar versnellingen terug tijdens het afremmen, laten jullie dan de koppeling bij iedere teruggeschakelde versnelling even opkomen om zo op de motor bij te remmen?
Hier zit namelijk mijn "angst". Creëert dit niet extra slijtage op de koppeling?
Ligt er een beetje aan. Als ik zie dat ik toch tot stilstand moet komen rem ik meestal wat langer in een hogere versnelling. Als je kans loopt dat het licht op groen springt tijdens het afremmen, dan volg ik toch wel de versnellingen één voor één omlaag, zodat je direct gas kunt geven in de juiste versnelling.

Wat betreft extra slijtage: daar is de koppeling voor gemaakt, toch?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door ArnoR »

Even over de opmerking dat een koppeling bij 90k moet worden vervangen

Ik heb bij mijn motor, een 1200RT DOHC bij 100k preventief de koppeling vervangen, zelf, in de winter, dus op het gemakje etc, maar achteraf bleek dat dus helemaal niet nodig te zijn geweest.
Ik vind het nogsteeds een prettig idee dat het gebeurt is, maar denk dat het heel veel met de rijstijl te maken heeft.
Ik heb de motor vanaf 40k, heb een normale rijstijl, gebruik de motor ook wel om af te remmen, maar denk dat de meeste slijtage zit in het rücksichtslos optrekken en “hard” schakelen
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door EileRT »

Lijkt mij ook Arno. Zie ook bericht van Tom. In al die jaren dat ik op het forum ben hoor ik velen over het preventief vervangen. Als je het zelf doet en dus in je eigen tijd of seizoen snap ik het “ergens” wel. Aan de andere kant: if it is not broken, don’t fix it. Je kunt zoveel preventief vervangen wat (wellicht) in de toekomst stuk kan gaan. Je merkt het wel als je koppeling tekenen van slijtage vertoond. Je kunt deze dan altijd (laten) vervangen.
TomDujardin schreef: 11 apr 2023, 21:28 Heren,
Koppeling vervangen -1100- na 265k , steeds terugschakelen dus zal wel meevallen met extra slijtage denk ik dan.
-groet-
Tom
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door siebke »

Mij is altijd 'wijsgemaakt' dat rijden met een slippende koppeling de meeste slijtage veroorzaakt. In mijn lestijd, véééle jaren geleden leerde ik zoveel mogelijk af te remmen op de motor. Het ws dan wel met een auto. In al die jaren is bij één auto ooit de koppeling vroegtijdig vervangen.... vanwege een fabricagefout. Niet vanwege het rijden in de bergen met de sleurhut achter voertuigen die er >150.000 km op hadden zitten.
Mijn -1200- heeft inmiddels de 90.000 er op zitten. Ook daarmee rem ik gebruikelijkerwijs op de motor mee af. Van slijtage heb ik nog niets gemerkt.
Beren op de weg heb ik ook nog niet gezien :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Afremmen op motor en slijtage koppeling

Ongelezen bericht door Venzent »

Heren (en evt. dames),
Dank voor jullie antwoorden en onderbouwingen. Weer wat kennis en meningen rijker _004

ps. conclusie is voor mij dus, gewoon terugschakelend afremmen op de motor. :mad:
Plaats reactie

Terug naar “Praktische rijtechnieken”