Origineel zadel aangepast

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Maurice205
2023
2023
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 okt 2019, 15:17
Type: R1200RT
Bijz: BJ 2009, 75k km.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Land van Maas & Waal

Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door Maurice205 »

Hallo allemaal,

Ik had een 2005RT en door omstandigheden (eerder gepost) nu een mooie full option 2009.

Wat echter niet op de optielijst staat, maar waar de motor wel van voorzien was was de optie rugpijn...

Waar ik op de vorige meer dan 12 uur in het zadel zat zonder een centje pijn, kwam er bij de nieuwe al na ca 15 minuten een licht zeurend rugpijntje opzetten... _001

Nu vond ik zo'n aangepast zadel wel erg mooi dus denk bel maar eens naar Tiger Leathers... Verhaal uitgelegd en hij adviseerde om eerst de vulling aan te passen en als alles naar wens was een keer terug te komen voor de looks...

Kijk dat zijn adviezen waar ik wel blij van wordt ipv gelijk een upsell te doen en alles te willen cashen, dus afspraak gemaakt en gisteren was het zover...

Nu was het ook nog eens mooi weer dus er maar gelijk een uitje van gemaakt. Tot Gorinchem over de snelweg en daarna schitterend binnendoor geslingerd. Molens gezien, mini-pontje (2 autos max), kassen, visje eten in Scheveningen.
molen.jpg
pontje.jpg
strand.jpg
haven.jpg
Daarna door naar Den Haag. Leuk bedrijfje waar handwerk zegeviert.

Uitleg over hoe en wat, tussendoor passen of het naar wens was en klaar was het zadel.

Wat een verschil zeg... Zeker doordat ik vrij ver naar achteren zit had ik dus last van een doorhangend achterste (aan het einde van de zit steekt het schuim over zonder bodemplaat)

Nu even wat test kilometers maken en dan ri einde van het seizoen de looks aanpassen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door EileRT »

Giga verbetering per definitie. Het schuim van het originele BMW zadel verliest zéker na verloop van jaren z’n stevigheid. En stevig is het nooit geweest. Je zit al snel met je achterwerk op de leest. Het kunststof dus. Feitelijk bizar voor zo’n relatief dure tourmotor.

Bij Tijger Leathers maakt men het zadel uit twee “schuimdelen” en verlijmd men deze. Feitelijk wordt je zadel daardoor “harder” waardoor deze niet “doorzakt”.

Met een nieuw zadeldek al of niet met letters kun voor het zadel voor de looks verfraaien.

Ik heb het originele dekje nog maar heb de essentiële binnenkant daar laten vernieuwen. Een verschil van dag en nacht. En dus van vele kilometers rijden meer.

Vele plezierige kilometers toegewenst _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
smi00019
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2022, 11:45
Type: R1200RT
Bijz: lc uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leeuwarden

Re: Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door smi00019 »

Klopt helaas als een bus, wat een slecht zadel zit er op een R1200RT zeg.
Helemaal als je vorige zadel een Corbin geweest is....
Helaas zijn die bijna niet meer te betalen.

Heb inmiddels een afspraak gemaakt bij MJ seats in Ten Boer.
https://mjseats.nl/
Deze jongeman doet eigenlijk hetzelfde als Tijger Leathers uit Den Haag.
Tis alleen jammer dat hij het zo druk heeft...

Wim
Honda Supermagna, Honda st1100 Pan European, Honda st 1300 Pan European en nu een R1200RT lc
Guardian850
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:31
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door Guardian850 »

Ik overweeg het zelfde. Kom van een Pan ST1100 met Corbin af en bemerk dat ik na 20 minuten last krijg van mijn onderrug. Ik ga ze eens bellen.
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - R850RT
Paniekje
Berichten: 315
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door Paniekje »

Vaak worden er stuurverhogers geplaatst waardoor de zit een stuk minder actief wordt , daarna komen rugklachten en wordt het zadel aangewezen als oorzaak ...... (ik zeg niet dat dat hier het geval is).
Dus kijk goed naar de impact van kleine wijzigingen op je totale zithouding .
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

@Guardian850:
Ik woon in Poortugaal.
Ik heb een met lucht opblaasbaar kussentje.
Ziet er niet uit, ik weet het.
Je bent van harte welkom om het op te halen voor een proefrit.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Origineel zadel aangepast

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik heb mijn originele zadel vrijwel direct vervangen zadel van TopSellerie. De kleurstelling heb ik online aangepast aan de kleuren van de RT.
Het zit uitstekend en smoelt ook zo. Het laatste is natuurlijk subjectief, maar het is mijn motor and that's what counts! 😊


zadelRT.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”