benzinepomp aansturing probleem

R850R - R850GS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jos Muller
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2023, 17:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 850 R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tuitjenhorn

benzinepomp aansturing probleem

Ongelezen bericht door Jos Muller »

Hallo allen,
ik heb een R850r uit 1997 en heb een vervelende storing in de aansturing van de benzine pomp.
als je het contact aanzet hoor je even de pomp draaien waarmee het systeem op druk wordt gezet. Dat gaat dagen goed en plotseling doet deze het niet. Starten lukt dan ook niet meer.
Enkele keren is mij dat ook overkomen tijdens het rijden met een gestrande motorrijder als gevolg.
Als ik de motor dan een 1/2 uur tot een uurtje laat staan doet hij het zomaar weer wel.
Ik heb al de benzine pomp (met montageplaat als geheel in eerste instantie tweedehands, daarna alleen de benzinepomp zelf als nieuw onderdeel) vervangen, nieuwe accu, jiffy standaard doorverbonden en een nieuwe startmotor geplaatst omdat die ook defect is geraakt. Daarnaast heb ik alle relais verwisseld alsmede de zekeringen en -zover bereikbaar- alle contacten schoongemaakt met contactspray en de massa verbindingen schoongemaakt en aangedraaid.
Het lijkt er soms op dat het ook met warmte te maken heeft. De motor staat in Spanje en de laatste keer dat hij stopte was tijdens een toerrit met veel stops in de zon en langzaam rijden. Maar niet altijd heeft warmte invloed, een-na-laaste keer was s'morgens vroeg bij koude start (niet dus)
iemand tips voor verdere zoek acties ? alle respons welkom !
johang
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: benzinepomp aansturing probleem

Ongelezen bericht door johang »

Dag Jos,
Soortgelijk probleem gehad met mijn k1100lt 96. Bleek na lang zoeken door de monteur kabelbreuk
ergens onder de tank te zijn. Storing trad af en toe op.
Groet Johan
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: benzinepomp aansturing probleem

Ongelezen bericht door wannesie »

Wellicht zit ik helemaal in de verkeerde richting te denken maar heeft je motor ook een hall-gever? Die wil bij warmte nog wel eens uitvallen en na afkoelen weer werken al is het tijdelijk. Dat is mij overkomen met mijn R1150RT.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: benzinepomp aansturing probleem

Ongelezen bericht door QuickFix »

wannesie schreef: 30 mei 2023, 22:47Wellicht zit ik helemaal in de verkeerde richting te denken
Op zich is dat helemaal niet zo raar: de conclusie na analyse dat de pomp defect zou zijn kan natuurlijk incorrect zijn: bij een defecte hallgever(kabel) heb je inderdaad (ook) de gegeven problemen. Zeker bij de 850 - 1100 - 1150 is dat geen onbekende oorzaak.
Freude am Fahren
Jos Muller
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2023, 17:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 850 R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tuitjenhorn

Re: benzinepomp aansturing probleem

Ongelezen bericht door Jos Muller »

bedankt voor jullie reacties. Ik had ook al gehoord dat de Hall gever mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn.
Ik ga deze vervangen om te kijken of dat inderdaad een oorzaak is.
Mochten er nog meer tips zijn: ik houdt mij van harte aanbevolen !
Gesloten

Terug naar “Overig R850 serie”