Versnellingsindicator sensor R1200RT LC

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Versnellingsindicator sensor R1200RT LC

Ongelezen bericht door BlackBull »

Voor wie er wat aan kan hebben als het gebeurd.....

Vorige week een 6 daagse trip door het zuiden van de UK gemaakt.
Althans dat was de planning....
Op dag 2 wilde de motor niet meer starten. We kwamen uit een file in de stad en het was erg warm.
Effe tanken en wat drinken. Na het tanken.... Niets meer. Geen leven in de startmotor te krijgen....
Wat me direct opviel was dat er geen versnellingsindicatie zichtbaar was op het dashboard. Geen neutraal, geen 1 t/m 6.
Uiteraard door alle versnellingen heen geschakeld met de motor op de middenbok. Ging allemaal prima maar nog steeds geen indicatie op het dashboard.
Achteraf blijkt dat een beveiliging te zijn (dealer info). Als de motor niet weet in welke versnelling hij staat, of zelfs in neutraal, dan start hij gewoon niet.
Ook niet met ingetrokken koppeling. Logisch op zich. Uiteraard ook gedacht aan de zij-standaard en het start/kill-knopje (beide ook een mogelijke oorzaak).
ANWB in Nederland gebeld en die regelde dat er iemand van de Engelse ANWB (AA) kwam kijken of ie iets kon doen.
Uurtje later kwam er daadwerkelijk een allervriendelijkste Engelander en in overleg hebben we de startmotor rechtstreeks van spanning voorzien en waarempel, de motor startte weer. Uiteraard wel de bekabeling voor die truc van de startmotor losgekoppeld om eventuele piekspanningen richting de boordelectronica te voorkomen.
In de tussen tijd ook een afspraak met een lokale BMW-dealer gemaakt en de volgende dag zou de storing onderzocht worden. Motor liep weer en dus kon ik naar de dealer rijden. Moest 'm alleen niet uitzetten want dan trad uiteraard hetzelfde probleem weer op :):):). Al rijdend naar de dealer verscheen evenwel de versnellingsindicatie ook weer in het dashboard. Eenmaal aangekomen bij de dealer startte de motor ook weer probleemloos. Toch maar onderzoeken beste dealer anders sta ik morgen weer ergens stil. En dan mogelijk niet bij een tankstation maar ergens in "the middle of nowhere...'.
Dat onderzoek bij de dealer liep nogal uit dus een auto gehuurd en een deel van de reis met de auto vervolgt. 2 dagen later de motor weer opgehaald en het vonnis aangehoord.
Bekabeling gecontroleerd, versnellingsindicator sensor gecontroleerd, overige sensoren en start/kill-knop gecontroleerd. Niets gevonden. Daarna hebben ze die versnellingsindicator sensor gecalibreerd. Vervolgens hebben we de rest van de trip probleemloos gereden, waren we 132 pond armer (dealer) en een deel van de trip, o.a. Isle of Wight, Bath en een deel van de Cotswolds gemist.
Hoogstwaarschijnlijk is dus het calibreren van die versnellingsindicator sensor de oplossing geweest.
Maar dat zal zich in de aankomende weken nog moeten bewijzen. Half augustus Europa weer in dus het zou fijn zijn als ie weer ouderwets betrouwbaar is en blijft :):):)

Grtz, Martin
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”