uitval van knipperlicht en waarschuwingslicht links

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ArjanT
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2023, 20:17
Type: Overig R-serie
Bijz: 1100RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wilp

uitval van knipperlicht en waarschuwingslicht links

Ongelezen bericht door ArjanT »

Dag allen, ik heb mij vandaag aangemeld op dit forum, Sinds enkele maanden heb ik een R1100RS uit '95. Mijn knipperlicht voor en achter links en de waarschuwingslichten links en de indicator links werken niet meer. Ik heb de motor goed weggezet en de volgende dag werkte het niet meer. Ik heb meerder relais geprobeerd, hier mankeert het niet aan. Als ik de circuits doorlus doet de velichting het wel.Op advies van diverse mensen heb ik alle connector schoongemaakt en met wd 40 ingespoten, de koolborstels van de startmotor en dynamo gecontroleerd en de massa aansluiting nagelopen. Tot nu zonder resultaat.
Het signaal van de knipperlicht schakelaar meet ik ook op de connector van het relais. Ik meet met mijn beperkte electronische kennis wel verschillen op het knipperlicht relais tussen het circuit links en rechts. Het lijkt of er een blokkade van een andere aansluiting een storing geeft in het relais. Wie weet raad want ik kom niet verder.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: uitval van knipperlicht en waarschuwingslicht links

Ongelezen bericht door DickJe »

Hoi Arjan, eerst; alle defecten ontstaan nadat het eerst goed gewerkt heeft. Dus dat je ‘m werkend hebt weg gezet zegt niet zoveel.
Ik heb een schema dat volgens mij ook voor jouw RS geldt, en als ik dat bekijk dan zie ik dat de linker knipperlicht schakelaar en de schakelaar voor de alarmlichten, dezelfde massa hebben. Logisch ook, want ze zitten bij elkaar.
Wanneer die massa niet goed is, dan zou je kunnen krijgen wat jij beschrijft. Misschien doet je toeter het ook niet goed,maar die gebruik je als het goed is minder vaak dan je richtingaanwijzer ;)
Wellicht toch ergens een slecht contact.
IMG_0148.jpeg
Kun je daar verder mee?

Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
ArjanT
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2023, 20:17
Type: Overig R-serie
Bijz: 1100RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wilp

Re: uitval van knipperlicht en waarschuwingslicht links

Ongelezen bericht door ArjanT »

Dag Dick,

bedankt voor het schema. ik was ook van een massa probleem uitgegaan. Ik heb een massa van knipper links en waarschuwingslichten overbrugd en rechtreeks bij de blokstekker/Relais aangesloten. Helaas mocht dit niet helpen. Ik had het massasignaal van de schakelaar ook al gemeten op de blokstekker. Het is overigens vreemd dat waarschuwingslamp rechts het wel doet. Dit wijst op iets in het relais lijkt mij, de circuits zijn daar n.l. gescheiden. Ik meet ook verschillende waardes op het relais tussen links en rechts (overigens ook op 2 andere die ik heb geprobeerd).
Nog steeds een raadsel voor mij. Groet Arjan
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: uitval van knipperlicht en waarschuwingslicht links

Ongelezen bericht door DickJe »

Hallo Arjan,
Het relais heb je gewisseld, het is niet waarschijnlijk dat daar nog wat mis mee is.
Wat bedoel je met de verschillende meetwaarden? Wat meet je, en waar?

Groet,Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”