Topkoffer slot 49L vervangen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Goedgaan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2018, 12:52
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Goedgaan »

Van een 2e handse 49L topkoffer heb ik de sleutel niet dus ik wil het slot verwijderen om dit aan te (laten) passen.
Op youtube diverse filmpjes gezien en om dit na te volgen heb ik een tooltje gemaakt zoals in het filmpje. Vooralsnog niet succesvol  

https://youtu.be/dcDpSbW1sVU?feature=shared

Mijn vraag is nu of de handgreep van de koffer gesloten moet zijn om het slot te kunnen verwijderen of maakt het open- of dichtstaan van de handgreep niets uit?

Bij mij is hij nog open (en dat houd ik ook nog even liever zo)
Hoor het graag terug.
20230826_165750.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijd nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Venzent »

Slot moet in de “open” stand staan, hoe de hendels staan maakt niet uit. Meeste belangrijke is geduld en goed “voelen”. De eerste keer had ik hem in een minuutje. De 2e keer bijna 20 minuten en toen ik de paperclip uit frustratie een beetje ruw eruit trok, had ik hem ineens.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor het demonteren van het slot maakt het niet uit of wat er achter zit open of dicht is. Maar bij de topkoffer zal deze open moeten zijn omdat anders de laatste blokkering van het slot niet ingedrukt kan worden. Als de sleutel (de cilinder) kan draaien is deze middels het indrukken van de laatste blokkering in het geheel er uit te trekken. Hierna is het een kwestie van puzzelen met de plaatjes en de juiste sleutel om deze weer met ingestoken sleutel vlak te krijgen. Het is een klein werkje met de nodige onderdeeltjes en de veertjes die er ook nog eens bij zitten.
Als je de cilinder niet met de oude sleutel kan verwijderen let dan op dat tijdens het er uit trekken de plaatjes en veertjes niet vallen of wegspringen.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Isaac »

Venzent schreef: 26 aug 2023, 17:39 Slot moet in de “open” stand staan.
Dat had ik er niet bij gezet maar in iedere andere stand kan de cilinder er niet uit getrokken worden. Ik heb een foto gevonden waar een cilinder op staat. Doordat de juiste sleutel er in zit kan je zien dat alle plaatjes gelijk zitten met de buitenzijde van de cilinder. Ook is hier duidelijk te zien dat er 1 plaatje nog uit steekt. Dat is het plaatje wat in de open stand er voor zorgt dat het binnenwerk er niet uit getrokken kan worden. Deze moet dus als laatste ingedrukt worden om het binnenwerk er uit te kunnen trekken.
cilinder voorbeeld.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Goedgaan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2018, 12:52
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Goedgaan »

Dank voor de reacties, het is gelukt.
Het duurde even want de cilinder zat er op zn kop in zodat ik met het tooltje de verkeerde kant op duwde. Toen ik dat door had was het een kwestie van 3 pogingen en was het slot eruit.
Nu op zoek naar een aantal losse slotplaatjes en veertjes om de cilinder aan mijn sleutel aan te passen.
Rijd nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Isaac »

De veertjes zal je niet nodig hebben want die zaten er al in. De plaatjes zijn vaak van plaats te wisselen en zal het te kort mogelijk haast niets zijn. Er zijn standaard 3 plaatje met de nummers 1, 2 en 3. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welk nummer je kan aanpassen naar een ander nummer door een sleutel vijltje het plaatje aan te passen. Of dit nu van een 1 naar 2 of 3 en van 2 naar 3 mogelijk was of juist terug tellend is aan te passen.
In het geval van 1 plaatje wat niet aangepast kan worden zou je dat plaatje met dat veertje weg kunnen laten. Het slot is dan wel met een bijna gelijkende sleutel te openen.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Venzent »

Isaac schreef: 30 aug 2023, 20:33 Het slot is dan wel met een bijna gelijkende sleutel te openen.
Dat valt op zich ook wel mee, met 6 plaatjes zijn er 729 combinaties mogelijk (3 tot de 6de macht) en met 5 plaatjes nog altijd 243 combinaties (3 tot de 5de macht). Dus de kans dat iemand een willekeurige passende BMW sleutel probeert en deze werkt is 1 op 243. Die persoon moet dat dan dus weten en bewust de koffer willen openen….
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Weet je dat zeker?
Mijn Fiat 127 van weleer ging open met elke willekeurige sleutel.
En op TV zie je dat inbrekers vaak een tool hebben waarmee ze elk slot kunnen openen.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Venzent »

Nightstalker schreef: 31 aug 2023, 10:00 Weet je dat zeker?
Mijn Fiat 127 van weleer ging open met elke willekeurige sleutel.
En op TV zie je dat inbrekers vaak een tool hebben waarmee ze elk slot kunnen openen.
Ik probeerde meer te duiden op het verschil van 5 of 6 plaatjes. Het aantal variaties in mogelijke sleutels neemt af met een plaatje minder, maar de kans dat iemand interesse zou hebben om in te breken in je koffer en dat met een willekeurige BMW sleutel lukt, blijft zeer gering.
Ik wil daarmee alleen maar aangeven dat als je je slot wilt programmeren en je 1 (of 2) plaatjes minder in je slot doet omdat je die niet hebt, de kans nog steeds miniem is dat iemand daarmee een passende sleutel heeft.
Als men echt de intentie heeft om in te breken in je koffer, zetten ze een schroevendraaier op het slot.
En er zijn inderdaad lopers die heel veel sloten open krijgen, maar dan maakt 5 of 6 plaatjes ook niet meer uit.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Topkoffer slot 49L vervangen

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Dat bedoel ik.
Veelgitariër
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”