Hulp met versnellingsbak

R850R - R850GS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

EVzld
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2023, 22:26
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Hulp met versnellingsbak

Ongelezen bericht door EVzld »

PXL_20230902_133828566-min.jpg
Ik heb met meer moed dan technisch inzicht en aangemoedigd door de info op dit forum zelf de olie van de versnellingsbak en cardan vervangen op mijn 1995 r850r.

Nu ging dat uiteindelijk goed. Maar omdat mijn situatie er net weer anders uitzag dan de filmpjes en foto's die ik vond heb ik per ongeluk twee andere boutjes bovenin de versnellingsbak losgedraaid (zie foto, bovenste twee boutjes).
Nu lijkt het erop alsof deze boutjes vast zaten aan een soort plaatje wat erachter zit, en na losdraaien is dat plaatje iets naar onderen gezakt. Als ik nu de motor in zijn vrij zet heeft het wiel geen vrije loop. Koppeling inknijpen heeft geen effect. Ik heb er geen druk op gezet en helemaal de motor niet gestart, maar iets zegt me dat ik wel een probleem heb wat ik niet zo gemakkelijk op kan lossen.

Overigens zaten de boutjes ingedraaid met een soort vergane tape en een ringetje wat waarschijnlijk ook niet origineel is).

Wie kan me (1) vertellen wat ik per ongeluk heb gedaan en (2) hoe ik dat weer kan herstellen?

Alvast dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Hulp met versnellingsbak

Ongelezen bericht door nvdw »

Die twee kleine inbusjes houden een plaatje vast dat is bedoeld om de olie in de transmissie te geleiden (een ‘baffle plate’ volgens het handboek). Dat plaatje zit nu waarschijnlijk op een of meer tandwielen te drukken waardoor je transmissie geblokkeerd is.

Ik ben bang dat er geen snelle oplossing is, want van de buitenkant ga je daar niet bij komen. Ergo: de bak moet eraf en uit elkaar.
EVzld
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2023, 22:26
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: Hulp met versnellingsbak

Ongelezen bericht door EVzld »

Dankjewel @nvdw !

Nu weet ik wat er aan de hand is.

En gelijk een update: ik heb geluk gehad uiteindelijk. Ik heb (weer met een beetje moed) een soort mcgyver-achterige oplossing bedacht en met een dun ijzeren pinnetje in een van de gaatjes het plaatje omhoog weten te krijgen waardoor het schroefdraad weer achter de andere bout kwam en ik die vast kon zetten. Daarna met zelfde pinnetje het andere gaatje op de juiste hoogte gezet en voorzichtig het tweede boutje weer vastgezet.

Net een testritje van ca 100 kilometer gemaakt en alles lijkt het goed te doen (zelfs veel beter zonder zwarte cardanolie en met nieuwe olie in de bak).

En weer wat geleerd Big RT Smile
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Hulp met versnellingsbak

Ongelezen bericht door nvdw »

Oef! Zeker geluk gehad. _004
Plaats reactie

Terug naar “Overig R850 serie”