Lager vervangen final drive
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Lager vervangen final drive
Hallo allemaal.
Helaas moet ook ik eraan geloven.
Het vervangen van het binnenste lager van het cardanhuis.
In eerste instantie ging het goed.
Oke het onderste scharnierlager was kurkdroog en behoorlijk geroest maar met hulp van wat wd 40 en geduld loopt dat weer als een zonnetje.
Ook het verwijderen van de remschijf en de as van het huis was geen probleem
Maar toen......
Die spline waar de schijf op zit en waar dus het wiel mee vast zit.
Geen beweging in te krijgen.
Uiteraard de borgring losgemaakt.
Poelietrekker erbij, warm gestookt. geen beweging in te krijgen.
Zie ik iets van een pennetje over het hoofd of zo?
Kruipolie, WD 40,
laten schrikken,
Zelfs grof geweld hielp niet.
Ik ben een soort van wanhopig.
Help.
Ik ga er een nachtje over slapen en morgen nog een poging doen.
Lukt dat niet dan ga ik maar te einde raad op zoek naar een gebruikt cardanhuis
Helaas moet ook ik eraan geloven.
Het vervangen van het binnenste lager van het cardanhuis.
In eerste instantie ging het goed.
Oke het onderste scharnierlager was kurkdroog en behoorlijk geroest maar met hulp van wat wd 40 en geduld loopt dat weer als een zonnetje.
Ook het verwijderen van de remschijf en de as van het huis was geen probleem
Maar toen......
Die spline waar de schijf op zit en waar dus het wiel mee vast zit.
Geen beweging in te krijgen.
Uiteraard de borgring losgemaakt.
Poelietrekker erbij, warm gestookt. geen beweging in te krijgen.
Zie ik iets van een pennetje over het hoofd of zo?
Kruipolie, WD 40,
laten schrikken,
Zelfs grof geweld hielp niet.
Ik ben een soort van wanhopig.
Help.
Ik ga er een nachtje over slapen en morgen nog een poging doen.
Lukt dat niet dan ga ik maar te einde raad op zoek naar een gebruikt cardanhuis
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- Edward1968
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Lager vervangen final drive
Wat voor een motor heb je?
Ik lees een R1200RT, heb daarom de final drive van de DOHC even bekeken. Heb je iets aan deze info?
Ik lees een R1200RT, heb daarom de final drive van de DOHC even bekeken. Heb je iets aan deze info?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Nou Ome Noot,
Ik moest laatst ook iets losbikken van mijn BMW.
Ben een dag bezig geweest en toe is het wel gelukt.
Door warm stoken en tegelijkertijd kracht uitoefenen.
Zo deed ik dat Ome Noot.
Ik moest laatst ook iets losbikken van mijn BMW.
Ben een dag bezig geweest en toe is het wel gelukt.
Door warm stoken en tegelijkertijd kracht uitoefenen.
Zo deed ik dat Ome Noot.
Veelgitariër
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Nou mannen het is gelukt hoor.
Vanmorgen gebeld met Motorparts Online. Werd prima geholpen.
Telefoontje naar Doornekamp en daar exact hetzelfde.
Kostte me een ritje naar Hoevelaken, maar ik het er wel een prima Final Drive aan overgehouden.
Alles lekker schoongemaakt en de lagertjes in het vet gezet.
220 cc verse olie erin.
Alles volgens het juiste koppel vastgezet.
Gereden met de motor en man wat een weelde.
Dus eind goed al goed en 350 euro lichter
Vanmorgen gebeld met Motorparts Online. Werd prima geholpen.
Telefoontje naar Doornekamp en daar exact hetzelfde.
Kostte me een ritje naar Hoevelaken, maar ik het er wel een prima Final Drive aan overgehouden.
Alles lekker schoongemaakt en de lagertjes in het vet gezet.
220 cc verse olie erin.
Alles volgens het juiste koppel vastgezet.
Gereden met de motor en man wat een weelde.
Dus eind goed al goed en 350 euro lichter
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
-
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Lager vervangen final drive
Fantastisch Arno , ik ben blij te vernemen dat het probleem en de sleutelproblemen verledentijd zijn
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Ach er zullen vast nog meer sleutelproblemen komen, maar dat is voor latere zorg
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Ennnn jawel hoor.
Nieuw probleem dient zich aan.
Na het plaatsen van een cardan van een R1200R heb ik het volgende probleem.
Na 300 meter gaat mijn ABS lampje knipperen met een rood driehoekje.
Dan valt langzaam de versnellingsindicatie weg en komt de teller niet boven de 60 tot 65 kilometer per uur.
Gisterenavond nog de Duonix eraan gehangen en de storingen ui de computer gehaald. OP hoop van zegen
Vandaag gebeld met Boornekamp met de vaag wat het zou kunnen zijn.
Schijnt volgens hun te kunnen liggen aan de sensor die dus RT is en niet R.
Zit er dus stiekum toch een verschil in de cardan's
Dus nog wat bedrijven gebeld als MT in Barendrecht.
Aardige gasten, maar denken mij een beetje teveel aan geld verdienen.
Breng em maar effe langs. Ja doei, Ik heb haar op mijn rug hoor, geen geld.
De monteur van Cama wist mij te vertellen dat ik de ABS effe opnieuw moest inleren. Jaaa tuurlijk
Dan de zoektocht naar een abs sensor van een 1200 R.Jaaaa tuurlijk
Dan mijn vraag.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem of heeft toevallig een abs sensor liggen die ik over kan nemen tegen een redelijk bedrag?
Hellup
Nieuw probleem dient zich aan.
Na het plaatsen van een cardan van een R1200R heb ik het volgende probleem.
Na 300 meter gaat mijn ABS lampje knipperen met een rood driehoekje.
Dan valt langzaam de versnellingsindicatie weg en komt de teller niet boven de 60 tot 65 kilometer per uur.
Gisterenavond nog de Duonix eraan gehangen en de storingen ui de computer gehaald. OP hoop van zegen
Vandaag gebeld met Boornekamp met de vaag wat het zou kunnen zijn.
Schijnt volgens hun te kunnen liggen aan de sensor die dus RT is en niet R.
Zit er dus stiekum toch een verschil in de cardan's
Dus nog wat bedrijven gebeld als MT in Barendrecht.
Aardige gasten, maar denken mij een beetje teveel aan geld verdienen.
Breng em maar effe langs. Ja doei, Ik heb haar op mijn rug hoor, geen geld.
De monteur van Cama wist mij te vertellen dat ik de ABS effe opnieuw moest inleren. Jaaa tuurlijk
Dan de zoektocht naar een abs sensor van een 1200 R.Jaaaa tuurlijk
Dan mijn vraag.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem of heeft toevallig een abs sensor liggen die ik over kan nemen tegen een redelijk bedrag?
Hellup
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Er zat toch een sensor in de oude cardan, Ome Noot?
Zet U die toch over.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een goede sensor in de schuur hebben leggen, Ome Noot.
Zet U die toch over.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een goede sensor in de schuur hebben leggen, Ome Noot.
Veelgitariër
- Edward1968
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Lager vervangen final drive
De sensor van de R en RT zijn gelijk. De eindaandrijving echter niet, waarschijnlijk heb je nu een verkeerde overbrengingsverhouding gemonteerd. Dit met alle gevolgen van dien.
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Dan denk ik, Ome Noot, dat die opmerking over het inleren van het ABS zo gek nog niet is.
Andere overbrenging, is andere waarden, Ome Noot.
Dan is nu de vraag, hoe doe je dat?
Andere overbrenging, is andere waarden, Ome Noot.
Dan is nu de vraag, hoe doe je dat?
Veelgitariër
- Edward1968
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Lager vervangen final drive
Inleren van een ABS? Misschien spreken wij over twee verschillende dingen, maar ik heb het nog nooit gedaan of meegemaakt.
Het is namelijk zeer ongebruikelijk dat een sensor ingeleerd dient te worden. Een sensor geeft alleen informatie aan de ECU, niets meer, niets minder.
In de ECU staat dat de motor een R1200RT is, met een bepaalde eindaandrijving en wielomtrek. Aan de hand van deze informatie wordt de snelheidsmeter en ABS aangestuurd. Deze waarde is te wijzigen naar een R1200R, moet je alleen zorgen dat de rest van de variabelen ook overeenkomen.
Het is namelijk zeer ongebruikelijk dat een sensor ingeleerd dient te worden. Een sensor geeft alleen informatie aan de ECU, niets meer, niets minder.
In de ECU staat dat de motor een R1200RT is, met een bepaalde eindaandrijving en wielomtrek. Aan de hand van deze informatie wordt de snelheidsmeter en ABS aangestuurd. Deze waarde is te wijzigen naar een R1200R, moet je alleen zorgen dat de rest van de variabelen ook overeenkomen.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
De ECU van een R uitlezen en dan overnemen in de RT?
Pfff, dat is dan best een hoop werk, denk ik zo.
Pfff, dat is dan best een hoop werk, denk ik zo.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Hallo Allemaal
Nou weer een update.
Eergisteren de R cardan teruggebracht naar Doornekamp.
Was geen probleem. Kreeg keurig mijn centjes terug.
Gisteren naar Roggel gereden voor weer en ander cardan.
Gisterenavond geplaatst met de ABS sensor die er in zat.
Vanochtend verder opgebouwd
Probleem 1. Stekker pastte niet. Sjongejonge.
Netjes de oude stekker aan het draadje gemonteerd en de computer eraan gehangen
Nou,
Stukje rijden en weer blijft de ABS knipperen. Ik word er doodmoe van.
De snelheidsmeter doet nou helemaal niks
Vanmiddag de computer er weer aanhangen om nogmaals te kijken wat ik nou fout doe.
Nou weer een update.
Eergisteren de R cardan teruggebracht naar Doornekamp.
Was geen probleem. Kreeg keurig mijn centjes terug.
Gisteren naar Roggel gereden voor weer en ander cardan.
Gisterenavond geplaatst met de ABS sensor die er in zat.
Vanochtend verder opgebouwd
Probleem 1. Stekker pastte niet. Sjongejonge.
Netjes de oude stekker aan het draadje gemonteerd en de computer eraan gehangen
Nou,
Stukje rijden en weer blijft de ABS knipperen. Ik word er doodmoe van.
De snelheidsmeter doet nou helemaal niks
Vanmiddag de computer er weer aanhangen om nogmaals te kijken wat ik nou fout doe.
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4316
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lager vervangen final drive
Als het eigen achterwiel er weer in zit maakt het toch niet uit hoe de overbrenging van de cardan is, de motor zal wat andere toeren draaien bij een gegeven snelheid, het achterwiel(=aantal pulsen) blijft gelijk bij de gegeven snelheid ...
Toeval bestaat: mogelijk heb je er een heel ander probleem bij gekregen, door Edward de boel eens laten uitlezen ...
Toeval bestaat: mogelijk heb je er een heel ander probleem bij gekregen, door Edward de boel eens laten uitlezen ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Nou, Ome Noot, das mooi pech hebben.
Wat Bert zegt, zit wel wat in.
ABS sensor zit op het wiel als ik me niet vergist.
Nog maar eens goed alles doormeten, Ome Noot.
Succes!
Wat Bert zegt, zit wel wat in.
ABS sensor zit op het wiel als ik me niet vergist.
Nog maar eens goed alles doormeten, Ome Noot.
Succes!
Veelgitariër
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Hallo Allemaal.
Jullie zullen me vast een vervelend ventje gaan vinden , maar ik post mijn ervaringen zodat een ander er ook van kan leren.
Een zoekactie op het internet nar het item "Defecte kilometerteller R1200 RT" kwam ik op het motorforum terecht, gewoon een algemeen forum.
Ik denk dat ik uiteindelijk de oplossing daar gevonden heb.
Let op....
Het Cardan van het R-type werkte niet omdat er een andere eindoverbrenging in zit.
Dus terug gebracht.
Het cardan wat ik afgelopen week in Roggel heb opgehaald bij Beerens heeft naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een ABS type 2 sensor.
Dit verklaart dan voor mij ook dat de stekker niet paste en ik bijna ten einde raad de stekkers heb omgezet.
Met als gevolgd dat het nog steeds storingen geeft.
Ik kan de storing resetten tot ik een ons weeg, maar dat helpt geen hol, ja hooguit dat ik lekker af ben gevallen hahaha
Morgen, maandag 4 september, dus maar weer de uitlaat en het achterwiel verwijderen en de oude sensor van het type 1 plaatsen. ( als het past natuurlijk)
Dus vroeg uit de veren en wederom proberen de storing op te lossen.
Het moet toch een keer gaan lukken.
We krijgen schitterend weer.
Ik wil gewoon op de motor naar mijn werk.
Hou jullie op de hoogte
Jullie zullen me vast een vervelend ventje gaan vinden , maar ik post mijn ervaringen zodat een ander er ook van kan leren.
Een zoekactie op het internet nar het item "Defecte kilometerteller R1200 RT" kwam ik op het motorforum terecht, gewoon een algemeen forum.
Ik denk dat ik uiteindelijk de oplossing daar gevonden heb.
Let op....
Het Cardan van het R-type werkte niet omdat er een andere eindoverbrenging in zit.
Dus terug gebracht.
Het cardan wat ik afgelopen week in Roggel heb opgehaald bij Beerens heeft naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een ABS type 2 sensor.
Dit verklaart dan voor mij ook dat de stekker niet paste en ik bijna ten einde raad de stekkers heb omgezet.
Met als gevolgd dat het nog steeds storingen geeft.
Ik kan de storing resetten tot ik een ons weeg, maar dat helpt geen hol, ja hooguit dat ik lekker af ben gevallen hahaha
Morgen, maandag 4 september, dus maar weer de uitlaat en het achterwiel verwijderen en de oude sensor van het type 1 plaatsen. ( als het past natuurlijk)
Dus vroeg uit de veren en wederom proberen de storing op te lossen.
Het moet toch een keer gaan lukken.
We krijgen schitterend weer.
Ik wil gewoon op de motor naar mijn werk.
Hou jullie op de hoogte
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
-
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Lager vervangen final drive
Nou Noot , zoveel wind tegen hebben we met de Pan nooit gehad .
Als vervelend ken ik je niet , wel direct en gezellig , dus ik zie ook geen reden dat anderen je vervelend zouden vinden.
Ik hoop dat je heel dichtbij een oplossing bent .
Zoals je schrijft “we leren hier met ons allen veel over uitwisselbaarheid van delen” , jammer daarbij is wel dat jij in deze de klos bent .
Nogmaals , ik hoop dat je morgen de juiste oplossing hebt.
Als vervelend ken ik je niet , wel direct en gezellig , dus ik zie ook geen reden dat anderen je vervelend zouden vinden.
Ik hoop dat je heel dichtbij een oplossing bent .
Zoals je schrijft “we leren hier met ons allen veel over uitwisselbaarheid van delen” , jammer daarbij is wel dat jij in deze de klos bent .
Nogmaals , ik hoop dat je morgen de juiste oplossing hebt.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
Arno, ik snap dat dit allemaal uitermate frustrerend voor je is, maar ik ben er van overtuigd dat je deze klus gaat klaren. Zo'n handige Harry als jij gaat dit fixen!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Nou we zijn weer een stukkie verder.
Oude ABS sensor teruggeplaatst.
Ik denk laat ik voor de zekerheid eens effe doormeten.
Contact aan.
Stekker voorste ABS sensor losgehaald, Led lampje erop. Ja hij brandt
Stekker achterste ABS sensor losgehaald. led lampje erop. Niks.
Ik heb effe geen idee waar ik het nu moet zoeken
Oude ABS sensor teruggeplaatst.
Ik denk laat ik voor de zekerheid eens effe doormeten.
Contact aan.
Stekker voorste ABS sensor losgehaald, Led lampje erop. Ja hij brandt
Stekker achterste ABS sensor losgehaald. led lampje erop. Niks.
Ik heb effe geen idee waar ik het nu moet zoeken
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
-
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Lager vervangen final drive
Nou Noot , ik heb ook even zitten zoeken , maar kan daarover niets vinden.
Kun je misschien stroomopwaarts meten tot waar je wel spanning op de voeding van de sensor hebt ?
Ik meen ook eens gelezen te hebben over het doorslijten van kabel-isolatie wanneer deze niet helemaal juist gemonteerd is .
Heb je de kabel goed bekeken ?
Kun je misschien stroomopwaarts meten tot waar je wel spanning op de voeding van de sensor hebt ?
Ik meen ook eens gelezen te hebben over het doorslijten van kabel-isolatie wanneer deze niet helemaal juist gemonteerd is .
Heb je de kabel goed bekeken ?
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Heel vreemd verhaal.
Ik heb de stekkers van voor en achter omgewisseld.
Contact aan remmen bediend en beide servo's draaien.
Gisteren weerbezig geweest.
De sensor van het cardan weer uitgewisseld met de sensor die erbij zat.
Storingen weer gereset en rijden.
400 meter en weer abs storing en de kilometerteller deed het niet.
Ik heb de stekkers van voor en achter omgewisseld.
Contact aan remmen bediend en beide servo's draaien.
Gisteren weerbezig geweest.
De sensor van het cardan weer uitgewisseld met de sensor die erbij zat.
Storingen weer gereset en rijden.
400 meter en weer abs storing en de kilometerteller deed het niet.
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
-
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Lager vervangen final drive
Afstand tussen sensor en ring juist ?
Sensor schoon ? ..... niet een hoop slijpsel eraan ?
Sensor schoon ? ..... niet een hoop slijpsel eraan ?
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
alles is brandschoon. Er zat geen afstandring bij. enkel een rubber ringetje.
Ik zal dus proefondervindelijk uit moeten zoeken hoe of wat de juiste stand is tussen sensor en ring.
Zal nog wel effe duren vrees ik
Ik zal dus proefondervindelijk uit moeten zoeken hoe of wat de juiste stand is tussen sensor en ring.
Zal nog wel effe duren vrees ik
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Nou Ome Noot,
Met abs moet je niet gaan zitten klooien.
Dat komt de veiligheid niet ten goede.
Dus, Ome Noot, spaarpot omkeren en naar de dealert met die brommert.
Met abs moet je niet gaan zitten klooien.
Dat komt de veiligheid niet ten goede.
Dus, Ome Noot, spaarpot omkeren en naar de dealert met die brommert.
Veelgitariër
- Baird
- 2024
- Berichten: 4316
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lager vervangen final drive
Juiste afstand staat gegeven in het de onderhouds manual, even zoeken dus en niet gaan experimenteren ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Hoi allemaal.
Hier een update van mijn klusje.
Vorige week een andere sensor besteld bij Motorparts online.
Een van het juiste bouwjaar 2003 - 2009.
Sensor geplaatst en wat een vreugde.
Na het storingsvrij maken van het systeem met behulp van de dounix leek het allemaal goed.
Heeee de snelheidmeter doet het ook weer. Das een gewonnen slag.
Maar helaas.. na 400 meter rijden kwam de storing weer keihard terug.
Tussendoor ook nog even een storing verholpen met he tanklint.
Gereset met behulp van een oude gasaansteker. Suus zoekt zich nog het lazarus hahaha.
Ook de voorste sensor maar eens grondig gereinigd.
Dus maar weer veder zoeken.
Ik krijg zoetjesaan de indruk dat het abs systeem sinds de eerste kilometers nog nooit doorgespoeld is waardoor het systeem ernstig vervuild is.
Volgens de wetenschappers moet dit toch eens per jaar doorgespoeld worden.
Dus maar eens een tjoeptjoep filmpje gedownload waarin alles keurig uitgelegd wordt.
Dus het wordt vervolgd
Hier een update van mijn klusje.
Vorige week een andere sensor besteld bij Motorparts online.
Een van het juiste bouwjaar 2003 - 2009.
Sensor geplaatst en wat een vreugde.
Na het storingsvrij maken van het systeem met behulp van de dounix leek het allemaal goed.
Heeee de snelheidmeter doet het ook weer. Das een gewonnen slag.
Maar helaas.. na 400 meter rijden kwam de storing weer keihard terug.
Tussendoor ook nog even een storing verholpen met he tanklint.
Gereset met behulp van een oude gasaansteker. Suus zoekt zich nog het lazarus hahaha.
Ook de voorste sensor maar eens grondig gereinigd.
Dus maar weer veder zoeken.
Ik krijg zoetjesaan de indruk dat het abs systeem sinds de eerste kilometers nog nooit doorgespoeld is waardoor het systeem ernstig vervuild is.
Volgens de wetenschappers moet dit toch eens per jaar doorgespoeld worden.
Dus maar eens een tjoeptjoep filmpje gedownload waarin alles keurig uitgelegd wordt.
Dus het wordt vervolgd
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
Nootje, weet je zeker dat je onderschrift nog klopt?
Of bedoel je dat wanneer je jaren geleden aan een BMW was begonnen, nu gewoon had kunnen rijden.
Of bedoel je dat wanneer je jaren geleden aan een BMW was begonnen, nu gewoon had kunnen rijden.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Hey Roelof.
Nou dan had ik op het gebied van technische kennis als op het niveau geweest van de Pan European en de Goldwing.
Nu is het nog een soort van zoekplaatje zo af en toe.
Maar even terug naar de storing.
Gisteren dus het abs systeem doorgespoeld.
Kwam best wat troep uit als donkere vloeistof.
Kostte me anderhalve liter remvloeistof, maar dat is niet van belang.
Hoe dan ook.
Het spul staat in elkaar.
Even de computer eraan gehangen en alle storingen als laag remvloeistofniveau gereset en rijden.
Na 500 meter kreeg ik weer die vervelende storing.
Enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de voorste sensor ook defect is.
Ten einde raad deze ook maar bestellen en uitwisselen.
Ik heb aan Sinterklaas een GS 911 gevraagd. Misschien duikt die wat dieper in het systeem als de Duonix die ik nu gebruik
Nou dan had ik op het gebied van technische kennis als op het niveau geweest van de Pan European en de Goldwing.
Nu is het nog een soort van zoekplaatje zo af en toe.
Maar even terug naar de storing.
Gisteren dus het abs systeem doorgespoeld.
Kwam best wat troep uit als donkere vloeistof.
Kostte me anderhalve liter remvloeistof, maar dat is niet van belang.
Hoe dan ook.
Het spul staat in elkaar.
Even de computer eraan gehangen en alle storingen als laag remvloeistofniveau gereset en rijden.
Na 500 meter kreeg ik weer die vervelende storing.
Enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de voorste sensor ook defect is.
Ten einde raad deze ook maar bestellen en uitwisselen.
Ik heb aan Sinterklaas een GS 911 gevraagd. Misschien duikt die wat dieper in het systeem als de Duonix die ik nu gebruik
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Gelukkig ben ik zelf Sinterklaas
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
Vandaar mijn reactie, Noot!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Haha, Ome Noot, dat is een leuke!
Misschien hoef je dan ook niet te wachten tot december.
Misschien hoef je dan ook niet te wachten tot december.
Veelgitariër
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Nou we zijn weer een stapje verder in de 1500 stukjes tellende puzzel genaamd BMW R1200RT.
Na het wederom plaatsen van de computer kreeg ik de navolgende foutmelding in de duonix
61EE
zulanger schlub feinlauf des radeshinter.
volgens goegol translate betekent dit:
Een te lange fijne loop van het achterwiel
Ik ga de komende week een afspraak maken bij de mannen van de Knalpot.
Ben nu op het punt van.. Ik steek dat apparaat in de brand.
En dat allemaal vanwege een lager van een paar tientjes
GRRRRR
Na het wederom plaatsen van de computer kreeg ik de navolgende foutmelding in de duonix
61EE
zulanger schlub feinlauf des radeshinter.
volgens goegol translate betekent dit:
Een te lange fijne loop van het achterwiel
Ik ga de komende week een afspraak maken bij de mannen van de Knalpot.
Ben nu op het punt van.. Ik steek dat apparaat in de brand.
En dat allemaal vanwege een lager van een paar tientjes
GRRRRR
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
[quote="Ome Noot" post_id=174815 time=1697311470 user_id=11473
.......
Ben nu op het punt van.. Ik steek dat apparaat in de brand...........
[/quote]
Ik kan me er iets bij voorstellen, Arno. Zis iz not funnie!
.......
Ben nu op het punt van.. Ik steek dat apparaat in de brand...........
[/quote]
Ik kan me er iets bij voorstellen, Arno. Zis iz not funnie!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Re: Lager vervangen final drive
Hallo Allemaal.
Nou een laatste update dan.
Vanmorgen de stoute motorlaarzen aangetrokken en op de motor naar de Knalpijp in Rilland gereden.
Lekker weer beetje winderig, maar het meeste waait er toch naast.
Aangekomen werd me gelijk gevraagd... Bakkie... Nou lekker.
Na een gesprek met de eigenaar meneer Boone waarin ik uitlegde wat het probleem was.. Er was namelijk nog niet op mijn mail gereageerd, zei de beste man. Joh zet m maar even binnen dan hangen we de computer eraan.
Zo gezegd zo gedaan. Monteur de sleutel gegeven en ook aan hem en zijn collega uitgelegd wat het probleem is:
ABS storingsmelding na 400 meter.
Half werkende kilometerteller.
Bovendien een lekkende final drive.
Verteld dat het een tweedehands final drive is van een model 2007.
Toen ging er bij een van die boys een lampie branden.
IK weet het al zei die oudste monteur.
Verkeerde final drive. Ehhh hoe dan.
Nou dat ie je olie eruit gooit komt omdat je sensor te klein is voor het gat.
Ja ho effe.. waarom zit die O-ring er dan?
Afijn. Motor op de brug, computer eraan en hoe vreemd ook. Geen ABS storing. Nou schiet mij maar lek.
De uitlaat ging eraf, wiel eruit. Uiteraard effe geholpen met demonteren en schoonmaken van het geheel.
Lampje erbij, en aan de hand van een final drive die open lag liet hij me zien dat de abs ring in mijn ding meer afstand had tussen de gaatjes
Op dat open ding zaten de gaatjes veel dichter bij elkaar.
Er werd mij verteld dat ze nog een final drive hadden liggen van een 2005 model.
Schrok me het hubukulubus van de prijs.. effe 950 eurootjes... Hallo ik het haar op mijn rug, geen geld.
Maar goed. het moet goed zijn, dus het moet maar,
Schijnt dus dat het bouwjaar essentieel is in dit geval.
Nou de nieuwe remschijf overgezet, remblokken, remklauw en wiel ontdaan van alle vettigheid en zo.
Spulletjes gemonteerd, likje vet hier en daar, en alles op het juiste moment vastgezet.
Starten, versnelling en verdomd... de klikometertellert deed het ok weer.
Na nog een bakkie en een shaggie effe mijn spaarpot gepind.
Dus na iets meer als 1000 euro armer met een vette greins om me smoel naar huis gereden in de regen.
HULDE AAN DE MENSEN VAN DE KNALPIJP UIT RILLAND.
Oude cardan heb ik weer meegenomen en is nu dus te koop inclusief schijf.
Maar dat post ik in een ander topic.
Nou een laatste update dan.
Vanmorgen de stoute motorlaarzen aangetrokken en op de motor naar de Knalpijp in Rilland gereden.
Lekker weer beetje winderig, maar het meeste waait er toch naast.
Aangekomen werd me gelijk gevraagd... Bakkie... Nou lekker.
Na een gesprek met de eigenaar meneer Boone waarin ik uitlegde wat het probleem was.. Er was namelijk nog niet op mijn mail gereageerd, zei de beste man. Joh zet m maar even binnen dan hangen we de computer eraan.
Zo gezegd zo gedaan. Monteur de sleutel gegeven en ook aan hem en zijn collega uitgelegd wat het probleem is:
ABS storingsmelding na 400 meter.
Half werkende kilometerteller.
Bovendien een lekkende final drive.
Verteld dat het een tweedehands final drive is van een model 2007.
Toen ging er bij een van die boys een lampie branden.
IK weet het al zei die oudste monteur.
Verkeerde final drive. Ehhh hoe dan.
Nou dat ie je olie eruit gooit komt omdat je sensor te klein is voor het gat.
Ja ho effe.. waarom zit die O-ring er dan?
Afijn. Motor op de brug, computer eraan en hoe vreemd ook. Geen ABS storing. Nou schiet mij maar lek.
De uitlaat ging eraf, wiel eruit. Uiteraard effe geholpen met demonteren en schoonmaken van het geheel.
Lampje erbij, en aan de hand van een final drive die open lag liet hij me zien dat de abs ring in mijn ding meer afstand had tussen de gaatjes
Op dat open ding zaten de gaatjes veel dichter bij elkaar.
Er werd mij verteld dat ze nog een final drive hadden liggen van een 2005 model.
Schrok me het hubukulubus van de prijs.. effe 950 eurootjes... Hallo ik het haar op mijn rug, geen geld.
Maar goed. het moet goed zijn, dus het moet maar,
Schijnt dus dat het bouwjaar essentieel is in dit geval.
Nou de nieuwe remschijf overgezet, remblokken, remklauw en wiel ontdaan van alle vettigheid en zo.
Spulletjes gemonteerd, likje vet hier en daar, en alles op het juiste moment vastgezet.
Starten, versnelling en verdomd... de klikometertellert deed het ok weer.
Na nog een bakkie en een shaggie effe mijn spaarpot gepind.
Dus na iets meer als 1000 euro armer met een vette greins om me smoel naar huis gereden in de regen.
HULDE AAN DE MENSEN VAN DE KNALPIJP UIT RILLAND.
Oude cardan heb ik weer meegenomen en is nu dus te koop inclusief schijf.
Maar dat post ik in een ander topic.
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Lager vervangen final drive
Hoi Nootje, blij om te lezen dat je probleem nu eindelijk is opgelost. Er is dus veel kennis aanwezig in Rilland, Ik snap dat je een paar keer moest slikken, toen je de prijs hoorde. Maar veel keus had je niet om het spul in orde te krijgen.
Lekker rijden weer en sparen voor de volgende klus.
Lekker rijden weer en sparen voor de volgende klus.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Nightstalker
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Lager vervangen final drive
Fijn dat het opgelost is, Ome Noot.
Nu lekker genieten van de Beemert.
Nu lekker genieten van de Beemert.
Veelgitariër
-
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Lager vervangen final drive
Mooi Arno , dat was een zoektocht ...... en dan moet je oog ook nog op de afwijkende ABS-ring vallen.
Je was anders al een heel eind.
Je was anders al een heel eind.
-
- 2023
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 19 jul 2022, 23:15
- Type: R1200RT
- Bijz: 2010
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Barendrecht
Re: Lager vervangen final drive
Ome Noot, mooi om te horen dat het nu eindelijk opgelost lijkt te zijn. Tevens mooi om te horen dat je hetzelfde gevoel als ik daar heb, oud hollandsche gezelligheid en de bereidheid om het op het op te lossen.
Het pinnen is altijd wel een dingetje idd. Het is even rijden en niet echt meer het weer voor een route binnendoor maar de moeite waard als dit het was.
Het pinnen is altijd wel een dingetje idd. Het is even rijden en niet echt meer het weer voor een route binnendoor maar de moeite waard als dit het was.
Gegroet Marcel,
Kawaskai GPX 600 R / Honda Pan European ST1300 / BMW R1200RT
Kawaskai GPX 600 R / Honda Pan European ST1300 / BMW R1200RT