ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door GTvirus »

Laatst kreeg ik met mijn -1150- de welbekende problemen met de ABS, lang verhaal kort, van alles geprobeerd, nu de ABS maar verwijderd.
Motor weer in elkaar gezet, starten en het volgende probleem dient zich gelijk aan.
Slecht starten, daarna moeilijk blijven lopen. Ook niet met choke. Af en toe ploffen en heel erg trillen. Stationair lopen doet ie eigenlijk niet.
Niet uitdagend om zo te gaan rijden dus.
Ik heb eigenlijk niets veranderd, op de ABS na, en een aansluiting van de brandstofleiding vervangen, want die brak af tijdens demontage van de tank.

Iemand hier een idee waar te zoeken?

Ik heb zo'n zin om lekker te gaan toeren, maar helaas gaat dat zo niet echt lukken.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door Isaac »

Heb je niet per ongeluk het gaskabeltje omhoog getrokken zodat deze nu op de afstellingsnippel staat i.p.v. er in?
Valt nauwelijks op en het is zo gebeurd.
GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door GTvirus »

Helaas is dat t niet.... :(
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door Isaac »

Er kan natuurlijk nog meer gebeurd zijn. Lopen beide cilinders wel mee? het meest simpele is motor even aan slingeren en beide cilinders even voelen of deze warm worden. Het kan natuurlijk zijn dat er een bougie kabel bij de bobine is los getrokken met het verwijderen of plaatsen van de tank.
Beide bougie aansluitingen kan je eveneens bekijken door de bougie kap even op een losse bougie te drukken en zien of deze vonkt.
Ook kan het zijn dat je een injector aansluiting heb los getrokken. Ook dan blijft 1 cilinder koud terwijl je wel aan die kant een vonk zou hebben.
Het zal best wel een kleinigheidje zijn in de omgeving van je werkzaamheden.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door QuickFix »

Isaac schreef: 17 jun 2023, 20:53Het kan natuurlijk zijn dat er een bougie kabel bij de bobine is los getrokken
Jouw fiets is uit 2003, dus een twin-spark en ik herken dit probleem van mijn eigen fiets: bij mij was het toen een pen-bobine die defect was, maar het kan natuurlijk ook gewoon de kabel zijn.

Destijds een trucje geleerd van Rene (van Reco, een helaas niet meer bestaande BMW garage hier in de buurt):
Snelle check (niet 100% garantie, maar gauw gedaan):
  1. Verwijder de plastic horizontale beschemkapjes die over je hoofdbougies zitten
  2. Start je motor
  3. Trek het bougiekapje van de bougie los aan een kant: het toerental zou nu moeten veranderen.
  4. Plaats het kapje weer terug: het toerental moet weer teruggaan naar hoe het was
  5. Herhaal stappen 3 en 4 hierboven, maar dan voor de andere cilinder
Merk je bij een van de twee cilinders geen verschil, dan is op die cilinder een van de bougies of bobines defect (waarschijnlijk de primaire; gaat hij echter echt beroerd lopen bij het loshalen, dan is de bobine van de secundaire bougie aan die kant defect).
Freude am Fahren
GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door GTvirus »

Das een mooie tip om na te lopen, ga ik morgen even mee aan de gang.

Ikbheb alles gecontroleerd op losse stekkers of verbindingen, maar dat ziet er allemaal goed uit.

Hopelijk biedt jouw tip een oplossing voor mijn probleem.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik zou willen zeggen: hou ons op de hoogte. _004
Freude am Fahren
GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door GTvirus »

Isaac schreef: 17 jun 2023, 15:07 Heb je niet per ongeluk het gaskabeltje omhoog getrokken zodat deze nu op de afstellingsnippel staat i.p.v. er in?
Valt nauwelijks op en het is zo gebeurd.
Dit bleek het toch te zijn.....
Valt inderdaad echt nauwelijks op.
Gelukkig loopt ie weer sls een zonnetje .
Allemaal bedankt voor het meedenken! _004
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door Isaac »

Heel goed dat het gevonden is en je weer heerlijk kan toeren. _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door Baird »

Ter aanvulling: De bobine voor de secundaire bougies is de zelfde als de primaire bobine bij de single sparks, dat grote ding vooraan bij de tank, die voedt dus beide secundaire bougies.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Dimi
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...

Ongelezen bericht door Dimi »

Wat ook kan, is dat er valse lucht wordt aangetrokken via de rubberen inlaat die aan de cylinderkop zit. Dat is bij mij het geval aan de rechterzijde. Het inlaat rubber ziet er ook niet uit in mijn geval, dus ik heb een andere besteld.
Je kan die test om een motor te laten draaien en heel klein beetje remreiniger op een afstand van een cm of 10 in de richting van het inlaat rubber te spuiten. Als de motor even hoger stationair gaat draaien, weet je dat je motor vals lucht aanzuigd. -1100-
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”