Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Chiefpep
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2024, 15:26
Type: R1200RT
Bijz: 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ongelezen bericht door Chiefpep »

Beste collega's,

Hoewel ik nieuw hier op het forum ben, ben ik niet bepaald nieuw in de motorwereld. Ook niet als het gaat om sleutelen. Ik kocht vorige week een BMW R 1200 RT uit 2011. Ik vind het prima (zelfs leuk) om als ik een tweedehands fiets koop deze gelijk even te onderwerpen aan regulier onderhoud. Al was het maar om de motor te leren kennen. Een van de zaken die moest gebeuren waren nieuwe voorschijven (en dus ook blokken) vanwege 'kromme schijven'. Het werden nieuwe Brembo schijven en ik moet bekennen dat de dealer die ze op voorraad had ook gelijk de blokjes (die hij op voorraad had) erbij leverde. Gesinderde 'street compound'. De blokjes zijn standaard 8,3mm dik. De schijven 5mm. Wat wil nu? Na kundig en grondig de remklauwen weer helemaal gangbaar gemaakt te hebben, blijkt de linkerkant (de ABS ring zijde) gewoon nauwelijks te kunnen draaien met de nieuwe schijf en blokjes erin. Ik moet zeggen ook rechts had het iets te zwaar.
De blokjes die eruit kwamen waren nog in prima staat, en daarmee loopt de voorzijde perfect. Niets loopt aan en de motor remt (nu) geweldig (met dus de blokjes die eruit kwamen). Geen kromme schijven meer. Remvloeistof had de dealer al (op mijn verzoek) helemaal doorgespoeld inclusief ABS systeem bij aflevering. Schijven en blokken zou ik zelf doen.

Maar nu dus mijn vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Dat bij geheel nieuwe schijven en blokjes de boel on acceptabel aanloopt? Kan het zijn dat er (misschien voor BMW) iets dunnere blokjes bestaan? Ik kan het online niet zo snel vinden. Ik kom ongeveer 3mm speling tekort zegt mijn gevoel. Ik heb ook wel eens een 'gerucht' gehoord over 4,5mm dikke schijven ipv 5mm?

Ik hoor graag! (P.s. er komt spoedig ook een video over online op mijn Youtube kanaal: Chiefpep)
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik heb vanaf dag 1 schijven en blokken van Braking (type Wave) op mijn 2011 RT. En die schijven zijn idd 4.6mm dus ik heb niet de symptomen die jij beschrijft. Raar dat er zulke verschillen zijn. Originele zijn volgens mij 4,5mm
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Het klinkt alsof de remklauwen toch niet voldoende gangbaar zijn, ervan uitgaande dat je na het plaatsen van de schijven en de blokken, de blokken tegen de schijven hebt moeten pompen. Als dat zo is, dan is er voldoende ruimte. Ik heb hetzelfde ook een keer gehad. Ik heb de remklauw uit elkaar gehaald en alles goed schoon gemaakt. Daarna heb ik de klauw voorzien van nieuw rubbers. Hierna was het probleem verholpen.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Je moet de cilinders van de remklauwen goed schoonmaken VOOR je die helemaal in de remklauw duwt.

Doe je dit niet, of niet goed, dan kunnen ze niet ver genoeg de remklauw in en dan heb je een probleem.. dit probleem.

Uit elkaar halen, cilinder bijna de remklauw uit halen en schoonmaken, rondom...

Gaat niet makkelijk en een paar keer met remmenreiniger spuiten is niet voldoende..

success..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Chiefpep
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2024, 15:26
Type: R1200RT
Bijz: 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ongelezen bericht door Chiefpep »

Dank allen. De video ben ik nu aan het editten. Remmen reinigen, cilinders smeren, stuk voor stuk gangbaar maken zodat ze allemaal even goed lopen is iets waar ik (met veel wegrace ervaring) veel waarde aan hecht en nauwkeurig doe. Daar ligt het zeker niet aan maar goed dat jullie het nog een keer benadrukken!

Ik heb ineens een idee waar het mogelijk aan ligt. De dealer waar ik hem kocht heeft op mijn verzoek het hele systeem doorgespoeld en van nieuwe remvloeistof voorzien. Maar dat met de *oude* schijven en blokken op de motor. Ik heb de nieuwe schijven en blokken gemonteerd met de vloeistof die dus nog afgetopt was op de oude schijven en blokken... Doordat de schijven en blokken de zuigers flink terugduwen, stijgt de vloeistof in het systeem, mogelijk tot boven de max (in het rempotje). Hierdoor kan er teveel druk ontstaan op het systeem wat telkens de zuigers terugduwt. Mijn gevoel zegt dat dat het kan zijn. Ik ga dat morgen als het mij lukt nog checken. Dan kan ik dat nog in mijn video meenemen en het raadsel oplossen! Uiteraard laat ik dat hier als eerste weten!

Dank nogmaals.
Chiefpep
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2024, 15:26
Type: R1200RT
Bijz: 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?

Ongelezen bericht door Chiefpep »

Opgelost! Het was (achteraf gezegd: uiteraard) de remvloeistof die gevuld is met gebruikte schijven en gebruikte blokjes. Wanneer je dan nieuwe remschijven en nieuwe blokjes monteert stijgt de vloeistof dusdanig dat het haar max bereikt en continu druk op de zuigers verzorgt. Daardoor liepen de blokken zo enorm aan. Ik heb er wat vloeistof uitgehaald en alles is opgelost.

Dus: Op dit topic kan een slotje! Dank voor het meedenken in ieder geval!
Plaats reactie

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”