TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

GvandenBerg
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2024, 14:33
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door GvandenBerg »

Hallo,
Ik zou graag mijn TomTom Rider 550 monteren boven het TFT-scherm van mijn R1250RT.
Ik lees hier echter dat de GPS-ontvangst van een Garmin XT gestoord wordt door het TFT-scherm.

Weet iemand of een Rider 550 ook slechte ontvangst heeft (vlak) boven het scherm?
Los van de mogelijke storing zie ik houders/beugels die onder de ruit op de 'cockpit' zijn geschroefd of geplakt. Kan het plastic van de cockpit de extra belasting ook op langere duur aan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groeten, Gerben van den Berg
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 506
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door aantzeetje »

kijk naar de satellietontvangst zo en hou hem dan eens boven het tft schrm met draaiende motor en kijk wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb zelf geen TomTom maar ik heb begrepen dat daar waar men bij de overheid ook met TomTom reed, het probleem hetzelfde was.
Maar inderdaad zoals in het vorige draadje genoemd, als je een TomTom hebt, sluit hem dan zonder verdere montage aan op de boordspanning (als dat lukt) en hou hem daar boven het TFT scherm waar je hem zou willen monteren. Kijk dan hoe de ontvangst van de satellieten is.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat oom de TOMTom een scherm heeft waarop je de ontvangststerkte kunt zien.

En hou ons vooral op de hoogte van je bevindingen!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik gebruik zowel de nav 6 als de TT 450 op mijn RT, de 450 met een tussenbracket van MrGPS, en het werkt gewoon perfect hoor
En nee, niet gelijktijdig
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door ErikS »

ArnoR schreef: 09 feb 2024, 19:49 Ik gebruik zowel de nav 6 als de TT 450 op mijn RT, de 450 met een tussenbracket van MrGPS, en het werkt gewoon perfect hoor
En nee, niet gelijktijdig
Als ik dit zo lees dan heb jij dus geen TFT-scherm maar het oude display met uitsparing voor de Nav6. Dat werkt inderdaad gewoon goed. Het probleem is ontstaan met en/of door het TFT-scherm.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
GvandenBerg
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2024, 14:33
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door GvandenBerg »

Hallo,

Ik heb nog niet kunnen proberen of de Rider 550 werkt als hij direct boven het TFT-scherm is gemonteerd. Ik moet nog een passende stekker voor de voeding kopen.
Het lijkt er trouwens op dat de Rider de kwaliteit van de satellietontvangst alleen aangeeft met een gekleurde danwel grijze pijl op de kaart. Meer wel/niet, dus. Klopt dit?
Helaas zijn de mogelijkheden om een steun aan te brengen op de RT erg beperkt, testen of e.e.a. werkt is dus lastig.
Groeten, Gerben
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 op een 1250RT uit 2022

Ongelezen bericht door ErikS »

Voor het testen heb je geen steun nodig. Gewoon op de motorvoeding aansluiten of op batterijvoeding proberen.
Als eerste de motor op contact aanzetten en wachten tot het TFT scherm opgestart is. Zet de GPS nu nog niet aan. Houdt dan de GPS in de hand op de positie waar je hem gemonteerd zou willen hebben, of liever, zet hem gewoon vrij op de boven rand van het TFT scherm (misschien met iets van een provisorische steun dat hij niet omvalt; Je hoeft er niet mee te rijden!) en laat hem los zodat je lichaam niet als (extra) antenne kan functioneren.

Zet eerst nu de GPS aan en kijk hoe de ontvangst is. Als je dit gedaan hebt, zet dan de motorfiets van contact af (uit) en kijk daarbij wat er met de ontvangst van de GPS gebeurd. En om volledig te zijn, zet nu het contact van de motorfiets weer aan en kijk of er iets met de satellietontvangst gebeurd.
Ik denk dat je dan een goed beeld krijgt van een eventuele verstoring door het TFT scherm.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Plaats reactie

Terug naar “Over: GPS en navigatie”