Olietype R1150RS (auto-olie?)

R1150GS (+Adventure) - R1150R (+Rockster) - R1150RS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
WalterBMW
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2022, 15:02
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Brabant

Olietype R1150RS (auto-olie?)

Ongelezen bericht door WalterBMW »

Beste leden,

Ik heb wellicht een domme vraag.
Mijn R1150RS uit 2001 is toe aan een oliewissel.
Nu heb ik mij laten vertellen dat ik in deze motor 'normale' 10w40 kan, hetzelfde type als dat je in een auto kunt doen. Dit omdat de motor een droge koppeling zou hebben.

Online kom ik er niet helemaal aan uit.

Klopt het dat ik gewone 10w40 bij een autozaak kan kopen en deze kan gebruiken zonder problemen?

Bij voorbaat dank voor uw reacties!

Met vriendelijke groet,
Walter
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Olietype R1150RS (auto-olie?)

Ongelezen bericht door Lupo R »

Alles kan, en dan het vervolg .... of dat wijs is?

Over olie is zat te vinden en iedereen heeft zijn eigen aanpak. Misschien is deze overweging ook mee te nemen? Kijk eens bij Louis.nl en zoek op olie met de specs die de motor in ieder geval MOET hebben. Dan is zelfs hun kassakraker van Saito al een passender oplossing dan olie voor een auto.
De auto heeft een radiateur, koelt optimaal, wellicht een fan die aanslaat als het te warm is etc. De oilheads koelen met rijwind, dus de olie moet heter aan kunnen dan een auto, vooral als je even stilstaat.
Dus ja, omdat de koppeling geen natte plaat type is kan een gewone auto olie er in, en nee is ook een antwoord dat past als je optimaal wil blijven smeren onder hete omstandigheden.
Een andere overweging; Ga je ook in de zomer op pad? Is dan een 10W50 OF 15W50 een idee?
Of safe aan alle kanten te blijven --> 1 Motorex Boxer 4T of 2 Motul 5100, Castrol RS (tegen overkill aan) en het kost geld.

Ik heb zelf een experiment in de r1200rt met Motul 7100 10W50 omdat ik daar goedkoop aan kon komen. Nu nog kijken of ik soms bij moet vullen om dat het vol-synthetisch is.

Wel een algemeen op te volgen advies zonder voordelen etc. Cleaner erbij, alles eruit, filter vernieuwen (en even het filter voorvullen met nieuwe olie) voorzien van nieuwe carterring en dan het motortje netjes afvullen. Er gaat net niet de volle 4 liter in. De rest kan dan mooi in een kleine kan onder het zadel, in de koffer o.i.d.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Olietype R1150RS (auto-olie?)

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Nee, Walter.
Voor een motor is specifieke olie voor motoren voorgeschreven.
Dat autospul gewoon lekker laten liggen.

Leesvoer:
https://www.motointegrator.nl/blog/auto ... t%20rijden.
Veelgitariër
andre
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011, 12:17
Type: R1150RT
Bijz: verhoogd windscherm
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Olietype R1150RS (auto-olie?)

Ongelezen bericht door andre »

Hoi Walter,

Zelf heb ik een r1150rt bj. 2002 (single spark) met ondertussen 111000 op de klok. Ik gebruik al vele jaren de Motorex 15W50 volsyntheet. Naar alle tevredenheid. Machine gebruikt heel weinig olie en start zowel in de zomer als in de winter (dikke olie door de kou) prima.
Ik zou zelf geen 10w40 o.i.d. dergelijks gebruiken in mijn boxer motor. Ik heb ook nog een r100rs uit 1987. Daar gebruik ik 20w50 mineraal. Ook een wat een dikkere olie. Ook al vele jaren in volle tevredenheid.
Hopelijk heb je iets aan mijn reactie. Succes !

m vr gr

Andre Schuurmans
Plaats reactie

Terug naar “Overig R1150 serie”