Koppakking R 1100 RT 1996

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Dimi
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Koppakking R 1100 RT 1996

Ongelezen bericht door Dimi »

Beste forumleden, ik ben opzoek naar koppakkingen voor mijn R1100RT type 259 uit 1996. Nu zoek ik op diverse sites dan vind ik koppakkingen, maar dan staat er bij dat deze niet zou passen. Mijn vraag is zijn er verschillende R1100 motorblokken uitgebracht in 1996 voor de R, RS, GS en RT? Ik weet dat er wel verschil in de versnellingsbakken. En ook dat er in 1997 een wijzing aan blok is gedaan. Van 1 naar 2 kleine olie kanelen is de cilinder en kop. Ik kan haast niet voorstellen dat ze alleen voor de RT een ander motorblok hebben gebouwd, maar je weet het nooit. En daarom is dit verwarrend. Graag jullie raad!
Laatst gewijzigd door Dimi op 05 mar 2024, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Koppakking R 1100 RT 1996

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zijn in de motorblokken wel degelijk wijzigingen aangebracht. Zover ik weet zijn de koppakkingen niet anders en zou het nummer 11121341708 moeten zijn voor alle R1100RT modellen.
Bij de "oude" blokken loopt de olie leiding door de snaar van de dynamo. Bij het vervangen van de snaar moet dus deze los gemaakt worden. Bij de minder oude blokken (ik dacht 1999 of 2000) is dit een wijziging die duidelijk zichtbaar is en het wisselen van de snaar een stuk eenvoudiger maakt.
Dimi
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: Koppakking R 1100 RT 1996

Ongelezen bericht door Dimi »

Isaac schreef: 05 mar 2024, 20:59 Er zijn in de motorblokken wel degelijk wijzigingen aangebracht. Zover ik weet zijn de koppakkingen niet anders en zou het nummer 11121341708 moeten zijn voor alle R1100RT modellen.
Bij de "oude" blokken loopt de olie leiding door de snaar van de dynamo. Bij het vervangen van de snaar moet dus deze los gemaakt worden. Bij de minder oude blokken (ik dacht 1999 of 2000) is dit een wijziging die duidelijk zichtbaar is en het wisselen van de snaar een stuk eenvoudiger maakt.
Hoi Isaac, dank je voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag.

Update: ik heb gezocht op het bovenstaande onderdeelnummer, dan kom ik uit op de kleppendeksel pakking. En is toepasbaar op R850, R1100, R1150. Maar toch dank, die wil ik ook gelijk vervangen. Als het toch los moet, dan gelijk de boel maar nieuw. Sleutelen vind ik niet erg, maar ik graag meer rijden. _004
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Koppakking R 1100 RT 1996

Ongelezen bericht door Isaac »

Klopt inderdaad. Had even snel in mijn overzicht gekeken en zag pakking staan en heb dit nummer direct over genomen. Foutje.
De werkelijke koppakking heeft nummer 11121342869 voor de oudere modellen (die van jou dus) en 11121341194 voor de nieuwere modellen.
Daar zijn dus wel wijzigingen in aangebracht doordat de olie leidingen zijn aangepast.
Hier zit dus ook verschil in tussen de verschillende typen. De boring is anders dus ook de pakkingen.
Guardian850
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:31
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Koppakking R 1100 RT 1996

Ongelezen bericht door Guardian850 »

Anders even deze vraag stellen bij "De Knalpot 0113552298"Jack zal je waarschijnlijk het juiste antwoord kunnen geven, althans dat is mijn ervaring met vreemde onderdeel vragen!
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - R850RT
Dimi
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: Koppakking R 1100 RT 1996

Ongelezen bericht door Dimi »

Na lang zoeken en gevraagd aan Jack van de Knalpot, waar ik helaas niet veel wijzer van ben geworden. Heb ik via via uiteindelijk alle goede informatie over welke pakkingen en rubberen o-ringen en kleppendekselpakking ik nodig heb gevonden. Op mijn vraag of er verschil is tussen de koppakkingen van de GS/R/RT/RS van hetzelfde bouwjaar en eerder met hetzelfde type motorblok, heb ik nu ook een antwoord. Het antwoord luid:" alle motorblok van 92 tot 8/96 zijn hetzelfde. Bij allemaal zit een 4 laags koppakking. De o-ringen, rubberen kleppendeksel pakkingen en bougie gat ring zijn gelijk voor de 850, 1100 en 1150. BMW heeft heel veel onderdeelnummers vervangen voor andere nieuwe nummers en zijn uit te wisselen. Met dank aan een medewerker van BMW Motorrad Nederland. En de hulp van hier.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”