DWA 5 alarm R1200CL

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
qufo
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2014, 19:11
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door qufo »

Nou ben ik een beetje een vreemde eend in de bijt met m'n 2004 R1200CL maar niet geschoten is altijd mis.

De motor start niet en ik kan het alarmsysteem niet ontgrendelen met de handzenders maar ook niet met de code. De killswitch staat in de middenstand, versnelling in neutraal en de handzenders hebben goede batterijen.
Het systeem reageert gewoon helemaal niet bij het indrukken van de handzender.
Er valt dus ook niks te programmeren met de code die ik in bezit heb. :cry:

Zitten er batterijen in de controller/ontvanger en zijn deze te vervangen?
Is het systeem uit te bouwen en de bedrading zo aan te sluiten zodat de motor weer start?
Is er misschien een andere voor de hand liggende oplossing?

Kortom, Help!
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Open deur intrappen, batterij handzender vervangen?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door QuickFix »

De afstandsbediening gebruikt, volgens de handleiding, een standaard CR2032 knoopcel batterij, verkrijgbaar bij o.a. de bouwmarkt en supermarkt.

Zie pagina's 34 en 35 van de handleiding:
dwa_5.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door Paniekje »

Met sleutel op contact draaien gaat alarm en startblokkering toch ook uit ....?
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door Paniekje »

Kan ook probleem in killswitch zijn (oxidatie) , al hoor ik daar weinig over klagen.
Even doormeten op stekker.

Hier staat wat info over het demonteren (om deze te reinigen):
https://www.advrider.com/f/threads/bmw- ... h.1384819/
Gebruikersavatar
qufo
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2014, 19:11
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door qufo »

Ik heb het euvel inmiddels gevonden. De stuur eenheid is defect. Geen lege batterijen dus zoals ik al aangaf.
Bedankt voor het meedenken…..
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
Gebruikersavatar
qufo
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2014, 19:11
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door qufo »

Helaas te vroeg gejuicht dus :cry:
De stuurunit van het alarmsysteem is inderdaad gesmolten aan de binnenkant en niet te repareren want volledig in een soort niet geleidend plastic gegoten. Toen ik probeerde te starten rook ik ook een ondefinieerbaar luchtje wat dus achteraf dat plastic bleek te zijn. Afijn, Stuurunit verwijderd en volgens het schema de volgende draden doorverbonden:
1. Zwart/wit/geel met zwart geel
2. Blauw/violet met groen/rood

Volgens mij had dit moeten werken maar niets was minder waar.

De motor start nog altijd niet. Geen "klik" van de startmotor, geen gezoem van de brandstofpomp en geen klik van het startrelais.
Ik weet het niet meer _001
Is er nog iemand die een goed idee heeft wat te doen?
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door QuickFix »

qufo schreef: 24 feb 2024, 07:50Is er nog iemand die een goed idee heeft wat te doen?
Het grote probleem met diefstalalarmen is dat de maker ervan zoveel mogelijk probeert om het omzeilen ervan (voor boeven) zo moeilijk mogelijk te maken.
Bij mij zijn alle draden van het alarm zwartgekleurd, dus het is op het oog heel onduidelijk welke nou losgekoppeld en welke nou doorverbonden moeten worden om het alarm onklaar te maken.

Gelukkig werkt bij mij alles nog, dus kon ik hem eenvoudig "Uit" programmeren, maar daarvoor heb je dan wel een werkende afstandsbediening (met "A" en "B"-knoppen) nodig.

Wanneer je dat niet hebt, is de enige mogelijkheid om de alarmkastjes uit je fiets te wurmen en te kijken welk relais wat doet: welke draden moeten worden verbonden en welke juist verbroken om de startblokkering op te heffen.
Geen onmogelijk taak, zeker als je technisch (of gewoon handig) bent, maar wel een aardige puzzel.

Ben je niet echt handig met elektronica, dan zul je het waarschijnlijk uit moeten besteden; voor zover ik weet zijn er geen duidelijke handleidingen die je vertellen wat je los moet halen en wat juist niet, maar wellicht heb ik niet goed genoeg gekeken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
qufo
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2014, 19:11
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door qufo »

dus kon ik hem eenvoudig "Uit" programmeren
Het probleem is dus dat de stuurunit van het alarm doorgebrand is dus er valt niets meer te programmeren.
Ik vraag me echter wel af hoe het kan dat ie defect is geraakt.
Er zit een oplaadbare batterij in die niet te vervangen is vanwege het gegoten plastic.
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door QuickFix »

Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een vervangend alarm unit (à €250), maar... op deze website vond ik instructies die jou wellicht beter liggen. ;)
OK since the alarm is bad you can physically remove it and use the 12 pin connector and cut it off the alarm. Then jump the following pins together, pin 3 and pin 11 then since you have the face lift jump pins 10, 2 and 6 together. Then plug that back into the bike harness. This will allow you to operate the bike until you get the new alarm with out modifying any of the bikes harness.

Pins 3 and 11 restore the signal to the starter relay and pins 10, 2 and 6 restores power to the engine electronics and powers the flasher unit. These are interrupted by the alarm to disable the bike.

If you have items locked by central locking you can unlock them by applying 12 v to the two pin connectors in the alarm harness. Try one polarity and then reverse it to unlock each one.

The Oddments box and the 45 degree key trick that doesn’t work. Go to the the 12 pin connector mentioned above and momentarily apply 12v between pin 1 (brown) and pin 12 (red/white). If that does not unlock it reverse the polarity on those pins. That will unlock the oddments box.

The side cases are controlled by the 2 pin connectors with the brown and black wires and the top case is the 2 pin connector with the violet/brown and violet green wires. You can unlock these as well with the same technique.

The three pin is what powered the alarm and the four pin deals with the tilt sensor you do not need to do anything with these connectors.

FWIW I keep a jumpered 12 pin connector in my side case just in case my alarm ever goes out.
Dus, om je fiets weer te laten rijden, moet je:
  • Het alarmkastje onder het zadel verwijderen
  • De 12-polige connector afknippen (laat een stuk draad, van zeg 5 à 10cm, over)
    DWA5 Jumper.png
  • Verbind de pennen 1 en 11 van de connector aan elkaar (de aangehaalde tekst boven zegt oorspronkelijk pennen 1 en 12, maar dit wordt verderop op dat forum gecorrigeerd naar 1 en 11)
  • Verbind de pennen 2, 6 en 10 van de connector aan elkaar
  • Steek de connector terug op de kabelboom
  • Zet je contact aan
  • Als ik het goed begrijp, moet je fiets nu kunnen starten en werken ook je richtingaanwijzers
  • Zet je motor weer uit en haal nog één keer de connector (tijdelijk) los om de aan elkaar verbonden draden in te tapen of van krimpkous te voorzien, zodat kortsluitingen voorkomen worden.
De besturing van de koffers en handschoenenbakje laat ik hier even buiten beschouwing, maar staat ook omschreven in originele tekst, mocht je die info ook nodig hebben; eerst maar even zorgen dat de motor draait, lijkt me. 8)_

Houd ons op de hoogte! _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
qufo
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2014, 19:11
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door qufo »

Helaas, dit mocht ook niet baten. Ik ben toch bang dat, hoewel het bijna nooit voor komt, er toch iets aan de hand is met de motronic. Nu heb ik een GS911 aangeschaft want ik blijf toch BMW rijden en met de GS911 kan ik het ABS systeem wel uitlezen maar met het motormanagement systeem krijg ik geen contact.
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
Gebruikersavatar
qufo
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2014, 19:11
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door qufo »

Nadat ik alle draden eens ben gaan volgen en doormeten ben ik erachter gekomen dat niet alleen de alarmunit gesmolten was maar ook de schakelaar van de killswitch. dit is een onderbreker en maakte dus (soms) geen contact in de middenstand. Erg lastig te vinden als het "soms" is. Deze had ik in eerste instantie doorgemeten en goed bevonden. Hier reken je dus niet op. Maar goed, de motor start weer en ditmaal zonder vervelend alarmsysteem.
Bedankt en groet, Michiel
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Mooi dat je het gevonden hebt!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: DWA 5 alarm R1200CL

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ah kijk, top om te horen! _004
Freude am Fahren
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”