Opgelost: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
andrelies
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2009, 21:30
Type: R1100RT

Opgelost: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door andrelies »

Hallo mede forumleden,
Mijn richtingaanwijzers knipperen na enkele kilometers gereden te hebben sneller dan zou moeten. Dit verschijnsel is meestal het teken dat er een lamp defect is maar dit is nu niet het geval. Tevens is het niet aan één kant maar aan beide. Mijn vermoeden is dat er ergens een slechte massa aansluiting is die na het nodige trilwerk die een boxer nu eenmaal heeft en slechte verbinding vormt. _001 Herkent een van jullie dit? Voordat ik alle tupperware er af haal om te gaan speuren toch eerst maar op het forum gevraagd. De lampjes zijn er al uit geweest en eventuele slechte contacten heb ik schoon gemaakt.

Groet, Andre.
-1100-
Dave

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Dave »

Of het knipperrelais staat op het punt het te begeven, dat heb ik ook al eens meegemaakt (weliswaar niet bij een BMW, maar toch).
Stingray

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Stingray »

Mijn oude RT deed dit ook als ik veel in de regen had gereden. Ligt inderdaad aan het knipperrelais en is bekend euvel in dit relais bij BMW. Als mijn motor goed droog was knipperde die gewoon. Vervangen had bij mij geen zin want een volgend relais kan/kon dit ook weer gaan doen.

Dus is de vraag: Is het bij jou nu permanent of nu alleen bij koude of regen?
Laatst gewijzigd door Stingray op 11 mar 2010, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
sanderh

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door sanderh »

Mooi moment om een Kisan Signalminder te bestellen ;)
Gebruikersavatar
andrelies
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2009, 21:30
Type: R1100RT

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door andrelies »

Dank voor jullie snelle reactie. Het versnelt knipperen gebeurt enkel nadat ik op hogere snelheid heb gereden en de motor flink aan het trillen is geweest. Koude en water ben ik mij niet van bewust dat ook dit invloed zou hebben. Ik ga komend weekend proberen te achterhalen wat de oorzaak is. Is het relais defect dan ga ik zeker voor zoiets als Kisan Signalminder al was het maar om geen last meer te hebben van dit bekende bmw euvel. Zodra ik meer weet laat ik dat weten, wat de oorzaak is en hopelijk de oplossing :idea: .
Grt, Andre. -1100-
Gebruikersavatar
Paul leliveld
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 okt 2008, 17:20
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda ST1100
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Paul leliveld »

andrelies schreef:Hallo mede forumleden,
Mijn richtingaanwijzers knipperen na enkele kilometers gereden te hebben sneller dan zou moeten. Dit verschijnsel is meestal het teken dat er een lamp defect is maar dit is nu niet het geval. Tevens is het niet aan één kant maar aan beide. Mijn vermoeden is dat er ergens een slechte massa aansluiting is die na het nodige trilwerk die een boxer nu eenmaal heeft en slechte verbinding vormt. _001 Herkent een van jullie dit? Voordat ik alle tupperware er af haal om te gaan speuren toch eerst maar op het forum gevraagd. De lampjes zijn er al uit geweest en eventuele slechte contacten heb ik schoon gemaakt.

Groet, Andre.
-1100-
Hoi andre
ik heb het ook eens gehad dan wel met een R850R maar daar was het knipperrelais inderdaad stuk of kapot ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Gr Paul
Inspector Gadget

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

FYI: Ik zie dat BMWSloop een 2ehand relais heeft liggen voor 35 pleuri :idea:
Gebruikersavatar
andrelies
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2009, 21:30
Type: R1100RT

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door andrelies »

Hallo,

Ik ben er uit. Het is inderdaad een probleem met het relais. Tevens denk ik een oplossing te hebben :idea:

BMW heeft de schakeling waarin wordt gemeten of er een lamp defect is te krap afgesteld :oops: Het relais meet continu de stroom door de lampen van de richtingaanwijzers, gaat er een lamp defect dan ziet de schakeling dat er minder stroom loopt en zal als gevolg hiervan sneller gaan knipperen ten teken dat er een lamp defect is. Het relais houdt er echter geen rekening mee dat er na verloop van tijd altijd wel wat corrosie e.d. ontstaat waardoor er "hoe klein ook" minder stroom door het circuit zal lopen.

Mijn oplosing:
Vandaag het relais open gemaakt en de elektronica iets aangepast (kosten 10 cent voor een weerstand). Het gedeelte wat de stroom meet wil nu een grotere daling in het stroomverbruik. Niet te veel anders ziet de schakeling niet meer dat er een lamp defect is. Lijkt goed te werken maar ik wil nog wel even flink testen deze week. Wat gebeurt er als het vochtig is en wat gebeurt er bij een lange rit. Als het inderdaad de oplossing is en anderen willen dit ook toepassen dan wil ik gerust een handleiding maken. Van belang is wel dat je een weerstand kunt solderen.

Dank aan allen die een reactie hebben gegeven op mijn vraag bovenaan dit bericht, het heft mij goed op weg geholpen in de zoektocht _004
Groet, Andre.
-1100-
Inspector Gadget

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of het te krap afgesteld staat, maar dat het wellicht beter kan, dat lijkt mij wel uit je soldeer-actie.
Desalniettemin, overgangsweerstand (door corrosie e.d.) is niet de enige reden m.i. dat het wellicht "te krap" staat afgesteld, er zijn ook nog zaken zoals spanningsval door connectoren en bedrading.

Meet voor de aardigheid maar eens je accu-spanning en de spanning die je meet op de connector van de koplamp, de bedrading (algemeen gesproken) vindt ik nogal aan de dunne kant, als ik zo eerlijk mag wezen.

Maar ook inbranden van de schakelcontacten van het relais, er gaat tenslotte 3,5 ampére door heen ;)
Jaren gebruik heeft ook daar invloed op, denk ik zo.

In ieder geval heeft dit "waarschuwingssignaal" bij jou geholpen, over enige tijd had wellicht je knipperlichten helemaal niet meer gewerkt of slechter _001

In ieder geval, gefelicitaart met het behaalde resultaat _004 Big RT Smile
Gebruikersavatar
andrelies
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2009, 21:30
Type: R1100RT

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door andrelies »

Vandaag 100 Km gereden (dagelijkse rit naar het werk Alkmaar-Hoofddorp) waarvan 50 in de regen en de knipperlichtinstallatie gedraagt zich keurig. Wat mij betreft een geslaagde reparatie.

Ik zal zeker eens her en der spanningsval gaan meten. Dat een relais, stekkers en andere overgangscontacten een steeds grotere spanningsval laten zien naarmate de stroom toeneemt is mij bekend. Er is in dit geval tot 50% ruimte immers 1 lamp defect is ipv 3,5 Ampère 1,75 Ampère. Laat je de schakeling bij 25% stroomreductie sneller knipperen dan zit je altijd goed.
Ik neem aan dat BMW dat ook weet en zou hier dan rekening mee moeten houden. Andere fabrikanten doen dat kennelijk ook. Pff ben ik nu negatief naar BWM, oh oh ik vind wel en hele fijne motor hoor laat dat vooral duidelijk zijn ;)

Nog wat details over het relais. Het betreft een volledig elektronisch relais zonder mechanische onderdelen die contacten bevatten waar de zojuist besproken spanningsval kan ontstaan. Het relais bevat ook een heuse e-prom (kleine computer). Deze e-prom kan je vrij programmeren zoals bv alarmlichten die aangaan als je de uitknop tweemaal indrukt of automatisch stoppen met knipperen. Klinkt bekend toch, we kopen van anderen een relais terwijl BMW dat zelf kan regelen zonder al te veel kosten. Geloof me dit relais heeft het allemaal in zich. Helaas kan ik dat niet zelf omdat ik de programmacode en de juiste programmer niet heb om de e-prom te programmeren. Deze apparatuur heeft natuurlijk enkel BMW en alleen zij kunnen dat voor ons programmeren.

Grt, Andre.
-1100-
Inspector Gadget

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Tolleranties liggen bij fietsen nu eenmaal wat ruimer omdat de hoeveelheid stroom bij een fiets nu eenmaal flink wat lager ligt dan bij een auto.

Ik ben heel tevreden over BMW, en elk merk heeft zo zijn minder positieve en gekende problemen.

Helaas had ik standaard geen relais in mijn fiets meer zitten, die was al vervangen maar ik ben ff 1 wezen bekijken;
De relais komt niet bij BMW vandaan maar is een OEM-product van Delphi Packard Electric Systems
(wel gemaakt in opdracht van BMW)
Ik heb het uiteraard netjes gevraagd en heb het relais open gemaakt, inderdaad geen bewegende delen!
(dus ook geen contacten die vuil kunnen worden of inbranden)

Het is dus al een solid state relais, zeer onderhoudsvriendelijk! _004

Het grootste IC is het type ST62T10C6, en dat is een chip van STMicroelectronics
Volgens opgave een "8-BIT MCUs WITH A/D CONVERTER, TWO TIMERS, OSCILLATOR SAFEGUARD & SAFE RESET" (8-bits microcontroler unit met A/D omzetter, twee timers een oscilator en "safe reset")
http://www.st.com/stonline/products/lit ... t6210c.pdf
en
http://www.st.com/mcu/modules.php?name= ... EV=ST6210C

Alleen degene in onze knipperlicht-relais zal volgens mij geen eprom maar een prom-versie zijn, omdat ik niet verwacht dat BMW (of Delphi) dit after-market nog wenst te wijzigen. (denk ik zo)

De andere wat minder grote chips zijn;
BTS432E2 (twee maal): Power FET met beveiliging tegen over- en onderspanning, thermische overbelastingen en kortsluiting
Dat zullen degene zijn die direct de lampen van de knipperlicht aansturen.

Dus, ja, als BMW het gewenst had, had men dit ontwerp meer instelbaar kunnen maken.

Maar dan heeft dat ook invloed op de prijs.

Daarnaast hebben we ook te maken met de regelgeving dat een defect knipperlicht blijkbaar (volgens de regels) gesignaleerd moet worden aan de bestuurder middels het (tenminste) verdubbelen van de knippersnelheid.
En je kunt heel lang een discussie houden of dergelijke drempelwaarde te laag is als er contact-problemen zijn, zoals bijv. bij corrosie ;)

Zo, nu ga ik het relais weer dichtmaken en zodadelijk bij een zeer vriendelijk iemand in de brievenbus duwen, hopelijk zonder ze wakker te maken Big RT Smile
Gebruikersavatar
andrelies
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2009, 21:30
Type: R1100RT

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door andrelies »

Hoi dutchmidiman,

Leuk dat je net zo nieuwsgierig bent als ik. _004 We hebben als ik het goed begrijp beide intresse in electronica. Jammer dat het waarschijnlijk een prom is ipv een e-prom, dat is dan als je al zou willen experimenteren.

Grt, Andre.
-1100-

O ja, testdag twee en weer 100Km gereden met een prima werkend knipper installatie.
Inspector Gadget

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Andre, inderdaad, elektronica is echt mijn "ding", maar ik ben ook omni-geinteresseerd in heel veel andere dingen. _004

Die 8-bits MCU heeft ook nog eens een beveiliging tegen uitlezen, las ik op de data-sheet, dus als we echt "aan de hobby" willen en de tools zouden hebben om deze uit te lezen, redelijk grote kans dat dit ook nog eens beschermd is, denk ik zo _001

Maar, niet getreurd, als alternatief hebben we daar dan weer de Kisan SignalMinder SM-5 voor, dat vindt ik echt een top-oplossing.
En KisanTech kan daarentegen wel de bestaande software ervan wel aanpassen, kan ik uit 1e hand melden.
Maar ja, wel een iets ander prijskaartje. (hoewel, ik weet niet wat zo clignoteur 61.31-2 306-979 kost bij Hernn. BMW, zal niet goedkoop zijn)

Als je de mini-afbeelding van de BMW Clignoteur bekijkt bij RealOEM, zit er wel wat meer aansluiting op dan een "eenvoudige" clignoteur.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=20&hl=9
baltus

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door baltus »

Even een vraag, die zo bij mij opkomt. Ik begrijp dat je door het aanpassen van een weerstandje de stroommeting kunt beinvloeden. Is het dan ook mogelijk om de weerstand zo te kiezen dat je led's kunt toepassen ipv gloeilampen. Of dat het relais helemaal geen defectie lampen ziet. Als ik de gloeilampjes eenmaal heb vervangen door een serie leds dan ben ik niet zo bang dat ik ineens geconfronteerd wordt met een kapot knipperlicht. Dus... weg met die meting.
Inspector Gadget

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, in principe wel, dat zie je ook wel eens als onderdeel aangeboden;
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8200021

Ik zou alleen niet adviseren daar te kopen, is ein bischen teur :shock: (ook al heb ik mijn dame voorzien van heel veel Wunderlich 8-) )
Bij een elektronicawinkel kost zo'n weerstand een paar euro.

50 ohm, bij 12 volt, geeft een belasting van 0,240 ampére, naar mijn mening te weinig.

Terwijl je "officiële" knipperlicht-lampje 21 watt is, oftewel 1,75 ampére.
Oftewel, als je een gloeilampje wilt "emuleren", heb je een weerstand nodig van 6.857142857142857 ohm nodig.
En dient die weerstand een vermogen te kunnen dissiperen van 21 watt (lees: veel warmte).

Het is verstandiger en veiliger om dan te kiezen, als je led's wilt gebruiken voor je knipperlicht-lampen, een elektronische clignoteur, zoals de Kisantech Signal Minder.

Maar, het is nog verstandiger om helemaal geen led's te gebruiken, de reflector van de R11xxRT is ruim onvoldoende om het gerichte licht van een led-lamp veilig en (net zo) zichtbaar rond te stralen zoals een "normale" gloeilamp.

Geloof mij, ik heb een hele verzameling led-lampen liggen en die voldoen veiligheidstechnisch onvoldoende, omdat er helemaal geen (!) spiegelende reflectors in de knipperlicht-units zitten (er wordt helemaal geen gebruik gemaakt van enig reflecterende oppervlakten in de lichtunits, wat dat betreft)

Ik zeg: niet doen.
baltus

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door baltus »

Dutchmidiman. Dank voor je antwoord. Twee dingen. Ik ben inderdaad niet van plan om een gloeilamp vervanger te plaatsen. Daarvan heb ik ook een hele verzameling liggen. Allemaal pruts. Ik heb zelf ook mijn GIVI topkoffer voorzien van LED achterlichten, remlichten en knipperlichten. Zelf gaatjes geboord en en leds ingelijmd. Perfect. Dat kunstje wil ik ook bij mijn knipperlichten uithalen.
Maar dan komt mijn tweede punt. Dikke 25watt weerstanden heb ik liggen, omdat ik die LED lampen vlug wilde testen. Maar ik heb geen behoefte aan richtingaanwijzer verwarming. Dus die wil ik er in het echt er zeker niet in hebben. Toen ik het verhaal las dat je met een weerstandje de lampmeting (stroommeting) kan beinvloeden, dacht ik: dat is de oplossing. Stroommeting z'n nek om draaien. Is dat een raar idee. Of zie ik iets over het hoofd? Als ik een "low cost"oplossing heb voor het led knipperen, ga ik meteen beginnen met de ombouw. Dan zal ik er ook een foto serie van maken en hier plaatsen / beschikbaar stellen.
Inspector Gadget

Re: richtingaanwijzers knipperen twee maal sneller

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Baltus;

Wat betreft je 1e punt;
Op koffers, zijpanelen e.d. kan je inderdaad goed-zichtbare oplossingen maken met led-verlichtingen;
viewtopic.php?f=31&t=2937&p=29377&hilit=g.ldwing#p29377

Of dat altijd even mooi is valt over te twisten, smaken verschillen natuurlijk.

Maar ik heb ook wat bedeesdere oplossingen gezien bij (bijvoorbeeld) Kenny van MSA, zonder dat het gelijk een "licht-orgel" wordt.
Dus ik ga helemaal mee met je, wat dat betreft.

Wat betreft je 2e punt;
Die "stroom-meting" zit voor wat betreft je knipperlichten in je clignoteur.
Het is, naar wat ik begrepen heb, bij wet/regelgeving geregeld dat je knipperlichten 2x zo snel moeten knipperen als er een knipperlicht defect is.
Dat is bij auto's ook zo.
Als signaal naar de bestuurder dat er blijkbaar iets mis is met je knipperlichten.
Wat mij betreft een prima veiligheidsaspect.

Die stroommeting (van je knipperlichten) die jij graag wilt omzeilen zit dus in je clignoteur, en zal je daarin moeten gaan solderen en snijden om dat aan te passen cq. te omzeilen. Ik weet niet of dat zo gemakkelijk is en of dat ook zo verstandig is.

Een alternatief is dan in mijn visie de bekende Kisantech SignalMinder SM-5 te gebruiken, die kent die regelgeving cq. beperking volgens mij niet.
(ik heb en gebruik die units maar eigenlijk nooit naar gekeken omdat led-knipperlichten ipv gloeilampen wat mij betreft ten aanzien van de veiligheid een absolute no-go is)

Ondertussen heb ik een 2ehands achterlicht unit aangeschaft, maar die is beschadigt en moet ik nog omruilen.
Wat in ieder geval opvalt is dat er totaal géén reflectoren noch reflecterende oppervlakken inzitten ( :shock: :O :( ) en dat de unit gesealed is om (enigszins?) waterdicht te zijn.
Omdat er totaal géén (!!!!!!!) reflecterende oppervlakken zal een led vervangingslamp een aanmerkelijk minder resultaat halen dan je normaal gesproken zou mogen verwachten.

En die weerstanden om de stroommeting te beïnvloeden zijn alleen maar nodig als je de gloeilampen gaat vervangen door led-lampen.
Als je daarentegen led-lampen er bij gaat plaatsen (dus parallel aan je bestaande gloeilampen e.d.) heb je die weerstanden niet nodig.

Nog een heel belangrijk aandachtspunt voor je R1150RT;
Zoals hier op het _oo_ in diverse draadjes al eens is aangegeven, ga zeker *niet* je remlicht-lamp vervangen door een led-lamp, die hangt aan het ABS-systeem, en je krijgt daardoor storingen en wie weet wat nog meer problemen (niet-werkende ABS? _001 )
Je kunt wel zwaardere gloeilampen plaatsen (let wel op dat het verschil tussen remlicht en dimlicht voldoende verschil geeft voor het verkeer achter je)

Of je kunt je remlicht vervangen door een RoadRocketeer led-lamp zoals ik gedaan heb, maar dat is echt heel prijzig en nogal duur.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”